Waarom heeft de politie hier geen gezag?

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In landen als Frankrijk en Italie heeft de politie veel meer aanzien en gezag dan hier. Er valt echt niet met ze te spotten. In Nederland beginnen de meeste criminelen en hooligans te lachen als de politie eraan komt, in de stadions worden spreekkoren aangevangen. Als de politie iemand neerschiet die de betreffende agenten in het nauw dreef, is de politie opeens de schuldige ipv degene die de politie aanviel!

Waardoor komt dit? Ik kan zelf twee mogelijke oorzaken verzinnen:

- In de jaren '70 (de hippie tijd :) ) is Nederland iets te ver doorgeschoten in het 'niet respecteren' van de politie. De politie werd een spot-object. Dat werkt nu nog door;

- Of de zgn. Nederlandse tolerantie (waar ik zelf niet in geloof btw) is de oorzaak. Alles moet en kan maar.

Om de politie meer gezag te geven, wat nodig is imo (grotere veiligheid op straat enz.), moet je de oorzaak kennen waardoor ze weinig gezag hebben. Wat is die oorzaak nou precies?

Verwijderd

Ik ben in eerste instantie beniewd waar je die cijfers vandaan haalt en hoop ook dat deze op hoofd/bevolking zijn gesuggereert.

Ik geloof niet dat het met tolerantie te maken heeft, want dan gelden er hele andere wetten (en manier van leven) als een minder tolerant land en dat wil dus eigenlijk ook zeggen dat je minder snel crimineel bent.

Je hebt dus denk ik wel te maken met een sort van tolerantie/criminaliteit verhouding te maken, maar waar kies je dan liever voor?
een land waar je ledenmaten afghakt worden (en criminaliteit nog steeds niet is opgelost) of voor een tolerant land?

• Artcore
  • Niet online
Welke cijfers bedoel je?

Verwijderd

Je hebt dus denk ik wel te maken met een sort van tolerantie/criminaliteit verhouding te maken, maar waar kies je dan liever voor?
een land waar je ledenmaten afghakt worden (en criminaliteit nog steeds niet is opgelost) of voor een tolerant land?
voor een middenweg lijkt me, niet 'te' tolerant en niet 'te' hard.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 22:03 schreef Beathoven het volgende:

[..]

voor een middenweg lijkt me, niet 'te' tolerant en niet 'te' hard.
Ik heb het dan liever nog iets meer naar de tolerante kant toe, de tolerantie van nu is ook wel bespottelijk

en ik denk dat daar het probleem wel ligt ja

• Artcore
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 22:07 schreef SweeT_rulezzzz het volgende:

[..]

Ik heb het dan liever nog iets meer naar de tolerante kant toe, de tolerantie van nu is ook wel bespottelijk

en ik denk dat daar het probleem wel ligt ja
Nu ik hem nog eens lees, klopt deze zin wel? Je wilt meer tolerantie, maar de tolerantie is wel bespottelijk :?

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Het gebrek aan respect voor het "gezag" (lachen om de politie, spreekkoren... etc.. ik zou denken als politieman.. 'So what?') hoeft niet te betekenen dat nederland maar een politiestaat moet worden.... Of ben jij er ook zo een die vindt dat "zo slecht gaat" in Nederland?

• Artcore
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 22:15 schreef henkleerssen het volgende:
Het gebrek aan respect voor het "gezag" (lachen om de politie, spreekkoren... etc.. ik zou denken als politieman.. 'So what?') hoeft niet te betekenen dat nederland maar een politiestaat moet worden.... Of ben jij er ook zo een die vindt dat "zo slecht gaat" in Nederland?
Pfff...nee joh... Ik ben ook niet voor een politiestaat hoor :)

Nee, daar gaat het niet om, ik vroeg me alleen af, waarom heeft de politie in andere landen wel gezag maar hier niet?

Maar dan blijft het nog steeds een feit dat mensen klagen over onveiligheid op straat. En hoe moet je dat oplossen? Tja...

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
politie heeft hier wel gezag man!
alleen hebben sommigen daar schijt aan!

en er is in mijn ogen te weinig poliesie

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Op woensdag 27 juni 2001 22:18 schreef Artcore_Trooper het volgende:

[..]

Pfff...nee joh... Ik ben ook niet voor een politiestaat hoor :)

Nee, daar gaat het niet om, ik vroeg me alleen af, waarom heeft de politie in andere landen wel gezag maar hier niet?
Tja de redenen die je al aandroeg zijn er een paar.... maar ook omdat de nederlandse samenleving een meer moederlijke , verzorgende maatschappij is dan een maatschappij zoals bijvoorbeeld een Duitsland of Frankrijk....
En daar wordt onterecht door velen op neergekeken....
Ik denk verder wel dat ze gezag hebben... maar dat ze dit niet echt uitdragen (omdat er ook te weinig politie is misschien?).

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

edit:foutje... :?

• Artcore
  • Niet online
Op woensdag 27 juni 2001 22:21 schreef Molybdenum het volgende:

Juist de mensen die aangepakt moeten worden, zoals ik noem maar weer eens de hooligans, hebben er geen respect voor. De normale man wel, maarja, die bezorgt over het algemeen geen overlast...

Dan zijn we weer op hetzelfde punt, de politie heeft geen gezag.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 22:21 schreef Molybdenum het volgende:

In Parijs zie je geen enkele agent rondlopen tenzij er wat aan de hand is (misschien zijn ze undercover ofzo), maar je merkt er niks van dus dat lijkt mij niet het geval.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Meer agressie van politie zal ook leiden tot meer agressie bij criminelen, je kan zeggen wat je wilt over de politie maar zo slecht is het in nederland nog niet geregelt, kijk maar eens naar frankrijk, is onlangs nog veroordeelt door internationale hof wegens het martelen van een arrestant.

Verwijderd

Dat met die hippies kan misschien wel kloppen ja...
Weetje hoeveel lowlifes(Hippies :) ) er rondlopen hier in NL.

En volgens mij hebben echt alle jongeren (waar ik toebehoor) schijt aan de polisie.
Ik ook tenminste. Alleen maar boetes van hun gehad tot nu toe. En nog erger soms.

Nog 1 ding:
De politie mag nix in nederland. Daarom is het ook zo erg. Ze mogen je niet foejeren(kutwoord) als ze dat willen. :'(
En ik vind ook wel dat er meet blauw op straat moet ja. Je ziet ze alleen maar parking tickets en speeding tickets uitschrijven tegenwoordig. :(
Want daar verdienen ze geld mee!
Ze hebben dus ook gewoon te weinig geld! :Y)

Achja .... de NL staat moet het toch maar eens snel beter gaan doen! :7

Greetzz,
Daryath ;)

Verwijderd

als justitie in nederland respect wil krijgen dan moeten ze zich ook respectabel gedragen

en dus niet mij verbieden om wiet te kweken maar ondertussen dan zelf wel kilo's cocaine importeren

en die arrogante houding soms is zwaar :r

in het buitenland is denk ik ook geen respect voor politie maar zijn mensen er wat banger voor omdat ze het daar wat minder nauw nemen met mensenrechten

als je in spanje niet gelijk een boete betaald die de Guardia Civil je oplegt dan dan hebben ze geen moeite om je wat optaters te geven

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Voorbeeld :

1 crimineel komt op 6 agenten afgerend met een volautomatische pistool. Agenten schieten terug maar raakt nix.
Crimineel schiet er 2 dood en 4 gewond.
mensen op straat zien het. Daar gaat hun gezag

dikzak

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 01:06
Ik heb altijd begrepen dat respect iets is dat je verdiet en niet zomaar krijgt. Ik heb een aantal vrienden bij de polizei, en het is ook een kwestie van persoonlijke attitude naar de burger toe. Door er verzorgd en uit te zien (pet op) en correct te handelen (niet naggen) verdien je respect.

• FCA
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Voorbeeld :
1 crimineel komt op 6 agenten afgerend met een volautomatische pistool. Agenten schieten terug maar raakt nix.
Crimineel schiet er 2 dood en 4 gewond.
mensen op straat zien het. Daar gaat hun gezag
Voorbeeld: Agenten komen met getrokken pistool een buurt binnen. Je loopt toevallig naar buiten, en je ziet ze. Ze roepen naar je, dat je op de grond moet liggen, je denkt:"What the F*ck?", en je wordt doorzeefd met kogels van de politie.

Waar gebeurd. Heb je dan nog gezag?

Verandert z'n sig te weinig.

• Artwido
  • Laatst online: 26-01 18:56
Op donderdag 28 juni 2001 13:42 schreef FCA het volgende:

[..]

Voorbeeld: Agenten komen met getrokken pistool een buurt binnen. Je loopt toevallig naar buiten, en je ziet ze. Ze roepen naar je, dat je op de grond moet liggen, je denkt:"What the F*ck?", en je wordt doorzeefd met kogels van de politie.

Waar gebeurd. Heb je dan nog gezag?
Deze situatie die je schets is meer iets van een Amerikaanse scene. Dit zul je in Nederland niet snel tegenkomen.

Als een politie hier zijn pistool al trekt als hij in het nauw komt moet hij zich al verantwoorden, laat staan als hij daadwerkelijk moet schieten.

De politie heeft hier minder bevoegdheden dan zijn buitenlandse collega's en daar maken criminelen dankbaar gebruik van.

• FCA
  • Laatst online: 23-01 15:33

FCA

Ik bedoel: Als je op zo'n manier gezag hebt, dan maar liever geen gezag.

Verandert z'n sig te weinig.

• Yuri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08-2024
In Spanje en Italie is er echt ontzag voor de politie!! (Carambinieri, Guardia Ceviel)

Maar die gasten zijn ook hard zeg sjees!! In Spanje zijn we echt met gummi knuppels van het strand af geschopt om 1 uur 's nachts..! Heb je gedonder in een disco? Dan kan je er bij wel 100% van uit gaan dat je ook nog eens klappen van de Guardia Ceviel krijgt als ze je pakken!!!

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• gumtree
  • Laatst online: 25-01 16:26
het enige wat we de politie in Nederland zien uitvoeren is:
flitsen, parkeer bonnetjes schrijven (al is dat een taak van de gemeentelijke parkeer politie, laseren, brommertjes pakken, scheuren met de golfjes, volvo's en impreza's etc etc.) Wat we niet (willen) zien is de papier winkel die er achter hangt, het sociale gebeuren (wijkagent in een probleem wijk) iets waar ook veel tijd in gestoken wordt.

Voor de meeste mensen komt de politie over als een commercieel bedrijf, zie de tig miljoen die elk jaar binnenkomt aan boetes, een andere reden is het betaalnummer 0900-tuig.

Ik heb zelf het vermoeden dat de polizei en de gendarmerie meer gezag uitstraalt, je hoeft in Duitsland of Frankrijk niet te proberen om een agent uit te bokken, of even zwaaien met een middelste vinger want je gaat nat, en dan heb ik het over goed nat. In Nederland lachen de agenten je toe.

Dit alles is natuurlijk in combinatie met de wet, in Nederland kan alles en mag alles en als het niet kan of niet mag dan maken we er wel een gedoog beleidje voor.

Verwijderd

Het lijkt me eigenlijk dat hier niet zoveel gezag nodig is. Ik bedoel: heerst hier dan zoveel zichtbare criminaliteit?

Ik vind het hier in Nederland persoonlijk reuze meevallen.

Bovendien gaat het in dit land meer om voorkomen dan genezen. Iedereen kan wel een keer in de fout gaan, maar de nadruk wordt hier vooral gelegd op voorkomen.
(Reggeaman las laats een artikel dat de regering meer zorg wilt besteden aan 6-jarige potentiele criminelen)

Ik vraag me af of gezag van de politie het gevolg heeft dat criminaliteit vermindert.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
kijk..als je alles gedoogd, tja..blijft er geen criminaliteit meer over..
daarnaast ben ik van mening dat er
1. het respect voor gezag hier in NL pleitos is..
2. de politie zo weinig mag doen (wapens e.d) dat je er niet voor hoeft te vrezen..
..

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

Verwijderd

Volgens mij heeft de politie inderdaad te weinig middelen. Als je al opgepakt word kun je er bijna zeker van uitgaan dat je over een paar uur al weer vrij bent.
Maar het is natuurlijk ook zo dat we die middelen misschien niet zo erg nodig hebben.
Hooligans hebben die misschien nodig en daar gaaan ze dan ook steeds strenger mee om.
Verder denk ik niet dat er een echt personeelstekort is. Dat hoor je vaker bij scholen en de NS.

Verwijderd

Het rechtssysteem in nederland is gewoon waardeloos. Laatst nog een artikel gelezen over het 'eigen rechter' spelen... dus het voor iemand opnemen die in elkaar geslagen wordt door een groepje lamers...
Die gast had mooi wel een rechtzaak aan z'n broek hangen en wordt door de staat (dus ook door de politie) als crimineel gezien.
Vindt je het dan gek dat de staat geen gezag meer heeft!

Dus het is niet 'fuck de police'.... maar 'fuck the system' want de politie krijgt ook alles maar van hoger hand opgelegd...

my 2 cents :)

Verwijderd

Leuke topic.
Waarom heeft de politie hier geen gezag
Wel ten eerste moet je gezag verdienen, dat doe je niet door aan de kant van de weg te gaan staan en verkeerscriminelen op 5 km/h te hard te beboeten.
NeeN dat doe je door je zichtbaar en gediciplineerd op te stellen (denk aan de Bromsnor op zijn fiets zoals vroeger, daar had je ontzag voor).
Zoals het nu gaat lijkt eigenlijk wel een lachwekkende Police academy met totaal ongeschikte mensen voor het vaak (echte) harde politie (echte boeven vangen) werk.
Als je ze als keurige burger nodig hebt, dan gaat het om vernieling, diefstal en vechtpartijen. In 99 van de honderd gevallen vinden ze de dader daarbij zeggen ze dan dat ze personeels tekort hebben :r.
Ik zie dat als prioriteiten stellen, bij hun liggen de prioriteiten bij het beboeten van "verkeerszondaars" die op onduidelijke wegen 5 km/h te hard rijden :r

Verwijderd

ik vind het onzin, de politie heeft wel degelijk gezag.

Wij gaven een feest en de politie kwam langs (om half 2 al... in het weekend, maar ja, ruzie met de buren...) en alle 40 aanwezigen waren toch wel enigszins onder de indruk en de muziek ging ook meteen uit.

Er zijn altijd anderen maar die heb je ook ongetwijfeld in andere landen hoor. Bij voetbalwedstrijden in het buitenland merk ik ook niet veel van respect voor de politie, en over dat schietverhaal, daar was hier in de buurt laatst heel wat over te doen geweest (agent schoot uit zelfverdediging iemand neer) en de agent is ondanx twijfelachtige bewijsvoering gewoon vrijgesproken van enige vervolging en werd in het gelijk gesteld.

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
Op donderdag 28 juni 2001 13:52 schreef Artwido het volgende:

[..]

Deze situatie die je schets is meer iets van een Amerikaanse scene. Dit zul je in Nederland niet snel tegenkomen.

Als een politie hier zijn pistool al trekt als hij in het nauw komt moet hij zich al verantwoorden, laat staan als hij daadwerkelijk moet schieten.

De politie heeft hier minder bevoegdheden dan zijn buitenlandse collega's en daar maken criminelen dankbaar gebruik van.
Deze scene was al is gebeurd !!!
Een man probeerde te vluchten en 2 politie wagens zaten achter hem aan. Tien de gast klem werdt gereden vluchtte hij weg. Die gast schoot met een volle AUTOMATISCHE geweer en de agenten schoten terug.
MIS !! Ze konden hem pas 2 straten verder pas raken. |:(

dikzak

Pagina: 1