Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 14:55
Hoi,

Ik vroeg me wat af. Omdat ik sinds de laatste tijd vaak last had van een BSOD wilde ik mijn computer eens helemaal leegvegen. Dat was ik toch al van plan omdat mijn windows 10 installatie nog van Windows 8 af kwam. Dus dan meteen weer een schone lei.

Ik heb de media creation tool gedownload een windows 10 stick gemaakt. Geboot alle partities verwijderd en een schone installatie op een nieuw aangemaakte partitie gemaakt. Ik heb vervolgens de installatie doorlopen en hem gekoppeld aan mijn one drive account.

Wanneer vervolgens heel mijn pc klaar stond vind ik een aantal zaken zeer eigenaardig:
  • Tijdens de instalatie krijg ik ineens een Windows dell boot logo voorgeschoteld
  • Na de installatie krijg ik een fout op voorgeinstalleerd dell muis software
  • Na de installatie staat er voorgeinstalleerde intel hd graphics
  • Na de installatie is mijn font 150% (ook zo'n default dell dingetje)
  • Na de installatie staat mijn achtergrond ineens weer op mijn bureaublad
Ik kan me voorstellen dat mijn achtergrond uit mijn ondedrive geplukt wordt. Maar waar komen die andere instellingen vandaan? Komt dat net zoals mijn windows key uit de UEFI of komt dat ergens anders vandaan? Ik heb heel die disk leeggemikt dus daar kan het toch echt niet vanaf komen,.

Ik was al even aan het googlen maar ik begrijp er werkelijk waar niets van.

Is er een mogelijkheid dat ik een echte clean installatie kan uitvoeren? Zodat ik zelf alles af kan stellen en niet met die vooringestelde settings & drivers zit?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Beste antwoord (via L0g0ff op 03-09-2016 16:01)

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dell bootscreen is gewoon het scherm wat getoond word als je de PC aanzet, in UEFI mode boot Windows hier op verder.

Tevens zijn ze bij Microsoft zo lief (kuch kuch) geweest om tijdens de installatie al vast drivers uit Windows Update te installeren én er zijn natuurlijk drivers geïntegreerd in Windows zelf welke geïnstalleerd/gedetecteerd worden.

Ik vermoed dat je gewoon een schone installatie hebt hoor.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
Windows 10 installeert automatisch drivers voor je apparaten. Vandaar dat je Intel-software ontvangt en die voor de Dell-muis.

Het bootlogo is UEFI, want hij gebruikt het logo van Dell voor het UEFI-gedeelte en ook om Windows te laden (logo blijft gewoon staan en voor Windows verschijnt er dan zo'n laad-indicatortje er onder).

Dat van die font kan liggen aan het feit dat je een scherm met hoge resolutie gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dell bootscreen is gewoon het scherm wat getoond word als je de PC aanzet, in UEFI mode boot Windows hier op verder.

Tevens zijn ze bij Microsoft zo lief (kuch kuch) geweest om tijdens de installatie al vast drivers uit Windows Update te installeren én er zijn natuurlijk drivers geïntegreerd in Windows zelf welke geïnstalleerd/gedetecteerd worden.

Ik vermoed dat je gewoon een schone installatie hebt hoor.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat is de exacte foutmelding die je krijgt van de muis? Want dat kan ook in je profiel zitten net zoals je bureaublad achtergrond en de 150% DPI instelling.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Het klinkt alsof je Windows 8.1 en Windows 10 beiden met je Microsoft account hebt verbonden. Dan krijg je inderdaad je bureaublad en andere dingen gesynched.

Ik draai Windows 10 Insider builds en koppelde een keer mijn Windows 8 aan mijn Microsoft account en ik kreeg gelijk de desktop achtergrond van Windows 10 voor mijn neus. Er worden vast meer dingen gesynchroniseerd maar dat heb ik niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Dat Windows zelf die drivers meteen mee installeert zou wel een hoop verklaren.
Hero of Time schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:52:
Wat is de exacte foutmelding die je krijgt van de muis? Want dat kan ook in je profiel zitten net zoals je bureaublad achtergrond en de 150% DPI instelling.
alps_setmousemonitor error was de fout die ik kreeg. Maar na een herstart was dit probleem ook weg.

Thanks allemaal. ik had niet verwacht dat MS die buiten de drivers ook meteen intel software en dell muis romme... ehhh software mee zou installeren. Weer wat geleerd vandaag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
OhMyGod schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:04:
Tijdens de instalatie krijg ik ineens een Windows dell boot logo voorgeschoteld
Dit is of de splash screen van de UEFI of een optie om het logo langer te tonen. Kijk naar de mogelijkheden in de UEFI om dit te veranderen.
Na de installatie krijg ik een fout op voorgeinstalleerd dell muis software
Al een andere versie van de driver geprobeerd?
Na de installatie staat er voorgeinstalleerde intel hd graphics
Windows 10 zoekt tijdens installatie al naar passende drivers als er internet toegang is. Je krijgt dus drivers van Intel, Nvidia, AMD afhankelijk van je GPU.
Na de installatie is mijn font 150% (ook zo'n default dell dingetje)
Windows bepaald de scaling aan de hand van de monitor. Op mijn desktops met een 24 inch monitoren met full HD resolutie krijg ik standaard 100% scaling. Op mijn laptop met full HD op een 15,6 inch scherm heb ik standaard 125% scaling.
Na de installatie staat mijn achtergrond ineens weer op mijn bureaublad
Log je in met een Microsoft account? Die zorgt ervoor dat dergelijke instellingen weer terug gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

OhMyGod schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 16:00:
Dat Windows zelf die drivers meteen mee installeert zou wel een hoop verklaren.

[...]

alps_setmousemonitor error was de fout die ik kreeg. Maar na een herstart was dit probleem ook weg.

Thanks allemaal. ik had niet verwacht dat MS die buiten de drivers ook meteen intel software en dell muis romme... ehhh software mee zou installeren. Weer wat geleerd vandaag. :)
Jij legt direct de link 'laptop = dell, dus muis driver = dell', terwijl het gaat om een standaard Alps touchpad. Toen je zei 'muis programma', dacht ik in eerste instantie aan een gewone muis die je in je hand houd, niet een touchpad. Immers, dat is geen muis maar een aanwijsapparaat. Een Wacom tablet is ook geen muis, maar kan wel als zodanig gebruikt worden om de cursor te bewegen.

Als er in het Alps programma het logo van Dell staat, dan heeft MS een Dell specifieke versie opgenomen in hun systeem omdat een algemene schijnbaar niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hero of Time schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 16:14:
Als er in het Alps programma het logo van Dell staat, dan heeft MS een Dell specifieke versie opgenomen in hun systeem omdat een algemene schijnbaar niet werkt.
Drivers van merklogo's van de OEM voorzien is niet zo vreemd. HP doet dit ook.

Eventueel de driver van de Dell site proberen voor de touchpad.

Onder "preinstalled crap" versta ik geen drivers. Enkel alle trialware die meegeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
Ja dit bedoelde ik als "muis programma" / preinstalled crap. Ik had wat algemeens verwacht. Niet iets met embedded logo's e.d.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2889zkm.png

Vroegah werden er gewoon stuurprogramma's zonder bijbehorden software automatisch geïnstalleerd via windows updates. Het is voor mij weer een eyeopener vandaag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En hiermee is het dus duidelijk dat het om een laptop gaat, en niet zoals je in de OP zegt een computer.

Touchpads hebben nu veel meer mogelijkheden dankzij multitouch. En de driver van een HP hoeft niet per definitie op een Dell te werken, zelfs als het om hetzelfde apparaat gaat. Er kan net iets anders zijn waardoor er dus een speciale versie nodig is van de driver en dan krijg je dus dit. MS heeft de OEM specifieke versie in hun archief zodat het werkt.

Pagina: 1