Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooYoungHi
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-08 20:27
TL;DR onderaan.

Ik heb al een paar weken een bijzonder irritant probleem met windows 7.
Sinds ik terug ben gestapt van Win10 naar Win7 heb ik zelden een probleemvrije boot gehad.
Ik had in de setup van Win7 keurig de partitie van Win10 geformatteerd en daarna 7 er op gezet, wat ik altijd doe bij een verse install.

Om een of andere reden heb ik vanaf dag 1 problemen met mijn install. Vrijwel elke keer dat mijn pc reboot vraagt hij om opstartherstel omdat er volgens windows iets niet goed gaat bij het opstarten. Soms doet hij dit meteen na de post, maar soms zie ik eerst het 'windows-scherm' met het logo wat na een seconde of wat vastloopt en de pc automatisch reboot (geen BSOD of wat dan ook, gewoon meteen een reboot). Dit begon al sinds ik bij de verse install de updates ging installeren en buiten de (correcte) drivers niets anders het geinstalleerd. Soms zie ik na zo'n reboot kort het scherm van mijn BIOS zonder de opties, maar wel de header, alsof hij in BIOS opstart. De BIOS setting blijven gewoon intact, dus de batterij zal het niet zijn.

Als ik bij het opstarten aangeef dat ie opstartherstel moet uitvoeren dan wil hij altijd een herstelpunt terugzetten, en of ik nou op ok of annuleren druk, hij gaat het gewoon proberen, maar er gebeurt helemaal niets. Hij blijft uren draaien zonder dat er iets gebeurd. De enige manier dat ik in windows kan komen is op een aantal keer op 'normaal opstarten' drukken en duimen dat hij het ineens doet.

Uiteraard heb ik win7 er opnieuw opgesmeten, maar ook na 3x opnieuw installeren met verschillende installatiemedia blijft hij zeiken om die opstartherstel.
Ik heb checkdisk over mijn boot SSD (net ff een jaartje oud) gegooid en deze vond niets. Ik heb alle partities van de SSD gehaald, de hele zooi geformatteerd en windows op de ongepartitioneerde schijf gezet, maar ditmaal ging hij al om opstartherstel zeuren na de állereerste reboot van de setup waarin hij nog dingen moet installeren etc. Ik kwam er níet in en moest weer opnieuw installeren.
Je kan je voorstellen dat ik toen de neiging had om het hele zootje uit het raam te deponeren.

Het begint mij nu vrij duidelijk te worden dat het niet gaat om een softwarematig probleem, maar iets hardwarematigs. Ik zit nu redelijk met mijn handen in het haar waar het nu aan ligt. Ik heb mijn PSU vorige week vervangen, omdat mijn PC ineens tijdelijk niet meer aanwilde, maar dat heeft niets geholpen met het opstartprobleem.
Deze hele setup heeft vóór win10 uitkwam jaren win7 moeiteloos gedraaid, dus compatible is het.

Heeft iemand enig idee waar ik nu naar zou moeten kijken om dit op te lossen?

TL;DR: Mijn Win7 install blijft ook na meerdere installs bij bijna elke boot zeuren om opstartherstel en ik krijg het niet opgelost.

Edit - Mijn specs:
CPU: AMD FX-8320
MoBo: Gigabyte 970A-UD3P rev 1.0
RAM: 4x 4Gb Crucial Ballistix Tactical LP DDR3
GFX: Sapphire AMD Radeon HD 6870
Niets is op dit moment overclocked.

[ Voor 3% gewijzigd door FooYoungHi op 03-09-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Beetje ingewikkeld verhaal,
maar het kan je snel op het verkeerde been zetten...

resume: pc gaat stuk namelijk hij ging niet aan. Je vervangt de voeding, pc gaat wel aan maar wil gelijk herstel uitvoeren. Daartussenin, ervoor of erna, heb je ook windows 10 erop gehad, maar dit lijkt geheel los te staan van het probleem. Dus het hele windows10/7 verhaal lijkt overbodig voor wat betreft de probleemoplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Eerst Bitlocker suspenden!
code:
1
2
bcdedit /set {default} recoveryenabled No 
bcdedit /set {default} bootstatuspolicy ignoreallfailures

En daarna goed de eventlog in de gaten houden en ook iedere memory.dmp analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Blijven een aantal zaken over.
1. Geheugen defect, overkwam mij ook, leek goed te werken maar toch rare zaken zoals af en toe helemaal niet aan willen voorbij de BIOS maar opstartherstel tijdens starten Windows;
2. Moederboard defect, zelfde symptomen;
3. Video kaart defect, zelfde symptomen.

Overigens een reboot is meestal het gevolg doordat de setting aan staat, dan geeft het scherm wel een BSOD maar die zie je niet. Bugcheck event opzoeken in je eventog.

Overigens, dat je systeem met power aan niet wilde werken was bij mij bij memory probleem, dimm in eerste slot was kapot.

Overigens Windows 7 hoe oud is dat, al 3 generaties geleden ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 03-09-2016 21:18 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooYoungHi
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-08 20:27
Bedankt voor de reacties.
Ik het even het een en ander verduidelijken:
- Ik heb erbij gezet dat ik had gedowngrade terug naar 7 van 10 omdat daar misschien bekende issues bij komen kijken. Ik had overigens nooit problemen met opstarten van windows 10.

- De PC zat al te zeuren over opstartherstel vóórdat hij ineens niet aanwilde. Dit heb ik er ook bijgezet omdat dit misschien een indicatie kan zijn voor iets.

- Ik heb een maand of wat geleden al mijn RAM stokjes door Memtest gegooid en deze gaf per stokje getest na 24 uur draaien geen problemen.
- Mijn Moederbord kan kapot zijn, ik heb al maanden het vermoeden dat hij kwakkelt (tijdje geleden ook over gepost). Ik kan proberen om de SSD in mijn serverpc te zetten.. al heeft dat wat voeten in de aarde (SSD zit in de kast vast met schroeven achter het MOBO.) Kan ik ff mee klooien.
- Videokaart kan defect zijn, deze is al eeuwen oud. het is een Radeon HD 6870. Dit staat bovenaan mijn lijstje om te vervangen, maar geld voor goede upgrade ontbreekt op het moment.

Edit: Ik heb met mijn RAM zitten klooien, en ik zit hiermee in het goede hoekje. Het lijkt er sterk op dat mijn Moederbord het niet leuk vind als er 4 stokken RAM in zitten. Eerst dacht ik aan een fout stokje RAM, maar nu blijkt hij met 4 stokjes moeite te hebben. Ik heb verschillende stokjes er uit gehaald en van plek verwisseld. Met 3 stokjes boot hij, met 4 bijna altijd opstartherstel. Dit lijkt dus zeer sterk op een defect mobo. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

[ Voor 19% gewijzigd door FooYoungHi op 04-09-2016 13:49 ]