Ik krijg RSI van X

Pagina: 1
Acties:

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Als ik ook maar even muisintensief bezig ben onder X krijg ik last van mijn pols. Onder windows heb ik daar geen last van, de muis loopt fijner zeg maar. Waarschijnlijk komt dit om dat ik op 1600 bij 1200 draai, en ik moet een halve meter afleggen om van links naar rechts te komen. Nou kan ik in kde (dat gebruik ik) wel iets instellen aan acceleration, maar dat verbeterd nix, dan beweegt hij weer iets te fanatiek.

Dus vroeg ik me af of er een programma oid is om je muis-movement te kunnen tweaken, zodat ik er wel mee kan werken :)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
is er geen setting voor het instellen van de muisgevoeligheid?
Op woensdag 27 juni 2001 22:31 schreef Prozaq het volgende:
Als ik ook maar even muisintensief bezig ben onder X krijg ik last van mijn pols. Onder windows heb ik daar geen last van, de muis loopt fijner zeg maar. Waarschijnlijk komt dit om dat ik op 1600 bij 1200 draai, en ik moet een halve meter afleggen om van links naar rechts te komen. Nou kan ik in kde (dat gebruik ik) wel iets instellen aan acceleration, maar dat verbeterd nix, dan beweegt hij weer iets te fanatiek.

Dus vroeg ik me af of er een programma oid is om je muis-movement te kunnen tweaken, zodat ik er wel mee kan werken :)

Verwijderd

Niet als flame bedoelt hoor, maar Gnome is kennelijk op dat punt iets verder. Mijn dual monitor (dan heb je dus 2600x1200) is geheel te bereiken _zonder_ m'n pols van 't bureau af te halen.

• Prozaq
Op woensdag 27 juni 2001 22:34 schreef Molybdenum het volgende:
is er geen setting voor het instellen van de muisgevoeligheid?
[..]
Ja, die is er binnen kde, maar zoals ik al zei, daarmee kan ik hem niet goed genoeg tweaken :-/ Of is er binnen X zelf ook nog zoiets waarmee ik kde's instellingen kan overriden?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 juni 2001 22:38 schreef CBravo het volgende:
Niet als flame bedoelt hoor, maar Gnome is kennelijk op dat punt iets verder. Mijn dual monitor (dan heb je dus 2600x1200) is geheel te bereiken _zonder_ m'n pols van 't bureau af te halen.
Dat heeft volgensmij niks met Gnome/KDE te maken. Je muis-input wordt of direct door X afgevangen (en die is dan verantwoordelijk voor snelheid/acceleratie), of door gpm (en dan is die daar verantwoordelijk voor), welke dan de muispositie enzo doorgeeft aan X.

Als X je muis afhandelt, zal het wel ergens in /etc/XF86Config staan, en als gpm je muis afhandelt, staat het in ./etc/gpm.conf.

• Prozaq
Ik denk niet dat het aan gpm ligt, maar ik ga er eens naar kijken :). Ik draai pas een paar dagen linux en onder Freebsd heb ik hetzelfde probleem en daar draait geen mousedeamon

Verwijderd

In control center, peripherals, mouse, advanced, kun je met pointer acceleration en threshold toch een aardig eind komen vind ik.
Maar ik begrijp je probleem, onder windows lijkt het net ff wat lekkerder te gaan.
BTW. Met Logitech trackman marble fx werkt het al een stuk lekkerder.
Ik heb ook pijn gehad, en ik denk niet dat het door die marble is opgelost, maar ik vind het erg prettig werken.
't is maar een mening.

Verwijderd

Ik weet niet precies of het gnome is of gpm. Wel klopt het dat m'n muis uit /dev/gpmdata komt. Ik kan de muisgevoeligheid instellen via m'n GNOME configuration tool, dus vandaar.

Verwijderd

VOlgens mij is gpm alleen voor textmodus, en handelt X de muis af in gfx modus.
En dan zullen gnome, kde en anderen er dus een eigen tooltje voor hebben om de X muis instellingen te wijzigen.
Maar weet niet zeker.

Verwijderd

Staat muismovement meestal niet in relatie tot je schermresolutie?

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

gewoon xconfig..
kun je hem zo instellen (als X em afhandelt ja...) anders ff de man van gpm bekijken.. scriptje in je sysv aanpassen en gaan met die banaan...
Mag ik dynamische accelleratie aanraden met hoge resoluties? bevalt mij prima...

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• Prozaq
sysv? wat is dit en waar kan het vinden ? :)

• The_Ghost
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

/etc/rc.d/init.d/gpm

(bij redhat 6.2)
dat is het script dat gpm start....
kun je de opties gewoon in plakken... hou er wel ff rekening mee dat dat geldt voor elk runlevel (dus ook textmode enz....)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• [Yellow]
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem.

In windows is volgens mij de acceleration dynamisch, m.a.w. hoe sneller je beweegt hoe verder de afstand.

In X zijn er maar 2 standen: normal and accelerated. De keuze hangt alleen af van het aantal pixels dat je beweegt en niet van de snelheid.....

Als iemand mij aan een proggie kan helpen om in X ook dynamische accel te krijgen, GRAAG

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Wat lul jij nou? als je toch sneller beweegt dan gaat de juiscursor toch sneller? Bij mij maakt het absoluut geen verschil. Ik schroef wel de acceleratie op, want anders scroll je je een ongeluk op 1280x960

[deze advertentieruimte is te koop]

• Prozaq
_yellow_ heeft gelijk, ik kan de acceleratie wel omhoog gooien, maar dan is er een groot verschil tussen wanneer langzaam met de muis beweegt, bijvoorbeeld om op een url te mikken voordat je klikt, en wanneer je van de ene naar de andere kant van je scherm beweegt. Alsof je in je auto terugschakelt van zijn 2 naar zijn 1 terwijl je nog te hard rijdt zeg maar..

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:49
Op woensdag 27 juni 2001 22:38 schreef CBravo het volgende:
Niet iedereen heeft zo'n groot buro natuurlijk.

(sorry kon het niet laten :) )
Pagina: 1