Laptop wifi-adapter. Antennevolgorde.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik had een Atheros kaartje in mijn laptop zitten die niet helemaal lekker werkte, met 2 antennes, een zwarte draad en een witte. Zoals in veel laptops met 2 antennes.

Nu wil ik er een nieuwere in gaan zetten die ook 5Ghz doet, en heb er nu tijdelijk even een andere in met 2.4ghz die het wel goed doet.

Wat me op viel was dat het ene PCIe-kaartje voor WiFi de connectors noemt met "1" en "2". De andere weer met "TX" en "RX", de andere weer met "MAIN" en de ander "AUX".

Nu lees ik op sommige plekken dat het geen fluit uit maakt. Maar hier op Tweakers zitten er vaak mensen die het ofwel kunnen nuanceren, ofwel het wat wetenschappelijker kunnen brengen.

Ik heb dus 2 vragen:

1. Maakt bij een laptop met 2 antennedraden de volgorde inderdaad niet uit?

2. Als het wel uitmaakt, welke is dan voor de witte bedoeld en welke de zwarte?

Ik heb er zelf al even mee gespeeld, maar merkte weinig verschil. Wel dat het met 2.4 Ghz uberhaupt wat slecht was. Maar hier in de flat is het dan ook overvol, vandaar ook de 5Ghz upgrade die ik morgen verwacht binnen te hebben.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 19:54
Maakt inderdaad niet zoveel uit. Ik geloof dat het principe Antenna diversity heet.
Transmit/Receive diversity uses two separate, collocated antennas for transmit and receive functions. Such a configuration eliminates the need for a duplexer and can protect sensitive receiver components from the high power used in transmit.
Houd je er wel rekening mee dat jou antenne's vermoedelijk niet geschikt zijn voor 5.8ghz. In laptops die standaard met een 5.8ghz wifi worden geleverd zit een dual band antenne. Het kan zijn dat in jou laptop, gezien deze orgineel met 2,4ghz is geleverd, geen dual band antenne zit.

[ Voor 22% gewijzigd door XyRuS op 02-09-2016 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

5.8?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
5.8 is wat specifiek, maar de 5ghz wiifi band loopt van 5.1 to 5.8 ghz, waarbij je buiten van 5.5 tot 5.8 mag.

Verder, als er 1 RX en 1 TX is maakt het uit, anders niet.
Als het 1/2 of main/aux is houdt dat in dat de wifi chipset beide kan op beide antenne's en dat hij zelf kiest welke het beste is.

Bij RX/TX maakt het nog erg weinig uit tenzij het een vaste opstelling is, over het algemeen wil je de RX antenne het gunstigste hebben zitten voor het beste wifi bereik, maar bij een laptop zitten ze meestal in dezelfde orientatie een cm of 10 van elkaar af, dan boeit dat verassend weinig.
Denk ook niet dat er een standaard zit achter de kleurtjes van de kabel.

Qua dual bandheid van de antenne's voor 5.8ghz, kijk of de laptop ook geleverd kon worden met een 5ghz wifi erin, is dat zo dan heb je nogal veel kans dat er dual band antenne's in zitten, fabrikanten zijn niet snel geneigd daar verschillende antenne's voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar wat is dan de standaardvolgorde bij TX en RX qua zwart en wit? Dat is moeilijk te vinden, en heb de mijne al losgehad namelijk :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Mijn nieuwe WiFi-adapter werkt in ieder geval nu prima. Ik haal de max. 150Mbit van Ziggo op de 5Ghz band en ben tevreden. Ook nog eens bluetooth erbij in :).

Pagina: 1