hardeschijf van USB2.0 ext. drive in USB3.0 omhuizing zetten

Pagina: 1
Acties:

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

Ik heb deze 2TB Usb2.0 hardeschijf:

https://azerty.nl/0-858-2...-extern-hi-speed-usb.html

Toevallig heb ik deze ( pricewatch: Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0 Zwart )HD enclosure van sharkoon ook nog liggen. Zou ik snellere snelheden behalen en zou het werken als ik de HD uit de usb2.0 schijf zou overplaatsen naar die Sharkoon?

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-12-2025

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik zie geen specs van de HDD in de link die je geeft. Het kan redelijkerwijs worden aagenomen dat de beperkende factor in de oude schijf van de bandbreedte van USB 2.0 is. Als het een simpele SATA schijf is, dan verwacht ik dat de overdrachtssnelheid daarvan (Sata I) theoretisch 1.5Gbit / s is en USB 2.0 heeft een bandbreedte van 480 Mbit / s. De hogere snelheid van de USB 3.0 (4,8 Gbit / s) zou genoeg moeten zijn om de oude HDD de bottleneck te laten vormen.

• saken

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Om de een of andere vage reden zijn USB2 schijven (en sticks) altijd beperkt tot max 25MB/sec. Elke sata schijf kan veel sneller, en ja, een USB3 enclosure zal je dus een veel hogere doorvoersnelheid geven.

Maar dat geld alleen voor doorvoer. Als de schijf nu hoofdzakelijk wordt beperkt door seek, maakt het niet uit.

• saken
Heb net mijn 1TB Samsung HD103SL schijf overgezet naar de behuizing van de USB2 WD en de WD 2tb in de USB 3 behuizing, echter ziet hij hem nu wel in mn Device manager maar ik kan niet in explorer de bestanden inzien....

De 2tb ziet hij wel direct in de usb3 behuizing....

[ Voor 11% gewijzigd door saken op 03-09-2016 12:04 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
saken schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 12:02:
Heb net mijn 1TB Samsung HD103SL schijf overgezet naar de behuizing van de USB2 WD en de WD 2tb in de USB 3 behuizing, echter ziet hij hem nu wel in mn Device manager maar ik kan niet in explorer de bestanden inzien....

De 2tb ziet hij wel direct in de usb3 behuizing....
Omdat je hem eerst moet formatteren.
Je usb controller ziet je partities/harde schijf anders , dan waar je eerst geformatteerd hebt, dus de partitie wordt niet herkent door je usb controller.

• saken
Waarom herkent hij de 2TB in de hd enclosure wel direct?
Hij ziet uberhaupt niets in 'my computer'

[ Voor 27% gewijzigd door saken op 03-09-2016 12:49 ]

• saken
Devices and Printers Publisher details

Issues found
USB Mass Storage Device is not working properlyUSB Mass Storage Device is not working properly
Windows has detected a problem with USB Mass Storage Device. Detected Detected
View device details Completed

Problem with PnP devicesProblem with PnP devices
There are problems with some PnP devices. Windows will take additional steps to further troubleshoot these devices. Detected Detected

[ Voor 58% gewijzigd door saken op 03-09-2016 12:51 ]

• Mijzelf
  • Niet online
Wat exact gaat er mis?

Je hebt een 1TB USB3 disk, en een 2TB USB2 disk, en beiden werken. Vervolgens wissel je de schijven om, en de 2TB USB3 disk werkt gewoon, maar de 1TB USB2 disk is niet leesbaar. Correct?

• saken
Mijzelf schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:52:
Wat exact gaat er mis?

Je hebt een 1TB USB3 disk, en een 2TB USB2 disk, en beiden werken. Vervolgens wissel je de schijven om, en de 2TB USB3 disk werkt gewoon, maar de 1TB USB2 disk is niet leesbaar. Correct?
Inderdaad, heb ze nu eventjes weer omgewisseld om de bestanden van de 1TB schijf te halen. Echt raar dat de 1TB niet werkt als ik ze omwissel. Ik heb al meerdere malen gerebooted, en alle drivers uninstalled / reinstalled.

[ Voor 7% gewijzigd door saken op 03-09-2016 14:07 ]

• Mijzelf
  • Niet online
Ik *denk* dat het met sector size te maken heeft, alleen zie ik niet hoe. Sommige (veel ?) USB-SATA convertors veranderen de logische sectorsize van schijven >2TiB van 512B naar 4kB. De reden hiervan is ondersteuning voor oude OSsen die geen GPT aankunnnen.

Aangezien de partitietabel in sectors wordt uitgedrukt zijn de partities niet meer vind/leesbaar als je de sectorgrootte veranderd.

Alleen is het niet logisch dat dat met een 1TB schijf gebeurt.

• saken
Mijzelf schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:15:
Ik *denk* dat het met sector size te maken heeft, alleen zie ik niet hoe. Sommige (veel ?) USB-SATA convertors veranderen de logische sectorsize van schijven >2TiB van 512B naar 4kB. De reden hiervan is ondersteuning voor oude OSsen die geen GPT aankunnnen.

Aangezien de partitietabel in sectors wordt uitgedrukt zijn de partities niet meer vind/leesbaar als je de sectorgrootte veranderd.

Alleen is het niet logisch dat dat met een 1TB schijf gebeurt.
Dat gaat me allemaal even boven de pet; maar is het op te lossen? :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Genoeg extrene WD schijven hebben een chip in de SATA naar USB controller die werkt met de schijf. Haal je de schijf uit de behuizing werkt deze niet meer normaal. Geen idee hoe het precies zit, maar dit is vast op te zoeken. Heb wel vaker gezien dat een schijf alleen normaal werkt als ie in de behuizing zit. Haal je de schijf er uit moet je deze eerst formatteren voordat ie goed werkt.
Pagina: 1