Sym Fiddle 2, 50cc ('08), Afstel- en Stationair problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-04 09:51
Er zit hier een hoop kennis en op brommer fora word ik niets wijzer.
Zal het kort proberen te houden (ben ook nu weer langdradig), maar ik wil graag de details / reeds uitgevoerde zaken delen.

Sinds kort heb ik een Sym Fiddle 2 uit 2008 (oude GY6 blok) met 8000 km op de teller.
Stond ± 2 jaar stil en liep wat onregelmatig stationair.

Probleem / Symptomen:
Bougie is zwart en nat bij stationair lopen, uitlaat rookt zwart bij gas geven, bij gas kort opentrekken slaat de brommer dood (smoort?) en dit alles duid op een (veel) te rijk mengsel (dit afslaan gebeurd overigens niet meer met de huidige setup, zie onder).

Mengselschroef zit aan de uitlaatzijde carb, dus is een benzine meng schroef als ik het goed begrijp?

Bij volledig indraaien mengschroef, gaat de brommer beter (hoger) stationair lopen, maar blijft het gas weer in toeren hangen bij kort gasgeven (te veel lucht?), dat kan ik verhelpen door de mengschroef 1/2 tot 1 slag uit te draaien maar dan moet ik de stationairschroef geheel indraaien wil de brommer blijven lopen. In beide situaties heb ik zwarte rook uit de uitlaat en een natte / vette bougie.

Onderhoud:
In de tussentijd heb ik het standaard onderhoud gepleegd en vervangen (niet relevant onderhoud staat beneden vermeld):

- Kleppen gesteld (0.05 in en 0.10ex, tegen diverse Sym service manuals in, daar staat in en ex 0.06 ± 0.02mm (dus beste is beide op 0.08).
- Brandstoftank leeg gehaald en Ron98 getankt
- Brandstof- en luchtfilter vervangen, oliefilter schoongemaakt.
- Motorolie vervangen
- Bougie vervangen (0,06mm afstand)
- Alle elektrische verbindingen (stekkers, moeren/bouten) nagekeken en ingespoten met Kontakt 60.
- Bobine gereinigd, kabel iets ingekort (evt. corrosie weg), bougiedop uit elkaar en volledig schoon gemaakt (moest licht geschuurd worden).

Carburateur:
Vanwege de slechte loop, vermoedde ik dat de carburateur vervuild zou zijn, niets bleek minder waar. Deze was geheel schoon en alle gaatjes waren open. Helaas een imitatie carb waarbij er geen nummers in de sproeiers gestanst staan. Toch alles los en doorgespoten met remmenreiniger en perslucht. Pakkingvlakken schoon, geen slijtage te zien (aan niets) en weer in elkaar. Later heb ik er, tegen beter weten in, een draadje vanuit een messing borstel doorheen gehaald.

Exact hetzelfde probleem, dus revisie setje gehaald, membraam, gasnaald, 2 veren, acceleratiepomp membraam, brandstofnaald (hoe heet dat ding, afsluiter aan vlotter), dus geen complete set (vlotter en mengschroef + alles er omheen niet vervangen). Helaas wederom geen maat in de sproeiers, verkoper zei 35/85 (zoals standaard?) Gasnaald stond origineel in het midden, nu helemaal laag, sproeier 82 geplaatst, stationairsproeier imitatie met opdruk is niet te vinden, ori past niet lekker. Vlotterniveau iets aangepast (niet ingeveerd exact horizontaal).

Nog steeds problemen, maar ik kan hem nu wel beter afstellen dan voorheen, echter nog steeds zwarte bougie en rook uit de uitlaat.

Dus ook even checken op valse lucht met remmenreiniger (heb geen startspray), eigenlijk helemaal niets te vinden. Heel lichtjes bij het inlaatspruitstuk (dacht ik) dus vervangen, pakkingen vervangen (later papieren pakkingen geplaatst), maar achteraf bleek er niets mis met het oude spruitstuk (de luchthapper zit daar precies links van :+ daar kwam dus wat nevel in schijnbaar.

Ik hoor van ieder shop tegenstrijdige dingen over de sproeiermaten en klepspeling, de handleidingen word ik ook niet wijzer van. De auto bystarter is ook nog goed en komt ver genoeg naar buiten om het choke circuit af te sluiten. Ik weet even niet hoe nu verder te zoeken. Een nieuwe (imi) carburateur is een optie, maar ik denk niet dat ik het probleem daarmee verhelp (en duur met 60 euro op de gok).

Wel zit er een zogenaamde snelle CDI in, a.s. dinsdag ga ik een standaard (helaas ook imitatie) CDI halen. Origineel is niet grappig met carburateur tegen de 250 euro en CDI tegen de 170 euro aan.

Ik snap er geen hol meer van en heb nu de huidige setup met nog steeds zwarte rook:
- Hoofdsproeier 82
- Stationairsproeier 35 (zo is hij mij in ieder geval verkocht, krijg er geen 0.4mm (op de micrometer) injectienaald doorheen dus in ieder geval kleiner dan sproeier 40.
- Gasnaald op zijn laagste punt gezet (gasreactie is wel wat traag nu)
- Mengschroef 1/2 slag uitgedraaid
- Vlotter ZEER minimaal iets boven perfect horizontaal gezet (ietsjes armer)

Olie sluit ik uit, geen verbruik, lekkage of blauwe rook, het is echt roet wat er uit de uitlaat komt.

Wie o wie heeft er nog suggesties?
_/-\o_

p.s. Voor dit probleem minder relevant maar wel uitgevoerd onderhoud:
- Aandrijfolie (gearbox oil) gespoeld en vervangen (spoelen met verse olie en direct weer aftappen)
- Aandrijfriem en variateurrollen vervangen (slijtage / uitdroging)
- Brandstof- en vacuümslangen preventief vervangen.
- Ter uitsluiting van eventuele problemen tijdelijk de PAIR en Oil catch can verwijderd (evt. vacuümlek of valse lucht bij openstaande kleppen), carterontluchting direct op de inlaat aangesloten).
- Klepdekselpakking vervangen.

[ Voor 1% gewijzigd door sanscorp op 03-09-2016 17:38 . Reden: Was langdradiger dan ik vooraf hoopte, 1e zin aangepast. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Hoe groot isnde carburateur qua doorlaat? Is dit 12mm, 16mm (ik noem maar wat standaard maten) of zelfs nog groter? Dat maakt ook uit voor het mengsel en dus welke sproeiers je het best kunt gebruiken.

Dan zou ik gewoon in een standaard setup gaan beginnen: gasnaald in het midden, sproeier 78 oid (beetje afhankelijk van type/grootte carb), mengschroef 1,5 slag opendraaien en kijken wat er gebeurd.

Eerst mengsel schroef afstellen, dan stationair eventueel bijtellen ( dat is ff een beetje samenspel vind ik altijd. als je schroeven heel veel uit/in moet draaien om het goed werkend te krijgen doe je iets verkeerd)

Bij gas vol open gooien + bougie zwart/nat: te rijk > kleinere sproeier of mengsel beter afstellen (houd rekening met wat ik hierboven geschreven heb)
Als je bougie grijs word / pingrlen bij vol gas: te arm > grotere sproeier

Gasnaald afstellen is eigenlijk alleen nodig als hij onderin bijv te rijk loopt en bovenin te arm, of andersom natuurlijk.

Ohja mijn ervaring hiermee zijn tweetakt blokjes en hobbymatig, dus als ik iets verkeerds zeg dan hoor ik dat graag, dan kan ik er ook wat van leren :)

[ Voor 7% gewijzigd door _Hades_ op 03-09-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43

InFamous

excommunicado

De stelschroef aan de uitlaat zijde die vanaf boven af bereikbaar is, is de stationair stelschroef. Deze is enkel bedoeld om het stationair toerental af te stellen.

De stelschroef aan de kant van het luchtfilter, is de luchtstelschroef, deze is alleen niet blindelings af te stellen zoals bij een tweetakt. Viertakt blokken zijn hier zeer gevoelig voor en horen afgesteld te worden op de CO waarde.

De juiste CO waarde ligt tussen de 2 en 3% bij een toerental van 2000 toeren per minuut (om een voorbeeld te geven hoe gevoelig dit ligt, een kwart slag kan een verschil van 1% opleveren), dit verhelpt het roeten van de uitlaat maar ook schommelen bij stationair lopen en weg vallen bij volgas optrekken. Verder hou ik bij de GY6/SYM/Kymco motoren altijd een klepspeling aan van 0,08 mm voor de inlaat en 0,10 mm voor de uitlaat. Dit zorgt voor de minste start problemen in de winter en loopt in de zomer ook nog goed.

Hoofd en stationair sproeier zijn prima met 82 en 35.

Daarnaast een originele CDI van €170 8)7 Check eens rond op internet, origineel zijn een tientje of 6 á 7. Carburateurs die origineel zijn, zijn ook een wassen neus. Origineel worden de oud type SYM blokken met een Keihin carburateur geleverd, ook deze zijn voor een tientje of 6 te koop echter niet in een SYM verpakking, maar wel een originele Keihin.

Edit: Net even in het SYM programma gekeken en een originele CDI kost €89,73 inclusief BTW. Een originele carburateur kost daar €181,25 inclusief BTW.

[ Voor 23% gewijzigd door InFamous op 03-09-2016 23:16 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Helaas nog te veel geld voor zowel carb als cdi :)

Ik overweeg een imitatie begrensde cdi van 30 euro.

Het gaat om een 18,5 keihin lookalike. Origineel zou er 85/35 aan sproeiers in zitten, anderen roepen weer 80/35. Daarom zowel 82 als 84 gekocht.

Ik heb geen luchtmengschroef, alleen aan de zijkant een mengschroef aan de uitlaatzijde van de carb.

De gasnaald staat nu weer op het midden (van de 5 opties), hoofdsproeier 82 en stationair 35 en ik had al wat meer response bij het afstellen. Bougie er uit gedraaid en goed schoongemaakt voor de volgende testrit (morgen, dat moge duidelijk zijn haha).

Een co meter of viergastester heb ik niet, wel een wideband lambda met controller maar zie die maar eens in de uitlaat te proppen :)

Ik ga de inlaat op 0.08 zetten, kijken of dat scheelt!

De uitlaat staat op een losse 0.10 (0.12 gaat er met moeite doorheen), inlaat staat strak op 0.05 nu.

Met het berekenen van een standaard sproeier kwam ik via 18,5 x 5 x 0.9 op een sproeier 83 uit dus 82 zou prima moeten zijn.

Moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Zwarte rook vind ik verdacht maar kan door vervuiling komen? Dus uitlaat(poort) schoonmaken wellicht?

Bedankt in ieder geval! Ook met de prijzen kan ik wel wat bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Die stelschroef zou er toch echt op moeten zitten hoor, ook op de imitatie Keihin.

Breng dat ding gewoon even weg voor een CO meting, kost je misschien €25 ofzo. Het lost je probleem in ieder geval op, door blijven knutselen gaat toch niet werken, been there done that. Wij hebben daarvoor ook een meter gekocht en sindsdien gebruikte ik dat ding alleen nog maar.

Ik gok dat je dit model carburateur hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RepmhciOBq6ERkZI9sVjO3VR/full.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door InFamous op 03-09-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Dat lijkt er inderdaad op (lees, wat ik zo op de foto zie is dat hem), alleen zit er 1 schroef op en die zit bij de uitlaat van de carburateur. Op de foto direct onder het kapje/dopje van de gasklep as.

Wat ik lees is wanneer de schroef aan de kant van het luchtfilterhuis zit, het de lucht regelt (die heb ik niet) Wanneer het aan de kant van je inlaatspruitstuk zit het de brandstof regelt (die zit er dus wel).

Finetunen zal ik inderdaad moeten laten doen, bij navraag in Almere heeft echter niemand een CO meter staan.... dat gebeurd allemaal op gehoor (en dat kan ik zelf net zo goed). En om nu voor die ene keer een meter aan te schaffen is ook zo wat :)

Overigens kwam dit artikel wel als logisch en betrouwbaar over: http://www.49ccscoot.com/faq/carbtune.html#cvneed

Ben niet geheel een leek, maar dat problem solven met carburateurs heb ik nog weinig ervaring mee. Dus doe ik liever hier navraag dan het zelf (permanent) te verprutsen ;)
Heb alleen als fanatiek hobbyist ervaring met auto's en motoren (allen injectie).

[ Voor 25% gewijzigd door sanscorp op 04-09-2016 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

CO waarde op gehoor.... Zit er geen Kymco dealer in de buurt? Die zijn namelijk verplicht dat apparaat te hebben en te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Niet zo zeer CO afstellen op gehoor, wel de mengschroef afstellen op gehoor (dus hoogst mogelijke toeren stationair). Dit is geen hele slechte methode en zou goed genoeg moeten zijn voor de doe-het-zelfer voor een goed functionerende scooter. Het laatste stukje zal met een meter moeten.

Ik ben bij 2 officiele Sym dealers geweest, bij elke zaak in Almere (en 1 in Hilversum) en geen van allen gebruikt een CO meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Dat werkt bij tweetakt maar absoluut niet bij viertakt, maar goed.

Andere oplossingen kan ik je niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanscorp
Tweedehands viergastester of co meter aanschaffen? Lijkt mij dat ik er met de motor en auto (benzine) ook wel wat mee kan. Eerlijk gezegd nooit in verdiept (want heb het apparaat niet haha).

Ik hou het even op de basis afstelling uit het boekje, dus 1,5 slag uit en vanuit daar maar naar een autogarage voor een co meting.

Kan hooguit een extentie maken op de uitlaat waar ik de lambda dan in prop.

[ Voor 11% gewijzigd door sanscorp op 04-09-2016 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanscorp
Even volledig theoretisch, als de formule 18,5 x 5 x 0.9 klopt zit ik op sproeiermaat 83,25.

Er zit nu 82 in, dan zou ik de gasnaald in de hoogste stand kunnen zetten om de beste response te krijgen, nietwaar?

Even los van de huidige afstelling, ben even benieuwd :)
Pagina: 1