Toon posts:

Nieuwe CPU koeler om te kunnen overklokken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Een nieuwe CPU koeler voor mijn 3770K

Wat is je budget?
Rond de 30-50 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifiek merk het zou wel handig zijn als de koeler bij Alternate te koop is aangezien ik nog een cadeaukaart heb van 30 euro.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De koeler zal gebruik worden in de NZXT S340(161mm) en aangezien de kast een window heeft zal het ook mooi zijn als de koeler er wel mooi uit ziet.

Ik heb zelf al gevonden:
https://www.alternate.nl/...eler/html/product/1233920
https://www.alternate.nl/...l/product/1146249?lk=9344
https://www.alternate.nl/...l/product/1174912?lk=9344

Verwijderd

Cryorig is zo goed als niet leverbaar in NL en de andere twee niet erg geschikt voor een overklok.
De pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition past precies, koelt goed en ziet er goed uit. Bij Alternate helaas wat langere levertijd.
De https://www.alternate.nl/...l/product/1260958?lk=9344 is ook een goede. Koelt goed en is heel net afgewerkt.

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 18:25
Als je nog wat bij legt kun je voor dit uitstekende koelertje gaan!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
mrgnex schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 20:38:
Als je nog wat bij legt kun je voor dit uitstekende koelertje gaan!
Tussen 30-50 ? Daarnaast niet echt geschikt voor een goede overklok.

• mrgnex
MichaelvD2203 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 20:40:
[...]

Tussen 30-50 ? Daarnaast niet echt geschikt voor een goede overklok.
Ik bedoelde wat geld bij zijn cadeaubon leggen. De Hyper 212X kan deze CPU op een overklok gemakkelijk aan. Wil hij wat hoger dan zal hij naar zoiets als een NH D15 of Phanteks PH-TC14PE moeten kijken. Wil hij de beste koeler voor 50 euro dan raad ik deze aan.

Verwijderd

mrgnex schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 20:48:
Wil hij de beste koeler voor 50 euro dan raad ik deze aan.
Past die in de behuizing van TS?

• mrgnex
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:11:
[...]

Past die in de behuizing van TS?
Oei net op 1 mm niet. Het zag er goed uit :(

• ProTagger
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik zou een arctic freezer i32 aanraden, ware het niet dat dit niet de mooiste koeler is... Ik denk dat je een van je eisen een beetje zal moeten laten varen, want het wordt erg lastig om rekening te houden met uiterlijk, je budget en de hoogte beperking van de koeler.

Alhoewel de i32 voornamelijk bekend staat als stil, is hij ook een van de meest efficiënte koelers (vooral als je de koelprestaties in vergelijking met bijv. een Scythe Fuma of NHU12s omrekent naar de fysieke dimensies) op het moment dat de fan hard begint te draaien. Bij de buren hebben ze een mooie review gedaan van veel CPU koelers, en de i32 komt er als een van de beste uit qua koelprestaties; hij presteert ongeveer gelijkwaardig met een Scythe Mugen PCGH 4 als ik het goed herinner, wat zeker niet slecht is wil je een beetje kunnen overklokken.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

2de handse AIO waterkoeling set?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Topicstarter
Thanks iedereen voor het advies :)

Als er een koeler een stuk beter koelt wil ik best een paar tientjes extra uitgeven. Ik heb ook de nzxt X31 gezien is dat wat of niet? Ik zie namelijk vooral reviews over de X41/X61

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:27:
Thanks iedereen voor het advies :)

Als er een koeler een stuk beter koelt wil ik best een paar tientjes extra uitgeven. Ik heb ook de nzxt X31 gezien is dat wat of niet? Ik zie namelijk vooral reviews over de X41/X61
Zo heel veel zal het niet schelen onderling, zeker geen paar tientjes waardig. Goed dik koelbloek, heatpipes en 120mm fan en je kan flink overclocken.

Verwijderd

Welk ram heb je eigenlijk? Veel grote koelers passen alleen over low profile geheugen. Is het geheugen hoger dan zijn Thermalright koelers aan te raden omdat deze door de bouwwijze zijn te combineren met hoog ram en toch beperkt in hoogte zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:06:
Welk ram heb je eigenlijk? Veel grote koelers passen alleen over low profile geheugen. Is het geheugen hoger dan zijn Thermalright koelers aan te raden omdat deze door de bouwwijze zijn te combineren met hoog ram en toch beperkt in hoogte zijn.
Kingston HyperX fury black 2x8 GB ik weet niet precies hoeveel mhz het is.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ToFast schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:34:
[...]

Zo heel veel zal het niet schelen onderling, zeker geen paar tientjes waardig. Goed dik koelbloek, heatpipes en 120mm fan en je kan flink overclocken.
Het ding is dat je met een gewoon koelblok nog de warmte uit de kast moet krijgen terwijl met een aio dat via water gaat liefst rechtstreeks naar buiten.

* Damic gaat binnenkort een test doen tussen een pricewatch: NZXT Kraken X41 en een pricewatch: Enermax ETS-T40-TB op een https://tweakers.net/product/320062/amd-fx-8320/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:31
En deze: pricewatch: Scythe Mugen 4 ?
Nog steeds een erg goede koeler met flink wat koelvermogen.

Zucht...

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Damic schreef op zondag 04 september 2016 @ 01:39:
[...]
Het ding is dat je met een gewoon koelblok nog de warmte uit de kast moet krijgen terwijl met een aio dat via water gaat liefst rechtstreeks naar buiten.

* Damic gaat binnenkort een test doen tussen een pricewatch: NZXT Kraken X41 en een pricewatch: Enermax ETS-T40-TB op een https://tweakers.net/product/320062/amd-fx-8320/
Dat klopt, maar een casefan en de voeding halen de warmte ook redelijk uit de kast. Mijn ervaring is dat met een luchtkoeler je flink kan overclocken en je met waterkoeling niet of nauwelijks hoger komt, behalve lagere temperatuur op de CPU krijgt (pas met ln2 /stikstof of andere extreme koeling kan je nog een paar 100Mhz omhoog met flinke voltage verhoging). En die enkele of 100Mhz bovenop een leuke overclock zijn de moeite of het geld niet waard als dit ook kan met een stille koeler van 30-35 euro. Eerder dacht ik dat waterkoeling ook bedoeld was voor een uberstille setup, maar de fan van de radiator maakt ook geluid, evenals de pomp etc. Waterkoeling is cool en werkt goed, maar echt grote voordelen heeft het niet. Een aio heeft daarbij vaak niet de capaciteit van een goede / grotere setup en dat maakt het verschil met een goede luchtkoeler nog kleiner.

Desalniettemin zien we je vergelijking graag tegemoet en zal de TS zelf moeten beslissen.

TS zal daarna zelf moeten kijken waar de grens ligt zonder voltage verhoging met een overclock en dan stapjes omhoog (Mhz en Vcore voltage) totdat een bepaalde drempel is bereikt en relatief veel vcore verhoging nodig is voor slecht enkele tientallen Mhz). Bij die drempel of iets eronder gewoon stoppen en tevreden zijn met de OC (vooral hogere vcore leidt tot hogere temps en bovenop ene leuke OC merk je een extra 50-100Mhz toch niet).

Verder moet je een beetje geluk hebben met de batch/stepping van je CPU (weet niet of ze dat tegenwoordig nog zo noemen) maar de ene 3770k is de andere niet. Er kan zomaar een 100-300Mhz verschil zitten in overclocks op dezelfde CPU op het hetzelfde voltage. Ook de temperatuur kan verschillen (met eenzelfde koeler) doordat de ene CPU de heatspreader beter is bevestigd op de DIE (blote cores) dan de andere uit de fabriek, bovenop een fabriekstolerantie nog te verstaan.

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 04-09-2016 11:40 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
Qua prijs/prestatie is de arctic freezer i32 onverslaanbaar. Je kunt er prima mee overklokken voor een bedrag waarvoor je niet al te lang geleden alleen maar een budget koeler die niet geschikt is voor overklokken kon krijgen.
Pagina: 1