Monitor geschikt voor studieboeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornJannick
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-12-2023
Mijn vraag

Ik ben onlangs geneeskunde gaan studeren, en de totale prijs van de boeken valt nogal hoog uit. Daarom leek het mij slim om hiervoor in de plaats een goede monitor aan te schaffen, waarop boeken lezen goed gaat.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Videokaart: Geforce GTX 970

Verder zou ik mij niet kunnen bedenken wat relevant zou zijn, maar ik moet bekennen dat ik er niet veel verstand van heb, dus vraag me gerust naar verdere specificaties.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op coolblue kwam ik bij een review tegen die het had over een "fijne ingebouwde leesbaarheidsstand' in de Dell Ultrasharp U2515H.

Link Monitor: http://www.monitorstore.n...737.1109936048.1436977254

Link review: https://www.monitorstore....-voor-een-geweldige-prijs

Verder weet ik nu niet of deze monitor nou ook daadwerkelijk zo goed is, vooral omdat deze meneer ook zegt dat er geen IPS glow te bemerken valt, wat sterk in constrast staat met de reviews op tweakers, waar bij deze monitor als minpunt IPS glow wordt aangegeven.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het vinden van een geschikte monitor!

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Geen pwm backlight is wel gewens bij leeswerk.
Dat betekent dat de verlichting flikkert. Verder maakt het niet uit. Denk eigenlijk dat je ook veel kan hebben aan een tablet voor studieboeken, voor het scherm geldt hetzelfde: zonder pwn, dus geen amoled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Een van de aandachtspunten zou kunnen zijn: Kan de monitor in een verticale stand geplaatst worden?
Voor het lezen van boeken/documenten scheelt dat veel geschroll. Veel monitoren bieden die mogelijkheid, en dankzij moderne monitor aansluitingen geeft de monitor het door aan windows, die zelf de resolutie omschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:43
Misschien wel interessant om te kijken naar iets van Redshift/F.lux? Niet echt een speciale monitor, maar het kan het leescomfort wel hard verbeteren. Ik ben daar echt zeer tevreden over. Overdag staat het standaard op 5500K wat al een zeer groot verschil maakt. Als ik het uitzet, merk je direct het verschil aan je ogen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Bij elke IPS-monitor heb je wel een kleine kans op IPS-glow. Meest vermoeiende aan beeldschermen voor je ogen is PWM-backlight en blauw licht. Ik weet dat AOC en BenQ tegenwoordig veel doen op het gebied van minder blauw licht in monitoren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:46

P_Tingen

omdat het KAN

Voor boeken heb je misschien meer aan een touchscreen. Dat geeft je de mogelijkheid door een boek heen te swipen en delen te vergroten. Uiteraard kan dat allemaal op een niet-touch monitor ook, maar touch is best makkelijk.

Mijn dochter doet ook geneeskunde en heeft hiervoor een laptop met touchscreen. Bevalt haar heel goed.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:48
Voor lezen voor je studie zou ik serieus een tablet overwegen. Voor mijn studie moesten we een heleboel PDF's lezen, toen ik die niet meer van m'n computer hoefde te lezen vond ik het echt een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarom geen 4K scherm?
Zou het dichtst bij de resolutie van inkt op papier komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkloeth
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 03:42
Ben het met GielFox eens, of een E-reader wellicht

groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik zou juist geen tablet nemen om te lezen. Die zijn veel meer vermoeiend voor de ogen omdat ze bijna allemaal een spiegelende coating hebben, waardoor je de helderheid extra hoog moet zetten waardoor je dus weer meer blauw licht krijgt. Plus dat je de tablet op het bureau legt, waardoor je constant naar beneden moet kijken en dat is ook weer niet echt gunstig voor je nek ;) is het niet veel beter om een goed groot beeldscherm te hebben, met een matte coating, een laag ingestelde helderheid met eventueel een wat warmere kleurentemperatuur? Scheelt ook enorm in blauw licht:

Afbeeldingslocatie: https://vm14u1ubwm949kuf730h5nf734-wpengine.netdna-ssl.com/files/2015/01/blue-backlight.jpg

Dan kun je ook gewoon op de ene helft een pdf geopend hebben en op de andere helft een samenvatting maken.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Pagina: 1