Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayR
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09 17:52
Beste lezers,

Ik ben van plan een Macbook Air 13 inch aan te schaffen. Nu heb ik de keuze tussen de i5-5250u (de standaard versie) en de i7-5650u. Is het verschil tussen deze twee in de praktijk nu echt zo groot?

Ik heb ondertussen veel gegoogled, rondgesnuffeld, maar ik kan de knoop maar niet doorhakken..

Deze macbook wil ik kopen vanwege zijn lange lage energieverbruik (kan de hele dag zonder op te laden), zijn lichte gewicht en compactheid.

Ik ben niet van plan veel bijzonders op deze macbook te gaan doen. Web browsen, word, excel, powerpoint (office pakket), lichte games (zoiets als facebook spellen), films kijken etc..

Echter vind ik het vreselijk als een laptop traag wordt, en ik weet niet of 1,6GHz nu wel zo future proof is.

Zouden jullie mij raad kunnen/willen geven?

Mvg,
Ray

Beste antwoord (via RayR op 16-09-2016 11:41)

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
kwakzalver schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:48:
i5. Gebruik je budget voor meer werkgeheugen, is merkbaar waardevoller.! En een grotere SSD/harde schijf ook
Bij de MacBook Air is er (in ieder geval op dit moment) geen mogelijkheid om voor meer werkgeheugen te kiezen, je kunt 8GB krijgen, that's it. Zou TS kiezen voor de MacBook ipv de MacBook Air, zoals nelizmastr suggereert, is er ook geen keus voor meer werkgeheugen. Meer SSD ruimte kan ik onderschrijven, 128GB zou voor mij ook te krap zijn.
nelizmastr schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:11:
Ik zou de Air laten liggen en de MacBook nemen. In de praktijk loopt-ie ook de hele dag op de accu en op zijn turbo snelheid is de huidige Skylake Core M overall beslist niet slechter dan de i5u. Je krijgt er snellere opslag en een fatsoenlijk scherm bij.
De Core m5 scheelt inderdaad niet zo heel veel met de i5, maar als je de kosten een beetje gelijk wil houden zou je de instap MacBook (met m3) moeten vergelijken met de MacBook Air met 256GB (met i5). MacBook is dan €100 duurder. Als je de m3 met de i5 vergelijkt zie je naar mijn mening toch een aardig verschil:

https://www.cpubenchmark....5B%5D=2478&cmp%5B%5D=2631

CPU mark is ~16.7% hoger voor de i5, Single Thread Rating zelfs ~22.2%
De m5 komt een stuk dichter in de buurt (CPU mark ~9.8% hoger voor i5, Single Thread ~10.8%), maar dan zit je ook nogal aan de prijs. Kunnen we ook nog de Intel graphics vergelijken:

http://www.videocardbench...5B%5D=3341&cmp%5B%5D=3120

Ook hier lijkt de i5 te winnen (~35.8% hogere G3D mark). Dit zijn natuurlijk wel benchmarks van een enkele bron, maar het schetst in ieder geval een beeld.

Nu weet ik niet wat ongeveer het budget van TS is, maar veronderstel de volgende mogelijkheden (alle prijzen volgens Apple site):
- MacBook Air 13" - i7 / 128GB (€1219)
- MacBook Air 13" - i5 / 256GB (€1349)
- MacBook 12" - m3 / 256GB (€1449)
- MacBook Air 13" - i5 / 512GB (€1709)
- MacBook 12" - m5 / 512GB (€1799)

Als €1700 à €1800 geen probleem is, zou ik voor de MacBook 12" gaan, krijg je voor €90 meer een fantastisch scherm erbij. Als dat wat teveel wordt, zou ik voor de MacBook Air 13" met 256GB gaan. Tot slot, als TS denkt dat 128GB genoeg is, lekker geld besparen en de standaard MacBook Air 13" met i5 kopen, gegeven het voorgestelde gebruik dat wordt genoemd lijkt de i7 me niet nodig.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

i5 nemen, de i7 is alleen voor zware multicore apps.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:35
En misschien sowieso even wachten, naar alle waarschijnlijkheid komt er snel een nieuwe uit: http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Tenzij je er nu eentje nodig hebt natuurlijk.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayR
Fietsbel schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:54:
i5 nemen, de i7 is alleen voor zware multicore apps.
Is het dan niet zo dat over 2 jaar 1,6GHz ontzettend gaat bottlenecken in vele programma's en in nieuwere mac os x? Als ik zie dat een Macbook Pro al rond de 2,7GHz zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

7 september is er een Apple event, misschien gaat er dan iets nieuws aangekondigd worden naast de iPhone 7.
RayRenirie schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:56:
Is het dan niet zo dat over 2 jaar 1,6GHz ontzettend gaat bottlenecken in vele programma's en in nieuwere mac os x? Als ik zie dat een Macbook Pro al rond de 2,7GHz zit?
Dit valt gelukkig reuze mee. Een maat van mij kreeg na een jaar of 5 pas echt dat zijn Mac (weet even niet meer welke) wat traag werd voor o.a. de games die hij speelde.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2016 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Het verschil tussen de i5 en i7 is redelijk verwaarloosbaar. De i7 is stiekem een hoger geclockte i5 feitelijk gezien. De prestatieverschillen zijn iig lineair. Het blijft een dualcore met hyperthreadig.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
i5. Gebruik je budget voor meer werkgeheugen, is merkbaar waardevoller.! En een grotere SSD/harde schijf ook

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou de Air laten liggen en de MacBook nemen. In de praktijk loopt-ie ook de hele dag op de accu en op zijn turbo snelheid is de huidige Skylake Core M overall beslist niet slechter dan de i5u. Je krijgt er snellere opslag en een fatsoenlijk scherm bij.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
kwakzalver schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:48:
Bij de MacBook Air is er (in ieder geval op dit moment) geen mogelijkheid om voor meer werkgeheugen te kiezen, je kunt 8GB krijgen, that's it. Zou TS kiezen voor de MacBook ipv de MacBook Air, zoals nelizmastr suggereert, is er ook geen keus voor meer werkgeheugen. Meer SSD ruimte kan ik onderschrijven, 128GB zou voor mij ook te krap zijn.
nelizmastr schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:11:
De Core m5 scheelt inderdaad niet zo heel veel met de i5, maar als je de kosten een beetje gelijk wil houden zou je de instap MacBook (met m3) moeten vergelijken met de MacBook Air met 256GB (met i5). MacBook is dan €100 duurder. Als je de m3 met de i5 vergelijkt zie je naar mijn mening toch een aardig verschil:

https://www.cpubenchmark....5B%5D=2478&cmp%5B%5D=2631

CPU mark is ~16.7% hoger voor de i5, Single Thread Rating zelfs ~22.2%
De m5 komt een stuk dichter in de buurt (CPU mark ~9.8% hoger voor i5, Single Thread ~10.8%), maar dan zit je ook nogal aan de prijs. Kunnen we ook nog de Intel graphics vergelijken:

http://www.videocardbench...5B%5D=3341&cmp%5B%5D=3120

Ook hier lijkt de i5 te winnen (~35.8% hogere G3D mark). Dit zijn natuurlijk wel benchmarks van een enkele bron, maar het schetst in ieder geval een beeld.

Nu weet ik niet wat ongeveer het budget van TS is, maar veronderstel de volgende mogelijkheden (alle prijzen volgens Apple site):
- MacBook Air 13" - i7 / 128GB (€1219)
- MacBook Air 13" - i5 / 256GB (€1349)
- MacBook 12" - m3 / 256GB (€1449)
- MacBook Air 13" - i5 / 512GB (€1709)
- MacBook 12" - m5 / 512GB (€1799)

Als €1700 à €1800 geen probleem is, zou ik voor de MacBook 12" gaan, krijg je voor €90 meer een fantastisch scherm erbij. Als dat wat teveel wordt, zou ik voor de MacBook Air 13" met 256GB gaan. Tot slot, als TS denkt dat 128GB genoeg is, lekker geld besparen en de standaard MacBook Air 13" met i5 kopen, gegeven het voorgestelde gebruik dat wordt genoemd lijkt de i7 me niet nodig.

• RayR
Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb ondertussen de Macbook Air 13,3", i5, 8gb, 128gb gehaald! Werkt perfect voor mij!

• NickvB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07 00:20

NickvB

Web/App Developer

In mijn ogen is het verschil tussen de i5 en i7 dat de i7 net dat specifieke beetje meer in huis heeft. Mocht je willen livestreamen of renderen is een i7 aan te raden. Maar inpricipe is een i5 krachtig genoeg voor bijna alle taken.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
NickvB schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:33:
In mijn ogen is het verschil tussen de i5 en i7 dat de i7 net dat specifieke beetje meer in huis heeft. Mocht je willen livestreamen of renderen is een i7 aan te raden. Maar inpricipe is een i5 krachtig genoeg voor bijna alle taken.
Euhm. Nee. Zomaar een i7 aanraden slaat nergens op. Again. Het is een dualcore met HT. Ik heb dan liever een (zeker met renderwerk) een echte quadcore i5. Heb je meestal een stuk meer cache geheugen en dat is wel lekker als je wat filters toepast.
Pagina: 1