Hoe kies jij hardware voor je linux systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:22
Als linux gebruikers herkennen we allemaal wel dat het soms een uitdaging kan zijn om je hardware aan de praat te krijgen. Zeker in het verleden heb ik behoorlijk wat uurtjes zitten rommelen om wifi kaartjes, USB dongles en meta toetsen (media toetsen) etc. aan de praat te krijgen.

Ik wilde een discussie starten n.a.v. mijn meest recente onderzoek aangezien ik begin volgend jaar weer een nieuw systeem wil aanschaffen. Ik merk dat ik het lastig vind om een duidelijke bron te vinden welke hardware goed ondersteund wordt, en welke hardware je beter links kan laten liggen.

Uiteraard kan ik veel op Google vinden, maar ben benieuwd hoe jullie een systeem kiezen en welke bronnen je eventueel raadpleegt. Zijn er merken die er uitspringen in positieve of negatieve zin?

--

Om te starten, ik ben op zoek naar een laptop en kijk in eerste instantie naar wat andere mensen gebruiken. Dan zie ik dat Dell en Lenovo er vaak terugkomen.

Vervolgens zoek ik bijna per onderdeel (voor zover dat gaat) of er een beetje support is, en het liefste via free/open drivers. Ik game nooit dus het scheelt dat ik niet met GraKa drivers in de weer moet.

etc.

[ Voor 0% gewijzigd door analogue op 02-09-2016 20:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor een PC let ik er eigenlijk niet op. De meeste onderdelen worden toch wel ondersteund. Enige waar ik wel op let, is de videokaart. Voor mij MOET dat nVidia zijn. Iets anders accepteer ik niet. AMD/ATi niet vanwege de toch wel slechte ondersteuning in 't verleden en ik heb geen vertrouwen in de huidige staat van de amdgpu driver die de fglrx moet vervangen. Intel vermijd ik te gebruiken vanwege m'n recente ervaring met die videochip waar het niet helemaal duidelijk was welke packages je moet hebben om 3D acceleratie fatsoenlijk te krijgen en welke mogelijkheden je hebt (is er bijvoorbeeld OpenGL ES beschikbaar, etc).

Voor laptops is het helaas wat lastiger. Daar wil je vaak juist wel Intel vanwege het energieverbruik van aparte GPUs. Echter lever ik liever een uur aan accutijd in voor een nVidia GPU waarvan ik weet dat ik geen gezeur ga krijgen. Denk ook aan dual graphics zoals Optimus techniek. Dat werkt ook niet super op Linux.

Wireless heeft voor mij Intel de voorkeur, maar ik geloof dat Broadcom flink aan de weg heeft getimmerd en die drivers nu goed werken. Atheros schijnt altijd al in orde te zijn geweest, alleen heb ik ook verhalen gelezen waarbij bepaalde chips hiervan niet goed werkten.

Wat ik bij laptops nog meer op zou letten, is power management. Met de release van Skylake was er veel te doen hierover. Veel zaken werkte gewoon niet lekker en in sommige gevallen zelfs helemaal niet of veroorzaakte crashes. Desktops hadden hier gelukkig geen last van omdat power management daar anders werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Ik let er om eerlijk te zijn nauwelijks op. De meeste zaken worden ondersteund en als het absoluut niet werkt kan ik het terugbrengen (dat is mij 1 keer gebeurd, met een USB headset). Overigens ben ik het weer niet met Hero of Time eens, AMD timmert hard aan de weg op Linux, vooral aan de opensource drivers dragen ze weer veel bij. Misschien (nog) niet zulke goede performance als nvidia, maar ze werken wel aan een gezonde community, dat waardeer ik. Voor de rest, tja mijn logitech gamer gear kan ik niet instellen, maar daar verlies ik niet veel aan.

Laptops zijn inderdaad lastiger, maar online is er gelukkig veel informatie te vinden. Nogmaals @hero of time, ik heb jarenlang een laptop gebruikt met linux en bumblebee voor switchable graphics, dat werkt tegenwoordig bijna out of the box. Niet dat ik een laptop wil aanraden voor games, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AMD is idd goed op dreef en doet veel meer voor de open source community dan nVidia doet. Echter is het voor mij persoonlijk iets waar ik mijn vingers niet aan durf te branden. Dat heb ik 1x gedaan jaren geleden. M'n videokaart werd wel ondersteund door de radeon driver, maar ideaal was het destijds niet. Tenzij ik ergens gedwongen zit om weer met een AMD GPU te werken blijft mijn ervaring negatief.

Dat Optimus in 't verleden met Bumblebee goed werkt was zeker een voordeel. Echter toen de techniek er net was, was het gewoon drama. En nu is het Bumblebee project gestopt omdat het schijnbaar in de gesloten driver is geregeld. Echter, hoe werk je ermee met nouveau? En wat te denken van externe schermen die je via de nVidia GPU moet aansturen? Zit je eerst relaxt te werken op de iGPU van Intel, moet je opnieuw aanmelden om de nVidia GPU 'aan' te zetten zodat je je presentatie kan geven. Ik wil je ook even attenderen op Hans1990 in "Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8", en de eerdere posts van hem in dat topic. De switchable graphics tussen nVidia en Intel zijn daar verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Dat komt wel overeen met wat ik heb gevonden tot dusver. Ik dacht alleen dat ik juist veilig zou gokken door vooral te zoeken naar laptops met Intel HD graphics. Zou je dan toch een laptop aanraden met een Nvidia kaart?

De keuze voor een laptop is met een haat/liefde verhouding hoor. Ik heb een eigen bedrijf en voor ons zijn laptops van essentieel belang om mobiel te kunnen werken. Enkele jaren geleden besloten om een macbook pro (vanwege IOS/OSX dev werk in xcode) te kopen, wat een briljante computer is maar zou toch liever weer 100% willen switchen naar Linux.
Op mijn Desktop draait Gentoo op een core i3 zonder dedicated GPU. Dat bevalt me wel dus ik hoopte eigenlijk die ervaring mee te nemen naar een laptop.

Skylake had ik inderdaad veel gedoe over gevonden. Dus daar twijfel ik sterk over, maar ik heb geen haast de MBP doet het nog prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Ik heb hier twee Skylake systemen Laptops de ene draait op Fedora 24 de ander op Ubuntu 16.04.1 LTS en ik ervaar de problemen die hiervoor genoemd werden absoluut niet. Wat power managament betreft 0 problemen.

Wat ik wel ervaar zijn kleine problemen i.cm. de embedded DisplayPort aansluiting van de panelen bij het scrollen in diverse webbrowsers ontstaat er een soort van streep op het scherm, het is moeilijk te beschrijven maar het lijkt op een soort van vergrootglas effect.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 22:53
Mijn ervaring is dat je bij laptops tegenwoordig goed op moet letten of er wel of geen linux ondersteuning heeft. Vooral mbt goede graphische ondersteuning en WiFi

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 19:33
Keiichi schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:00:
Mijn ervaring is dat je bij laptops tegenwoordig goed op moet letten of er wel of geen linux ondersteuning heeft. Vooral mbt goede graphische ondersteuning en WiFi
Zolang je een apparaat het dat werkt iwlwifi zit je weel goed.

Intel HD Graphics + Nvidia (Nvidia Prime) heb ik eigenlijk nooit problemen mee.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is ondertussen ook weer veel verbeterd mbt Skylake. Maar een paar maanden geleden had ik een laptop met Broadwell dat prima werkte. Een collega draaide net als ik Debian (hij Testing, ik Sid) en had een Dell laptop met Skylake. Apart een tweede scherm eraan ging prima, maar zodra hij de laptop in een docking station zette, was het raak en crashte de laptop met een kernel panic. Hoe Ubuntu het verder doet weet ik niet, dat is niet geprobeerd. Wat wel was gezien de reacties hier op GoT was dat Ubuntu 16.04 in het begin gewoon niet fatsoenlijk werkte met Skylake. Je moest eerst updates toepassen waar dus een nieuwe kernel build bij zat voordat het wel goed ging. Canonical had een hoop fixes in hun kernel toegevoegd, want de vanilla kernel heeft namelijk geen ondersteuning voor Skylake in laptops.

Hoe het bij Gentoo zit weet ik niet, maar die houd volgens mij ook redelijk vanilla aan. Nu is het met kernel 4.7 een stuk beter geregeld dan 4.4.

Analogue, wat betreft videokaarten. Als je alleen beeld wilt hebben is een Intel kaart prima. Met een paar extra Mesa3D packages erbij heb je ook gewoon 3D acceleratie beschikbaar. Ik vind het persoonlijk wat onduidelijk welke je precies moet hebben omdat Mesa ook doet aan software rendering. En hardware video decoding via VA-API is ook niet zo vanzelfsprekend als via VDPAU icm nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Doet me er aan denken, moet dit weekend nog eens proberen om Linux op mijn Surface Book te krijgen...

Wat AMD GPUs betreft heb ik al lang alle vertrouwen verloren. De open source drivers vanuit AMD bestaan ondertussen ook al weer enkele jaren en de vooruitgang daar kan je bezwaarlijk snel en goed noemen.

In geval van een laptop zou ik vandaag ook gewoon volledig voor Intel kiezen. Zowat al hun drivers zijn open source en ondersteuning is over het algemeen dan ook zeer goed te noemen. Tenzij je echt specifieke wensen hebt die je in een bepaalde richting duwen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Linux Desktop is wat mij betreft te veel gehobby. Mijn stelling is: Ik heb 100den systemen te beheren, ik wil niet meer tijd kwijt zijn aan mijn eigen Desktop dan aan de clusters. Daarom ga ik voor een Mac, het heeft een terminal en in het ergste geval kan ik een virtuele machine erop knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik kijk alleen naar complete systemen, aan zelfbouw heb ik geen zin meer in.

Hulp bij de keuze is voor mij:

1. wat de distro's zelf aangeven als hardware requirements of certified systems;
2. welke fabrikanten zelf Linux aanbieden bij de configuraties, zoals bijvoorbeeld Dell.

Dan is het lijstje wel beperkter, wat de keuze ook weer gemakkelijker maakt. :P

Een handige site van Canonical voor de certified Ubuntu systemen:
http://www.ubuntu.com/certification/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:11

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik hou geen bijzondere rekening met Linux. Ik zoek de hardware uit die ik wil hebben en zoek dan even op Google of er problemen bekend zijn. Typisch controleer ik geluidskaart, netwerkkaart, wifi en GPU maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst iets heb afgekeurd.
De vuistregel is dat de vorige generatie GPU's probleemloos werkt maar dat je voor huidige generatie even moet checken of de drivers al klaar zijn, soms zit het mee, soms zit het tegen.

Bij goedkope USB-rommel is de afwezigheid van een driver-CD een pluspunt. Als het out-of-the-box met Windows werkt dan zal het onder Linux ook wel werken. 90% van dat spul werkt toch met de standaard USB drivers.

Speciale toetsen op toetsenborden heb ik een hekel aan, ik ben zeer spartaans wat toetsenborden betreft, dus daar heb ik geen idee van. Ik heb wel eens een afstandsbediening (ook een soort toetsenbord) knopje voor knopje moeten instellen. Dat was niet leuk maar ook niet bijzonder moeilijk.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Voor mij is er een groot verschil tussen desktop en laptop. Mijn desktop is een Intel systeem met een Nvidia GPU. Ik heb een jaar geleden weer eens AMD/Ati geprobeerd, en na een halve nacht aan zelf drivers compileren, kernels downgraden, vele crashes en reboots weer terug naar Nvidia. (mooi detail, ik gebruik voor mijn geluid nog steeds een SB Live!, no way dat die onder windows werkt, maar onder Linux als een zonnetje :)

Mijn laptop is een Lenovo Thinkpad t430s, met dus Intel hardware en een zelf gemonteerde SSD. Het enige wat niet helemaal lekker werkt eraan is de wifi, dat is Intel. De Intel wifi driver voor Linux is al jaren buggy, en ze fixen het gewoon niet. Als je de keus hebt, neem er een van broadcom ;) (ik had last van connectiedrops, elke 15-30 minuten, precies genoeg om een voip gesprek te slopen)

Een ander ding waar je goed voor moet oppassen bij laptops, is dat er goeie drivers zijn voor het touchpad, anders werkt bv multitouch niet lekker. Als het van Synaptics is gaat het meestal wel goed. Maar ik heb ooit een Sony gehad (voordat ik de Thinkpad kocht), en die heb ik teruggestuurd omdat er geen fatsoenlijke driver voor was. Ook hier was ik overgeleverd aan vage kernel patches en zelf compileren, maar uiteindelijk werkte het nog maar half, dus die heb ik teruggestuurd ;) Met de Thinkpad was ik erg tevreden, daar werkte eigenlijk alle hardware prima, behalve wat glitches in de wifi her en der.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 19:37

Timple

Ik heb volgens mij nog zelden een laptop gehad waarvan de brightness degelijk werkte. Of de brightness deed het helemaal niet, of de toetscombinatie deed het niet waardoor je alles via menu's kon gaan doen.

Misschien dus ook even op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• palko
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 09:24
Op mijn Lenovo X220 met SSD heb ik linux ubuntu 16.04 erop staan werkt vrijwel out pff the box

Kwa desktops doe ik Windows zelfbouw en op standaard Dell cliënts linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-08 20:36
Je kan altijd eens kijken bij system76 (https://system76.com) of
vendors met Linux clients (enterprise Dell, HP, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Linux systemen zijn servers en 1 desktop. Die desktop heeft een AMD CPU en GPU. Vaak is de GPU onboard, tegenwoordig low budget externe GPU omdat ik een AMD FX heb. WiFi vind ik sowieso een drama, dus dat gebruik ik niet voor apparatuur hier in het netwerk anders dan tablet en telefoon. Mijn laptop draait Windows, omdat 1 Windows computer wel handig is in huis. Printers bekijk ik wel van te voren op goede driver support, dus HP valt direct af. Brother is wat dat betreft Linux vriendelijk. Gamen doe ik nauwelijks en als ik dat al doe zijn het simulatie spellen. Dat red ik prima met AMD kaart en open source drivers. Maar zo'n drama als vroeger is het selecteren van hardware voor Linux al lang niet meer. Kies je niet voor bleeding edge hardware en heb je een beetje recente kernel is support vaak wel op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Over bleeding edge hardware gesproken. Toen ik mijn computer kocht, een AMD FX-8150, was dat het nieuwste van het nieuwste. Direct er Debian Unstable op gezet en geen enkel probleem. Ik had ook nog een Windows 7 ISO met SP1. Die voor de grap gebrand op een rewritable DVD en m'n computer ermee proberen te starten. De installatie startte niet eens, kwam gelijk met een BSOD over ACPI non-compliant oid en ik zou moeten kijken of er een BIOS update was. Grap was juist dat de laatste versie er al op stond, omdat anders m'n CPU niet werd ondersteund op 't moederbord. :P

En kijk ook maar eens in de nieuwsberichten over welk OS als eerste USB3 support had. Dat was niet Windows met 3rd party drivers, maar de Linux kernel. :D Dus in principe hoef je met bleeding edge hardware ook niet altijd zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Voor een desktop pc niet. Servers eigenlijk ook niet, behalve dan de NIC. Qua laptop heb ik wel specifiek gezocht (Dell Inspiron 3000), maar dat is ook omdat ik die als desktop gebruik. Enige wat ik specifiek heb vervangen is een mini PCI wifi kaart, maar dat was ook omdat ik AC wilde.

In mijn ervaring gaat het prima qua hardware tegenwoordig, geen gekloot met winmodems zoals vroeger.

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Intel cpu met gpu erop, dit werkt goed.
Ati videokaart niet kopen, nvidia videokaart wordt heel goed ondersteund.
Wifi, google of je wifi van je laptop(of losse wifi) ondersteund wordt, of er problemen zijn, vaak is dit te overbruggen, maar kan pittig zijn om te corrigeren.
Bijv laptop google op je model of er problemen zijn.
Bijv dat je laptop te warm wordt. Bij laptop met 2 videokaarten, zoek of er hier problemen mee zijn.
Voor de rest werkt linux zeer goed met tegenwoordige hardware, behalve als je zeer nieuwe hardware koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afhankelijk van wat je doet, zoals hier veel gezegd word meeste word toch al ondersteund,

Alleen bij defecte hardware of zeer recentie / nieuwe meuk kan je issues hebben.

Als je bij "bekende" hardware merken houd is kans op problemen klein, lastige zijn soms specifieke hardware heeft wel driver issues, maar ja dat heb je met andere OS ook..

* vso vraagt zich af hoe groot de performance verschil is, en hoeveel je moet tweaken.

Het :"af configureren" is vaak irritant laptop/desktop ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
De meeste hardware werkt prima, maar er zijn er enkele die niet werken:
- ESI Audio MAYA44 XTe
- Canon P-215
8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Gusto op 06-09-2016 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
Ik zie dat veel mensen een ongeveer zelfde strategie hebben, en tegelijkertijd is het soms een kwestie van trial-and-error. Wat dus erg lijkt op mijn huidige workflow als ik een systeem wil samenstellen/kopen.

Conclusie tot nu toe is dus overduidelijk dat sommige aspecten zijn verbeterd qua support, fora en andere digitale media helpen je om te ontdekken hoe de support is geregeld maar het ontbreekt nog steeds aan fabrikanten die openlijk promoten dat hun software/drivers open zijn en dus support leveren. Dat is best wel jammer, zo blijft het een beetje een 'obscure' bedoening lijkt me.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:49:
Ik hou geen bijzondere rekening met Linux. Ik zoek de hardware uit die ik wil hebben en zoek dan even op Google of er problemen bekend zijn. Typisch controleer ik geluidskaart, netwerkkaart, wifi en GPU maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst iets heb afgekeurd.
De vuistregel is dat de vorige generatie GPU's probleemloos werkt maar dat je voor huidige generatie even moet checken of de drivers al klaar zijn, soms zit het mee, soms zit het tegen.
Dat lijkt wel een beetje op mijn huidige workflow. Bij laptops is het misschien nog iets lastiger om de laatste CPU generatie te vinden dan bij het samenstellen van een desktop. Mijn Desktop liep nieuw al iets achter inderdaad. Nu zijn de performance cijfers bij iedere generatie gelukkig minimaal op enkele uitzonderingen na.
Speciale toetsen op toetsenborden heb ik een hekel aan, ik ben zeer spartaans wat toetsenborden betreft, dus daar heb ik geen idee van. Ik heb wel eens een afstandsbediening (ook een soort toetsenbord) knopje voor knopje moeten instellen. Dat was niet leuk maar ook niet bijzonder moeilijk.
Dat is waar, maar vooral volume ben ik wel blij mee als die werken. Play en pause enz. maakt me niet zoveel uit.[quote]
goarilla schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:23:
Je kan altijd eens kijken bij system76 (https://system76.com) of
vendors met Linux clients (enterprise Dell, HP, ...).
Dat is zeker een interessante aanbieder net zoals Dell Ubuntu 'levert'. Maar niet iedere user wil Ubuntu. Maar ik kan me voorstellen dat die componenten inderdaad gekozen zijn vanwege hun support.

Je hebt ook nog Purism mocht je dit soort aanbieders interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Ook als je hardware uitgezocht hebt, google hier op , kijk of er linux problemen zijn, let wel op dat er vaak in het begin problemen zijn, en bij latere versie van linux , dat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Kijk eens naar de Lenovo Thinkpad serie. Die zijn meestal wel goed ondersteund.

Qua GPU zou ik voor Intel only gaan. Optimus vind ik niet zo'n succes. De Intel drivers zijn ook niet geweldig, maar zolang je geen spellen speelt of andere heftige multimedia dingen doet zou je jezelf er wel mee moeten redden.

Toch moet ik bekennen dat ik op mijn laptop inmiddels "gewoon" weer Windows 10 gebruik. Het geeft net zoals op een MacBook met OS X gewoon het gemak dat vrijwel alles "out of the box" werkt. Zeker in een zakelijke setting heb je geen zin in tijd verspillen aan allerlei details.

Maar goed, als ik weer een laptop zou moeten kopen dan wordt het een Thinkpad :) Mijn Acer laptop doet het ook prima met Linux overigens (als je Optimus even wegdenkt), maar het voordeel van de Thinkpad's is dat ontwikkelaars bij RedHat en consorten ze ook gebruiken om te ontwikkelen :)

Dus issues worden veel sneller gefixt.

Daarnaast hebben ze vaak goede toetsenborden die spill resistant zijn en een goede accuduur. Ook zijn ze onderhoudsvriendelijk (je kan er zelf dingen aan fixen en reserve onderdelen krijgen).

Prijzig zijn ze wel. Basismodel 15" (mat 1080p IPS, SSD, core i5 etc) dat ik op het oog zou hebben kost al gauw 1300 euro. Maar goed, als je Apple gewend bent, zal je hier niet van schrikken.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 07-09-2016 13:17 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 13:53

EMP

Krulloos!

Voor mij geld dat ik vooral hardware kies welke VEEL voorkomt. Obscure merken laptops, videokaarten, PCI/USB devices of wat dan ook, zullen het moeten hebben van compatibiliteit. Koop je echter een super-mainstream (budget) laptop, of gewoon de goedkoopste USB device, dan is de kans dat andere linux gebruikers die ook hebben erg groot, en is er een issue mee, dan is de kans dat de community die heeft opgelost groter dan bij de obscure merken.

Zo heb ik jaren geleden een bluetootg USB dongle gekocht, een vrij dure, met specifieke linux ondersteuning. Daar zat een (door de fabrikant gemaakte) gare driver bij, die maar slecht werkte. Ik heb de dongle omgewisseld voor de goedkoopste dongle die ze hadden. Daar zat een bekende (ik dacht broadcom) chip in die door veel goedkope dongles gebruikt werd, en die heeft de community perfect gesupport. Het ding doet het nog steeds op linux zonder enige aanpassing of extra driver of wat dan ook.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
@jan99999, Dat is dus wat ik nu doe. Ik heb dit topic gestart om juist een wat concretere en meer gefocuste manier te vinden om dit soort dingen te doen.

Daarnaast heb ik het topic gestart omdat ik voorzichtig voor een opvolger aan het kijken ben voor mijn laptop, maar ik wilde met dit topic vooral breder trekken en vond zo snel nog geen topic die over dit specifieke onderwerp gaat.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kijk vaak wel even of er drivers zijn (en hoe ze zijn) voor wat exotischere/geslotenere hardware, zoals video-, netwerk- of controllerkaarten.

Wat betreft videokaarten: ik ben heel benieuwd hoe AMDs nieuwe driverlijn gaat werken, in het verleden was het wat moeizaam (zeker als je ook nog eens linux verlaat), maar ik zou bijvoorbeeld de aankomende Radeon Pro WX 5100 prijs/prestatietechnisch nog wel interessant kunnen vinden... als de drivers meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Vreemd. Ik heb sinds eind vorige week een RX 480 in m'n PC zitten en behalve een package installeren die bijna in de repo's te vinden is en wat firmware blobs downloaden en op de juiste plaats zetten draait alles vlekkeloos (op fedora 24).

De ATI driver omgewisseld voor amdgpu en de performance boost is significant.
Op Fedora 25 verwacht ik dat alles out-of-the-box gewoon zal werken.

Daarvoor had ik een HD 7850 op de ATI driver. De performance was daar toch een stuk minder dan op windows, maar met de amd gpu driver heb ik de indruk dat het toch heel wat beter is.

Ik wil maar 1 belangrijke tip geven wbt laptops: geen laptop kopen voor linux, tenzij je op voorhand weet wat wel en niet ondersteund is. Laptops zijn echt |:( wbt Linux support door de troep aan chips, brakke power management, brakke UEFI en ACPI support en buggy hardware met enkel buggy windows drivers. Het is een zooitje.

[ Voor 22% gewijzigd door H!GHGuY op 26-09-2016 21:19 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Pagina: 1