Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resolutedani
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-07 17:27
Mijn vraag

Eergisteren heb ik nieuwe componenten gekocht voor mij pc. nadat ik alles in elkaar gezet had deed hij het prima. Ik heb mijn Pc toen die avond zo een 3 uur getest. de volgende dag heeft hij het de hele dag gedaan tot 1 uur geleden en hij het begaf. ik heb door het raampje gekeken in mij behuizing en daar constateerde ik dat op mijn moederbord een rood lampje brandde met daarnaast "VGA". Vervolgens heb ik in de handleiding opgezocht wat dit betekend (Dat er een fout is met de videokaart) en heb verschillende dingen geprobeerd. Nu weet ik zelf niet meer hoe ik dit kan oplossen en hoor ik graag van jullie waar kan het nog aan liggen dat mij pc niet meer opstart?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Moederbord: Z170 MSI Tohmhawk
Processor: I7 6700 K Intel
RAM: 16 gb hyper 2.133 mhz
Voeding: corsair vs550 Watt
GPU: Evga GTX 970

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het opnieuw insteken van de videokaart.
Videokaart in het 2e slot geprobeerd.
Oude videokaart geprobeerd.
Oude videokaart in 2e slot geprobeerd.
Ook geprobeerd de pc optie starten zonder gpu(door deze te verwijderen)

Bij alle bovenstaande poging bleef het lampje rood

Opmerkingen
De nieuwe componenten die ik gekocht had waren het moederbord, processor, voeding en ram.
Het probleem verscheen al 1 keer eerder nadat ik mijn pc had verplaatst. Hij wilde na de eerste poging niet direct opstarten heb hem daarna opnieuw aangezet en in de kast gekeken het rode lampje vga brandde heel kort.(heb bij de eerste keer niet in de kast gekeken dus weet niet of hij toen ook al een rood lampje gaf.)

Beste antwoord (via resolutedani op 04-09-2016 11:56)

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Videokaart er uit halen, stroomkabels ook los en de pc aanzetten. Een minuutje wachten, en de pc weer uit zetten, dan videokaart er weer in en stroomkabels aansluiten. Met een beetje geluk draait ie dan weer.
Bios reset, dus weer bij 0 beginnen.

Mocht dit niet helpen, kun je nog proberen om het biosknopje om te zetten op je videokaart, uiteraard wel eerst de pc uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.evga.com/articles/00892/images/features/bios.png

Als ik je probleem zo lees, en de dingen die je al geprobeerd hebt, neig ik alleen meer naar een probleem met het moederbord. Dus probeer de bios daarvan te resetten. Mocht dat niet helpen, haal alles uit elkaar en bouw het opnieuw op. Aanzetten met zo min mogelijk onderdelen, en steeds iets meer, om het een en ander uit te sluiten.

Probeer ook eens een andere voeding, al is het alleen maar om te kunnen booten.

[ Voor 69% gewijzigd door BertusB404 op 04-09-2016 09:18 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Je voedingskabels van de videokaart nagekeken? Zowel aan de kant van je videokaart als aan de kant van je voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resolutedani
ufear schreef op zondag 04 september 2016 @ 02:22:
Je voedingskabels van de videokaart nagekeken? Zowel aan de kant van je videokaart als aan de kant van je voeding?
Gedaan als ik de voedingskabels niet aansluit geeft mijn monitor aan dat ik de computer uit moet zetten deze aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Andere videokaart geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resolutedani
Ik had nog een oude videokaart liggen heb deze ook aangesloten maar geeft het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Heb je al geprobeerd om de PC zonder extra videokaart te starten, dus met de onboard video?

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
Geheugen goed vastgeklikt? 8-pins power connector op je moederbord goed vast-zitten? Er zit ergens iets niet goed vast lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
...ie da tje dat ook al hebt gedaan:(

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resolutedani
ufear schreef op zondag 04 september 2016 @ 02:31:
Geheugen goed vastgeklikt? 8-pins power connector op je moederbord goed vast-zitten? Er zit ergens iets niet goed vast lijkt me...
zal hem morgen nog eens uit elkaar halen en alles opnieuw goed vast zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Wat voor een voeding heb je? Een slechte voeding kan de meest vage problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resolutedani
Allard schreef op zondag 04 september 2016 @ 02:35:
Wat voor een voeding heb je? Een slechte voeding kan de meest vage problemen veroorzaken.
een corsair vs550

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
In ieder geval is het back to basics, dus alles wat niet echt nodig is verwijderen en de rest nog eens nalopen, goed aandrukken, kabels controleren. Desnoods bios resetten naar default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
Die voeding zou voldoende moeten zijn, ook niet direct een merk/type waar ik wantrouwig van wordt.

Een nachtje erover slapen wil soms wel eens nuttig zijn. Dat ga ik in ieder geval doen nu :O .
Veel succes met het verdere troubleshooten.

[ Voor 42% gewijzigd door Allard op 04-09-2016 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 09:08
Warmtegeleidingspasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
ESD schade zou eerder duidelijk geworden zijn veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allard schreef op zondag 04 september 2016 @ 02:38:
Die voeding zou voldoende moeten zijn, ook niet direct een merk/type waar ik wantrouwig van wordt.
Veel elektronische onderdelen hebben last van 'kindersterfte', oftewel, uitval in de eerste periode. Als het even gedraaid heeft vlakt de kans op uitval flink uit, om na jaren weer toe te nemen.

Wellicht is iets nooit helemaal goed geweest een heeft dat na een paar uur de geest gegeven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• BertusB404
Videokaart er uit halen, stroomkabels ook los en de pc aanzetten. Een minuutje wachten, en de pc weer uit zetten, dan videokaart er weer in en stroomkabels aansluiten. Met een beetje geluk draait ie dan weer.
Bios reset, dus weer bij 0 beginnen.

Mocht dit niet helpen, kun je nog proberen om het biosknopje om te zetten op je videokaart, uiteraard wel eerst de pc uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.evga.com/articles/00892/images/features/bios.png

Als ik je probleem zo lees, en de dingen die je al geprobeerd hebt, neig ik alleen meer naar een probleem met het moederbord. Dus probeer de bios daarvan te resetten. Mocht dat niet helpen, haal alles uit elkaar en bouw het opnieuw op. Aanzetten met zo min mogelijk onderdelen, en steeds iets meer, om het een en ander uit te sluiten.

Probeer ook eens een andere voeding, al is het alleen maar om te kunnen booten.

[ Voor 69% gewijzigd door BertusB404 op 04-09-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BertusB404 schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:09:
Kan je uitleggen wat dit zou doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De spacers tussen je moederbord en je kast zitten er wel in? (Neem aan van wel, maar ook een mogelijk probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:29:
[...]

Volledig je moederbord zonder spanning zetten. Het lijkt bizar maar het werkt vaak. Ik doe meestal de powerkabels eruit en dan paar keer op de power knop duwen. Dan ben je zeker dat alle rest-spanning weg is.

OP, Haal er de cmos batterij eens uit, haal de kabels eruit uit stopcontact. Paar keer op powerknop duwen. Batterij er terug in. Kabels in de voeding. En redelijk zeker dat die dan zal booten. Vind je vrij veel klachten over dit bord en meestal helpt bovenstaande. ( en nee, reset bios helpt niet for some reason)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Verwijderd schreef op zondag 04 september 2016 @ 09:29:
[...]

Spanningsloos maken, dus ook alle capacitors leeg. Moederbord op laten starten zonder gpu, dus sloten leeg. Daarna kan het moederbord de GPU "opnieuw" herkennen.
Klinkt misschien vreemd, maar dit heeft bij mij al vaak zat het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• resolutedani
Bedankt voor alle antwoorden! Heb hem vanochtend uit elkaar gehaald en langzaam steeds meer onderdelen aan gesloten en alles lijkt nu goed te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 06:20
Mooi dat het weer werkt. Je geeft aan dat je bijna alles nieuw hebt gekocht, behalve de voeding. Als het weer voor gaat komen zou ik het probleem daar als eerste zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor de correctheid nog even een Schopje naar het juiste (?) subforum.
Pagina: 1