In landen als Frankrijk en Italie heeft de politie veel meer aanzien en gezag dan hier. Er valt echt niet met ze te spotten. In Nederland beginnen de meeste criminelen en hooligans te lachen als de politie eraan komt, in de stadions worden spreekkoren aangevangen. Als de politie iemand neerschiet die de betreffende agenten in het nauw dreef, is de politie opeens de schuldige ipv degene die de politie aanviel!
Waardoor komt dit? Ik kan zelf twee mogelijke oorzaken verzinnen:
- In de jaren '70 (de hippie tijd
) is Nederland iets te ver doorgeschoten in het 'niet respecteren' van de politie. De politie werd een spot-object. Dat werkt nu nog door;
- Of de zgn. Nederlandse tolerantie (waar ik zelf niet in geloof btw) is de oorzaak. Alles moet en kan maar.
Om de politie meer gezag te geven, wat nodig is imo (grotere veiligheid op straat enz.), moet je de oorzaak kennen waardoor ze weinig gezag hebben. Wat is die oorzaak nou precies?
Waardoor komt dit? Ik kan zelf twee mogelijke oorzaken verzinnen:
- In de jaren '70 (de hippie tijd
- Of de zgn. Nederlandse tolerantie (waar ik zelf niet in geloof btw) is de oorzaak. Alles moet en kan maar.
Om de politie meer gezag te geven, wat nodig is imo (grotere veiligheid op straat enz.), moet je de oorzaak kennen waardoor ze weinig gezag hebben. Wat is die oorzaak nou precies?