Beginner: paar lampen aan/uit zetten via ethernet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 19:09
Ik heb een aantal artikelen over domotica gelezen, maar die gingen een stuk verder dan wat ik wil. Het lijkt me vrij simpel, maar ik ben dan ook een totale leek.

Ik heb een tuinhuis, 40 m vanaf ons huis. Daar wil ik een flinke mantelbuis naartoe trekken waar dan weer water (tyleen), electriciteit (grondkabel) en afgeschermde ftp kabel doorheen gaan. Het tuinhuis krijgt een eigen groep, en vandaar uit wil ik een paar tuinlampen gaan afsplitsen. Nu zou ik een schakeldraad in de grondkabel kunnen zetten en daarmee alle lampen in 1 keer aan of uit kunnen zetten vanaf huis (ik heb geen zin om twee keer per dag 40 m te gaan lopen om het licht aan of uit te zetten), maar een iets modernere oplossing lijkt me handiger. Ik heb namelijk toch al een ethernetkabel lopen, en ga een wifi-spot in het tuinhuis zetten.
Wat ik zou willen is een paar aan/uit knoppen in huis, waarmee ik onafhankelijk een paar lampen mee kan bedienen (of de lampen in het tuinhuis zelf kan uitzetten als een warhoofdige partner dat vergeten is). Het mag ook via de mobiel lopen, maar een paar fysieke knoppen heeft mijn voorkeur. De rest van het huis blijft gewoon lekker ouderwets, het gaat alleen om de communicatie tussen huis en tuinhuis.
Wat is de simpelste (en niet al te dure) manier om dit te doen? De systemen waar ik nu over heb gelezen lijken me de spreekwoordelijke olifant voor mijn mug. Zo moeilijk kan het toch niet zijn een paar aan/uit signalen via ethernet uit te laten voeren?

Alvast bedankt!

Diederik

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Komt er een WiFi accesspoint te hangen?
If so: Iets van Philips Hue lampen of andere via WiFi bestuurbare lampen gebruiken in combinatie met een app op je telefoon of tablet?

Edit: wat info
http://www.beaumotica.nl/...van-de-philips-hue-bridge

Of een alternatief zoals LIFX:
http://www.iculture.nl/ni...-alternatief-philips-hue/

Of Osram Lightify:
http://www.osram.nl/osram...ologie/lightify/index.jsp

[ Voor 48% gewijzigd door McKaamos op 03-09-2016 21:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-09 21:12
Arduino ? De banggood varianten dan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47

TNW

Ik zou zeggen van die goedkope Sonoff ESP8266 wifi schakelaars. Werken out of the box met een app maar kunnen ook van andere software worden voorzien mocht je ooit iets anders willen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mitch schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:42:
Arduino ? De banggood varianten dan ...
In combinatie van een klikaanklikuit systeem:

http://www.engineerathome...o+en+klik+aan+klik+uit/10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 22:55

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

TNW schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:45:
Ik zou zeggen van die goedkope Sonoff ESP8266 wifi schakelaars. Werken out of the box met een app maar kunnen ook van andere software worden voorzien mocht je ooit iets anders willen.
Dit. Of dit: https://www.itead.cc/smart-home/smart-socket-eu.html

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:34
Als je gewoon een fysieke knop binnen in huis prefereert boven een app kan je altijd op de ouderwetse manier een contactor in het tuinhuis laten schakelen via een dun schakeldraadje. Wil je een IT oplossing, kijk naar de oplossingen hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

En waarom niet gewoon klik aan klik uit? Dat lijkt precies te doen wat jij wilt, alleen dan draadloos en niet met een ethernet kabeltje.
Een zelfde variant maar dan met zwave kan ook.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
ETH002 zou dit kunnen. Twee relais die over Ethernet zijn aan te sturen met een app. Hij is er ook nog met meer relais.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcslob
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 02-06 19:09
Bedankt voor alle suggesties. Ik was vergeten te vertellen waarom ik eigenlijk geen wifi wil gebruiken: 1 van de opties die ik wil hebben is alle stroom van het tuinhuis af te halen, en dan heb ik natuurlijk vervolgens geen wifi meer om de boel weer aan te zetten. Wat mij betreft gaat de wifi sowieso alleen aan als we in de tuin zijn, waarom een router stoken als het niet hoeft?
Die Sonos dingen kende ik niet, ga ik zeker eens uitproberen in huis. Handig voor wat lampen die je wilt uitzetten als je al lekker in bed ligt.
Relais heb ik bekeken, snap er weinig van. Wellicht dat een paar extra schakeldraden toch de simpelste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:51
dcslob schreef op zondag 04 september 2016 @ 15:03:
Bedankt voor alle suggesties. Ik was vergeten te vertellen waarom ik eigenlijk geen wifi wil gebruiken: 1 van de opties die ik wil hebben is alle stroom van het tuinhuis af te halen, en dan heb ik natuurlijk vervolgens geen wifi meer om de boel weer aan te zetten. Wat mij betreft gaat de wifi sowieso alleen aan als we in de tuin zijn, waarom een router stoken als het niet hoeft?
Die Sonos dingen kende ik niet, ga ik zeker eens uitproberen in huis. Handig voor wat lampen die je wilt uitzetten als je al lekker in bed ligt.
Relais heb ik bekeken, snap er weinig van. Wellicht dat een paar extra schakeldraden toch de simpelste oplossing is.
Hoe ga je de stroom terug aan zetten via ethernet als er geen stroom meer is? :P Ook een heel erg eenvoudige oplossing is 'domme' timers al dan niet in combinatie met een lichtsensor of bewegingssensor gebruiken.

Zelf heb ik een HomeMatic systeempje in gebruik maar ik vind het soms omslachtig om in te stellen. En als je via ethernet wil communiceren, ben je al snel 100 euro kwijt voor enkel de centrale unit zonder andere modules. Ook is er tegenwoordig een nieuwer systeem dat HomeMatic IP heet, al weet ik niet precies het verschil. Er bestaan ook nog andere systemen, bijvoorbeeld hier kan je er enkele terug vinden: http://www.elv.de/hausautomation-smart-home.html Het voordeel van zo'n systeempje is dat je kant en klare sensoren, drukknoppen en schakelmodules hebt.

Zoiets als 'het' systeem bestaat niet denk ik. Maar als het maar is om enkel wat lichten aan en uit te zetten en verder niks mee te doen, moet je het inderdaad niet te duur maken.

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 04-09-2016 19:47 ]

Pagina: 1