RPI3 NAS met OpenMediaVault extern bereiken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koen_P
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-10-2022
Goede dag,

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren om een NAS op te zetten met mijn Raspberry pi 3. Hiervoor heb ik OpenMediaVault 2.5 erop geïnstalleerd.

De opstelling is nog zeer eenvoudig, de RPI3 met een externe 500GB schijf.

Het geheel werkt prima in het thuisnetwerk, iedereen kan vanop elk apparaat zijn eigen gedeelde mappen en de "family-share" bereiken. De NAS krijgt zijn vast IP adres via de router door "DHCP-Lease". Op de NAS zelf staat het verkrijgen van IP adres op automatisch.

Nu zou ik dit ook graag kunnen als ik niet in het thuisnetwerk zit, bv. vanop het werk of op vakantie om bv. de vakantiefoto's te uploaden.

Ik heb hiervan helemaal geen kaas gegeten, op het internet zoeken levert me niet de juiste info op.

Wat ik al wel heb gevonden, is dat ik van de internetprovider, dat is Proximus (BE), geen statisch WANIP kan krijgen, dus moet er waarschijnlijk iets geknutseld worden.....

Kan er iemand mij mee stap voor stap op weg helpen dit op te zetten?

Alvast bedankt,
Koen.

Alle reacties

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-01 10:18
Je zult je router in moeten en bepaalde poorten openen om hem van buiten te bereiken. De poorten zijn afhankelijk van de 'service' die je gebruikt. 80 voor webinterface, 21 voor ftp ed.

Ik heb zelf ook een dynamisch ip van caiway, maar deze is tot nu toe nog nooit veranderd (2 jaar dat ik het heb). Wellicht geld dat ook voor jou, ik heb dus gewoon het domein van mijn website door laten linken naar dit ip adres. Anders zou je eens kunnen kijken naar een dynamisch dns van bijv. namecheap of strato.

• Koen_P
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-10-2022
dus ik heb ondertussen een hostname bij no-ip, en deze configuratie ingevoerd in mijn router.

Ik heb de OpenVPN plugin van OpenmediaVault geïnstalleerd en op mijn macbook Tunnelblick geïnstalleerd.
Dit zou voldoende zijn een VPN tunnelverbinding op te zetten....

Helaas krijg ik de OpenVPN server niet gestart, ik krijg steeds een foutmelding...

Failed to execute command 'export LANG=C; invoke-rc.d 'openvpn' start 2>&1': Starting virtual private network daemon: server failed! invoke-rc.d: initscript openvpn, action "start" failed.

Qua instelling heb ik de defaults laten staan, bij publiek adres heb ik mijn hostnaam ingevoerd... |:(