Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming onderpresteren?

Pagina: 1
Acties:

• dENNtoet
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-01 11:14
Goedemorgen allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en ik kom er niet meer uit, vandaar dat ik jullie om hulp vraag.

Het verhaal is als volgt:

Ik heb laatst een Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming gekocht zodat ik in ieder geval voor een paar jaar klaar zou zijn en alles op ultra kan draaien. Echter wat schetst mijn verbazing is dat ik de performance (FPS) in games nogal tegen vind vallen.

Specs:
CPU: Intel Core i5 6500
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1
Memory: 16GB DDR3 Corsair Vengeance 1600mhz (4 x 4096 MB)
PSU: Seasonic M12II Bronze EVO 850W
Motherboard: Asrock B150M Pro4S/D3
HDD: Samsung EVO 850 250GB
Monitor: BenQ XL2430T 144hz monitor
Headset: Logitech G930

Games die ik speel:
Witcher 3
Graphics: Ultra
Resolution: 1920x1080
Average FPS: Gemiddeld rond 40-45 in Novigrad (als ik de "Hierarch square" als voorbeeld pak in Novigrad)

Overwatch
Graphics: LOW
Resolution 1920x1080 (100% rendering)
Average FPS: 140-150 fps Ik verwacht eigenlijk dat ik met deze kaart zo rond de 200 fps moet uitkomen.. helemaal als ik hem op low speel.

World of Warcraft
Graphics: 10 - Ultra
Resolution: 1920x1080 (100% rendering)
Average FPS: Rond 60ish in Stormwind (varieert wel waar ik op dat moment ben)

Wat ik al heb gedaan om de problemen op te lossen:
- Alle vorige drivers gedeinstalleerd met het programma DDU.
- Gecontroleerd dat de power opties op maximum performance staan.
- Geheugen vervangen met andere RAM en een MEMTEST gedraaid.
- Herinstallatie van Windows 10.
- In de Nvidia control panel de 3d settings ook op maximum performance te zetten (stond op optimal power).
- Alleen de videokaart driver en de PhysX optie geïnstalleerd (dus niet de GeForce Experience, ook gekozen voor een clean install)

Ik zie het niet meer.. Ik heb dit ook gepost op een forum van Toms hardware daar kreeg ik gisteren 1 reply dat mijn CPU waarschijnlijk de bottleneck is in dit verhaal. Kunnen jullie je daar in vinden? Of zien jullie misschien een andere bottleneck?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Dennis

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:39

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Overwatch framerate is waarschijnlijk gelimiteerd tot je refreshrate. The Witcher 3 is een zwaar spel (met HairWorks aan) en WoW (en Overwatch) schalen niet zo super naar high end hardware.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• dENNtoet
Gundogan schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:16:
Overwatch framerate is waarschijnlijk gelimiteerd tot je refreshrate. The Witcher 3 is een zwaar spel (met HairWorks aan) en WoW (en Overwatch) schalen niet zo super naar high end hardware.
Je hebt in Overwatch inderdaad een optie om hem te limiten op je refreshrate (144hz in mijn geval) echter heb ik dit uitgezet en max op 300 fps ingesteld. Hij redt ook wel 160-170 echter gemiddeld is die 140-150.

Ik heb inderdaad HairWorks aan staan voor The Witcher3.

Als ik BF1 speel heb ik zo rond de 60-70 fps op ultra wanneer ik conquest speel.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:39

Gundogan

Rip and tear, until it is done

dENNtoet schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:20:
[...]

Je hebt in Overwatch inderdaad een optie om hem te limiten op je refreshrate (144hz in mijn geval) echter heb ik dit uitgezet en max op 300 fps ingesteld. Hij redt ook wel 160-170 echter gemiddeld is die 140-150.

Ik heb inderdaad HairWorks aan staan voor The Witcher3.

Als ik BF1 speel heb ik zo rond de 60-70 fps op ultra wanneer ik conquest speel.
BF1 is wat laag ja. Op DX11 mode zou je daar toch wel gemiddeld 100+ moeten halen (DX12 is een beetje buggy in BF1 volgens mij). EDIT: zet resolutionscale niet op 100% daar btw. 42% is je native resolutie. Ik zou de temperaturen en dergelijke in de gaten houden met Afterburner en HWMonitor om te zien of iets niet te warm wordt of je videokaart/CPU wel op volle toeren draait.

[ Voor 4% gewijzigd door Gundogan op 04-09-2016 11:26 ]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Verwijderd

Zelfs op Ultra 1080p zou je 200+ fps moeten halen in Overwatch en +-140 op 1440p en de Witcher 3 zo'n 100 fps op 1080p:
http://www.techspot.com/r...force-gtx-1070/page2.html

Oké dat is met een i7 6700k @ 4,5Ghz, maar zoveel verschil met jouw resultaten is het met een i5 bij lange na niet. Dit heeft zeker niet te maken met een bottleneck.

Verwijderd

Hairworks is funest voor de framerate http://www.techspot.com/r...r-3-benchmarks/page6.html. Zet dat eerst eens uit.

Offtopic: als het ddr3 geheugen geen low voltage is kan dat de geheugencontroller, welke in de cpu zit, beschadigen. Intel geeft iig geen garantie dat het goed blijft werken.

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Dennis,

Heb je dit toevallig constant? (lage FPS e.d.) Of heb je random periodes van lage FPS? (en ook toevallig laag GPU usage?)

Ik zelf zit met een soortgelijk probleem met een EVGA GTX 1070. Op https://forums.geforce.com/default/board/172/ zie je meer van dit soort problemen met de GTX 10X0 reeks. Krijg er heel slecht de vinger op gelegd of het een driver issue is of dat die hele reeks GTX 10X0 niet lekker wilt werken met sommige hardware combi's.

• dENNtoet
FPS is wel constant laag, geen drops in ieder geval. En inderdaad mijn GPU usage is laag! Maar wat zou het dan kunnen zijn? Een defecte videokaart?

• Oscar Whiskey
Gezien de hoeveelheid mensen die klagen over grofweg dezelfde issues zal het de drivers zijn of het hele ontwerp van de kaart (lees: alle kaarten) i.c.m. bepaalde andere hardware.

Ik ga nu mijn eigen post op Geforce.com maken maar als ik daar geen fatsoenlijke reacties krijg overweeg ik om hem terug te gaan sturen naar de webshop waar ik heb gekocht heb. Dat zal dan wel een hele discussie worden omdat aan het ene exemplaar dat ik heb gekocht geen mankement zit, het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk hoger in de keten (lees: Nvidia).

Verwijderd

Een BIOS update van het moederbord kan ook helpen:
http://www.asrock.com/mb/...SD3/?cat=Download&os=BIOS

Zou niet via Windows flashen, maar gewoon via de BIOS zelf (Instant Flash) zoals hier staat:
http://www.asrock.com/support/BIOSUI.asp?cat=BIOS8

Heeft alleen zin natuurlijk als versie 1.80 er nog niet op staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 13:36 ]

• Oscar Whiskey
Ben benieuwd of dit Dennis helpt, hoor het graag! In mijn geval kan dit niet, meest recente BIOS is van voor de 10X0 release. (ASUS MAXIMUS VII Ranger, zou geen probleem moeten zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar Whiskey op 04-09-2016 13:39 ]

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:01
Er lijken hier meerdere mensen last hebben van hetzelfde probleem, echter om een compleet beeld te krijgen en andere zaken uit te sluiten heb ik nog meerdere vragen:

Op welke stand staan de energieschema's?
Staat alles op High/maximum performance?
Wat zijn de temps van de kaart?
Wat is het CPU gebruik van de computers op dat moment?
Worden de spellen in 'full screen' of 'borderless window' gedraait?

• dENNtoet
Energie schema's staan via control panel:Samsung high performance (deze heb ik ook al op de standaard high performance in eerste instatie gezet)
Energie schema van Nvidia 3D settings: Heb ik op maximum performance gezet

Temperatuur in the Witcher 3: 59 graden

CPU usage in the Witcher 3: 90+%

Spellen worden in Fullscreen gedraaid

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/13zoi0g.png

[ Voor 9% gewijzigd door dENNtoet op 04-09-2016 14:10 ]

• Oscar Whiskey
Hier ook profielen op maximaal, koeling handmatig op 100% RPM gezet om throttling uit te sluiten.

• dENNtoet
Als ik BF1 speel zie ik ook CPU usage 100% staan.

• Oscar Whiskey
Ik wil hier graag in blijven meediscussiëren en testen maar het ziet er niet naar uit dat dit een individueel probleem van jou (Dennis) en mij is..

CPU usage op 100% zou je kunnen redeneren dat je CPU de bottleneck is. Heb je tastbare metingen van voor en na de GTX 1070?

• dENNtoet
Oscar Whiskey schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:16:
Ik wil hier graag in blijven meediscussiëren en testen maar het ziet er niet naar uit dat dit een individueel probleem van jou (Dennis) en mij is..

CPU usage op 100% zou je kunnen redeneren dat je CPU de bottleneck is. Heb je tastbare metingen van voor en na de GTX 1070?
Helaas niet :(

• dENNtoet
Bios update gedaan, niets geholpen.

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11-2025
Oscar Whiskey schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:16:

Zou niet zo moeten zijn dat dat de CPU een bottleneck is. Die is goed genoeg voor gamen.
dENNtoet schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:45:
Als ik BF1 speel zie ik ook CPU usage 100% staan.
Is ook niet raar want hoor meerdere dingen over bf1, memery leaks ect ect. Ik zou als test bf1 nu nog even niet gebruiken. Test anders op gta5 als je dat hebt. Daar heb je ook een benchmark inzitten.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zie geen rare afwijkingen in de performance die je hier omschrijft.

Die Overwatch benchmark die is gelinkt moet je met een enorme korrel zout nemen omdat die getest is terwijl er naar een muur gestaard wordt. Bij Overwatch is de factor die de grootste invloed heeft op je fps de renderscale, de overige settings doen niet bijster veel voor je fps. En er wordt hier gezegd dat er geen sprake is van een cpu bottleneck, echter zal dit wel zo zijn als je 150+ fps haalt in een game. Dan ga je het verschil tussen een overgeclockte 6700k en een 6500 wel merken.

De overige games laten m.i. geen gekke afwijkingen zien...

Voor de zekerheid, draai eens een synthetische test zoals Time Spy? Dan weet je zeker dat alle randvoorwaarden gelijk zijn. Normaal gesproken zeggen die scores niet zo veel maar als er daadwerkelijk een probleem is met je hardware dan komt dat er met een synthetische test wel uit.

Draai Time Spy en noteer hier je graphics score, cpu score en totaal score aub.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Oscar Whiskey
Dennis, doe eens het volgende als je wilt:

WIN + R > 'winver' > Enter

Staat daar v1607, build 14393.105?

Ik meen uit andere posts van mensen op te maken dat het een NV driver + W10 AU issue is. Ben dus benieuwd of jij ook de AU hebt of dat je nog op een pre-AU systeem werkt.

• dENNtoet
Thanks voor de replies! Ik ga vanavond ff testen

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:34

The GUI

ClickOps < DevOps

Is jouw DDR3 RAM wel low voltage? Misschien dat je geheugencontroller over de emmer gaat. Als het niet low voltage is ben je dan in de gelegenheid ander RAM te testen? Liefst natuurlijk DDR4; dan is je hele rig in ieder geval up-to-date.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• dENNtoet
Uhh ik heb geen ddr3 low voltage maar gewoon standard.. heb ik low voltage nodig dan?

Edit: Skylake support alleen low voltage ddr3 en ddr4 zie ik... zou dat het probleem kunnen zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door dENNtoet op 06-09-2016 18:06 ]

• dENNtoet
Version 1511 (OS Build 10586.545)

Ook zie ik het volgende bij mijn geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/igx0n8.png

666.5 MHz x2 = 1332 Mhz..

Echter mijn geheugen is 1600Mhz.. Lees ik het nou verkeerd of klopt het inderdaad niet?

Time Spy:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2jagtqg.png

Na XMP profile geselecteerd te hebben in BIOS draait geheugen nu wel op 1600Mhz, opnieuw Time Spy gedaan, scheelt bijna niets:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/jgkub7.png

[ Voor 22% gewijzigd door dENNtoet op 06-09-2016 21:42 ]

• dENNtoet
GOED NIEUWS!!!!!!!!!

Ik denk dat ik de schuldige gevonden heb! Mijn RAM! Nadat ik in de bios het XMP profiel had geladen ging hij dus van 1333 Mhz naar 1600 Mhz. Significant verschil in game!

Nu is dus de vraag, ik ga sowieso dus die low voltage ram kopen omdat dat beter is voor mijn CPU. Stel dat ik die nu op 2133 Mhz neem.. zal ik dan nog meer fps krijgen?

• Oscar Whiskey
Je reguliere RAM heeft waarschijnlijk 2 XMP profielen ter beschikking in de BIOS. XMP1 en XMP2. Kijk eens of 1 van die 2 profielen je RAM op 1,35v laat draaien, waarschijnlijk wel.

• dENNtoet
Nee had maar 1 profiel voor 1.5V.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
Wat voor moederbord heb je nu en wat voor ram? Zou zomaar kunnen dat je gewoon wat ddr4 ram op te kop moet gaan tikken als je skylake hebt. Ddr3l zie je echt niet op veel skylake bordjes

[ Voor 5% gewijzigd door Ergo op 07-09-2016 08:42 ]

• Oscar Whiskey
Wanneer je geen optie hebt voor een 1,35v profiel zou ik inderdaad een setje DDR4 regelen. Je kan natuurlijk gaan bediscussiëren of het absoluut noodzakelijk is enz. maar de specs worden niet voor niets afgegeven :)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zitten je push pins wel goed vast en door en door het moederbord heen? Je zal namelijk niet de eerste zijn die in de maling is genomen door push pins die lijken vast te zitten.

Push pins vastzetten kost, Mars moeite. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• dENNtoet
Mijn moederbord staat in mijn 1e post. Daar kan helaas geen ddr4 op alleen ddr3 en ddr3L.

Welke pushpins bedoel je?

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-01 12:16

wiLLius

Extreme OC

De IMC gaat écht niet kapot bij non low voltage DDR3 geheugen. Er word op luchtkoeling ruim 1,9v+ door DDR4 heen gepompt op het Skylake platform door overclockers op hwbot. Dus al zou je gewoon DDR3 ipv DDR3l gebruiken zou dat echt je IMC niet 1 2 3 om zeep helpen.

Geld overigens ook voor de Non-K SKU's

Mijn i3 6100 heeft ook 1,7v gezien op het geheugen. Hoger ging dat bordje niet ;)

Daarentegen kost bijna DDR3 niks meer, en kan je altijd, to be safe, een setje DDR3L op de kop tikken! :)
(DDR4 is niet backwards compitable, en past dus niet op het moederbord wat je hebt, het "gleufje" op de ramstick zitten op een andere plek tov DDR3)

On-topic

Misschien even met een OC utility (EVGA,MSI Afterburner etc) je powerlimit omhoog gooien.

GPU boost 3 doet nog wel eens zichzelf downclocken ivm het tegen de powertarget aantikken.

[ Voor 29% gewijzigd door wiLLius op 07-09-2016 16:32 ]

hwbot; wiLLius

Pagina: 1