Telefoon gestolen! blokkeren en 'self destruct'?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 19:04
Ik heb een aantal vragen:

Mijn smartphone (Samsung Galaxy S5 Neo) is gestolen begin deze week, in Spanje (zakkenroller).
Uiteraard simkaart al laten blokkeren. En politie aangifte gedaan. Nu was ik zo slim om de IMEI code op te schrijven. Nu zou ik graag de telefoon compleet willen laten blokkeren op basis van de IMEI code, zodat dit toestel (naar het schijnt?) nergens en nooit meer te gebruiken is (onder het mom van "ik er geen plezier meer van, dan anderen ook niet meer":)).

Eerste vraag:
Vraag is nu: hoe dit te doen? Mijn provider biedt er geen mogelijkheid toe, en op internet lees ik wat verschillende 'vage verhaaltjes'. Eigenlijk zoek ik (of verwacht ik), een site waar je je IMEI code op kunt geven en deze met 1 druk op de knop kunt laten blokkeren. Dit moet toch wel ergens mogelijk zijn? Zo ja waar en hoe? Zo nee: Waarom is zo'n universele site er nog niet eigenlijk?

Tweede vraag:
tegenwoordig moet het toch technisch mogelijk zijn om in ieder toestel een op afstand (via internet) een 'self destruct' commando op te geven, zodat gestolen toestellen op afstand door de rechtmatige eigenaar, onklaar kunnen worden gemaakt? Denk dus niet aan exploderend toestel _/-\o_ maar aan bijvoorbeeld kleine kortsluiting waardoor alle electronica (of in ieder geval belangrijkste onderdelen), onklaar en waardeloos worden gemaakt, waardoor het toestel niet meer is te gebruiken?

Graag hoor ik ideen/meningen/ van andere en van ervarings'lotgenoten'....

Beste antwoord (via pastafan op 07-09-2016 12:28)

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26
Ik maak zelf gebruik van de app Cerberus. Deze app doet hetzelfde als Google en Apple kunnen maar wat deze app ook doet is zich verstoppen (zich installeren als system app) als je je telefoon geroot hebt. De app zal blijven werken als er een factory reset wordt uitgevoerd. De app kan nog wel verwijderd worden maar dan moet je wel weten dat hij er op staat (ik ga er even van uit dat de dief alleen een factory reset uitvoerd en daarna de telefoon gaat gebruiken)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die Samsung is weer als nieuw te maken door de dief, imei kan je opgeven als gestolen, zodat sites waarop je dat kan checken het als gestolen listen. Imei wordt in Europa door providers vziw niet geblokkeerd, helaas, in noord-amerika doen ze dat weer wel.

Je kan je telefoon trouwens localiseren en ook wissen, maar niet kapotmaken.
Sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:46
Tweede vraag:
Zou lekker zijn als je gehackt wordt en iemand anders op afstand je telefoon kan vernaggelen.
Je hebt met bepaalde software wel mogelijkheden om je telefoon te locken/wipen op afstand, maar ik weet niet of die standaard aanwezig is op de S5. Indien dat niet het geval is had je die zelf moeten installeren denk ik. Weet wel dat je op Google volgens mij standaard kan zien of je device online is (als je google account hebt ingevoerd), wellicht dat je daar ook wat mee kan ivm wipen/locken? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-06 17:28
https://www.google.be/android/devicemanager

Lukt natuurlijk niet meer als je telefoon reeds gereset is.
Als er een lockscreen op stond zal dat waarschijnlijk reeds gebeurd zijn.
Lukt ook enkel als die nog verbinding heeft met internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 13:34
Ja, goed idee die universele site, ik vul een IMEI in en hoppa, met 1 druk op de knop zonder enige controle is de telefoon permanent onbruikbaar?

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

James Bond gehalte is erg hoog....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Manke schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:21:
Die Samsung is weer als nieuw te maken door de dief, imei kan je opgeven als gestolen, zodat sites waarop je dat kan checken het als gestolen listen. Imei wordt in Europa door providers vziw niet geblokkeerd, helaas, in noord-amerika doen ze dat weer wel.

Je kan je telefoon trouwens localiseren en ook wissen, maar niet kapotmaken.
Sterkte.
Waarom gebeurt blokkade op basis van gestolen toestellen/imei codes nog niet in Europa? Dat moet toch wel te veranderen zijn! Komop zeg ik bedoel nu hebben we wel allemaal zelfde stroom/oplader kabeltje maar iets doen aan verhelpen van ergenissen, zit er nog niet bij?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Snowdog schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:22:
Tweede vraag:
Zou lekker zijn als je gehackt wordt en iemand anders op afstand je telefoon kan vernaggelen.
Ik verwacht eigenlijk dat (regionale) politie eenheden die bevoegdheden krijgen (en alleen mogen uitvoeren na het doen van een aangifte).
Je hebt met bepaalde software wel mogelijkheden om je telefoon te locken/wipen op afstand, maar ik weet niet of die standaard aanwezig is op de S5. Indien dat niet het geval is had je die zelf moeten installeren denk ik. Weet wel dat je op Google volgens mij standaard kan zien of je device online is (als je google account hebt ingevoerd), wellicht dat je daar ook wat mee kan ivm wipen/locken? Geen idee.
Thanks, maar al geprobeerd Google kan mijn toestel niet traceren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MacorgaZ schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:28:
Ja, goed idee die universele site, ik vul een IMEI in en hoppa, met 1 druk op de knop zonder enige controle is de telefoon permanent onbruikbaar?
Ik verwacht eigenlijk dat (regionale) politie eenheden die bevoegdheden krijgen (en alleen mogen uitvoeren na het doen van een aangifte).

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Meerdere posts achter elkaar zetten binnen 24 uur is niet toegestaan!

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 05-09-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

pastafan schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:33:

Thanks, maar al geprobeerd Google kan mijn toestel niet traceren....
Dan is de telefoon al volledig gewist.

Vziw zijn IMEI blokkades per land... Jammer maar helaas.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Snake schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:45:

Vziw zijn IMEI blokkades per land... Jammer maar helaas.
kunnen we niet een petitie oid starten om providers in heel europa over te halen een centrale administratie + blokkade (en deblokkades) van imei nummers te gaan beheren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 16:40
Ja, succes ermee.

Sorry, het is flink balen maar overdrijf je nu niet een beetje?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
DePaul schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:59:
Ja, succes ermee.

Sorry, het is flink balen maar overdrijf je nu niet een beetje?
Tuurlijk is het balen.. maar het is toch iets om te wereld te verbeteren / criminaliteit te verminderen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
*knip*. Doe ff normaal.

[ Voor 92% gewijzigd door rens-br op 05-09-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:22
Er zijn providers in Europa die checks doen of een toestel geblokkeerd is in het EIR database; Proximus BE, Vodafone UK (er zijn er nog een paar, maar die weten ik even niet meer).

In Nederland is er nog geen operator die hier op 'aangesloten' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
SafariFlow schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:41:
Er zijn providers in Europa die checks doen of een toestel geblokkeerd is in het EIR database; Proximus BE, Vodafone UK (er zijn er nog een paar, maar die weten ik even niet meer).

In Nederland is er nog geen operator die hier op 'aangesloten' is.
en wat loopt Nederland toch weer achter zeg... Zo zie je maar: die providers denken allemaal eerst alleen maar aan zoveel mogelijk winst winst winst maken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:43
Er zijn ook gewoon telefoonfabrikanten die standaard ondersteuning hebben voor dit scenario, bijvoorbeeld Apple. Dus het ligt eigenlijk aan Samsung/android dat dit niet ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

pastafan schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:52:
[...]

en wat loopt Nederland toch weer achter zeg... Zo zie je maar: die providers denken allemaal eerst alleen maar aan zoveel mogelijk winst winst winst maken......
ze hebben zelfs speciale teams over de hele wereld die je zakkenrollen zodat ze meer telefoons kunnen verkopen heb ik gehoord!........ :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:46

SuBBaSS

-has Ryzen

Als je nou in het vervolg er gewoon voor zorgt dat je wél de in android beschikbare opties hiervoor ingeschakeld hebt (en niet zoals nu, nadat je hem al kwijt bent eens een keer via android device manager gaat kijken) of een iphone koopt en het onvolprezen Zoek mijn iphone erop inschakelt, dan had je het antwoord op je meeste vragen hier al gehad.
Harde les zo inderdaad, doe je 1x (mag ik hopen).

Voor ranuneuzere opties als self-destruct kun je wellicht op Fok! terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
SuBBaSS schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 19:06:
Als je nou in het vervolg er gewoon voor zorgt dat je wél de in android beschikbare opties hiervoor ingeschakeld hebt (en niet zoals nu, nadat je hem al kwijt bent eens een keer via android device manager gaat kijken) of een iphone koopt en het onvolprezen Zoek mijn iphone erop inschakelt, dan had je het antwoord op je meeste vragen hier al gehad.
Harde les zo inderdaad, doe je 1x (mag ik hopen).

Voor ranuneuzere opties als self-destruct kun je wellicht op Fok! terecht.
Deze reactie raakt niet helemaal de kern van de vraag, want: ik zoek een manier om op een gemakkelijke manier gestolen telefoons op afstand te kunnen blokkeren (althans voor gsm gebruik), uiteraard niet door iedereen zomaar te gebruiken maar uitsluitend daarvoor gemachtigde instanties (politie, providers - mits centraal georganiseerd). Jij hebt het over inschakelen van android opties maar er is - bij mijn weten - niet 1 android optie die het mogelijk maakt je telefoon te blokkeren (Androids device manager, biedt wel een poging om je toestel te vinden/blokkeren, maar deze functie werkt niet zolang het toestel zich niet aanmeldt, en bovendien is geen garantie dat de blokkade dan ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Leg je zoiets bij Providers/Politie neer, dan is de kans veel groter dat blokkade ook wordt uitgevoerd.
En wat je met je laatste zin bedoelt begrijp ik niet waarom zou ik op Fok moeten zijn om technische verbeteringen ter discussie te stellen? daar is tweakers toch een uitstekend geschikt medium voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:36

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Er zit wel degelijk genoeg beveiliging in een S5 Neo. Je moet daarvoor echter wel een Samsung-account aanmaken en e.e.a. inschakelen. Als je daarnaast een goede schermbeveiliging gebruikt, kan een dief er niets mee. Je kunt 'm dan online wipen en daarna kom je niet door de setup heen zonder te weten met welk Google-account het toestel gekoppeld is. Opnieuw flashen helpt niet. Misschien rooten wel, maar dat is voor de meeste dieven al veel teveel moeite.

Gezamelijke IMEI-database is over gediscussieerd, maar de NL providers zagen er geen heil in. Het is op zich niet zo lastig om een IMEI te wijzigen in een toestel, mits je de juiste commando's weet. En om een database EU-wijd te organiseren is onbegonnen werk. Kijk naar hoe goed de individuele lidstaten nu samenwerken en je weet genoeg ;)

Edit: Mijn G5 heeft nog een andere mooie beveiliging erop zitten; een boot-PIN. De Note 7 heeft die er ook op zitten en ik denk nog wat meer moderne smartphones op 6.0.x. Veel plezier met het opstarten van Android als je die PIN niet weet :)

[ Voor 13% gewijzigd door FooLsKi op 03-09-2016 23:35 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:46

SuBBaSS

-has Ryzen

pastafan schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:18:
[...]

Deze reactie raakt niet helemaal de kern van de vraag, want: ik zoek een manier om op een gemakkelijke manier gestolen telefoons op afstand te kunnen blokkeren (althans voor gsm gebruik), uiteraard niet door iedereen zomaar te gebruiken maar uitsluitend daarvoor gemachtigde instanties (politie, providers - mits centraal georganiseerd). Jij hebt het over inschakelen van android opties maar er is - bij mijn weten - niet 1 android optie die het mogelijk maakt je telefoon te blokkeren (Androids device manager, biedt wel een poging om je toestel te vinden/blokkeren, maar deze functie werkt niet zolang het toestel zich niet aanmeldt, en bovendien is geen garantie dat de blokkade dan ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Leg je zoiets bij Providers/Politie neer, dan is de kans veel groter dat blokkade ook wordt uitgevoerd.
En wat je met je laatste zin bedoelt begrijp ik niet waarom zou ik op Fok moeten zijn om technische verbeteringen ter discussie te stellen? daar is tweakers toch een uitstekend geschikt medium voor?
Wellicht niet helemaal, maar jouw "vraag" heeft wmb. wel een beetje een McGuyver-achtig iets als je het over self-destructen hebt. Beetje flauwe sneer wb. mijn Fok! verwijzing, excuses daarvoor..

Blokkeren voor gsm-gebruik: dat heb je al gedaan zoals het hoort: contact met de provider, die blokkeert je simkaart en stuurt je een nieuwe zodat de oneerlijke vinder er geen misbruik van kan maken.

Om in jouw wens/voorbeeld door te gaan: dan zou er een centrale database moeten komen met alle simkaartgegevens, die ook nog van "buitenaf" bereikbaar is.
- Zie eerst de providers (die leveren de simkaarten immers) op een lijn te krijgen.
- Vraag je dan af of je dit soort data überhaupt makkelijk toegankelijk wilt hebben (als "wij" erbij kunnen, kunnen kwaadwillenden dat natuurlijk ook).

Dat die functies niet werken als het toestel niet online komt klopt, dat is bij Apple bij FMI niet anders. Dat is echt niet als nadeel te bestempelen (sterker nog: ik zou er zelf zeer op tegen zijn als mijn device ook getracked kan worden als hij uitstaat), dat is gewoon hoe het werkt.

Ik snap verder je punt(en) wel maar er is niet voor niets wettelijk geregeld dat dit soort opsporingswerk door de politie gedaan wordt. Kun je het mee eens zijn of niet, zo is het nou eenmaal.

En tja, het werkt sowieso alleen als je het vooraf ingesteld hebt. Daar is het in dit geval al mis gegaan, harde les maar als je het wel had gedaan had je nu met minder vragen gezeten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
SuBBaSS schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:11:
[...]

Wellicht niet helemaal, maar jouw "vraag" heeft wmb. wel een beetje een McGuyver-achtig iets als je het over self-destructen hebt. Beetje flauwe sneer wb. mijn Fok! verwijzing, excuses daarvoor..
Apology accepted :9~
Blokkeren voor gsm-gebruik: dat heb je al gedaan zoals het hoort: contact met de provider, die blokkeert je simkaart en stuurt je een nieuwe zodat de oneerlijke vinder er geen misbruik van kan maken.

Om in jouw wens/voorbeeld door te gaan: dan zou er een centrale database moeten komen met alle simkaartgegevens, die ook nog van "buitenaf" bereikbaar is.
- Zie eerst de providers (die leveren de simkaarten immers) op een lijn te krijgen.
- Vraag je dan af of je dit soort data überhaupt makkelijk toegankelijk wilt hebben (als "wij" erbij kunnen, kunnen kwaadwillenden dat natuurlijk ook).

Dat die functies niet werken als het toestel niet online komt klopt, dat is bij Apple bij FMI niet anders. Dat is echt niet als nadeel te bestempelen (sterker nog: ik zou er zelf zeer op tegen zijn als mijn device ook getracked kan worden als hij uitstaat), dat is gewoon hoe het werkt.

Ik snap verder je punt(en) wel maar er is niet voor niets wettelijk geregeld dat dit soort opsporingswerk door de politie gedaan wordt. Kun je het mee eens zijn of niet, zo is het nou eenmaal.

En tja, het werkt sowieso alleen als je het vooraf ingesteld hebt. Daar is het in dit geval al mis gegaan, harde les maar als je het wel had gedaan had je nu met minder vragen gezeten. :Y)
Ik had zowel Android apparatbeheer geinstalleerd , alsook de telefoon bij "Mijn Samsung" geregistreerd.
Via Google (Android apparaatbeheer) geprobeerd telefoon te traceren, en daarna via "mijn samsung": beide kunnen het toestel niet vinden.. Dus schiet allemaal niet op. :( Ik vermoed dat hij gewoon uit staat en de dief wacht en wacht en wacht....

Overigens heb ik inmiddels weer een nieuwe tel.

Raden jullie aan om naast Android apparaatbeheer / registratie bij Samsung, nog zo'n aparte "traceer/blokkeer" app te installeren? Zo ja, wat zijn de beste apps hiervoor?

[ Voor 5% gewijzigd door pastafan op 05-09-2016 13:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:26
Ik maak zelf gebruik van de app Cerberus. Deze app doet hetzelfde als Google en Apple kunnen maar wat deze app ook doet is zich verstoppen (zich installeren als system app) als je je telefoon geroot hebt. De app zal blijven werken als er een factory reset wordt uitgevoerd. De app kan nog wel verwijderd worden maar dan moet je wel weten dat hij er op staat (ik ga er even van uit dat de dief alleen een factory reset uitvoerd en daarna de telefoon gaat gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
SuperKneus schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:22:
Cerberus net geinstalleerd.. ziet er inderdaad veelbelovend uit! Hoop natuurlijk niet dat mijn telefoon nog eens gestolen wordt.. maar als dat gebeurd heb ik er met Cerberus vertrouwen in ...
Thanks voor de tip!
Pagina: 1