Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• DaLucovic
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03-10-2019
What happened?
Tijdens een casual potje gamen (op de iGPU, niets speciaals) kreeg ik uit het niets een BSOD te zien. Na ongeveer 2 seconden werd het scherm zwart waarna de pc zichzelf na 15 seconden opnieuw opstartte. Doordat de BSOD zo kort op scherm stond, heb ik nauwelijks gezien wat de foutcode was. Ik weet dat het iets met MEMORY te maken heeft.

Na het rebooten gaf de pc aan geen OS meer te herkennen. Geen enkel teken van Windows meer te bekennen; Windowslaadicoontje bij doorstarten BIOS of Windows logo's elders ontbraken. In de BIOS kon de oorspronkelijke bootschijf (SSD) wel herkend worden en via een andere pc was deze ook gewoon zonder problemen uit te lezen. Al mijn bestanden, inclusief de Windows-installatie, zijn onaangetast.

Wat heb ik gedaan?
  • Als eerste de schijven gecontroleerd; beide schijven (SSD + HDD) werden in de BIOS herkend en zijn uit te lezen.
  • Verschillende SATA-kabels en poorten gebruikt. Ook al werd de bootschijf wel herkend, ik had ze toch liggen.
  • Op een andere pc met Windows Media Creation tool een Win10 bootusb gemaakt om te kijken of ik via daar door kon starten, dat ging niet. Ik heb Win10 (nog) niet opnieuw geïnstalleerd omdat ik nog geen back up van de SSD gemaakt heb. De luie ik hoopt dat ik de bestanden zonder problemen kan laten staan, maar ik maak voor de zekerheid dit weekend een back up.
  • Memtest86 gedraaid, geen problemen.
Systeem
Na veel problemen met mijn vorige set up, heb ik ongeveer een maand geleden een upgrade gedaan. Hierbij heb ik de CPU/MOBO/RAM combinatie naar Skylake geüpgrade in de hoop van deze problemen af te zijn. Uiteindelijk bleek de GPU, welke ik eerder uitgesloten had, toch de boosdoener te zijn. Op dit moment zit er geen GPU in de pc.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1NZXT S340 Zwart€ 67,95€ 67,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 38,99€ 38,99
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2400C14€ 47,50€ 47,50
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 63,83€ 63,83
1Crucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,17

Vraag
Zijn er mogelijke fixes die ervoor kunnen zorgen dat het OS weer herkend wordt, omdat deze wel intact op de bootschijf staan?

Of zit het probleem in de hardware en moet ik mij daar op richten?

Bij voorbaat dank.

Ik ga ondertussen verder met het onderzoeken van de pc, ik zal dit topic up to date houden.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

Beste antwoord (via DaLucovic op 04-09-2016 18:43)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09-2019
Heb je de laatste firmware voor je SSD?

Heb een keer gehad met een Crucial M4 SSD dat na 5000 draaiuren er een bug optrad in firmware waardoor de schijf in recovery modus ging staan. Booten was dan niet meer mogelijk.

Alle reacties

• u_nix_we_all
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Lijkt me een hardware-probleem. Misschien kun je hier wat mee: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En gezien de memory melding zou ik beginnen met memtest86 te draaien.

• DaLucovic
quote:
u_nix_we_all schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:37:
Lijkt me een hardware-probleem. Misschien kun je hier wat mee: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

En gezien de memory melding zou ik beginnen met memtest86 te draaien.
Ik zal het topic verder bestuderen. Memtest86 heb ik overigens wel gedraaid, maar vergeten te vermelden. Deze geef geen errors.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• CLDV
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 26-09-2019

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09-2019
Heb je de laatste firmware voor je SSD?

Heb een keer gehad met een Crucial M4 SSD dat na 5000 draaiuren er een bug optrad in firmware waardoor de schijf in recovery modus ging staan. Booten was dan niet meer mogelijk.

• DaLucovic
Ik had het probleem gisteren op kunnen lossen door in de BIOS instellingen te veranderen. Bij een tweede check bleek dat inderdaad de schijf niet goed stond ingesteld, daar had ik een eerste keer overheen gekeken.

Tot nu toe had ik geen idee waardoor het werd veroorzaakt, maar ik weet vrijwel zeker dat je mij zojuist het antwoord hebt gegeven. De omstandigheden van de crash en de fix zijn logisch te herleiden naar een bug in de firmware.

Bedankt voor het meedenken!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True