genoeg koeling capaciteit? (waterkoeling)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hallo tweakers,

ik zit op het moment met een probleem (lees uitdaging)

ik heb een kast waarin enkel 1 360mm radiator past, ik wil met een custom waterkoeling loop mijn cpu en gpu gaan koelen.

De cpu is een I7- 6700K op 4,5 ghz
en de gpu is een MSI gtx 1080 seahawk X EK
http://tweakers.net/price...-core-i7-6700k-boxed.html
http://tweakers.net/price...80-sea-hawk-ek-x-8gb.html

ik zie wel in dat ik met een 30mm dik 360 mm lang radiator dit wel kan koelen, maar dat de temperaturen niet geweldig zullen zijn.

Nu heb ik ook de EK-coolstream ex360 gevonden, of te wel een hele dikke 360mm rad
http://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-xe-360-triple
Als ik deze rad van EK gebruik in combinatie met EK-vardar ventilatoren in push-Pull heb ik dan genoeg koeling vermogen om ook nog een leuke overklock te kunnen doen met met cpu en GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou echt een probleem is het niet hoor, 360 heeft behoorlijk wat koelcapaciteit. Vooral dat dikkere exemplaar. Push pull geeft samen met de radiator een hele hoge combinatie. Zou gewoon eerst 3 fans proberen, lekker toerengeregeld, want idle heb je haast geen airflow nodig. En mocht het nog tekort komen kun je er 3 bij monteren of fans met een hogere rpm proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Is geen enkel probleem. Temps zullen prima zijn. Het zal niet de meeste stille oplossing zijn omdat de fans wel redelijk hard moeten draaien, maar verder moet het prima werken.

Edit: Push-Pull is ook niet echt nodig. Alleen push werkt ook prima. Sowieso liever een dikkere rad met push dan een dunne met Push-Pull.

[ Voor 28% gewijzigd door PilatuS op 03-09-2016 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

ronald92 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:52:
Hallo tweakers,

ik zit op het moment met een probleem (lees uitdaging)

ik heb een kast waarin enkel 1 360mm radiator past, ik wil met een custom waterkoeling loop mijn cpu en gpu gaan koelen.

De cpu is een I7- 6700K op 4,5 ghz
en de gpu is een MSI gtx 1080 seahawk X EK
http://tweakers.net/price...-core-i7-6700k-boxed.html
http://tweakers.net/price...80-sea-hawk-ek-x-8gb.html

ik zie wel in dat ik met een 30mm dik 360 mm lang radiator dit wel kan koelen, maar dat de temperaturen niet geweldig zullen zijn.

Nu heb ik ook de EK-coolstream ex360 gevonden, of te wel een hele dikke 360mm rad
http://www.ekwb.com/shop/ek-coolstream-xe-360-triple
Als ik deze rad van EK gebruik in combinatie met EK-vardar ventilatoren in push-Pull heb ik dan genoeg koeling vermogen om ook nog een leuke overklock te kunnen doen met met cpu en GPU?
Afhankelijk van de grootte van je behuizing zou je wellicht ook eens kunnen denken aan twee dedicated loops (1 voor GPU en 1 voor CPU) met dedicated rads. Echter heb je hier wel een passende behuizing nodig zoals de 750D of 900D van Corsair.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mindcrash schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:53:
[...]

Afhankelijk van de grootte van je behuizing zou je wellicht ook eens kunnen denken aan twee dedicated loops (1 voor GPU en 1 voor CPU) met dedicated rads. Echter heb je hier wel een passende behuizing nodig zoals de 750D of 900D van Corsair.
Waarom zou je dat doen ? Dual loop ziet er leuk uit maar handig is het niet. Sowieso is het flink duurder. Je hebt dubbele pompen nodig, 2 rad's, 2 reservoirs.

Als je het leuk vind om iets moois te bouwen kan dual loop prima, verder zie ik alleen nadelen en geen voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

PilatuS schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:54:
[...]
Als je het leuk vind om iets moois te bouwen kan dual loop prima, verder zie ik alleen nadelen en geen voordelen.
En toch zie ik de laatste tijd in highend builds voordal veel double loops. Kan natuurlijk een "gewoon omdat het kan" dingetje zijn, maar ook omdat men er een goede reden voor heeft lijkt mij :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
mindcrash schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 15:58:
[...]

En toch zie ik de laatste tijd in highend builds voordal veel double loops. Kan natuurlijk een "gewoon omdat het kan" dingetje zijn, maar ook omdat men er een goede reden voor heeft lijkt mij :)
Je kan er iets heel moois mee bouwen. Leuk als je dat mooi vind, maar nuttig is het niet. Het is meer voor de looks dan dat je er wat aan hebt. Ik heb zelf ook een 900D met 2 stuks 4x120mm rad's en dubbele pompen, maar geen dual loop. Ik vind het onhandig en je hebt er echt niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
2 loops zal helaas niet gaan.
denk dat de dikke 360 wel de beste oplossing is.

ben wel benieuwd welke temps ik zal krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ronald92 schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 16:34:
ben wel benieuwd welke temps ik zal krijgen
Hangt af van welke fans je gebruikt en hoe hard je ze laat draaien. Idle zullen de temps gewoon laag zijn. Denk aan onder de 40 voor zowel de CPU als GPU. Stressed hangt af van hoe hard je de fans laat blazen. Het is maar net hoeveel herrie je wil tegenover de temps. Persoonlijk zie ik de GPU liever 60 graden worden dan 40 graden als de boel maar stil is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Ik heb deze radiator en koel er mee een 4670k @ 4Ghz en een 1080FE @ 2,1 ghz
temps idd rond de 50 (GPU) en 55 (CPU)

/edit
tijdens gamen, stress testen doe ik niet aan ;)

/edit2
met EK Vardar fans @ +/- 1200rpm (2 stuks de derde maakt een irri geluid)

[ Voor 39% gewijzigd door Accident op 03-09-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-08 15:22
Ik had een 360mm en een 240mm rad om een 3930k@ 4.7ghz en 3x 7970 te koelen, dit was enorm energieslurpende hardware. Dus jou zuinige setup moet het met een dikke 360mm rad prima redden!

Ik draai nu een i7 6700k en een gtx1080 op 2x 240mm rads , dit zijn beide dunne rads. Alles blijft hierbij ook op prima temperaturen met pomp op 25% vermogen. En ventilatoren op 30%.

Succes met je build!
Pagina: 1