DisplayPort en kwaliteit , Dell U2715H icm GTX 970

Pagina: 1
Acties:

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-01 19:19
Goedeavond,

Na wat zoekwerk heb ik niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Maakt de kwaliteit uit van een DisplayPort kabel? 20 euro (gold plates etc) vs 6 euro bijvoorbeeld?

Bij HDMI maakt het niet uit, maar is dat bij DisplayPort nou ook zo?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Ferio op 02-09-2016 20:00 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:14
Voor 1440p i.c.m. 60Hz zal het niet veel uitmaken. Het is wordt pas een issue door de bandwidth die je nodig hebt bij een 144Hz/4K scherm.

Zat er geen kabel bij je monitor?

[ Voor 16% gewijzigd door Paprika op 02-09-2016 20:02 ]

• Zero
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07-2025
Ik vond die gold plated kabels altijd maar een marketing trucje, zelf altijd de goedkopere (6 euro kabel dus) gehad en nog nooit problemen mee gehad.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De goedkopere kabels zijn iets slechter afgewerkt in de connector zelf en zal sneller problemen geven (met eenderd welke kabel).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Gold plating maakt weinig uit, maar een slechte kabel heeft wel veel sneller een impact op DisplayPort dan HDMI. Dat komt door dat DisplayPort een stuk meer data een stuk sneller kan transporteren, wat betekent dat je bij een slechte kabel eerder tegen de beperkingen van de materialen en constructie aan loopt. Met HDMI heb je het voordeel dat 90% van het gebruik slechts om HD resoluties en op z'n best iets van 60Hz. Die data kan je prima over een brakke CCA/CCS kabel duwen zonder dat je er echt wat van merkt, zelfs als de shielding een beetje ruk is.

Met DP heb je eigenlijk dezelfde situatie als USB3; door de toegenomen snelheid is het opeens een stuk belangrijker dat de constructie en de materialen aan de juiste specificatie voldoen. De kabel zal van echt koper moeten zijn, de shielding zal echt aan allebei de kanten aangesloten moeten zijn, de aders moeten echt in elkaar gedraaid zijn, en de coating en isolering moet de juiste dikte en stugheid hebben. Zodra je data snel gaat transporteren over meerdere aders krijg je sneller last van interferentie/signaalverlies/vervorming, als je bijvoorbeeld een slechte ethernet kabel hebt krijg je bijvoorbeeld hetzelfde problem, je zal dan sneller automatisch teruggeschakeld worden naar 100Mbit dan dat er 1000Mbit gehaald kan worden, ook al zou het een CAT5e kabel moeten zijn.

Kortom: vergulde kabels maken niet veel uit, maar een goed gebouwde koperen kabel die voldoet aan de eisen om de data goed te transporteren gaat goed werken en hoeft niet veel te kosten. En als je zorgt dat ie ook niet de maximale lengte overschrijdt zit je helemaal goed.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:58
Vergulde contacten (kabel is nooit verguld) voorkomen roest en maken iets beter contact (vaak niet noodzakelijk, maar op lange termijn wel veel betrouwbaarder), cca/ccs kabel gaat niet goed werken in de hogere resoluties bij langere lengtes (een aluminium afscherming maakt niet zoveel uit overigens). Er is dus wel degelijk verschil tussen kabels van 2 euro en 6 euro, veel belangrijker is dat ze de juiste displayport versie ondersteunen (bij voorkeur 1.4 tegenwoordig), dit heeft o.a. ook te maken met aderdiktes, structuur, isolatie en frequentiebereik van de kabel.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Van belang om in het achterhoofd te houden: er is geen "klein" verschil in beeldkwaliteit met digitale standaarden (of het nu DVI-D/HDMI of DP of whatever is); als er uberhaupt kwaliteitsverschillen optreden heb je dikke artifacts in beeld; blokjes, strepen, haperend beeld - noem maar op. Zodra je dat niet hebt is je kabel gewoon goed.

Om de oorspronkelijke vraag expliciet te beantwoorden: DP, if anything, is vzviw robuuster dan HDMI. In theorie kan een kabel brak genoeg zijn om issues op te leveren (al is dat zoals al opgemerkt op 1440p60 niet waarschijnlijk), maar ook bij DP zal dat zich dan over het algemeen pas bij de langere kabels laten merken. Aangezien juist DP over het algemeen hoogstens 1-2m lang hoeft te zijn hoef je je er in normale scenarios dus he-le-maal geen zorgen om te maken.

• Ferio
Top!

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik weet nu wel wat moet ik moet kiezen voor mij U2715H (1440p)

Deze kabel: http://www.allekabels.nl/...28/displayport-kabel.html

Is net zo goed als: http://www.allekabels.nl/...-kabel-professioneel.html

Volgens mij raden wel aan niet meer dan 3 meter als ik het goed heb gelezen, dus 2 meter moet zeker wel goed komen.

Ik had al zo een vermoeden.. :-)
base_ schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 04:41:
Vergulde contacten (kabel is nooit verguld) voorkomen roest en maken iets beter contact (vaak niet noodzakelijk, maar op lange termijn wel veel betrouwbaarder), cca/ccs kabel gaat niet goed werken in de hogere resoluties bij langere lengtes (een aluminium afscherming maakt niet zoveel uit overigens). Er is dus wel degelijk verschil tussen kabels van 2 euro en 6 euro, veel belangrijker is dat ze de juiste displayport versie ondersteunen (bij voorkeur 1.4 tegenwoordig), dit heeft o.a. ook te maken met aderdiktes, structuur, isolatie en frequentiebereik van de kabel.
Ik las overal dat 1.1 , 1.2 e.d. helemaal niet bestaat voor kabels en dat het een fabeltje is om een duurdere kabels te kiezen?

""Despite what you may read, there is no such thing as a DisplayPort 1.1 cable and DisplayPort 1.2 cable. A standard DisplayPort cable, including the so-call DisplayPort 1.1 cables, will work for any DisplayPort configuration including the new capabilities enabled by DisplayPort 1.2, including 4K and multi-stream capabilities. All standard DisplayPort cables support RBR, HBR (High Bit Rate), and HBR2 (High Bit Rate 2), which can support 4K at 60Hz, or up to four 1080p displays using multi-stream."

[ Voor 40% gewijzigd door Ferio op 03-09-2016 09:27 ]

• base_
Je hebt gelijk, ze hebben de kabelstandaard inderdaad gelijk gehouden! (zoals je zelf al quote van displayport.org) Bij HDMI is dit volgens mij niet het geval, vandaar dat ik dacht dat dit voor displayport ook zou gelden. Toch ga ik er van uit dat kabels waar 1920x1200 vermeldt wordt onder " there are a few Reduced Bit Rate (RBR) cables on the market that will support only up to 1080p" vallen ;) Opvallend ook bij allekabels vind ik dan ook dat er vaak 1.1 1920x1200 staat terwijl een "normale" DP kabel gewoon 4K ondersteunt, dus het zou me niet verbazen dat die 1.1 kabels dan reduced bit rate zijn. Die twee kabels die je noemt zijn niet even goed: die goedkopere zou zomaar reduced bitrate kunnen zijn (en zelfs CCA), en heeft ook geen vergulde connectors.
persoonlijk zou ik bij allekabels voor http://www.allekabels.nl/...56/displayport-kabel.html gaan alhoewel een geschikte DP (niet RBR) kabel met vergulde connectoren toch wel goedkoper te vinden moet zijn (zoals https://www.onlinekabelsh...-kabel-met-dp-pwr-2-meter, daar zijn de specificaties ook lekker compleet ;)).

• Ferio
base_ schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:06:
Je hebt gelijk, ze hebben de kabelstandaard inderdaad gelijk gehouden! (zoals je zelf al quote van displayport.org) Bij HDMI is dit volgens mij niet het geval, vandaar dat ik dacht dat dit voor displayport ook zou gelden. Toch ga ik er van uit dat kabels waar 1920x1200 vermeldt wordt onder " there are a few Reduced Bit Rate (RBR) cables on the market that will support only up to 1080p" vallen ;) Opvallend ook bij allekabels vind ik dan ook dat er vaak 1.1 1920x1200 staat terwijl een "normale" DP kabel gewoon 4K ondersteunt, dus het zou me niet verbazen dat die 1.1 kabels dan reduced bit rate zijn. Die twee kabels die je noemt zijn niet even goed: die goedkopere zou zomaar reduced bitrate kunnen zijn (en zelfs CCA), en heeft ook geen vergulde connectors.
persoonlijk zou ik bij allekabels voor http://www.allekabels.nl/...56/displayport-kabel.html gaan alhoewel een geschikte DP (niet RBR) kabel met vergulde connectoren toch wel goedkoper te vinden moet zijn (zoals https://www.onlinekabelsh...-kabel-met-dp-pwr-2-meter, daar zijn de specificaties ook lekker compleet ;)).
Ha Base,

Nog bedankt voor je reply, ik heb inmiddels bij die onlinekabels de kabel gehaald.

Werkt perfect! :-)

Edit: Kleine aanvulling pin20 is overbodig dus je kan hem ook zonder kopen. Als ik het goed heb gelezen maakt pin 20 nog geen eens contact met je beeldscherm.

[ Voor 89% gewijzigd door Ferio op 13-09-2016 11:41 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:48

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Krijg je bij je Dell er geen displayportkabel bij? Bij mijn Dell P2415Q wel.....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• base_
Bij mijn P2715 zat een DP en DP->mini DP zelfs, maar dat zijn 4K monitoren, die wil je zowiezo op alleen op DP aansluiten (DVI zit er niet op en HMDI werkt op 4K meestal maar to 30fps), misschien dat daarom wel DP kabels meegeleverd worden (met de U2715H kan je ook hdmi gebruiken).

@hieronder: idd Del U2715H: DP cable ( Mini-DP to DP)

[ Voor 22% gewijzigd door base_ op 14-09-2016 10:05 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:14
Paprika schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 20:01:
Zat er geen kabel bij je monitor?
Ik stelde die vraag al bijna 2 weken geleden, omdat er inderdaad gewoon een MiniDP to DP kabel bij hoort te zitten :+.
Pagina: 1