Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 20:45
Vandaag kreeg ik het idee dat Canon prijsafspraken maakt met hun bedrijven in Nederland. Ik wou de Canon 70-200 F2.8 IS aangezien de cashback. kopen en kwam hier 16 dezelfde prijzen tegen van allemaal precies 2289 euro. Na contact met aantal bedrijven konden ze er helemaal niks afdoen en kreeg ik verhaal van grijze markt etc. Dit is compleet verboden in Nederland om afspraken te maken over prijzen, daarnaast valt het op dat het allemaal dus dealers zijn van Canon Nederland. Is dit jullie eerder opgevallen?

Er jammer dit, prijs was vorig jaar namelijk onder 2000 euro. En dat met cashback was mooie aanbieding geweest. Nu is het totaal geen goede aanbieding en is het overpriced.

[ Voor 5% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 21:08
Prijsafspraken maken is heel iets anders. Dat zou inhouden dat Canon en Nikon afspraken maken over de prijs van een 70-200.

Voorgeschreven verkoopprijzen zijn niet illegaal. Komt bij meubelzaken ook voor. Bij Pronto meubelen bijvoorbeeld is het geven van een verkoopkorting een reden om het contract met de organisatie te verliezen. Niks illegaals aan.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent, maar daar houdt het ook mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Apple doet dit ook met bepaalde modellen. En ook Apple is niet de enige die dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

En daarbij, die lens is helemaal niet € 2800,- ?

pricewatch: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Klopt dennahz, 2289 bedoel ik.
Prijsafspraken tussen dealer en bedrijf heb ik het over. De prijzen zijn allemaal hetzelfde van de dealers kant. Dit is in Nederland verboden. Weet dat het ook met Apple gebeurt, maar Apple heeft hier ook al fliink wat boetes voor gekregen. Zie onder andere: http://www.nu.nl/beurs/36...-honderden-miljoenen.html

http://www.dezaak.nl/51/de-mededingingswet.htm

Ben best wel teleurgesteld idd dat ik dit bij canon zie, had meer verwacht van dit bedrijf. Normaal als prijs te hoog is wacht ik gewoon en vind ik het geen probleem. Maar dit vind ik wel even iets anders dan te hoge prijs. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41
2072 is toch echt de goedkoopste. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Dat is dus een grijs product en niet van een officiële dealer. Krijg je later geheid trammalant mee. Eerst even lezen voordat je reageert... Gaat om canon die officiële canon dealers (winkels) dus een verplichte verkoopprijs oplegt van 2289. Erg jammer

[ Voor 20% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:22
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Dat is dus niet waar: http://www.mkbservicedesk...er-mij-verkoopprijzen.htm
Dit is ook te zien bij Apple zaak, die een fikse boete kreeg.

Waarom doen bedrijven dit? Om de concurrentie zo klein mogelijk te houden. Klinkt raar, maar als de prijzen op een bepaalde hoogte worden gehouden krijgen kleinere bedrijven geen kans om ook goede producten op de markt te brengen. Algemeen bekende verschijning.

Schijnt dus al eerder voorgekomen te zijn, zie dit artikel: http://forum.belgiumdigit...ral-hetzelfde-429420.html
Mijn vraag is dus bij deze ook beantwoord 8) , ontzettend jammer dat ik dit bij Canon zie.

[ Voor 13% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41
Ik zou zeggen start een rechtzaak. of switch naar nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Sneakyman schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:00:

Waarom doen bedrijven dit? Om de concurrentie zo klein mogelijk te houden. Klinkt raar, maar als de prijzen op een bepaalde hoogte worden gehouden krijgen kleinere bedrijven geen kans om ook goede producten op de markt te brengen. Algemeen bekende verschijning.
Die mag je me uitleggen. Als Canon eens lens maakt voor 2289 euro en een ander klein, nieuw merk komt met vrijwel dezelfde lens, maar dan voor 1000 euro, waarom zou die dan geen kans maken :?

Volgens mij bedoel je het omgekeerde: grote merken kunnen soms iets zo goedkoop aanbieden, omdat ze het veel groters kunnen produceren, dat een klein nieuw merk niet hetzelfde voor elkaar kan krijgen en dus duurder uit is.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 03-09-2016 17:11 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Wacht even, dus door minimumprijzen te hanteren voor retailers beperkt Canon concurrentie? Hoe verhinderen te dure Canon-camera's mij zelf een camera te gaan verkopen?

Ik ben er niet helemaal in thuis, maar volgens mij mag een vaste verkoopprijs opleggen aan retailers wel degelijk in Nederland. Anders hebben de eerder genoemde Pronto en Apple, maar ook NAD een probleem lijkt me.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:08

mrc4nl

Procrastinatie expert

als grijze import (veel) goedkoper is, dan heb je al een teken dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden hier. Volgens mij ben je zelfs met cashback nog duurder uit.

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 03-09-2016 17:14 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Kunstmatig hooghouden van prijzen heeft iig 2 redenen die op zich wel met elkaar te maken hebben:
1 - Door prijs van product hoog te houden wordt verschil tussen iets minder product gehouden waardoor beide producten worden verkocht en niet het iets mindere product opeens niet meer verkocht word. In dit voorbeeld wordt dus het verschil tussen de F2.8 IS en F2.8 op afstand gehouden zodat beide worden verkocht.
2 - Door een hoge prijs aan te houden geef je jou product, en dus ook producten van andere concurrenten, een bepaalde waarde. Als andere concurenten niet dezelfde waarde aan een product geven zal deze concurentie maar door een klein aantal mensen gezien worden. Hoewel het product dus veel lagere waarde heeft wordt het door bedrijven hoog gehouden om optimaal winst te behalen en concurrentie uit te schakelen. Win-win situatie dus. Je kan hier wel onderzoeken in vinden en bij de Apple producten wordt dit ook wel eens uitgelegd.

Dit zijn een aantal redenen waarom het dus echt verboden is in Nederland om dit soort praktijken te doen in NL. Het maakt de markt stuk voor de consument waardoor nieuwe producten ook zulke belachelijke hoge prijzen hebben. Winkels kunnen namelijk ook niet meer met elkaar concurreren en gaan ook niet meer om lagere import prijzen vragen. Er is toch een standaard prijs waarvoor ze het verkopen en stel je voor dat Canon jou niet meer als dealer wil hebben..

Idd mrc4nl, dat heb ik vandaag ook geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-08 00:34
Dat iedereen een verhoogde adviesprijs volgt kan ook zonder afspraken. iedere verkopende partij is gebaat bij prijsrust in de markt. Canon mag dit niet afdwingen, maar goed contact met de winkels kan de accountmanagers van Canon soms wel voldoende invloed geven om de prijzen op adviesverkoopprijs te behouden.
Vervelend als je als je de laagste prijs zoekt, maar voor de retail juist heel prettig. Daarnaast zijn lagere prijzen meestal actiematig en volgen alle concurrenten elkaar. Als er al een cashback loopt gaat niemand meer de prijs affakkelen, want dan kun je namelijk de cashback die uit Canons zak komt marketen en dat is voor een winkel wel een stuk voordeliger.

Wat ik jammer vind is dat de gemiddelde consument gelijk kwade opzet vermoed als een prijs niet aan de verwachting voldoet. Zelfde gebeurd altijd bij de btw dagen van Media Markt. Mensen schreeuwen dan gelijk dat de prijzen omhoog gegooid worden, terwijl ze prijzen van een december, wanneer iedere winkel stunt tijdens een drukke periode, vergelijken met januari, wanneer de gehele markt weer terug op adviesverkoopprijzen zit. Winkels willen geen lage prijzen, ze moeten alleen klanten trekken met aanbiedingen. De fabrikanten of importeurs komen er zo goed als niet aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
tuk217, voor welke bedrijven werk jij allemaal? De prijzen waren begin dit jaar en vorig jaar 400 euro goedkoper. Canon heeft zelf de prijzen verhoogt, dit is ook bevestigd door de bedrijven waar ik contact mee heb gezocht. Als Canon zijnde ben ik erg benieuwd hoe ze een verhoging van 400 euro gaan vertalen in kosten die ze gemaakt hebben. Zeker aangezien 3x over de kop toch wel de prijs moet zijn wat de camera qua productie kost. Dus 400 euro betekend dat de productie meer dan de helft duurder is geworden? Denk toch echt dat dit geen verklaring is.

Maar idd bij Mediamarkt vind ik het ook erg jammer dat mensen dit doen, aangezien het daar duidelijk is dat dat niet het geval is. maar dit heeft niks met mediamarkt te maken. Dit heeft met 16 bedrijven te maken. Die allemaal een raar compleet bedrag hebben in plaats van ,99 erachter te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Sneakyman schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:17:

Zeker aangezien 3x over de kop toch wel de prijs moet zijn wat de camera qua productie kost.
Waar baseer je dit op? Want het klinkt alsof je dit ter plekke verzint.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Hahn schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:21:
[...]
Waar baseer je dit op? Want het klinkt alsof je dit ter plekke verzint.
Dit is basis economie mensen. Om een bedrijf draaiende te houden moet het 3x over de kop bij het productiebedrijf zelf. Daarnaast weet ik dat de prijs van lenzen qua productie niet hoger zullen zijn dan 20 euro. Het onderzoek ernaar zijn de hoogste prijzen maar zal zeker niet de 500 euro per lens halen. Denk dat iedereen het hiermee wel eens is, maar de echte berekeningen zijn ook wel op google te vinden, waaronder deze: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=212151 . Hier wordt zelfs aangegeven dat het 5x over de kop gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuk217
Prijsverhoging heeft niet altijd iets met productiekosten te maken. De koers van de dollar heeft alle electronica in NL duurder gemaakt de laatste jaren. De aardbevingen in Japan, die Sony en Nikon momenteel veel schade doen drijven de vraag bij Canon op.

Uiteindelijk is het aan de fabrikant om een adviesprijs te stellen en aan de winkels om een verkoopprijs te stellen. Ik zie niet waar je als consument enig recht hebt om die prijs te beïnvloeden, behalve met vraag en aanbod als markt als geheel.
Dat jij de verhoging fors vind kan, maar dan nog is mijn vraag waarom je vuil spel insinueert? Mag Canon niet gewoon hun winst willen verhogen als commercieel bedrijf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Sneakyman schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:27:
[...]

Dit is basis economie mensen. Om een bedrijf draaiende te houden moet het 3x over de kop bij het productiebedrijf zelf. Daarnaast weet ik dat de prijs van lenzen qua productie niet hoger zullen zijn dan 20 euro. Het onderzoek ernaar zijn de hoogste prijzen maar zal zeker niet de 500 euro per lens halen. Denk dat iedereen het hiermee wel eens is, maar de echte berekeningen zijn ook wel op google te vinden, waaronder deze: http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=212151 . Hier wordt zelfs aangegeven dat het 5x over de kop gaat.
Grapjas. Heb je weleens gezien hoeveel werk in de ontwikkeling en productie van lenzen zit? Er zijn filmpjes genoeg waarop je kunt zien hoe lenselementen gemaakt worden en er vervolgens een lens van gebouwd. Daarnaast is er veel research nodig om een lens te ontwerpen die optisch goed is. Waarom denk je anders dat de lenzen van 50 jaar terug niet kunnen concurreren met lenzen van nu? Daar zit enorm veel reken- en denkwerk achter. Het glas wat gebruikt wordt, is ook echt geen vensterglas wat met een beetje schuurpapier op maat wordt gemaakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Universal Creations schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:01:
[...]

Grapjas. Heb je weleens gezien hoeveel werk in de ontwikkeling en productie van lenzen zit? Er zijn filmpjes genoeg waarop je kunt zien hoe lenselementen gemaakt worden en er vervolgens een lens van gebouwd. Daarnaast is er veel research nodig om een lens te ontwerpen die optisch goed is. Waarom denk je anders dat de lenzen van 50 jaar terug niet kunnen concurreren met lenzen van nu? Daar zit enorm veel reken- en denkwerk achter. Het glas wat gebruikt wordt, is ook echt geen vensterglas wat met een beetje schuurpapier op maat wordt gemaakt.
Nu we het er toch over hebben -> YouTube: How It's Made - Canon 500mm f/4 L Lens :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

SLR is nou eenmaal een dure hobby, hier gaan klagen en een fabrikant betichten van vuil spel heeft geen zin.
Je hebt je huiswerk dan niet goed gemaakt, want de prijzen van L-lenzen zijn al jaren gelijk gebleven.
Ik heb mijn 70-200 voor iets meer gekocht in 201? (weet niet meer exact wanneer en ook geen zin om het op te zoeken.)
inventaris: Camera's

Bovendien zijn er meer dan genoeg alternatieven op de markt.
In plaats van een Canon rode ring kan je ook een Canon gouden ring kopen.
Of een ander merk: Tamron, Sigma, etc.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 15:05

mennovanw

Canon? You can!

Ik vind het persoonlijk wel raar dat er geen enkele concurrentie op prijs lijkt te zijn op het gebied van Canon-objectieven. Ook de partijen die voorheen als 'prijsvechters' te boek stonden handhaven nu gewoon braaf de adviesprijs..

Het heeft ook iets te maken met het gebrek aan concurrentie en de immer toenemende aanwezigheid / dominantie van een select aantal partijen.

Gelukkig is er EBay / tweedehands ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Nu we het er toch over hebben lees dan ook even de reacties onder de video... De prijs is echt niet meer dan 20 euro voor het materiaal en jou video veranderd daar niks aan... Even voor jou duidelijkheid: productieproces veranderd niet weet je nog?

Huiswerk niet goed gedaan? De prijs staat in de pricewatch, je kan er zelf naar kijken. Daarnaast kan je zeggen wat je wil, maar als 16 bedrijven precies dezelfde prijs hebben dan klopt er iets niet. Bovendien is dit eerder aangekaart op link die ik al gepost hebt. Ook klaag ik niet over de prijs, ik klaag over de prijzen die gelijk zijn waar bij mij vraagtekens bij komen en bedrijven die allemaal hetzelfde zeggen. Iets wat op prijsafspraken tussen leverancier en Canon lijkt dat illegaal is in Nederland.

Om mij dan terwijl ik vraag of jullie dit eerder meegemaakt hebben mij als smaat of iets dergelijks te noemen vind ik wel heel frappant. Mijn allereerste zin waar is namelijk: Vandaag kreeg ik het idee dat Canon prijsafspraken maakt met hun bedrijven in Nederland. Jullie reacties en mijn verdere onderzoek maakt het alleen maar duidelijker dat dit idee wel eens juist kon zijn. Ik heb nog geen 1 reactie gehoord die aan mij aangeeft dat hier geen sprake van is.

Er zijn 16 bedrijven die op de cent precies dezelfde prijs hebben. En via verschillende links is duidelijk te zien dat dit regelmatig gebeurt. De prijs was half jaar geleden 400 euro goedkoper, dit kan je overigens ook zien in pricewatch en is bevestigd door verschillende bedrijven. Nu zijn ze alle 16 400 euro duurder en precies dezelfde prijs. Geen van de bedrijven die ik benaderd heb kon er ook maar iets van deze prijs afdoen. Helemaal niks dus, nada, niet eens een euro. Als dat bij jullie niet net als bij mij een vraagteken zet dan weet ik het ook niet meer...

[ Voor 28% gewijzigd door Sneakyman op 03-09-2016 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 14:27
Ik denk dat je ook de economische kant moet gaan bekijken. Ga maar eens opzoek naar inflatie, deflatie en wisselkoersen ect. Vaak hanteren bedrijven de munteenheid van hun 'thuisland' en indien de euro/dollar of welke wisselmunt dan ook minder sterk wordt dan zie je in de verkoop landen een prijsstijging.

Dit gaat natuurlijk wel een richting op en een prijs wordt niet 1,2,3 naar beneden gegooid als de munt weer gestabiliseerd is.

Wat ook altijd 'leuk' is als websites kostprijzen gaan berekenen aan de hand van toegepaste technieken en materiaal verbruik. Vaak wordt de R&D, lonen, wisselkoersen en transport totaal overgeslagen. Dus 20 euro extra materiaal per lens kan 20 miljoen aan R&D hebben gekost. En aangezien de markt niet stilstaat moet er voor gezorgd worden dat jij over 5 jaar een nog betere lens kan kopen waardoor Canon of wie dan ook nu geld nodig heeft voor een nieuw product wat ze dan pas kunnen verkopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Sinus_rhythm op 03-09-2016 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Canon bepaalt de inkoopprijzen van de winkels en die zal bij alle pro-dealers hetzelfde zijn. De winstmarge bij winkels is doorgaans niet echt groot kan ik je vertellen, dus proberen winkels niet te veel in te leveren, maar zich ook niet uit de markt te prijzen. Dit zorgt voor redelijk gelijke verkoopprijzen.

Maarre, als jouw 20euro verhaal klopend zou zijn en dat de prijzen 3-5x over de kop gaan (dat is nog een stuk meer dan Apple producten), dan zou de winst van Canon ieder jaar enorm zijn (verhoudingsgewijs zelfs meer dan Apple). Maar met jouw basis economiekennis had je denk ik al wel gezien dat ook een bedrijf als Canon (in ieder geval de cameradivisie) maar net genoeg winst kan maken om de kop boven water te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Kijk, dat is een reactie waar ik iets aan heb :) Dat verklaart al een beetje hoe het zit, hoewel precies dezelfde prijs nog steeds raar vind. Weet je ongeveer wat de winstmarge is? Rond de 5-10% denk ik?

20 euro voor productie is maximaal. Weet van verschillende producten de officiële productiekosten en hier schrik je van als je ook de verkoopprijs weet. Maar al zal het 50 euro zijn, dan nog is dit ontzettend weinig. Uiteindelijk is het glas, rubber, plastic, apparatuur binnenkant etc. geen duur spul, zeker niet in massaproductie wat ook dit is. Het verschil met Canon is dat onderzoek etc. ontzettend duur is. Daarom ook dat dit zeker 500 euro, misschien nog wel meer, per verkochte lens is.

2 miljard euro winst (dus niet omzet of iets waar nog kosten van af moeten) per jaar vind ik best wel veel. Waar haal jij vandaan dat ze net de kop boven water kunnen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Sneakyman schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:24:
Kijk, dat is een reactie waar ik iets aan heb :) Dat verklaart al een beetje hoe het zit, hoewel precies dezelfde prijs nog steeds raar vind. Weet je ongeveer wat de winstmarge is? Rond de 5-10% denk ik?
Hoeveel precies hangt van de lens af en ga ik je ook niet vertellen ;) Maar ik kan je vertellen dat marges erg klein zijn bij Canon.
20 euro voor productie is maximaal. Weet van verschillende producten de officiële productiekosten en hier schrik je van als je ook de verkoopprijs weet. Maar al zal het 50 euro zijn, dan nog is dit ontzettend weinig. Uiteindelijk is het glas, rubber, plastic, apparatuur binnenkant etc. geen duur spul, zeker niet in massaproductie wat ook dit is. Het verschil met Canon is dat onderzoek etc. ontzettend duur is. Daarom ook dat dit zeker 500 euro, misschien nog wel meer, per verkochte lens is. 2 miljard euro winst (dus niet omzet of iets waar nog kosten van af moeten) per jaar vind ik best wel veel. Waar haal jij vandaan dat ze net de kop boven water kunnen houden?
Canon is meer dan de camera-divisie ;) De industriele tak maakt de grote winst, de camera-divisie draaide geloof ik in 2015 zelfs iets verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 14:27
Sneakyman schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:24:
2 miljard euro winst (dus niet omzet of iets waar nog kosten van af moeten) per jaar vind ik best wel veel. Waar haal jij vandaan dat ze net de kop boven water kunnen houden?
Voor een kijkje in hun financiën: http://www.canon.com/ir/a...on-annual-report-2015.pdf (veel plezier)

Verder zijn de grootste doelen van een (commercieel) bedrijf: Aandeelhouders tevreden stellen/houden én continuïteit waarborgen. Aangezien de inkomsten van bedrijven grotendeels komen van de verkopen. Mag jij als consument daarvoor opdraaien (wat overigens je eigen keuze is). Zoals hierboven is genoemd gaat dit meer de bedrijfseconomische kant op ipv prijsafspraken of wat dan ook.
Universal Creations schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:12:
Maarre, als jouw 20euro verhaal klopend zou zijn en dat de prijzen 3-5x over de kop gaan (dat is nog een stuk meer dan Apple producten), dan zou de winst van Canon ieder jaar enorm zijn (verhoudingsgewijs zelfs meer dan Apple).
Zoals ik hiervoor al zei is het populair geworden om te zeggen hoe vaak een product over de kop gaat. Aangezien er veel kosten zijn die niet direct aan een product te koppelen zijn. (Betekent overigens niet dat de prijzen soms niet absurd zijn, maar consumenten willen het er voor uitgeven (status ect.))

[ Voor 29% gewijzigd door Sinus_rhythm op 03-09-2016 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernst033
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-09 03:00
Misschien langs een winkel gaan en proberen iets sympathieker over te komen dan je hier doet. Huiswerk niet gedaan? Basis economie hoor mensen! Je krijgt een stuk meer voor elkaar zonder zo'n belerende toon.
Een prijsafspraak is een overeenkomst tussen concurrenten met betrekking tot de prijs van goederen of diensten. Prijsafspraken zijn in veel landen verboden.
Voor zover ik weet is je leverancier in de basis geen concurrent.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernst033 op 03-09-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
@Universal creations Hehe, dat is dan weer jammer. Was te proberen

@Sinus_rhythm thanks, ff snel ingekeken. Zie dat 1/3 het camera gedeelte betreft. Kon zelf niet zo 1,2,3 de cijfers hiervan terug vinden. Misschien kijk ik daar later nog ff naar.

@Ernst033 Gaat niet om prijsafspraken met concurrenten, het gaat om prijsafspraken tussen leverancier. Dit zijn 2 verschillende dingen en beide illegaal in Nederland. Zie ook de Apple link. De dingen die jij hier noemt Ernst zijn reacties op mensen die dit voor de 3e keer vragen of (oordelende) aannames maken op totaal iets anders dan ik zeg. Denk niet dat ik degene ben die hier een belerende toon had, anders was ik ook niet met een vraag begonnen. Maar om zulke reacties te geven op iets waar het totaal niet over gaat dat snap ik niet. Zie dit wel vaker gebeuren. Basis economie snap ik dat dat verkeerd begrepen wordt: maar voor elk bedrijf moet het minimaal 3x over de kop. Het personeel, huur en andere kosten moeten namelijk ook betaald worden, net als Sinus_rhythm zegt mbt de kosten die niet geplaatst kunnen worden. Hier kan je gewoon niet omheen. Ken zelf geen 1 product die niet minimaal 3x over de kop is gegaan (productiekosten).

Voor die mensen die het afvroegen of hierover berichten stuurden: ik ga het product gewoon kopen (als hij weer terug is op dat normale bedrag van 1800-2000 euro) en nogmaals: gaat niet over de prijs waar ik het over had in deze topic maar over mijn vraag in de titel: Canon prijsafspraken in Nederland?. Ik hou het in de gaten en hoop nog steeds dat ze echt geen prijsafspraken hebben gemaakt, dit zou ik echt jammer vinden. Kan nu wel wat meer alles plaatsen en ben benieuwd hoe het bij de volgende verandering eruit zal zien :) Iedereen bedankt voor de input! Waardeer ik enorm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 21:30:
[...]

Hoeveel precies hangt van de lens af en ga ik je ook niet vertellen ;) Maar ik kan je vertellen dat marges erg klein zijn bij Canon.
Niet alleen bij Canon.
[...]

20 euro, voor een kitlensje ja (niet een 18-55, die zal flink goedkoper zijn).

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2016 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
Ik weet niet of je er vanuit moet gaan dat de prijs weer zakt. Lenzen zijn erg prijsvast. De prijzen zijn niet erg onderhevig aan pieken en dalen. Als de prijzen over de hele linie omhoog gaan, zou ik niet verwachten dat ze snel omlaag gaan. Het is overigens ook niet alleen Canon. Sony heeft de prijzen ook omhoog gegooid. Een FE 70-200 kost geen 1499 maar 1699 nu. Ook Fuji gaat volgens mij binnenkort alle prijzen verhogen.
Als die cashback nu loopt, dan zou ik nu toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

masterslave schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 16:16:
Prijsafspraken maken is heel iets anders. Dat zou inhouden dat Canon en Nikon afspraken maken over de prijs van een 70-200.

Voorgeschreven verkoopprijzen zijn niet illegaal. Komt bij meubelzaken ook voor. Bij Pronto meubelen bijvoorbeeld is het geven van een verkoopkorting een reden om het contract met de organisatie te verliezen. Niks illegaals aan.

Ik begrijp dat je teleurgesteld bent, maar daar houdt het ook mee op.
Anders de EU: Wikipedia: Prijsbinding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Er is zeker wel concurrentie, een vergelijkbare lens is de: 70-200 F2.8 Tamron:
pricewatch: Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD (Canon)
Voor rond 1300, dat scheelt enorm.
of
Sigma: pricewatch: Sigma 70-200mm F/2.8 EX DG OS HSM (Canon)

Maar Canon is kwalitatief wat beter, dus willen mensen liever de Canon lens.
Alleen wilt men er niet voor betalen, dus komt men hier klagen.
Pay up of zoek een goedkopere hobby.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ja allemaal prima en wel, ik begrijp dat prijzen fluctueren.. Wat ik (evenals TS) interessant vind is dat de prijzen allemaal exact even hoog zijn, en er geen enkele motivatie is om te concureren. Ik denk dat Canon gewoon gelijke prijzen afdwingt, onder het mom van: 'lagere prijzen = geen levering meer / latere levering'.

Slechte zaak!

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Maar bij Nikon is het net zo, en de hierboven aangehaalde Tamron en Sigma lenzen hebben ook 10+ keer exact dezelfde prijs in de prijsvergelijker.
Je ziet het veel bij waardevaste producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

mercapto schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:29:
Maar bij Nikon is het net zo, en de hierboven aangehaalde Tamron en Sigma lenzen hebben ook 10+ keer exact dezelfde prijs in de prijsvergelijker.
Je ziet het veel bij waardevaste producten.
Ja en dat snap ik dus niet goed - er is dus geen sprake van een markt met perfecte concurrentie. In een ideale situatie is er altijd 1 die liever verkoopt dan een ander, en bereid is een gedeelte van de (potentiële) opbrengst daarvoor op te offeren -> lagere prijs.

Volgens mij worden we en masse gebijld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:46
mennovanw schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:19:
Ja allemaal prima en wel, ik begrijp dat prijzen fluctueren.. Wat ik (evenals TS) interessant vind is dat de prijzen allemaal exact even hoog zijn, en er geen enkele motivatie is om te concureren. Ik denk dat Canon gewoon gelijke prijzen afdwingt, onder het mom van: 'lagere prijzen = geen levering meer / latere levering'.

Slechte zaak!
Zou kunnen. Anderszijds is mij verteld door een winkelier dat ze soms onder inkoop prijs moeten verkopen. Waarom? Alle winkeliers houden elkaar in de gaten met een pricewatch-achtig systeem. En zeker met de rondshoppende online consument is te duur simpelweg geen verkoop en dan dus ook niet ff dat geheugenkaartje, of schoonmaaksetje er bij waar wel 2 a 3x marges op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
Precies. Een winkel wil in eerste instantie niet concurreren. Alleen artikelen die daadwerkelijk in groter volume verkocht worden zijn interessant om met aanbiedingen goedkoper in de markt te zetten om omzet bij de concurrent weg te trekken. Dit kost je wel marge, dus er is altijd een afweging. Mensen noemen vaak Apple bij dit soort voorbeelden, maar dat is een erg slecht voorbeeld. Apple hanteert adviesprijzen, maar winkels zitten daar juist bovengemiddeld vaak onder.

Iedereen volgt elkaar, dus iedereen is gebaat bij een stabiele prijs. Voor een niet dagelijks verkochte 70-200 ga je niet aan de prijs morren, dus blijft iedereen gelijk.

Andere kant van het verhaal is een router, een R7000, die sinds dag 1 bijna afgeprijsd is, iedereen elkaar volgt, en de prijs nooit meer op niveau is gekomen. Dit is leuk voor de consument, maar betekent ellende voor alle winkeliers en voor de fabrikant die hier echt niet vrolijk van wordt. Uiteindelijk gaan fabrikanten hierdoor hogere adviesprijzen hanteren als buffer en is het slecht voor de gehele markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
[...]

Wow wat een solide bron...
Direct reden om te stoppen met lezen van dit topic. Nog iemand die niet snapt wat er bij komt kijken om een idee om te zetten in een product en dat van de andere kant van de wereld zo goed als aan jouw deur te leveren.

[ Voor 13% gewijzigd door Inrage op 04-09-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Inrage schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:32:
[...]

Wow wat een solide bron...
Direct reden om te stoppen met lezen van dit topic. Nog iemand die niet snapt wat er bij komt kijken om een idee om te zetten in een product en dat van de andere kant van de wereld zo goed als aan jouw deur te leveren.
Kijk Ernst033, deze mensen bedoel ik nou... Er staat toch duidelijk productie. Denken aan een product hoort hier niet bij grapjas. Daarnaast hoeveel producten denk je dat ze verkopen in de hele wereld? Het denken aan een product moet hierdoor gedeeld worden. Dus als het bedenken van een product 10 miljoen kost en je het product 100.000 keer verkoopt, wat gebeurt er dan? Durf bijna met zekerheid te zeggen dat je zelfs met dit erbij nog steeds 3 keer over de kop kan. Als ik gebouw, vervoer etc. eraf haal (wat dus echt niet bij "productie" of denken aan een product hoort!) dan praat je over een totaal ander bedrag. Daarom moet een product ook 3x over de kop om het rendabel te maken. Ben wel benieuwd hoeveel jij denkt dat het kost om al die producten van hun over heel de wereld te verspreiden. Dit ligt namelijk ver onder de 50 euro, i.v.m. massa verzending per land.

Deze mensen maken dit forum erg vervelend om op te kijken en is ook de reden dat ik niet vaak hierop zit en liever naar andere websites ga... Vind het niet erg als je de vraag niet snapt of een andere mening hebt, maar iemand bashen terwijl je zelf niet goed leest en duidelijk ook totaal geen verstand van hebt is gewoon triest.

[ Voor 24% gewijzigd door Sneakyman op 04-09-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Als je toch zo slim bent waarom Google je dan gewoon de Income statement can Canon niet even, iedere grote firma is verplicht om dit te delen. 31.5Mld Revenue, 16Mld Gross profit, dus iets meer dan 50% gross marge. Niks speciaals aan... Ja dit is total Canon, maar iedere business unit zal naar hetzelfde streven anders hadden ze die al afgestoten.

De kostprijs van een product is van geen enkel belang en levert enkel zinloze discussies op zoals deze...

'over de kop gaan' wtf voor een uitspraak is dat nu...

[ Voor 6% gewijzigd door Inrage op 04-09-2016 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyman
Inrage... Je maakt je opmerking nog belachelijker dan het al was. Lees alsjeblieft even wat je zelf gezegd hebt in deze 2 posts en vooral waarop en waar het onderwerp over gaat. Daarnaast voegt het niks toe aan deze topic en geef je zelf al aan dat je info fout is... Ook draait alles om cijfers bij een bedrijf, en voor jou: kostprijs is wel de belangrijkste daarvan! Dus ook voor ons als we naar het onderwerp kijken (dit is Canon prijsafspraken in Nederland? en prijsstijging van 400 euro.)

Over je cijfers: deze kloppen niet, daarnaast heeft elke hoek een eigen streven. Zelfde als Karwei die puur panden heeft waar ze verlies op draaien maar zo wel hun naam hoog houden. En op die manier dus toch winst maken. Nog een ander voorbeeld is de Jumbo prijs voor bananen. En zoals al eerder gezegd is voor Canon 35% winst maar camera's en lenzen . Bovendien zegt income statement niks over hetgeen waar we hier over praten. Dus slim om dat te zoeken? ......

Maargoed, heb geen zin om hier verder op te reageren. Dit zijn nog steeds de mensen die mij dit forum hebben laten verlaten. Wens je nog veel succes op dit forum. De rest bedankt voor jullie input. Heb er veel van geleerd en ben benieuwd hoe deze prijzen verder verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je zogenaamde basisles economie die je ons opdringt in combinatie met je schokkend slechte grammatica (doe iets aan de leesbaarheid van je stukken) zorgen waarschijnlijk ook niet voor veel sympathie. Verder zijn je bronnen vaag en je vergelijkingen van Karwei en Jumbo raken 1) kant nog wal en 2) laten zien dat je echt geen idee hebt waarover je praat. Maar toch wens ik je veel succes met je gevecht tegen Canon ;w .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Als je in de markt bent voor een lens van 2000 euro, zou je beter de geruchten molen in de gaten houden. Deze prijsstijging was ruim op voorhand bekend, en is puur het resultaat van de sterke Yen en de zwakke Euro: http://photorumors.com/20...o-raise-prices-in-europe/

Bovendien valt het mij altijd op dat vele webshops hun prijzen verhogen tot aan de MRSP wanneer er een cashback actie komt. Ze weten dat de klant uiteindelijk nog altijd "goedkoop" zijn product zal hebben, en dat velen hun aankoop hebben uitgesteld tot die actie, maar zij hebben zelf meer marge. Waarschijnlijk kan je vlak na de cashback de prijzen wel terug een beetje zien zakken.

Wil je echt elke euro besparen die er maar te besparen valt: hou dan zeer goed alle winkels in de gaten, misschien dat er toch eens eentje een actie houdt. Ik heb in maart deze lens gescoord bij een foute prijszetting tijdens de Mediamarkt "BTW weg ermee" actie voor zo'n 1650 euro. De 3e dag van de actie heeft er iemand een klein foutje gemaakt, waardoor deze lens plots wél in aanmerking kwam voor de actie.

Achteraf bekeken: als ze morgen stuk is, en ik moet 2300 betalen voor een nieuw exemplaar, doe ik dit zonder verpinken en met opgeheven hoofd: zo goed is deze lens echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Wat ik niet begrijp is wat er zo bijzonder is als een product '3x over de kop' gaat. Ik heb gewerkt bij een bedrijf dat consumenten(elektronica) producten ontwierp en ze daarna liet produceren (deels een stukje eigen productie).

Het was heel normaal in die markt om producten tegen 5x de productiekosten op de markt te zetten. En dat komt gewoon door de overhead van ontwikkeling, R&D, administratie en alle andere bedrijfskosten. Net als bij Apple hadden wij tov de omzet een giga marketingbudget. Zonder die marketing verkochten we echt niets dus het was nodig.

Bij Canon zal het allemaal niet zo anders zijn. Al hoor ik hier 20 euro voor een lens. Ligt er aan welke maar een 70-200 van Canon maak je gewoon niet voor dat geld. Misschien als je raw material gaat rekenen.

Wat betreft prijsafspraken. Ik verwacht gewoon dat in tijden van een cashback actie iedereen maximaal winst wil maken. Daar zullen de accountmanagers van Canon ook wel op inpraten. Winkels die dit soort spul verkopen hebben het moeilijk zat.

Wel wil ik even bevestigen dat wanneer je naar prijs kijkt je gerust mediamarkt(echte winkel) in de gaten kan houden. Door foutjes die volgens mij af en toe net opzet zijn zijn daar soms prijzen onder de laagste internetprijs te vinden.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Canon kan gewoon adviesprijzen hanteren naar hun resellers, zodra een reseller zich hier niet aan houdt dan trekken ze gewoon hun rebates in en ontvangen ze naast een kleinere marge ook nog eens geen geld achteraf. De reseller heeft zich tenslotte niet aan de voorwaarden voor rebates gehouden. Bovendien ontvangt een winkel de volgende keer de spullen gewoon later of is er minder beschikbaar voor hun.

Flauw? Ja, maar het is wel hoe dit werkt om de markt enigszins stabiel te houden en kleine resellers te beschermen tegen de grote jongens. Bron: ik werk zelf bij een distributeur van o.a. dit soort spullen.

edit: wat betreft de marges, die zijn vaak niet hoger dan enkele procenten. Als je verkooptargets haalt krijg je dus nog rebates achteraf vanuit de vendor.

[ Voor 11% gewijzigd door FiXeR.nl op 05-09-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sneakyman schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 22:07:
Dit zijn 2 verschillende dingen en beide illegaal in Nederland. Zie ook de Apple link.
Nee, als leverancier een verkoopprijs opleggen is niet illegaal. Als je die "Apple link" had gelezen zou je hebben geweten dat het daar om iets totaal anders gaat.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
*knip*

[ Voor 104% gewijzigd door Ventieldopje op 05-09-2016 15:40 ]

Pagina: 1