http://nos.nl/artikel/212...-32-225-euro-opeiste.html
Vanmorgen kwam ik op NOS wel een bedenkelijk nieuwsbericht tegen
Vanmorgen kwam ik op NOS wel een bedenkelijk nieuwsbericht tegen
Ben ik soms de enige die verbaast is waarom dit stel zichzelf in een slachtofferrol plaatst? Wie zegt dat familie helemaal niet naar haar omkeek? Zelfs dan kan het toch geen vrijbrief zijn om aanspraak te maken op andermans erfenis zonder eerst uit te zoeken of de desbetreffende persoon kinderen heeft. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij deze mensen of het echt wel louter goede bedoelingen zijn..."Toen oma Diny overleed, hebben we haar huurhuis opgeruimd en heel veel weggegooid", zegt Cees Baerts. "Op dat moment realiseerden we ons nog niet wat daarvan de gevolgen zouden zijn." Tot vandaag was het opruimen van een huurhuis van een overledene al genoeg om een erfenis te aanvaarden, met in sommige gevallen een hoop ellende als gevolg.
Oma Diny was een kennis van Cees en zijn vrouw Bea die bij hen in de buurt woonde. "Ze was erg eenzaam en vroeg op een keer of wij voor haar wilden zorgen. Vanaf toen dronken we koffie met haar en brachten we haar naar het ziekenhuis. Ze ging zelfs met ons mee op vakantie. Zo werd ze lid van onze familie. Het werd echt ons omaatje."
Op een gegeven moment werd oma Diny ziek. "Ze was al bijna helemaal doof en blind en toen kreeg ze kanker. Ze was 90 en wilde niet meer. Ze besloot zelf om uit het leven te stappen en wij hebben haar geholpen dat te regelen. Ze wilde ook graag dat wij haar crematie zouden regelen en de huur van haar huis zouden opzeggen." Cees en Bea haalden het huis leeg en gooiden bijna alles weg. "Het huis leek wel een museum. Alles was oud en de keuken was smerig."
Mokerslag
Na een paar maanden viel er een brief op de mat bij Cees en Bea. "Blijkbaar had ze kinderen en had een daarvan zich als erfgenaam gemeld. Wij moesten opgaaf doen van alle bezittingen van oma Diny. Uiteindelijk, na een aantal brieven, kwam het erop neer dat wij 32.225 euro moesten betalen. Dat was het erfdeel dat werd opgeëist."
Het kwam aan als een mokerslag voor Cees en Bea. "Op dat moment stort je wereld in. Ons hart stond stil. Als je weet hoe dat huis eruitzag en hoe de spullen eruitzagen... En dan kom je zo'n bedrag opeisen."