Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

asus rt-ac3200 vs rt-ac88u

Pagina: 1
Acties:

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik sta op het punt een nieuwe router te kopen. ben erg gecharmeerd van ASUS. was erg gevreden met mn vorige router (RT-n66u).
Nu twijfel ik tussen de asus rt-ac3200 en rt-ac88u
Kwa spec lijken deze vrijwel identiek.

de rt-ac88u heeft als voordeel 8 ipv 4 LAN poorten (298 euro)
de rt-ac3200 heeft als voordeel een triband ipv een dualband WiFi (219 euro)

Het prijsverschil is best aanzienlijk.

Nu vraag ik me af, als je een nieuwe router zou kopen, welke van deze 2 zou je dan kiezen? en waarom?
iemand enig idee waar dit prijsverschil vandaan komt?

Is somebody not editing what I'm saying here???

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Lijkt mij een nogal omgekeerde TS ;) Je zou er veel meer aan hebben om te vermelden wat jij belangrijk vind in een router. Heb je 8 LAN poorten nodig? Heb je uitgezocht wat triband is en wat het betekend in relatie tot dualband?

Daarnaast raad ik je ook aan reviews te lezen en te bepalen welk model bij je wensen aansluit, mocht je dan nog verdeeld zijn omdat je twijfelt of er prijstechnisch betere modellen op de markt zijn, kun je dat hier vragen mits je duidelijk aangeeft waarom en waarover je twijfelt.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat ja. Momenteel is de trend heel erg naar idioot gespecte apparaten die problemen die IRL niet voorkomen aanpakken.

Al die "AC3200" en hoger bieden bijv als enige meerwaarde tov zinniger gespecte (en geprijsde...) apparaten dat ze drukte op je eigen netwerk door low-end 5GHz apparaten verhelpen door een tweede 5GHz-netwerk. Dat is zinnig in een groot commercieel netwerk met tig gebruikers, maar in een normale huissituatie zit vrijwel alle low-end zooi op 2.4GHz en heb je alleen high-end spul in 5GHz en weinig risico op grootverbruikers die tegelijk bezig zijn - dus heb je dus geen enkel voordeel van dat tweede 5GHz netwerk :o

Bovendien biedt MU-MIMO nagenoeg dezelfde voordelen zonder prijs, verbruik en formaat van een tweede radio.

Nu, als je dus op dit moment neusje van de zalm zoekt, wil je een 4x4 MiMo-apparaat dat MU-MIMO ondersteunt. Helaas is Asus nogal een Broadcom-shop, en Broadcom's 4x4 WiFi-ac geval, BCM4366, is net zo buggy als bij uitkomen hun 3x3 BCM4360 - die is pas na anderhalf jaar enigsins stabiel en functioneel geworden. Onder andere werkt MU-MIMO in geen velden of wegen op dit moment op de 4366.

Je wilt op dit moment voor 4x4 met MU-MIMO echt de Qualcomm Atheros QCA9980. Asus heeft geen router ermee, want zoals gezegd Broadcom-shop, maar je zou bijv naar de Netgear R7500v2 kunnen kijken - zelfde specs als de AC88u, alleen hier werken de geadverteerde features wel. Oh ja, en EUR 100 goedkoper 8)7

Maar goed, ook dat kan overkill zijn of anderszins de plank misslaan. Begin eens met te kijken waar je nu tegenaan loopt en wat je dus nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 16:44
Ik heb recent de ac3200 gekocht. Geweldige router. Ik heb hem voorzien van de Merlin firmware die de standaard firmware nog wat extra optie geeft.

Deze router biedt o.a. DNS caching en hierdoor gaat het binnenhalen van internet pagina's vliegensvlug.

De ac3200 staat bekend om zijn stabiliteit. Dat gaf bij mij de doorslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Sepio op 02-09-2016 23:17 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi, maar dat kan de AC68 ook allemaal, en aangezien de AC3200 feitelijk niets anders is dan twee AC68jes (allemaal BCM4360-based, maar de 3200 heeft er voor 5GHz twee waar de 68 er een heeft) had je helft van prijs en stroomverbruik kunnen besparen...

Oslik blyat! Oslik!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
DNS caching? Zou dat niet gewoon marketing bla bla zijn? Volgens mij draait vrijwel iedere router dnsmasq, die standaard cached.

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
Dank voor alle antwoorden! Om even te reageren op het bovenstaande.
Ik heb heel wat reviews gelezen en zijn allmeaal lovend over beide apparaten met als enige minpunt de prijs.

Helaas zijn er geen vergelijkingen gedaan tussen de twee (geen idee waarom).
De 88u wordt wel vergeleken met de 3100 en de 3200 wordt vergeleken met de 5300 maar dus geen 88u vs 3200.

- 4 LAN poorten wordt voor mij redelijk krapt omdat ik dan meteen vol zit kwa LAN poorten, dus 8 poorten is dan wel een voordeel.
- Het voordeel van triband vs dualband is me nog niet duidelijk. Daar bedoel ik mee dat ik volgens mij geen apparaten heb die ondersteuning hebben voor tri-band, dus volgens mij heb ik hier dan geen voordeel van als ik het goed begrijp.(?)

@Herby: Mijn twijfel gaat dus met name over de prijs, waarom zit er zon groot verschil in, zie ik iets over het hoofd?
@Sepio: dank voor de merlin tip. Ga ik induiken!
@Dion_b: Dank voor de MU-MIMO tip, ga ik induiken! De rede dat ik naar ASUS neig is omdat ik er een goede ervaring mee heb en omdat ze overal als beste uit de test komen.

Is somebody not editing what I'm saying here???

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Greeg schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:05:
[...]
@Dion_b: Dank voor de MU-MIMO tip, ga ik induiken! De rede dat ik naar ASUS neig is omdat ik er een goede ervaring mee heb en omdat ze overal als beste uit de test komen.
Asus heeft een geweldig marketingbudget om te zorgen dat reviewers in de watten gelegd worden ;)

Ze leveren doorgaans ook goede kwaliteit, maar vergis je niet, ook Asus heeft vaak grootste moeite om nieuwe modellen stabiel en functioneel te krijgen. Dat ligt niet in de laatste plaats aan de chipset vendors waar ze van afhankelijk zijn. Ik heb een AC66U en was voor het eerste jaar met zo'n ding (tot medio 2014) eigenlijk betalende betatester. Dat kwam doordat Broadcom problemen had met hun eerste WiFi-ac chipset, de BCM4360. Uiteindelijk is het goedgekomen, maar duurde veel te lang. Het was nog erger met de AC87U. Dat was de eerste router op de markt met 4x4 MiMo en gebruikte dan ook de eerste chipset ervoor, de Quantenna QSR-1000. Dat beloofde 4 datastromen en MU-MiMo. Die belofte deden ze twee jaar geleden en je zit nog steeds vast aan 3x3 MiMo en geen MU :/

Dus pas op met nieuwe chipsets. De AC88U gebruikt een BCM4366, en die is splinternieuw en inderdaad, mist vooralsnog beloofde features (MU-MiMo doet het hier ook al niet op...) en ik maak me zorgen om de stabiliteit.

Daarom dat ik voor 4x4 MiMo vooralsnog alleen de Qualcomm-Atheros QCA9980 aanraad, aangezien dat ondertussen wat langer op de markt is, meer mature is en aantoonbaar zowel features als stabiliteit heeft. Dat Asus die niet heeft, is puur politiek (Broadcom die exclusiviteit afdwingt).

En die AC3200... tja, dat is gewoon twee AC68U in een behuizing. Tenzij je tientallen 5GHz-apparaten hebt die elkaar in de weg zitten is de meerwaarde van de AC3200 nihil en dat tegen aanzienlijk hogere prijs en stroomverbruik.

Oslik blyat! Oslik!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:50
Ik zou sowieso nooit een router >200 euro kopen, heb je problemen met bereik kun je beter AP er bij kopen, wil je meer poorten een switch..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

- J.W. - schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:56:
Ik zou sowieso nooit een router >200 euro kopen, heb je problemen met bereik kun je beter AP er bij kopen, wil je meer poorten een switch..
Harde grens is moeilijk te stellen afhankelijk van je eisen, maar inderdaad, je hebt een stuk meer aan 2x AC68U dan 1x AC3200 (terwijl dat dus technisch 2x een AC68U is).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1