Laptop start niet meer op na geheugenuibreiding

Pagina: 1
Acties:

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wil het werkgeheugen van mijn HP Envy 4-1170ed uitbreiden, maar dat geeft helaas een probleem.

De laptop heeft 2 geheugenslots waarvan standaard slot 1 gevuld is met een 4GB module en slot 2 leeg is. Ik heb bij een shop geinformeerd of ik een 8GB module kan bijplaatsen. De shop bevestigde dat het bijplaatsen van deze module 'gewoon zou moeten gaan werken', en die heb ik dus besteld.

Vanmiddag kreeg ik de 8GB module binnen, en heb deze in slot 2 van de laptop geplaatst. Echter, het bios herkent de module niet en zag slechts 4GB. De laptop startte wel gewoon op.
Toen ik de modules van slot verwisselde, startte de laptop niet meer op. Het scherm blijft zwart en alleen het lampje van de Caps Lock toets knippert 3 keer. Wat duidt op een geheugenprobleem: 'Module error not functional'.
Is de 8GB module misschien toch niet geschikt?

Nu heb ik het geheugen weer in originele staat gebracht, d.w.z. de 4GB module weer teruggeplaatst in slot 1 en de 8GB module verwijderd, en nu start de laptop echter ook niet meer op. Net als hierboven blijft het scherm zwart en knippert het lampje van de Caps Lock toets 3 keer. -O-

Wat kan hier nu aan de hand zijn? Ik heb de modules er steeds goed ingeklikt, ze zaten echt niet los of zo. Heb ik misschien iets stuk gemaakt? Ik heb vaker geheugenmodules geplaatst en nooit problemen gehad. Ik heb helaas geen ander geheugen liggen waarmee ik (als ik het zou durven) zou kunnen testen.
Hoop dat iemand een tip heeft.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Moet er trouwens geen low voltage memory in?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Je hebt ws DDR3L 1.35V geheugen nodig.

/edit: Sorry, toch niet. Wordt wel ondersteund maar niet noodzakelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Nielson op 03-09-2016 22:18 ]

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:00
Kun je nog in de Bios komen, om te zien hoeveel geheugen die detecteert?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Kingston heeft een hele mooie tool daar voor:
http://www.kingston.com/e...ENVY Notebook&Model=67724

Alleen even juiste model zoeken.

[ Voor 72% gewijzigd door Wim-Bart op 03-09-2016 22:18 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Wat doet de laptop als je alleen de 8GB module plaatst?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Kijk even of de contactpuntjes niet gecorrideerd of stoffig zijn in de laptop (en op de 4gb module). T' feit dat ze t' beide niet doen wekt iig die indruk bij mij. Met een beetje alcohol schoonpoetsen voorzichtig met iets wat geen haartjes achterlaat, goed laten drogen en ..ohja, ook de module even voorzichtig poetsen en controleren.

• jurk738
  • Niet online
Die tool van Kingston had ik ook gezien, maar mijn precieze model komt er helaas niet in voor.

Ondertussen ben ik er achter dat de 4GB module 1,35V is. Dat is namelijk deze. (En de 8GB module is 1,5V. Gaat dat samen?)

Anyway, of ik (in slot 1) nu alleen de 4GB module of alleen de 8GB module plaats, de laptop start niet op. Alleen het lampje van de Caps Lock toets knippert 3x, verder niets. Ik kan dus ook niet meer in het Bios.

Verwijderd

Verwijder de accu eens, koppel de lader af en druk een aantal malen op de aan-knop.
Plaats de 4GB module in slot 1 en kijk of hij wil starten.
Ruil de 8GB module om voor een module met gelijk Voltage.
Ps,je hebt toch wel de accu en lader verwijderd terwijl je met die geheugenmodules aan het stoeien was?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2016 06:16 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
jurk738 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:47:
Ondertussen ben ik er achter dat de 4GB module 1,35V is. Dat is namelijk deze. (En de 8GB module is 1,5V. Gaat dat samen?)
Ik durf niet te zeggen of ze samen gaan - softwarematig gezien (controle etc). Maar in principe kan je de 4gb niet slopen door er 1.5 volt op te zetten. Overvolting kan ram goed tegen, zeker als het voor korte duur is. Het zou me ernstig verbazen als die .15 volt de 4gb module om zeep heeft geholpen. Omgekeerd kan wel voor problemen zorgen - als de 8gb module op 1.35 volt geforceerd werd kan het goed zijn dat ie niet wil opstarten.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
jurk738 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:47:
(En de 8GB module is 1,5V. Gaat dat samen?)
Nee, je processor (met geheugen controller) slikt alleen DDRL memory, Low Voltage dus. Het zou zomaar kunnen zijn dat je met dat andere geheugen iets gesloopt hebt waardoor je laptop nu niet meer werkt.

Gevalletje garantie claimen lijkt me in dit geval het beste.

https://discord.com/invite/tweakers

• jurk738
  • Niet online
Ik heb de batterij en de adapter een poosje (hele nacht) losgekoppeld gehad, en heb nu alleen de 4GB module (in slot 1) geplaatst, maar dat maakt geen verschil. De laptop start niet op, alleen de Caps Lock knippert.
redfoxert schreef op zondag 04 september 2016 @ 00:48:
[...]
Nee, je processor (met geheugen controller) slikt alleen DDRL memory, Low Voltage dus. Het zou zomaar kunnen zijn dat je met dat andere geheugen iets gesloopt hebt waardoor je laptop nu niet meer werkt.

Gevalletje garantie claimen lijkt me in dit geval het beste.
Het lijkt er helaas op dat mijn laptop stuk is. Maar is het echt mogelijk dat ik met het plaatsen van een verkeerde geheugen module de elektronica van de laptop (geheugen controller) gesloopt kan hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door jurk738 op 05-09-2016 18:51 ]

• jurk738
  • Niet online
Excuus voor deze bump, maar heeft iemand antwoord op bovenstaande vraag?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41

rdejongjr

Gnome

of je bent te voorzichtig en drukt het niet volledig er in.
Is het mogelijk om een paar foto's te plaatsen, wellicht helpt een blik op de zaak?

• jurk738
  • Niet online
Hier een foto: http://imgur.com/Er2Cvez
De 4GB module zit er volgens mij goed in, of niet?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met een gum langs de contactpunten gaan, aan beide kanten, wilde in het verleden ook nog wel eens helpen.

https://discord.com/invite/tweakers

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41

rdejongjr

Gnome

Lijkt er inderdaad prima in te zitten, contacten schoonmaken kun je nog proberen en anders vrees ik dat hgij toch ter reparatie moet worden aangeboden.
Pagina: 1