What happened?
Tijdens een casual potje gamen (op de iGPU, niets speciaals) kreeg ik uit het niets een BSOD te zien. Na ongeveer 2 seconden werd het scherm zwart waarna de pc zichzelf na 15 seconden opnieuw opstartte. Doordat de BSOD zo kort op scherm stond, heb ik nauwelijks gezien wat de foutcode was. Ik weet dat het iets met MEMORY te maken heeft.
Na het rebooten gaf de pc aan geen OS meer te herkennen. Geen enkel teken van Windows meer te bekennen; Windowslaadicoontje bij doorstarten BIOS of Windows logo's elders ontbraken. In de BIOS kon de oorspronkelijke bootschijf (SSD) wel herkend worden en via een andere pc was deze ook gewoon zonder problemen uit te lezen. Al mijn bestanden, inclusief de Windows-installatie, zijn onaangetast.
Wat heb ik gedaan?
Na veel problemen met mijn vorige set up, heb ik ongeveer een maand geleden een upgrade gedaan. Hierbij heb ik de CPU/MOBO/RAM combinatie naar Skylake geüpgrade in de hoop van deze problemen af te zijn. Uiteindelijk bleek de GPU, welke ik eerder uitgesloten had, toch de boosdoener te zijn. Op dit moment zit er geen GPU in de pc.
Vraag
Zijn er mogelijke fixes die ervoor kunnen zorgen dat het OS weer herkend wordt, omdat deze wel intact op de bootschijf staan?
Of zit het probleem in de hardware en moet ik mij daar op richten?
Bij voorbaat dank.
Ik ga ondertussen verder met het onderzoeken van de pc, ik zal dit topic up to date houden.
Tijdens een casual potje gamen (op de iGPU, niets speciaals) kreeg ik uit het niets een BSOD te zien. Na ongeveer 2 seconden werd het scherm zwart waarna de pc zichzelf na 15 seconden opnieuw opstartte. Doordat de BSOD zo kort op scherm stond, heb ik nauwelijks gezien wat de foutcode was. Ik weet dat het iets met MEMORY te maken heeft.
Na het rebooten gaf de pc aan geen OS meer te herkennen. Geen enkel teken van Windows meer te bekennen; Windowslaadicoontje bij doorstarten BIOS of Windows logo's elders ontbraken. In de BIOS kon de oorspronkelijke bootschijf (SSD) wel herkend worden en via een andere pc was deze ook gewoon zonder problemen uit te lezen. Al mijn bestanden, inclusief de Windows-installatie, zijn onaangetast.
Wat heb ik gedaan?
- Als eerste de schijven gecontroleerd; beide schijven (SSD + HDD) werden in de BIOS herkend en zijn uit te lezen.
- Verschillende SATA-kabels en poorten gebruikt. Ook al werd de bootschijf wel herkend, ik had ze toch liggen.
- Op een andere pc met Windows Media Creation tool een Win10 bootusb gemaakt om te kijken of ik via daar door kon starten, dat ging niet. Ik heb Win10 (nog) niet opnieuw geïnstalleerd omdat ik nog geen back up van de SSD gemaakt heb. De luie ik hoopt dat ik de bestanden zonder problemen kan laten staan, maar ik maak voor de zekerheid dit weekend een back up.
- Memtest86 gedraaid, geen problemen.
Na veel problemen met mijn vorige set up, heb ik ongeveer een maand geleden een upgrade gedaan. Hierbij heb ik de CPU/MOBO/RAM combinatie naar Skylake geüpgrade in de hoop van deze problemen af te zijn. Uiteindelijk bleek de GPU, welke ik eerder uitgesloten had, toch de boosdoener te zijn. Op dit moment zit er geen GPU in de pc.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 198,- | € 198,- |
1 | Gigabyte GA-B150-HD3P | € 86,90 | € 86,90 |
1 | NZXT S340 Zwart | € 67,95 | € 67,95 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 38,99 | € 38,99 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14 | € 47,50 | € 47,50 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 620W | € 63,83 | € 63,83 |
1 | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 503,17 |
Vraag
Zijn er mogelijke fixes die ervoor kunnen zorgen dat het OS weer herkend wordt, omdat deze wel intact op de bootschijf staan?
Of zit het probleem in de hardware en moet ik mij daar op richten?
Bij voorbaat dank.
Ik ga ondertussen verder met het onderzoeken van de pc, ik zal dit topic up to date houden.
Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic