(retail / fpp) windows 10 home mag zakelijk gebruikt worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Klinkt als een makkelijke vraag, maar ik kom er niet echt achter..

Hier zegt MS bijv
When the license is intended for business use (except for academic institutions), the license that is acquired preinstalled or through a full package product must be a Windows Professional version.
Alleen lijkt het over windows 8.1 te gaan, al vind ik dat niet geheel duidelijk. (win 8.1 en later..?)

Licentie2go zegt bij een van de OEM versies (een van de vele dubieuze digitale OEM licenties..) dat het niet voor commerciele doeleinden gebruikt mag worden..

Maar de eerste hit op google lijkt weer positiever...

En bij MS vind ik op een overzicht van usage terms niet echt iets in de voorwaarden (van retail windows) die commercieel gebruik verbieden (commerciele hosting en nog wat andere dingen wel.)

:?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als een PC of laptop gekocht wordt via de zakelijke portal van een OEM als HP of Dell wordt deze standaard al voorzien van een Professional licentie.

Of Home Edition niet zakelijk gebruikt mag worden zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen, ik heb nooit gelezen dat het niet mag. Meeste bedrijven willen toch geen Home Edition omdat die functies als lid van een Windows domein niet heeft. Ook zaken als Bitlocker, Applocker en Group Policy zijn niet aanwezig in de Home Edition.

Voor een ZZP'er die in zijn eentje thuis wat boekhouding doet maakt het uiteraard weinig uit allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De naam van de editie is toch redelijk duidelijk of niet? Home is niet Business of Professional. In een zakelijke omgeving heb je vaak te maken met een centraal gebruikerssysteem zoals Active Directory en een Domein. Windows Home kan hier geen deel en gebruik van uitmaken. Naast het punt dat het al niet logisch is, is het ook nog eens niet de bedoeling.

De eerste hit die jij linkt van Google over commercieel gebruik is anders dan zakelijk gebruik. Ben je een ZZP'er en je gebruikt Windows Home op je zakelijke laptop/computer, dan zal er niet veel aan de hand zijn. Dat is wat met die link wordt bedoelt. Heb je echter een winkel of zit je bij een bedrijf met meerdere werknemers, dan is Windows Home gewoon niet voldoende. Functioneel en licentietechnisch (immers, je komt in zo'n geval bij AD aan).

Je moet dus goed de scheiding maken tussen commercieel en zakelijk.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Waarom zou je een home editie niet mogen gebruiken?

Mist natuurlijk wel ondersteuning en wat features, maar voor een kleine ondernemer kan het genoeg zijn voor op de laptop bijvoorbeeld.

Maar ik zie niet hoe MS jou kan dwingen om bijvoorbeeld een pro editie te moeten aanschaffen als je al die dingen toch niet nodig bent.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik zie het verschil hier niet tussen een zzp'er, een winkel met werknemers of een multinational, MS heeft het in het windows 8.1 voorbeeld boven over "business use", laten we dan die term aanhouden.

Dus; Als ik een retail windows 10 home gebruik op een laptop om geld te verdienen als bedrijf (zzp'er of multinational), en ik wordt gechecked, ben ik dan licence compliant? En een OEM versie?

Blijkbaar dacht MS er bij W8.1 anders over, ik vraag me dus af of dit ook bij W10 speelt?

Of Home technisch in bepaalde bedrijfgevallen ontoereikend is of omdat het "Home" heet lijkt me er niet toe doen hier.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

OEM of Retail maakt iig niet uit. De editie wel. Je moet haast een hele studie volgen om MS licenties te begrijpen en kennen. Heb je al een belletje gewaagd aan MS om het na te vragen hoe dit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gaat niet samen met:
Voor een ZZP'er die in zijn eentje thuis wat boekhouding doet maakt het uiteraard weinig uit allemaal.
Ook als ZZP'er kun je een boete krijgen van de Wbp.

Om die reden zou ik Home al direct links laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Trommelrem schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:56:
[...]
Gaat niet samen met:
[...]
Ook als ZZP'er kun je een boete krijgen van de Wbp.

Om die reden zou ik Home al direct links laten liggen.
Sorry, whut!? Omdat je geen bitlocker hebt, zou je gelijk geen enkele vorm van encryptie toe kunnen passen en krijg je een boete vanwege het niet kunnen waarborgen van de Wet Bescherming Privégegevens? Het moet niet gekker worden zeg. Wat kan je dan met programma's als Veracrypt? En wat heeft encryptie überhaupt met die wet te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar Bitlocker is wel een hele makkelijke vorm van encryptie.
Niet alleen het transport van klantgegevens moet encrypted zijn, ook de opslag! Dat een computer wordt gejat is te overzien. Een melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens is een ramp.

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 02-09-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Trommelrem schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:18:
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar Bitlocker is wel een hele makkelijke vorm van encryptie.
Zolang je over een TPM beschikt werkt het eenvoudig. Zonder TPM is het meer gedoe. Je moet dan of met een PIN code bij opstarten werken of een USB stick met daarop de key om te kunnen starten.

Alleen zakelijke desktops en laptops komen uitgerust met een TPM. De goedkopere zakelijke modellen (vaak veredelde consumenten hardware) missen ook vaak de TPM.

Genoeg kleine zelfstandigen die hun boekhouding doen op de computer die ze voorhanden hebben thuis. Mijn opmerking over die kleine zelfstandige ging dan nog niet eens over Wbp of zoiets, maar om eerder genoemde situatie. Daarnaast denk ik dat maar heel weinig kleine bedrijven hierover nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:18:
OEM of Retail maakt iig niet uit. De editie wel. Je moet haast een hele studie volgen om MS licenties te begrijpen en kennen. Heb je al een belletje gewaagd aan MS om het na te vragen hoe dit zit?
Nou idd. Ik krijg idd de neiging om even te bellen.. :)

Deze pagina suggereert trouwens dat Home voor business moet kunnen:

https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/Compare

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dit is ook weer zo knullig, dit verwacht je toch niet van de officiele website:

https://www.microsoftstor...ID=Windows_Win10Home_ModE

De Product info bij de Home variant zegt "right for business" maar dan geven ze de specs van de pro variant..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

maratropa schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 11:10:
Nou idd. Ik krijg idd de neiging om even te bellen.. :)

Deze pagina suggereert trouwens dat Home voor business moet kunnen:

https://www.microsoft.com/en-us/WindowsForBusiness/Compare
Keuze-tools van de leverancier zelf zullen natuurlijk niet per se leiden naar de goedkoopste optie of helder maken of goedkoper ook mag; maar wat ze de beste optie vinden.

Je wilt 'gewoon' de licentievoorwaarden zelf lezen, websiteteksten van MS zijn alleen relevant in de zin dat als ze daar zeggen dat het wel mag je daar wat mee kunt.

Ik denk overigens niet dat MS hard op zou willen zeggen dat alle ZZP'ers, thuiswerkers, bijklussers, kleine bedrijfjes die een laptop kopen bij de Mediamarkt, BYOD'ers, etc. formeel geen geldige licentie hebben. Dat zou een boel gez%*k opleveren.

Bijvoorbeeld, quote uit de algemene Win10 EULA: "(v) To the extent included with Windows, Word, Excel, PowerPoint and OneNote are licensed for your personal, non-commercial use, unless you have commercial use rights under a separate agreement."
Je mag schijnbaar in ieder geval de gratis Onenote ( O+ ) niet gebruiken om een aantekening te maken voor werk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1