Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game / Werk PC upgraden of nieuwe aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• YorrickNL
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beste Tweakers,

Inmiddels is mijn PC al een paar jaren oud, tijd voor een upgrade dacht ik! :D
Omdat ik me de laatste paar jaren niet meer echt bezig heb gehouden met nieuwe componenten zie ik werkelijk door de bomen het bos niet meer.. Kunnen mijn componenten nog of is het echt tijd voor iets nieuws?
Mijn vraag is daarom ook: zal ik mijn huidige systeem upgraden of zal ik een nieuwe aanschaffen? (Ook rekening gehouden met de toekomst)
Mijn huidige systeem ziet er zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M3A76-CM€ 0,-€ 0,-
1AMD Radeon HD 5700----
2LG Flatron W1934S-BN Zwart€ 0,-€ 0,-
2GeIL Black Dragon GB24GB6400C5DC€ 44,-€ 88,-
1Antec VP450P€ 43,15€ 43,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 131,15

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdzakelijk wordt de PC gebruikt voor Photoshop, Illustrator / games (zoals Euro Truck Simulator, Battlefield 4 & 1, GTA V, League of Legends en wellicht nog Assasin's Creed) / school.
Deze games moeten tenminste soepel op medium tot high gespeeld kunnen worden .

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de 600-800 euro inclusief een behuizing en een SSD. Daarnaast heb ik reeds een Windows licentie en ik zal de PC zelf in elkaar gaan zetten, daar hoeft dus geen rekening mee gehouden te worden :) .

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er is eigenlijk niets dat is per se wil meenemen, wellicht mijn scherm(en), speakers, muis en toetsenbord en wat HDD's voor opslag.
In de samenstelling hoeft geen rekening gehouden te worden met deze randapparatuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf natuurlijk al even rondgekeken wat er te halen valt, maar ik heb zelf werkelijk geen idee of het een prima systeem is. Daarnaast heb ik absoluut geen idee met welke componenten ik mijn huidige systeem kan upgraden, excuses voor het gebrek aan input daarvan.
Dit heb ik tot nu toe samengesteld door rond te kijken op het forum/te zoeken in de pricewatch:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 116,25€ 116,25
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 233,51€ 233,51
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 35,95€ 35,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 32,95€ 32,95
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,51

Ik zit ook met vragen zoals: Voldoet een I3 (nog) wel? Is het gekozen scherm (BenQ GW2270H) wel van goede kwaliteit? Kan ik misschien met goedkopere componenten ook uit de voeten?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen echte voorkeur voor een merk, mijn wens is enkel een systeem dat soepel en goed werkt binnen mijn budget :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er zijn, naast de performance-eisen, geen specifieke wensen of eisen :D.

Ga je overklokken?
Nee dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Wat ik graag van jullie zou willen weten is of ik mijn huidige systeem kan upgraden (en of dat het wel waard is) óf dat het handiger is om een nieuw systeem aan te schaffen en voldoen mijn componenten of zijn er verbeteringen aan te brengen?
Het doel van beide systemen is zo veel mogelijk bang-for-my-buck krijgen binnen het gestelde budget van €600 - €800.

Het zou erg tof zijn als jullie konden helpen d:)b

Bekijk ook eens mijn productreviews!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
YorrickNL schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:13:
Wat ik graag van jullie zou willen weten is of ik mijn huidige systeem kan upgraden (en of dat het wel waard is)
Valt niks aan te upgraden aan je huidige systeem. Je zou zoals je zelf ook al zegt de HDD kunnen meenemen, mits die nog goed is en eventueel de randapparatuur, maar de monitor is niet echt meer van deze tijd.
óf dat het handiger is om een nieuw systeem aan te schaffen en voldoen mijn componenten of zijn er verbeteringen aan te brengen?
Ik zou de i3 6100 inruilen voor een i5 6400 aangezien er nog wat budget over is en deze CPU naar mijn idee interessanter is, moet ook langer mee gaan.

Enige wat ik zou veranderen is dat je beter dual-channel geheugen kunt nemen dan single-channel. Alle andere onderdelen zijn prima keuzes.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 11:40:
[...]

Valt niks aan te upgraden aan je huidige systeem. Je zou zoals je zelf ook al zegt de HDD kunnen meenemen, mits die nog goed is en eventueel de randapparatuur, maar de monitor is niet echt meer van deze tijd.

[...]

Ik zou de i3 6100 inruilen voor een i5 6400 aangezien er nog wat budget over is en deze CPU naar mijn idee interessanter is, moet ook langer mee gaan.

Enige wat ik zou veranderen is dat je beter dual-channel geheugen kunt nemen dan single-channel. Alle andere onderdelen zijn prima keuzes.
Dat en eventueel een XFX RX480 ipv de 470 voor 12 euro meer. XFX Radeon RX480 Core Edition 4GB. In een aantal games komt de 480 flink beter naar voren, waaronder BF4. Niet zozeer de max FPS maar wel de minimum FPS die flink omhoog schieten en het spel fijner maken om te spelen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Die kaart is niet verkrijgbaar dus geen optie.

Overigens is het verschil tussen een 4GB RX 470 en RX 480 alleen het aantal streamprocessors en kloksnelheid van GPU en geheugen, dus alleen de prestaties zijn iets minder. Veel lagere minimale fps zoals jij beweert zal niet gebeuren. Misschien vergelijk je het met een 8GB RX 480 of is het gewoon een slechte review.

[ Voor 77% gewijzigd door -The_Mask- op 04-09-2016 12:37 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
[...]

[...]
Haha de monitor kan écht niet meer inderdaad :P
Maar zeg je nu dat het beter is een nieuw systeem te kopen?

Thanks voor je feedback :) Ik ga er even naar kijken!
Zal dit systeem soepel lopen met de spellen zoals Battlefield op medium/high?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je nog een half jaartje kan/wil wachten kan je ook even afwachten wat AMD met Zen op de markt zet. Ik heb zelf nog een Phenom II X4 980 BE en ik wacht eerst op wat AMD uit zijn hoed tovert voor ik upgrade.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• -The_Mask-
  • Niet online
YorrickNL schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:26:

Maar zeg je nu dat het beter is een nieuw systeem te kopen?
Ja, de CPU is niet echt heel snel meer en een snellere kan niet echt met dat moederbord. Ook heb je nog DDR2 wat je niet mee kan nemen en de videokaart is ook niet meer snel genoeg. Voeding is maar een simpel budget ding en kan misschien nog enkele jaren mee, maar de levensduur van de andere onderdelen zal hoger liggen. Nog 5 jaar met die voeding is niet realistisch, maar 5 jaar met een heel nieuw systeem wel. Dus beter gewoon direct een nieuwe voeding.
Thanks voor je feedback :) Ik ga er even naar kijken!
Zal dit systeem soepel lopen met de spellen zoals Battlefield op medium/high?
Met een i5 6400 en RX 470 4GB moet high prima te doen zijn.
Borromini schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:30:
Als je nog een half jaartje kan/wil wachten kan je ook even afwachten wat AMD met Zen op de markt zet. Ik heb zelf nog een Phenom II X4 980 BE en ik wacht eerst op wat AMD uit zijn hoed tovert voor ik upgrade.
Kan maar met een i5 6400 is niks mis. De verwachting is wel dat AMD hier met Zen een mooie CPU tegenover kan zetten, maar ik zou er niet vanuit gaan dat die twee maal zo snel is voor hetzelfde bedrag. De enige reden die ik zie om te wachten is als je perse geen Intel CPU wil.

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 04-09-2016 13:33 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er is zeker niks mis mee, maar als de prestaties goed/vergelijkbaar zijn verwacht ik dat AMD wel iets goedkoper zal uitkomen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• -The_Mask-
  • Niet online
Vast, maar dat zal nog een aantal maanden duren tot begin volgend jaar. Over een aantal maanden krijg je altijd wel iets beters voor hetzelfde geld, geld ook voor andere onderdelen waar nog veel aan verbeterd wordt zoals videokaarten en SSD's. Maar dan kun je wel eeuwig wachten.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 04-09-2016 13:45 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
Thanks!
Mijn build is momenteel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,95€ 181,95
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,-€ 36,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,55

Is het verstandig/mogelijk om verder op de monitor (BenQ GW2270H) of andere componenten te besparen met ongeveer dezelfde specs?
Ik kom nu op een totaal bedrag van €881,55 inclusief schermen uit. (Wat overigens netjes binnen het budget is hoor)
Borromini schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:30:
Helaas is een half jaartje nét iets te veel :+ Een paar weken/maandje zou niet zo'n probleem zijn. Die paar tientjes neem ik dan maar voor lief, ik denk niet dat het meer dan 30-50€ scheelt?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Zou deze pc aan de kant zetten als een internet bakkie voor een kennis/familielid. Met een 2e hands SSD kan ie nog wel als standaard internet/mail bakje.

Voor jou nieuwe eisen zou ik inderdaad voor een nieuw systeem gaan. Die I3 is te mager voor een gamebak. Dat is tenslotte maar een dualcore met HT. Zeker de nieuwere spellen hebben toch baat bij quadcore of meer dankzij de nieuwe consoles. En op het ogenblik is AMD helaas niet interressant als het gaat om gaming.

Ik zou voor een I5-6500 gaan. Die is maar 2 tientjes duurder als de 6400, maar zijn minimale frequentie is bijna net zo hoog als de turbofrequentie van de 6400.

Geheugen zou ik toch gelijk voor 2 stuks gaan. Dus of 2x 4GB of er nog 1 van 8GB bij inprikken. Ben erg voorstander van het laatste. Teveel aan geheugen bestaat niet, windows gebruikt de rest dan wel voor caching en ben je direct wat toekomst zekerder. Want geheugeneisen gaan steeds verder omhoog. Je ziet de recommended 16GB bij spellen steeds vaker voorbijkomen.

Rest lijkt me wel ok van je build.

Net te laat, zie dat je je build exact zo hebt aangepast.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• -The_Mask-
  • Niet online
YorrickNL schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:45:

Ik kom nu op een totaal bedrag van €881,55 inclusief schermen uit. (Wat overigens netjes binnen het budget is hoor)
Hoe kom je op dat bedrag uit? Neem je twee van die BenQ schermen?

AMD Nieuwsdiscussie

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Borromini schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:39:
Er is zeker niks mis mee, maar als de prestaties goed/vergelijkbaar zijn verwacht ik dat AMD wel iets goedkoper zal uitkomen.
Vergeet niet dat Intel ook met een opvolger komt (naar verwachting dit jaar nog) van Skylake in de vorm van Kaby Lake.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 04-09-2016 13:50 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:46:

Ik zou voor een I5-6500 gaan. Die is maar 2 tientjes duurder als de 6400, maar zijn minimale frequentie is bijna net zo hoog als de turbofrequentie van de 6400.
Die prijs/prestatie van beide zijn identiek, is lood om oud ijzer. Je kan ook de i5 6600 nemen ook zoveel beter weer als die meer kost. Maakt allemaal niet uit.

AMD Nieuwsdiscussie

• -The_Mask-
  • Niet online
CH40S schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:50:
[...]
Vergeet niet dat (naar verwachting dit jaar nog) Intel ook met een opvolger komt van Skylake in de vorm van Kaby Lake.
Kaby Lake zal niet echt iets van verbetering brengen. Is maar een hele kleine stap vooruit.

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:49:
[...]

Hoe kom je op dat bedrag uit? Neem je twee van die BenQ schermen?
Ik neem er inderdaad 2, sorry, had ik even moeten vermelden inderdaad, maar het lijkt me alsnog een prima budget hoor :), thanks voor jullie input !
arbraxas schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:46:
-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:50:
[...]

Die prijs/prestatie van beide zijn identiek, is lood om oud ijzer. Je kan ook de i5 6600 nemen ook zoveel beter weer als die meer kost. Maakt allemaal niet uit.
Met die i5-6500 Boxed kom ik twee tientjes duurder uit, lijkt me opzich prima voor de extra performance die het levert toch?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:50:
[...]

Prijs prestatie misschien wel, maar prestatie alleen niet. En voor 2 tientjes moet je dat mijn inziens niet laten liggen.

Wachten op Kaby lake heeft geen zin. Daar is wel wat geschaafd maar zal geen enorme prestatiesprong of nieuwe technieken opleveren.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:51:
Kaby Lake zal niet echt iets van verbetering brengen. Is maar een hele kleine stap vooruit.
Gaat mij ook niet om de performance, maar meer dat je anders altijd wel kan blijven wachten, omdat er altijd wel wat nieuws op het punt staat uitgebracht te gaan worden.

• -The_Mask-
  • Niet online
YorrickNL schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:53:
[...]

Ik neem er inderdaad 2, sorry, had ik even moeten vermelden inderdaad, maar het lijkt me alsnog een prima budget hoor :), thanks voor jullie input !
Twee monitoren is prima, alleen je moet dan wel even letten op de beeldscherm aansluitingen op de videokaart. Maar in dit geval is het prima, de videokaart heeft twee HDMI aansluitingen, dus dat moet goed komen. Er zit alleen bij de monitor alleen maar een VGA kabel en daar heb je niks aan, dus je moet nog wel twee extra HDMI kabels erbij nemen om de schermen aan te sluiten.

De monitor is qua specs overigens prima met zijn A-MVA paneel voor maar 100 euro.
Met die i5-6500 Boxed kom ik twee tientjes duurder uit, lijkt me opzich prima voor de extra performance die het levert toch?
arbraxas schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:54:
[...]

Prijs prestatie misschien wel, maar prestatie alleen niet. En voor 2 tientjes moet je dat mijn inziens niet laten liggen.
Tja maar dat geld ook voor een i5 6600, die geeft ook een vergelijkbare prijs/prestatie. Zal je het verschil merken? Nee waarschijnlijk niet, omdat het maar een klein verschil is. Dus waarom is de i5 6500 wel een betere keuze en de i5 6400 of i5 6600 niet?

[ Voor 13% gewijzigd door -The_Mask- op 04-09-2016 14:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:02:
[...]

Twee monitoren is prima, alleen je moet dan wel even letten op de beeldscherm aansluitingen op de videokaart. Maar in dit geval is het prima, de videokaart heeft twee HDMI aansluitingen, dus dat moet goed komen. Er zit alleen bij de monitor alleen maar een VGA kabel en daar heb je niks aan, dus je moet nog wel twee extra HDMI kabels erbij nemen om de schermen aan te sluiten.

De monitor is qua specs overigens prima met zijn A-MVA paneel voor maar 100 euro.
Super!
Ik zat nog een beetje te twijfelen tussen een ultra-wide-screen of een dual-screen setup maar ik denk dat een dual-screen iets handiger is voor mij gezien ik veel multitask en dingen heen en weer sleep. Die HDMI kabels heb ik nog wel ergens liggen :)
-The_Mask- schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:02:
Tja maar dat geld ook voor een i5 6600, die geeft ook een vergelijkbare prijs/prestatie. Zal je het verschil merken? Nee waarschijnlijk niet, omdat het maar een klein verschil is. Dus waarom is de i5 6500 wel een betere keuze en de i5 6400 of i5 6600 niet?
Ik kijk dit nog wel eventjes aan, ik wil best die twee tientjes neerleggen als het een performance verschil maakt, maar ik ben er niet geheel overtuigd van gezien de verschillende meningen :9

• -The_Mask-
  • Niet online
YorrickNL schreef op zondag 04 september 2016 @ 14:11:

Ik kijk dit nog wel eventjes aan, ik wil best die twee tientjes neerleggen als het een performance verschil maakt, maar ik ben er niet geheel overtuigd van gezien de verschillende meningen :9
In de meest ideale situatie is de i5 6500 10% sneller dan een i5 6400 en dat is ook het prijsverschil. Die 10% merk je echter alleen als één, twee, drie of vier core's vol belast. Als je een core maar voor 90% belast of minder zit er vanzelfsprekend geen verschil in beide CPU's. Een CPU of core vol belasten continue komt natuurlijk zelden voor, het wisselt vaak en gemiddeld zal de belasting en dus winst veel lager liggen dan de 10%.

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
Thanks voor je heldere uitleg, daar kan ik zeker wat mee :)
Ik denk dat een aparte processorkoeling verder niet nodig is?
De build is helemaal compleet denk ik :) Er is verder niets wat ik nodig heb en over het hoofd gezien heb, toch?

Een DVD/CD speler vind ik een beetje overbodig, misschien schaf ik die later nog wel aan.
Verder nog wat LED verlichting en cable management items bestellen uit China voor het bureau en tot slot nog een budget-speaker setje spotten van een paar tientjes in de Pricewatch en ik ben compleet denk ik :D

Enorm bedankt voor al jullie input!

[ Voor 20% gewijzigd door YorrickNL op 04-09-2016 14:37 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Boxed koeler moet idd prima zijn, HDMI kabels had je al, dan moet je alles hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
Oei, even rond gekeken welke kast "beter"/mooier is en ik neem denk ik deze kast:
BitFenix Comrade Window Wit
Puur omdat hij beter bij het ontwerp van mijn kamer past.
Op het eerste gezicht lijkt hij hetzelfde, alleen dan wit met een extra raampje 8)7

Edit: nog een klein laatste vraagje:
Zit er veel verschil tussen deze 2 moederborden?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-HDS€ 53,49€ 53,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 107,44

En zit er een groot prestatie verschil in de 8GB en 4GB versie van de videokaart? Is het verstandig om de 4GB of de 8GB variant mee te nemen in mijn build?
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G€ 256,50€ 256,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,01

[ Voor 94% gewijzigd door YorrickNL op 04-09-2016 16:21 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
YorrickNL schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:15:
Oei, even rond gekeken welke kast "beter"/mooier is en ik neem denk ik deze kast:
BitFenix Comrade Window Wit
Puur omdat hij beter bij het ontwerp van mijn kamer past.
Op het eerste gezicht lijkt hij hetzelfde, alleen dan wit met een extra raampje 8)7
Nee dan zou je pricewatch: BitFenix Comrade Zwart moeten hebben, dan zou het verschil idd de witte kleur en het venster zijn. Maar de pricewatch: BitFenix Comrade Window Wit is ook prima, een behuizing is toch persoonlijk.
Zit er veel verschil tussen deze 2 moederborden?
Nee, maar de Gigabyte ziet er wel beter uit door het venster. Die koper kleur ziet er niet echt mooi uit naar mijn idee.
En zit er een groot prestatie verschil in de 8GB en 4GB versie van de videokaart? Is het verstandig om de 4GB of de 8GB variant mee te nemen in mijn build?
Als je 5 of 6 jaar met het systeem wil doen, kan ik mij voorstellen dat de 8GB kaart de betere optie is. Maar dat betekend niet dat je 300 euro voor zo'n kaart moet betalen, dat is die niet waard, 260 euro is wel redelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 04-09-2016 16:46 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• YorrickNL
  • Niet online
Buiten de kast om, lekker laten zoals het is dus :) Bedankt, ik ga de spullen binnenkort bestellen! :D

Pagina: 1