Toon posts:

9 maanden oude PC upgraden!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

1-2x per week game ik in de avond een paar uurtjes. Op 't moment is dat meestal Rainbow Six Siege, Europa Universalis IV of Civilization V.

Daarnaast kan mijn PC ook gauw erg warm worden, in de winter maanden heb ik er geen last van.. Maar vooral wanneer het al warm weer is. Dan is een CPU temperatuur van 60-65 en een systeem temperatuur van 40-50 niet bijzonder.

Tijdens de wintermaanden zijn de temperaturen van de CPU met 30 graden celsius lager en de temperaturen van het systeem 15 tot 20 graden celsius lager.

Nu vraag ik me af of wat mijn eerst volgende upgrade MOET zijn en wat het kan verbeteren en in hoeverre het waard is? Ik zie zelf nog niet echt iets wat ik kan verbeteren, behalve een Case fan te kopen?

Dit is mijn huidige systeem:

CPU: AMD X4 860k @ 3.7 Ghz
Moederbord: Gigabyte F2A88XM-HD3
GPU: MSI Twin Frozr GTX 750 Ti
RAM: 8 GB ( 2x 4 GB) DDR3-1333
HDD: 7200 RPM HDD van 1.5 TB
Voeding: Antec VPF Series 450W
Case: Cooler Master N300 (KKN1, Closed)

Windows 10 Home

Ik dacht dus zelf aan een case-fan aan de bovenkant van de case zelf, weet alleen niet of het aanzienlijk de temperaturen zal doen verlagen(?) Er zitten namelijk al twee case-fans erin wat er standaard in zit (Cooler Master Sickle Flow 120mm).. de koeler die aan de achterkant van de case is, is verbonden aan het moederbord (max. 1 case fan header) en de case-fan aan de voorkant is verbonden met een molex connector aan de voorkant van de case (max. 3x molex connectors bij mijn voeding).

https://www.alternate.nl/...duct/1075762?event=search

[ afbeelding ]

Wat denken jullie? Het liefst geef ik geen geld uit natuurlijk, maar zijn er noodzakelijke aankopen nodig voor drastische veranderingen?

Wat ik momenteel wel merk en wat mij stoort is dat als ik een Civilization V multiplayer game host dat het na bijvoorbeeld 40-50 turns opeens totaal vastloopt en dat ik genoodzaakt ben om de computer uit te zetten via de knop op de case... Weet niet of het komt omdat de temperaturen te hoog worden en daardoor alles vastloopt of door een andere reden... Het gebeurd alleen bij het multiplayer gedeelte op het moment dat ik zelf host.

Wat is daarnaast nou ook echt de reden waarom ik wil upgraden?

Tot op heden geen enkele problemen gehad met Windows 10, maar na verloop van tijd werd het steeds trager en trager, met het hoogtepunt vanaf vorige week.

Van inloggen tot aan gebruik toe.. Zelfs tijdens het gebruiken blijft het gewoon bijzonder traag en zit het zowat in permanente FREEZE modus.. Muis beweegt zelfs niet. Dan zit ik zowat 2 tot 3 minuten te wachten en dan heb ik eventjes 10 seconden bewegingsruimte om wat te doen, maar Chrome openen duurt zowat 6 minuten en dan ben ik nog niet eens op Google... Ik kan ook niet naar ''Instellingen'' van Windows 10... Daar loopt die hele instellingen app vast.. Althans als ik ergens naartoe wil..

Volgens Taakbeheer staat mijn schijf continu op 100%, ram ongeveer 20%, processor 3% en netwerk 0%. Hoogste verbruik van mijn schijf is 0,1 MB....

[ afbeelding ]

Ik weet niet wat te doen en dit is al dagen zo.. En het kan niet zo zijn dat ik zowat 5 minuten moet wachten totdat mijn pc is afgesloten! Het is traag. Ook al heb ik geen last van freezes... Of mijn PC wordt enorm warm tijdens gamen (CPU: 65 tot 70 graden, systeem temp: 40-55 en gpu temp: 40-45) of hij is bijzonder traag als ik niks doe (dan zijn de temperaturen;; cpu: 40-50, systeem: 35-50 en gpu: 30-45) ook al freezed hij niet..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 11:13 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je system temp zo hoog wordt, kan de kast zijn warmte niet goed kwijt.
Dus je airflow is niet goed.
Is de kast misschien ergens ingebouwd, blaast de achterfan de warme lucht eruit en de voorkant fan de koele lucht erin?

Ook zit er wellicht ergens een programma of driver fout die je schijf constant belast waardoor de hele boel traag wordt. Kijk in taakbeheer welke processen veel vragen.

Daarnaast heb je een vrij trage computer doordat er geen ssd inzit. Maar zelfs met een HDD sluit windows in 10 seconden af. Dus daar zit zeker ook een fout.

Verwijderd

Als de hdd constant op 100% zit is het niet zo gek dat het traag is en op een gegeven moment bevriest. Het kan zijn dat het systeem bezig is met het installeren van updates en de virusscanner actief is.

Een goede upgrade zou een ssd zijn. OS op de ssd en programma's en data op de hdd.

De cpu temperatuur is met 65 graden aan de hoge kant. Ik neem aan dat je de boxed koeler gebruikt. Deze zou je kunnen vervangen voor een pricewatch: Cooler Master Hyper 212X. Een towerkoeler helpt namelijk mee aan de airflow in een behuizing iets wat een flowdown, wat de boxed koeler is, niet doet.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
Inderdaad wat ACB zegt een ssd erin prikken, dit is echt een wereld van verschil met opstarten etc.

Maar die 65°C, is dat tijdens het gamen of gewoon wanneer de pc idle staat?
Vooral met een stock koeler valt die temperatuur nog wel mee als dit onder full load is. Vooral met de warme zomerdagen afgelopen paar weken zou ik me daar verder ook niet veel zorgen over maken dan

Verwijderd

Topicstarter
Brandonvds schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:51:
Inderdaad wat ACB zegt een ssd erin prikken, dit is echt een wereld van verschil met opstarten etc.

Maar die 65°C, is dat tijdens het gamen of gewoon wanneer de pc idle staat?
Vooral met een stock koeler valt die temperatuur nog wel mee als dit onder full load is. Vooral met de warme zomerdagen afgelopen paar weken zou ik me daar verder ook niet veel zorgen over maken dan
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:29:
Als de hdd constant op 100% zit is het niet zo gek dat het traag is en op een gegeven moment bevriest. Het kan zijn dat het systeem bezig is met het installeren van updates en de virusscanner actief is.

Een goede upgrade zou een ssd zijn. OS op de ssd en programma's en data op de hdd.

De cpu temperatuur is met 65 graden aan de hoge kant. Ik neem aan dat je de boxed koeler gebruikt. Deze zou je kunnen vervangen voor een pricewatch: Cooler Master Hyper 212X. Een towerkoeler helpt namelijk mee aan de airflow in een behuizing iets wat een flowdown, wat de boxed koeler is, niet doet.
Ik gebruik inderdaad een stock cooler.

Tijdens de herfst, winter en een groot deel van de lente waren de temperaturen als volgt:

Idle en normaal gebruik (films kijken, youtube, internet, excel, word etc.):

-Systeem temperatuur: 20-28 graden
-CPU temperatuur: 25-33 graden
-GPU: 25-30

Gamen:

-Systeem temperatuur: 25-28 graden
-CPU temperatuur: 30-50 graden
-GPU: 30-45 graden

Dit is toevallig ook in de zomer dat de temperaturen nu volgens GigaByte appcenter (Gigabyte is mijn moederbord) vele malen hoger zijn..

Temperaturen tijdens gamen NU (Juli tm sept 2016):

-Systeem: 48 graden
-CPU: 68 graden
- GPU: 46 graden

CPU fan: 5625 RPM
Systeem fan 1: 831 RPM
systeem fan 2: 921 RPM

Temperaturen IDLE:

-Systeem: 41 graden
-CPU: 45 graden
-GPU 42 graden

CPU FAN: 3947 RPM
system fan 1: 900 RPM
system fan 2: 837 RPM

Stresstest 'overleefde' mijn CPU niet en daar doe ik dan ook niet meer aan. Hij werd al binnen 3 minuten 70-80 graden... Thermal margin: 10-15, waardoor ik het dan ook per direct stopgezet heb uit voorzorgsmaatregel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:26:
Als je system temp zo hoog wordt, kan de kast zijn warmte niet goed kwijt.
Dus je airflow is niet goed.
Is de kast misschien ergens ingebouwd, blaast de achterfan de warme lucht eruit en de voorkant fan de koele lucht erin?

Ook zit er wellicht ergens een programma of driver fout die je schijf constant belast waardoor de hele boel traag wordt. Kijk in taakbeheer welke processen veel vragen.

Daarnaast heb je een vrij trage computer doordat er geen ssd inzit. Maar zelfs met een HDD sluit windows in 10 seconden af. Dus daar zit zeker ook een fout.
Hij staat gewoon open op de grond op vloertegels. Ik heb geen idee. Mijn behuizing is de Cooler Master n300 (zie openingspost) met 2x een 120mm koeler van Cooler Master: Stickle flow. 1 aan de achterkant (verbonden aan moederbord, dus speed is te controleren) en 1 aan de voorkant (verbonden aan de voeding //molex connector).

Ik kan geen fans meer plaatsen op het moederbord. Kan er maar nog 2 via molex-connector aan de voeding.

Ik heb wel het gevoel alsof de stickle flows niet zo sterk zijn.. Als ik mijn hand er in de buurt hou dan voelt het aan de voorkant lekker koud aan, maar aan de achterkant best warm (zit ook dichtbij cpu en cpu koeler), maar toch.. beide fans voelen qua kracht ook niet krachtig aan... Ze draaien wel.. maar toch.. Het is niet zo wat ik verwacht van een ventilator.

Het is net zoals de kamerventilators. Je hebt van die sterke en krachtige ventilators.. die op 1 stand al lekker krachtig koud geven, maar je hebt ook van die kamerventilators die op de hoogste stand nog steeds voelen alsof het op stand 1 van die sterke ventilator is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 14:06 ]

Verwijderd

Wat is de kamertemperatuur nu en wat was deze in juni?
Zit de koeler er nog wel goed op?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:06:
Wat is de kamertemperatuur nu en wat was deze in juni?
Zit de koeler er nog wel goed op?
Ik heb niks aangeraakt.. Sinds het gebouwd is.. Alles deed prima.. tot twee weken geleden... met die freezes e.d. de hoge temperaturen zijn er al sinds de temperaturen buiten ook redelijk hard zijn gestegen.

Normaal staat de verwarming altijd hier behoorlijk laag. Dus de kamertemperatuur is normaal gesproken rond de 16-20 graden. In de zomer zal dat vast veel hoger zijn.

Enige wat ik tot nu toe heb gedaan om die freezes en traagheid te verhelpen waren:

-''Tips about windows 10'' uitgezet, leek te helpen in eerste instantie, maar na herstarten weer hetzelfde. Na het inloggen kan ik nauwelijks iets... Zelfs een programma starten of naar instellingen lukt niet. Afsluiten lijkt ook 10 minuten te duren.

-Rollback van Anniversary update naar eerdere windows 10 versie, leek ook eerst te helpen maar niet geholpen.

-Ik gebruik geen aparte virusscanners behalve Windows Defender en CCleaner.

-Heb alleen veel word-bestanden staan (Zoals samenvattingen voor mijn studie) en Steam met de games geïnstalleerd. En natuurlijk nog adobe acrobat, Chrome, adobe flash e.d. de standaard programma's.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 14:11 ]

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:05:
[...]

Het is net zoals de kamerventilators. Je hebt van die sterke en krachtige ventilators.. die op 1 stand al lekker krachtig koud geven, maar je hebt ook van die kamerventilators die op de hoogste stand nog steeds voelen alsof het op stand 1 van die sterke ventilator is.
Een ventilator geeft geen kou. Alleen maar luchtstroom.

Als je je hand aan de voorkant legt en kou voelt, staat die ventilator wellicht verkeerd om en blaast lucht naar buiten.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:11:
[...]

Als je je hand aan de voorkant legt en kou voelt, staat die ventilator wellicht verkeerd om en blaast lucht naar buiten.
Ik heb hem zelf er niet ingezet, maar de fabrikant. .Dus lijkt me dat dat wel goed moet zitten toch?

Achterkant voelt warm aan, voorkant koud.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:11:
[...]

Zo ziet het eruit. Even een google plaatje ter illustratie:

http://article.techlabs.b..._N300_general_view_12.jpg

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:12:
[...]

Ik heb hem zelf er niet ingezet, maar de fabrikant. .Dus lijkt me dat dat wel goed moet zitten toch?

Achterkant voelt warm aan, voorkant koud.
Het zit niet goed want het is veel te warm.

Wat er precies fout is, dat is dan de vraag. Maar we zijn er meer over aan het filosoferen dan er wat aan te doen.

Voel of de fan aan de voorkant lucht zuigt naar binnen.
Schroef de kast open en kijk of er niet iets is dat de luchtstroom belemmerd.

Verwijderd

Wat doen de temperaturen met de kast open?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:54
Wil je weten welke kant je fan op blaast? hoe er een stukje licht plastic of papier voor(niet in/tegen de fan blades). En je weet waar de lucht word aangezogen en waar uitgeblaast.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:16:
Wat doen de temperaturen met de kast open?
Zijn hetzelfde. Niet veel verschil.

Vreemd is dat wel de bios aangeeft dat mijn CPU 80 graden is, direct na opstarten al (langzaam van 65 naar 71...) Los van of het winter of zomer is.. terwijl Gigabyte moederbord software dus weer iets anders aangeeft (zie boven)

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
Dat de achterkant warme lucht blaast is nog wel logisch.
Aan de voorkant word koude luchte de kast in gezogen, en de warme lucht van je systeem word er achter weer uit geblazen.
Maar aangezien je moederbord en gpu een stuk koeler blijven lijkt het erop dat de cpu koeler de warmte niet snel genoeg kwijt kan.

Ook de fabrikant kan een foutje maken, en een fan hebben omgedraaid. Zou wel slordig zijn, maar het zijn ook maar mensen doe het systeem in elkaar zetten.

Zelf zou ik gewoon beginnen met een ssd en aftermarket koeler te halen, en kijken of dit het probleem oplost.
Aftermarket koelers zijn altijd koeler, en vooral stiller dan de stock koeler.
En een ssd is altijd een welkome upgrade van je systeem.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als je cpu zo heet word moet je koelblok op de cpu ook echt heet worden, voel daat eens aan met je vinger. Indien koud 》》 cpu koeler opnieuw monteren want daar klopt iets niet 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:50:
Als je cpu zo heet word moet je koelblok op de cpu ook echt heet worden, voel daat eens aan met je vinger. Indien koud 》》 cpu koeler opnieuw monteren want daar klopt iets niet 😉
Koelblok?

Verwijderd

Topicstarter
Brandonvds schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:44:
Dat de achterkant warme lucht blaast is nog wel logisch.
Aan de voorkant word koude luchte de kast in gezogen, en de warme lucht van je systeem word er achter weer uit geblazen.
Maar aangezien je moederbord en gpu een stuk koeler blijven lijkt het erop dat de cpu koeler de warmte niet snel genoeg kwijt kan.

Ook de fabrikant kan een foutje maken, en een fan hebben omgedraaid. Zou wel slordig zijn, maar het zijn ook maar mensen doe het systeem in elkaar zetten.

Zelf zou ik gewoon beginnen met een ssd en aftermarket koeler te halen, en kijken of dit het probleem oplost.
Aftermarket koelers zijn altijd koeler, en vooral stiller dan de stock koeler.
En een ssd is altijd een welkome upgrade van je systeem.
Het liefst geef ik niks uit. Maar ik kan helemaal niks. Ik heb net 5 minuten geleden de computer opgestart.... en nog steeds loopt alles vast. Alles freezed. Keyboard en muis reageren niet en het duurt zowat 10-15 minuten totdat ik Chrome kan openen. En als ik Chrome open dan blijft het blank en staat er ''laden'' op het tabblad... Daarnaast duurt het ook een hele tijd totdat alle start-up programma's en services zijn opgestart etc etc... En soms beweegt de muis en soms niet..

Dit is echt nieuw..

Ik heb de kast opengemaakt en zie dat alle fans gewoon draaien.

Verwijderd

Check even op: Antec voeding online ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:08:
Ik heb net de computer opgestart... En helaas alles freezed... Ik kan niks. Muis bewegen lukt niet en het toetsenbord reageert ook niet. HDD schijf staat, volgens taakbeheer, op 100%... Meeste verbruik is Chrome 0,3 MB/s (het enige wat ik probeer te openen.... wat niet lukt). Niks reageert. Duurt 10 minuten totdat alles opgestart is... maar dan duurt het nog eeuwen totdat alle opstart programma's en services zijn opgestart (dus geluid, internet icoon e.d. rechtsonderin). Totaal duurt het een kwartier tot half uur totdat ik IETS kan en nog steeds is het super traag. Ik heb als test even de internetverbinding uitgezet (stekker eruit ethernet), maar het mocht niet baten....

Ik ben in der mate radeloos dat ik gewoon van plan ben om Windows 7 erop te gooien... met het risico om niet meer gratis naar Windows 10 terug te kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:08:
Voor wat?

Verwijderd

Dat vraag ik mij ook af.
Cpu koeling en hdd zijn de eerste verdachten.
Windows 10 ligt het niet aan. Voor alle onderdelen zijn drivers en worden goed ondersteunt.

Welke virusscanner gebruik je?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:31:
Dat vraag ik mij ook af.
Cpu koeling en hdd zijn de eerste verdachten.
Windows 10 ligt het niet aan. Voor alle onderdelen zijn drivers en worden goed ondersteunt.

Welke virusscanner gebruik je?
Geen. Volgens mij wel die standaard Windows Defender

• Reepje
  • Niet online
Wat je ook kan doen, omdat je aangeeft dat het een geassembleerd systeem is, het voor de garantie terugsturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:10:
[...]

Ik heb net de computer opgestart... En helaas alles freezed... Ik kan niks. Muis bewegen lukt niet en het toetsenbord reageert ook niet. HDD schijf staat, volgens taakbeheer, op 100%... Meeste verbruik is Chrome 0,3 MB/s (het enige wat ik probeer te openen.... wat niet lukt). Niks reageert. Duurt 10 minuten totdat alles opgestart is... maar dan duurt het nog eeuwen totdat alle opstart programma's en services zijn opgestart (dus geluid, internet icoon e.d. rechtsonderin). Totaal duurt het een kwartier tot half uur totdat ik IETS kan en nog steeds is het super traag. Ik heb als test even de internetverbinding uitgezet (stekker eruit ethernet), maar het mocht niet baten....

Ik ben in der mate radeloos dat ik gewoon van plan ben om Windows 7 erop te gooien... met het risico om niet meer gratis naar Windows 10 terug te kunnen.
Onzin natuurlijk. Hier een laptop met I3 processor en een gewone harde schijf. Opstarten Win 10 nog geen minuut, geen enkele hapering en afsluiten binnen 30 seconden. Er zit ergens denk ik gewoon een fout in je OS. Ik zou eens beginnen met backuppen, 2 partities voor je OS en Data maken en een clean install doen.

Wat ook wel eens wil helpen CC Cleaner runnen, opschonen register, defragmenteren en Hitman Pro gebruiken.

Je probleem heeft niks met Win 10 te maken iig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:42:
[...]

Onzin natuurlijk. Hier een laptop met I3 processor en een gewone harde schijf. Opstarten Win 10 nog geen minuut, geen enkele hapering en afsluiten binnen 30 seconden. Er zit ergens denk ik gewoon een fout in je OS. Ik zou eens beginnen met backuppen, 2 partities voor je OS en Data maken en een clean install doen.

Wat ook wel eens wil helpen CC Cleaner runnen, opschonen register, defragmenteren en Hitman Pro gebruiken.

Nu ben ik alles aan het backuppen omdat alles nu wel normaal lijkt te werken (wel nog traag though), maar zelfs backuppen (kopiëren) verbruikt maar 11% van mijn schijf... met 8,5 mb/s op zijn max... dat terwijl het na opstarten e.d. en tijdens freezes en vastlopers e.d. zonder enige reden 100% is.

CCleaner gebruik ik zowat bij elk gebruik.. Dus daar heb ik geen problemen mee. Ik ga eens een clean install uitvoeren. Na het bouwen van mijn PC (8 maanden terug) zowat 1 a 2 keer een clean install uitgevoerd (na upgrade naar Windows 10, maar dat was in Mei/Juni).

Ik had hier ook last van op mijn laptop trouwens (W10). Geen enorme freezes of beperkingen in verbruik, maar hij werd bijzonder snel warm en liep snel vast en was ook bijzonder traag. Na een clean install is het harde schijf verbruik gewoon constant laag en is het probleem soort van verholpen. Alleen bij kopiëren en plakken wil die wel op 100% gaan, maar dat is omdat mijn laptop dan ook 5.400 RPM heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:40:
Wat je ook kan doen, omdat je aangeeft dat het een geassembleerd systeem is, het voor de garantie terugsturen.
Onderdelen zelf gekocht en zelf gebouwd. Heb het dus niet kant en klaar in de winkel gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:42:
[...]

Misschien ook handig om te weten:

Ik gebruik maar 1 (C:) schijf voor alles.. Daar zit dan 1.5 TB op, na clean install is het maar max. 1.36 TB.

Dus er is maar 1 lokale schijf en dat is de C: schijf. Daar zit zowel programma installaties op in program files als de OS zelf... dus in principe alles..

Kast opengemaakt, maar het is wel stoffig ja. Ook op mijn GPU, maar het is niet in der mate stoffig dat er stofwolkjes zijn en met blazen verhelpt. Het zijn van die opgehoopte stof waar je echt met je hand overheen moet gaan om het weg te krijgen... Maar dat kan ook niet zo 123 omdat het geen tafel of iets dergelijks is..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 16:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:49:
[...]

Nu ben ik alles aan het backuppen omdat alles nu wel normaal lijkt te werken (wel nog traag though), maar zelfs backuppen (kopiëren) verbruikt maar 11% van mijn schijf... met 8,5 mb/s op zijn max... dat terwijl het na opstarten e.d. en tijdens freezes en vastlopers e.d. zonder enige reden 100% is.

CCleaner gebruik ik zowat bij elk gebruik.. Dus daar heb ik geen problemen mee. Ik ga eens een clean install uitvoeren. Na het bouwen van mijn PC (8 maanden terug) zowat 1 a 2 keer een clean install uitgevoerd (na upgrade naar Windows 10, maar dat was in Mei/Juni).

Ik had hier ook last van op mijn laptop trouwens (W10). Geen enorme freezes of beperkingen in verbruik, maar hij werd bijzonder snel warm en liep snel vast en was ook bijzonder traag. Na een clean install is het harde schijf verbruik gewoon constant laag en is het probleem soort van verholpen. Alleen bij kopiëren en plakken wil die wel op 100% gaan, maar dat is omdat mijn laptop dan ook 5.400 RPM heeft...
Laat me raden. Je download games van internet en speelt ook via van die sites? Mijn zoon heeft ook iedere keer problemen namelijk met al die meuk die hij binnenhaalt. (3x nu clean install). Mijn laptop wordt netjes gebruikt en ik heb nooit problemen. Draait hier nu 4 jaar van Win 7 naar 10 zonder ook maar 1 clean install.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:51:
[...]

Misschien ook handig om te weten:

Ik gebruik maar 1 (C:) schijf voor alles.. Daar zit dan 1.5 TB op, na clean install is het maar max. 1.36 TB.

Dus er is maar 1 lokale schijf en dat is de C: schijf. Daar zit zowel programma installaties op in program files als de OS zelf... dus in principe alles..

Kast opengemaakt, maar het is wel stoffig ja. Ook op mijn GPU, maar het is niet in der mate stoffig dat er stofwolkjes zijn en met blazen verhelpt. Het zijn van die opgehoopte stof waar je echt met je hand overheen moet gaan om het weg te krijgen... Maar dat kan ook niet zo 123 omdat het geen tafel of iets dergelijks is..
Sowieso, 2 partities gaan inrichten. Data en OS door elkaar is garantie voor trage pc.

C: 200 GB (kan je vooruit)
D: de rest voor Data.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 16:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:53:
[...]

Laat me raden. Je download games van internet en speelt ook via van die sites? Mijn zoon heeft ook iedere keer problemen namelijk met al die meuk die hij binnenhaalt. (3x nu clean install). Mijn laptop wordt netjes gebruikt en ik heb nooit problemen. Draait hier nu 4 jaar van Win 7 naar 10 zonder ook maar 1 clean install.
Ik doe niet aan downloaden. Dat is immers ook verboden.

Gamen doe ik niet op een console of iets dergelijks maar gewoon op de PC via Steam.

Heb nauwelijks wat.. De geïnstalleerde programma's zijn als volgt:

-Steam en games via Steam (Bijbehorend natuurlijk)
-Moederbord drivers en utility's
-RivaTuner Statistics server en MSI Afterburner
-Nvidia drivers
-GamingAPP MSI
-MSI DragonEye

-Notepad++
-Microsoft Office
-Uplay
-Origin

-Filezilla Client FTP

-Adobe Acrobat Reader DC

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:54:
[...]

Sowieso, 2 partities gaan inrichten. Data en OS door elkaar is garantie voor trage pc.
Hoeft niet zo te zijn.

In ieder geval, een clean install lost je temperatuur probleem niet op. Daar zit iets fout en kan je beter oplossen. Waarschijnlijk zit de koeler niet goed op je cpu.

Verder, inderdaad oppassen met wat je installeert. Pas ook op met programmas die "goed" lijken. Zo was ccleaner vroeger een zeer behulpzaam programma, maar met windows 10 valt dat tegen. De reg cleaner laat vooral steken vallen. Ik was een zeer grote fan van dat programma, maar nu gebruik ik het alleen nog om na te gaan wat er allemaal opstart, en welke plugins voor de browser actief zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:56:
[...]

Ik doe niet aan downloaden. Dat is immers ook verboden.

Gamen doe ik niet op een console of iets dergelijks maar gewoon op de PC via Steam.

-Steam en games via Steam (Bijbehorend natuurlijk)
-Moederbord drivers en utility's
-RivaTuner Statistics server en MSI Afterburner
-Nvidia drivers
-GamingAPP MSI
-MSI DragonEye

-Notepad++
-Microsoft Office
-Uplay
-Origin

-Filezilla Client FTP

-Adobe Acrobat Reader DC
Mijn zoon dus ook via Steam. Heb toch zwaar het vermoeden dat deze problemen geeft al kan ik het niet hard maken.

Nogmaals zoals ik boven heb beschreven. Zodra je pc is ingestalleerd en ingericht zoals hij moet zijn ook een image maken van je C schijf en bij problemen ben je dan zo weer up and running. Dus C en D schijf want een image met data ertussen gaat ook weer niet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 17:01 ]

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:56:
[...]
Puush is er daar ook 1 van?
En gamescannerservice?
Ik weet het niet hoor, kan best dat het ergens bijzit. Maar dit zijn zo van die zaken die flink roet in het eten kunnen gooien.

Ook de utilities van het moederbord mee oppassen, daar zit vaak meer zooi bij dan je lief is.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:58:
[...]

Hoeft niet zo te zijn.

In ieder geval, een clean install lost je temperatuur probleem niet op. Daar zit iets fout en kan je beter oplossen. Waarschijnlijk zit de koeler niet goed op je cpu.

Verder, inderdaad oppassen met wat je installeert. Pas ook op met programmas die "goed" lijken. Zo was ccleaner vroeger een zeer behulpzaam programma, maar met windows 10 valt dat tegen. De reg cleaner laat vooral steken vallen. Ik was een zeer grote fan van dat programma, maar nu gebruik ik het alleen nog om na te gaan wat er allemaal opstart, en welke plugins voor de browser actief zijn.
Ik wil geen risico nemen door mijn CPU of moederbord te verkloten of kapot te maken door de koeler te vervangen en het helemaal naar de galemiezen te laten werken.. Ik vind het vervangen van een koeler behoorlijk kut om te doen, vooral in verband met de koelpasta die je dan zelf weer moet verwijderen en weer zelf moet plaatsen.

Ik heb dan juist liever case-fans in plaats van het vervangen van mijn cpu-koeler.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 17:19 ]

Verwijderd

Reepje schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:58:
[...]

Hoeft niet zo te zijn.

Nee, erg fijn een schijf defragmenteren waarbij OS en Data door elkaar lopen. Sowieso werkt een OS altijd trager dan wat bij iedere actie moet hij "zoeken" naar elementen vd besturing tussen alle data. Met een harde schijf (niet SSD) ook erg goed voor de slijtage. Niet dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 17:18:
Ik heb dan juist liever case-fans in plaats van het vervangen van mijn cpu-koeler.
Toch zal het laatste een beter resultaat opleveren. Heel veel warmte ontwikkelt het systeem niet. Hooguit 100w van de cpu en 75w van de videokaart. De rest is zo goed als te verwaarlozen.
Omdat de behuizing 1 intake- en 1 outtakefan heeft is dat ruim voldoende om de warmte van het systeem af te voeren. Zelf 1 casefan zou al voldoen.

Je zou een tweaker in de buurt kunnen vragen om de koeler te vervangen. In de buurt van welke plaats moeten we het zoeken?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 18:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:08:
[...]

Toch zal het laatste een beter resultaat opleveren. Heel veel warmte ontwikkelt het systeem niet. Hooguit 100w van de cpu en 75w van de videokaart. De rest is zo goed als te verwaarlozen.
Omdat de behuizing 1 intake- en 1 outtakefan heeft is dat ruim voldoende om de warmte van het systeem af te voeren. Zelf 1 casefan zou al voldoen.

Je zou een tweaker in de buurt kunnen vragen om de koeler te vervangen. In de buurt van welke plaats moeten we het zoeken?
Ja ik zou het best zelf kunnen doen, maar mijn angst is meer van of het moederbord niet stuk kan gaan of de cpu zelf..?

En aan welke cpu koeler zit je te denken?

Dus wat is jouw advies in het algemeen? Cpu-koeler? Extra ram? SSD? Case fan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 18:21 ]

Verwijderd

Mijn advies is een cpu koeler pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4, ssd pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB en een schone installatie van Windows. Als dat gebeurt is een virusscanner als AVG of Avast installeren zodat de grootste meuk buitengehouden wordt. En als je iets installeert letten op vinkjes die al voor je neergezet zijn. Tegenwoordig moet je meer afvinken dan aanvinken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:28:
Mijn advies is een cpu koeler pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4, ssd pricewatch: Kingston SSDNow UV400 240GB en een schone installatie van Windows. Als dat gebeurt is een virusscanner als AVG of Avast installeren zodat de grootste meuk buitengehouden wordt. En als je iets installeert letten op vinkjes die al voor je neergezet zijn. Tegenwoordig moet je meer afvinken dan aanvinken.
Als je gewoon oplet is een virusscanner niet eens nodig. Ik heb er al zeker 15 jaar geen. No problem.

Verwijderd

Heb alles even vlug gelezen.

Je hebt eigenlijk 2 problemen:
- Je hdd is constant vol belast
-Je cpu wordt erg warm

Het hitte probleem kun je alleen nagaan en oplossen door de cpu koeler los te maken en deze op de juiste manier weer te monteren. Haalt dit niets uit, dan kun je een aftermarket koeler proberen. Durf je dit zelf niet? Dan zul je iemand moeten vinden die dit voor je doet. Anders kun je dit.probleem niet achterhalen.

Je Hdd probleem zou ik zelf oplossen door eerst eens een complete clean install te doen. Werkt dit niet dan is ws. je hdd gewoon naar de hemel. Dit kun je dan weer oplossen door een andere aan te schaffen. Mijn advies is koop gewoon een ssd voor je primaire zaken en een hdd voor massa opslag. Zo houd je ook alles gescheiden.

We kunnen wel blijven raden en speculeren. Maar je kunt pas iets uit gaan sluiten zodra er dingen zijn geprobeert.

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:56:

-Je cpu wordt erg warm

Het hitte probleem kun je alleen nagaan en oplossen door de cpu koeler los te maken en deze op de juiste manier weer te monteren. Haalt dit niets uit, dan kun je een aftermarket koeler proberen. Durf je dit zelf niet? Dan zul je iemand moeten vinden die dit voor je doet. Anders kun je dit.probleem niet achterhalen.

Je Hdd probleem zou ik opzelf oplossen door eerst eens een complete clean install te doen. Werkt dit niet dan is ws. je hdd gewoon naar de hemel. Dit kun je dan weer oplossen door een andere aan te schaffen. Mijn advies is koop gewoon een ssd voor je primaire zaken en een hdd voor massa opslag. Zo houd je ook alles gescheiden.

We kunnen wel blijven raden en speculeren. Maar je kunt pas iets uit gaan sluiten zodra er dingen zijn geprobeert.

Succes.
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/qZVuK/f4abe198ef.png

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:56:

-Je cpu wordt erg warm

Je Hdd probleem zou ik opzelf oplossen door eerst eens een complete clean install te doen. Werkt dit niet dan is ws. je hdd gewoon naar de hemel. Dit kun je dan weer oplossen door een andere aan te schaffen. Mijn advies is koop gewoon een ssd voor je primaire zaken en een hdd voor massa opslag. Zo houd je ook alles gescheiden.

Succes.
Heb een test uitgevoerd met HDDscan (SMART test):

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/qZVuK/f4abe198ef.png

Verwijderd

Je hdd opzich is niets mis mee. Dan zou ik nu eens beginnen met je clean install. Er is een programma of taak wat de hdd constant blijft belasten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:35:
Je hdd opzich is niets mis mee. Dan zou ik nu eens beginnen met je clean install. Er is een programma of taak wat de hdd constant blijft belasten.
Met alleen de media creation tool en 3 Google Chrome tabbladen zijn de temperaturen momenteel als volgt:

Systeem: 37
CPU: 44-58

Fan status:

CPU: 2377 RPM
System: 716 RPM (normal speed)

systeem fan 2 (voorkant) kan ik niet zien omdat die aan de voeding is verbonden.

Statistieken via: System information viewer Gigabyte..

BIOS, direct na opstarten, geeft hogere CPU temperatuur aan: 65-79 graden celsius.

Verwijderd

Zou je misschien de cpu koeler eens los kunnen halen of kijken of dat hij goed gemonteerd zit? Dit is namelijk best hoog voor idle.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 23:06:
Zou je misschien de cpu koeler eens los kunnen halen of kijken of dat hij goed gemonteerd zit? Dit is namelijk best hoog voor idle.
Had dat gecheckt. Zit prima.

Verwijderd

Zou je eens in het bios kunnen kijken hoeveel volt de cpu krijgt? Of heb je er toevallig een Oc op draaien?

Verwijderd

Heb even wat nagekeken op het world wide web. En schijnbaar zijn deze chips redelijke heet hoofden. Max temp wat de chip aan kan is 95-115.

Verder moet je de temp. aflezen in windows met bijv. cpuZ. In de bios draait hij nooit volledig op idle namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 00:29:
Heb even wat nagekeken op het world wide web. En schijnbaar zijn deze chips redelijke heet hoofden. Max temp wat de chip aan kan is 95-115.

Verder moet je de temp. aflezen in windows met bijv. cpuZ. In de bios draait hij nooit volledig op idle namelijk.
Dit is met alleen Speccy en 1 Google Chrome tabblad open. Net een clean-install. Enige applicaties zijn de standaard applicaties + Chrome + Speccy.

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r064t/e71adf43fd.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r066H/b47b969124.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r067z/77bba3a4bd.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r06aD/5519edbb2e.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r06bF/372e4c3049.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r06dS/8cac8fb4ad.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r06f5/e2b5ebca9a.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r06fT/f8b4c16175.png

Verwijderd

Cpu is veel te warm. Is er wel koelpasta gebruikt?

Verwijderd

Idd. haal die koeler maar eens los. Want beetje browsen en dan al 70+ is niet echt normaal.

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik neig zelf ook naar een probleem met de cpu koeler (vermoedelijk dat hij nu geen goed contact meer maakt). Het kan natuurlijk dat de HDD het aan het begeven is, maar dan nog zijn de temps zeer verdacht. Helemaal voor een setup als deze (het is niet zo dat er sli gpu's met een overclocked cpu in de kast zit).

Voel eens aan het koelblok van de cpu (als dat kan met die boxed koeler), als deze koud is dan maakt hij geen goed contact.

Of bel eens met het bedrijf dat de PC heeft geassembleerd. Als dit namelijk door hen is gedaan, mogen zij het probleem ook oplossen onder garantie lijkt mij.

• Reepje
  • Niet online
Wat een balen topic zeg.
Van de eerste tot de laatste reactie: te warm, veel te warm etc.

Maar TS doet niets, behalve meer tabelletjes posten en uitspraken doen als "de koeler zit goed".

Begint meer op een troll topic te lijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 01:50:
Idd. haal die koeler maar eens los. Want beetje browsen en dan al 70+ is niet echt normaal.
Hij voelt niet eens warm aan (desktop zelf, evenals de kant waar het moederbord zit). Dus ik neig ernaar te concluderen dat de cpu temperaturen gewoon niet kloppen.

Denk dat ik in deze gewoon naar AMD overdrive zal moeten gaan kijken.

Ik ga gewoon vanmiddag een derde case fan en een ssd bestellen.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 20:55
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:55:
[...]

Hij voelt niet eens warm aan (desktop zelf, evenals de kant waar het moederbord zit). Dus ik neig ernaar te concluderen dat de cpu temperaturen gewoon niet kloppen.

Denk dat ik in deze gewoon naar AMD overdrive zal moeten gaan kijken.

Ik ga gewoon vanmiddag een derde case fan en een ssd bestellen.
Het feit dat de koeler NIET warm word, BEVESTIGD dat de koeler niet goed gemonteerd zit!

Verwijderd

Topicstarter
demonic schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:25:
[...]

Het feit dat de koeler NIET warm word, BEVESTIGD dat de koeler niet goed gemonteerd zit!
Ik voel aan de achterkant van het moederbord. Dus de rechterkant van de case. Ik heb de koeler niet aangevoeld.

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-02 20:55
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:36:
[...]

Ik voel aan de achterkant van het moederbord. Dus de rechterkant van de case. Ik heb de koeler niet aangevoeld.
ipv mijn reactie weg te kaatsen op het feit dat ik je post verkeerd gelezen heb, zou je ook iets kunnen doen met de opmerking. zie: Is de cpu-koeler warm/heet?

[ Voor 29% gewijzigd door demonic op 05-09-2016 10:42 ]

Verwijderd

Meerdere tweakers vragen je om het koelblok aan te raken om te voelen.. En dan ga je voelen aan de achterkant van het moederbord en zeg je dat het koelblok niet heet wordt? Doe aub even wat er gevraagd wordt. Anders is het onmogelijk om je te helpen.

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-02 13:02

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Tweakmaster doet dit hele topic al vrij weinig anders dan om hulp vragen maar antwoorden die hem niet bevallen aan de kant schuiven.

Nu besteld hij een casefan die niks uit gaat maken, weggegooid geld. Weet niet hoeveel nut het nog heeft om antwoorden te blijven herhalen, die energie kan ook in andere tweakers gestoken worden die om hulp vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:20:
Meerdere tweakers vragen je om het koelblok aan te raken om te voelen.. En dan ga je voelen aan de achterkant van het moederbord en zeg je dat het koelblok niet heet wordt? Doe aub even wat er gevraagd wordt. Anders is het onmogelijk om je te helpen.
Koelblok voelt ook warm aan.

Wat opvalt is dat er uit de CPU geen koude ventilatie komt, maar wel warmte...

Daarnaast valt ook op dat de case-fans zwak overkomen.. Als ik mijn hand ervoor hou dan voel ik niet echt kou... Het valt wel tegen... Ik voel geen krachtige koude wind.. Zal ik het zo zeggen en bij de CPU koeler voel ik warmte..

Alle koelers staan op 'normal'

Mijn case-fans zijn de Cooler master stickle flow 120mm

Verwijderd

Topicstarter
Temujin schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:37:
Tweakmaster doet dit hele topic al vrij weinig anders dan om hulp vragen maar antwoorden die hem niet bevallen aan de kant schuiven.

Nu besteld hij een casefan die niks uit gaat maken, weggegooid geld. Weet niet hoeveel nut het nog heeft om antwoorden te blijven herhalen, die energie kan ook in andere tweakers gestoken worden die om hulp vragen.
Zie post hierboven.

Overigens: clean-install uitgevoerd en het lijkt de freezes e.d. tot nu toe verholpen te hebben.

Momenteel even Steam en alle moederbord drivers geïnstalleerd en tot nu toe geen last gehad van Freezes/vastlopers of een hdd utility van 100%. Misschien wel eventjes tijdens het installeren, maar heb er geen last van.

Ik ga nu AMD overdrive downloaden en naar de thermal margin kijken, evenals naar de temperaturen via de moederbord software.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een goedkope SSD kopen van 120 of 240 GB en 2 case-fans. Tóch maar case-fans.

Welke raden SSD en 2 case-fans raden jullie aan?

Is een fan-controller een must, aangezien ik dan 3 van de 4 case-fans verbonden heb aan een molex-connector van mijn voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een goedkope SSD kopen van 120 of 240 GB en 2 case-fans. Tóch maar case-fans.

Welke raden SSD en 2 case-fans raden jullie aan?

Is een fan-controller een must, aangezien ik dan 3 van de 4 case-fans verbonden heb aan een molex-connector van mijn voeding?

Ik dacht zelf aan één van de volgende case-fan modellen:

https://www.alternate.nl/...ml/product/919858?lk=9301

https://www.alternate.nl/...l/product/1132385?lk=9301

https://www.alternate.nl/...l/product/1094160?lk=9301

https://www.alternate.nl/...l/product/1233656?lk=9301

https://www.alternate.nl/...ml/product/407924?lk=9301

https://www.alternate.nl/...ml/product/407922?lk=9301

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2016 16:29 ]

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06:47
Iets met bericht wijzigen enzo, dat raad ik jou aan.

Vermakelijk topic wel :+

[ Voor 21% gewijzigd door Gummiebeer op 05-09-2016 16:17 ]

Verwijderd

Ik geef het ook op..

Ik weet niet hoe oud je bent maar je reageerd als een kind.

Je luisterd niet en op vragen die worden gesteld geef je heel onduidelijk antwoord.

Het lijkt iig wel dat de clean install je hdd probleem heeft opgelost..

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de lol de binnenkant zitten stofzuigen, met name de ventilators.. Niet erg veel stof. Meeste stof zat onder de kast zelf bij de voeding. Behoorlijke ophoping... Nu opeens scheelt het 10-20 graden :')

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r0OOT/150840792d.png

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/r0OPz/36e7f526c2.png

• ASJDV
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02-2025
Wauw.

Dankzij deze thread ben ik er achter gekomen dat mijn CPU koeler fan al 5.5 jaar (!) de lucht de 'verkeerde kant' op blaast. 8)7

Ik heb een 1090T met een scythe mugen rev 2 in een cooler master CM 690II. Tijdens gamen kon de CPU best warm worden (lees: 90 graden in de zomer in een MMO-game bijvoorbeeld), maar het ging eigenlijk altijd wel goed.

Ik heb al vaker met luchtpers stof uit de koeler gehaald, ik heb zelfs een andere koeler voor m'n vorige videokaart gehaald, een 6950. Vorige week kwam m'n RX480 binnen van MSI met MSI-koeler, dus hoge temps komen niet meer door de videokaart.

Zo juist heb ik geconstateerd dat dus de airflow niet goed was, CPU-koeler omgedraaid en tadaaaaaaaaaaaa, op eens 33-34 graden bij idle i.p.v. 45-50 graden. _/-\o_

Wauw. Ik voel me best dom. :+
Pagina: 1