Toon posts:

Aanspraak maken op andermans nalatenschap

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://nos.nl/artikel/212...-32-225-euro-opeiste.html

Vanmorgen kwam ik op NOS wel een bedenkelijk nieuwsbericht tegen
"Toen oma Diny overleed, hebben we haar huurhuis opgeruimd en heel veel weggegooid", zegt Cees Baerts. "Op dat moment realiseerden we ons nog niet wat daarvan de gevolgen zouden zijn." Tot vandaag was het opruimen van een huurhuis van een overledene al genoeg om een erfenis te aanvaarden, met in sommige gevallen een hoop ellende als gevolg.

Oma Diny was een kennis van Cees en zijn vrouw Bea die bij hen in de buurt woonde. "Ze was erg eenzaam en vroeg op een keer of wij voor haar wilden zorgen. Vanaf toen dronken we koffie met haar en brachten we haar naar het ziekenhuis. Ze ging zelfs met ons mee op vakantie. Zo werd ze lid van onze familie. Het werd echt ons omaatje."

Op een gegeven moment werd oma Diny ziek. "Ze was al bijna helemaal doof en blind en toen kreeg ze kanker. Ze was 90 en wilde niet meer. Ze besloot zelf om uit het leven te stappen en wij hebben haar geholpen dat te regelen. Ze wilde ook graag dat wij haar crematie zouden regelen en de huur van haar huis zouden opzeggen." Cees en Bea haalden het huis leeg en gooiden bijna alles weg. "Het huis leek wel een museum. Alles was oud en de keuken was smerig."

Mokerslag

Na een paar maanden viel er een brief op de mat bij Cees en Bea. "Blijkbaar had ze kinderen en had een daarvan zich als erfgenaam gemeld. Wij moesten opgaaf doen van alle bezittingen van oma Diny. Uiteindelijk, na een aantal brieven, kwam het erop neer dat wij 32.225 euro moesten betalen. Dat was het erfdeel dat werd opgeëist."

Het kwam aan als een mokerslag voor Cees en Bea. "Op dat moment stort je wereld in. Ons hart stond stil. Als je weet hoe dat huis eruitzag en hoe de spullen eruitzagen... En dan kom je zo'n bedrag opeisen."
Ben ik soms de enige die verbaast is waarom dit stel zichzelf in een slachtofferrol plaatst? Wie zegt dat familie helemaal niet naar haar omkeek? Zelfs dan kan het toch geen vrijbrief zijn om aanspraak te maken op andermans erfenis zonder eerst uit te zoeken of de desbetreffende persoon kinderen heeft. Ik heb er zo mijn bedenkingen bij deze mensen of het echt wel louter goede bedoelingen zijn...

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:47

jpiwf

licenced pepernootaddict

Zoals ik het lees hebben ze helemaal geen aanspraak gemaakt op de erfenis, maar omdat de regels zo waren als ze waren stond (huur)huis leeghalen/opruimen gelijk aan erfenis aanvaarden. Er wordt niet gerept over bankrekeningen, aandelen of andere spullen zo lijkt het. In dit geval had oma het met een testament wat netter kunnen regelen, maar dat mensen die zorgen voor iemand wat van de erfenis toegewezen krijgen is niet heel raar hoor.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tja het hele huis leeghalen en de boel weggooien is niet zo handig als er ook nog nabestaanden zijn

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-11 20:36
Je doet wel direct een heleboel aannames en veroordeelt de personen daarop, in dat artikel staat veel te weinig info daarover en de info die er wel staat doet mij dat juist helemaal niet geloven...

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
ASP >>> AZ

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah sommige nabestaanden komen alleen opdraven als er wat te halen valt... En zijn nooit aanwezig om voor de 'oudere' te zorgen.

Het is diep triest dat het zo moet maar 'Cees en Bea' hadden er denk ik wel achter kunnen komen of er nabestaanden waren eventueel via notaris e.d. (Contact informatie ziekenhuis?) Ook had de huurdersvereniging het huis op kunnen ruimen dan was de ellende voor de huurdersvereniging geweest en die hadden dan waarschijnlijk een rekening gestuurd naar de nabestaanden als die niet gereageerd zouden hebben bij melding van overlijden.

Ja het is niet fijn dat ze er zo mee geconfronteerd worden maar om nou met een bedrag van 32K aan te komen lijkt me ook overdreven.

Nou staat uiteraard niet alle informatie daar, zoals 'regelen van crematie' indien goed verzekerd dekt dit 90% van de tijd niet eens de totale kosten (spreek helaas uit ervaring).
Dus de details weten we toch niet en denk ook niet dat we daar makkelijk achter komen om een duidelijk beeld te vormen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Tweaking Art
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:52:

Ben ik soms de enige die verbaast is waarom dit stel zichzelf in een slachtofferrol plaatst?
Misschien niet de enige maar ik zie dit niet zo, je kan het stel wel naief noemen.

Wat ik wel geloof is dat de kinderen van oma Diny niet zo veel om haar gaf tot het moment van haar dood maar als het om geld gaat dan meld iedereen zich, ik vind het wel een geloofwaardig verhaal.

Zelf vind ik dat deze eis van tafel geveegd moeten worden door de rechter maar het zal waarschijnlijk wel weer een juridisch touwtrek spel worden tussen oud en nieuw.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36

Dido

heforshe

Ik vind het sowieso een warrig verhaal.

Aan de ene kant is er het onbewust aanvaarden van de erfenis, waar dan inderdaad een grote schuld in kan zitten. Dus je neemt een theelepeltje mee en bent dan ook verantwoordelijk voor het afbetalen van drie ton aan openstaande schulden.
Daartegen is dus een wet van kracht geworden.

Het verhaal van oma Diny klinkt echter heel anders. Er komt geen random schuldeiser om de hoek kijken, maar een erfgenaam die zijn legale erfdeel opeist.
Er wordt nergens melding gemaakt van onverwachte schulden, alleen van een onverwachte erfgenaam die kennelijk een opvallend hoge schatting heeft gemaakt van oma Diny's vermogen. Aan de andere kant weten wij niet (want er wordt met geen woord over gerept) wat het vermogen van oma Diny was. De aanname was kennelijk dat ze niets bezat (behalve wat gare inboedel), en we weten niet of die aanname terecht was (volgens de erfgenaam kennelijk niet).

Wat betekent mijn avatar?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo werd ze lid van onze familie
Maar
Blijkbaar had ze kinderen
En werkelijk nooit in het 'familie lid gesprekje' zijn kinderen ooit besproken? Nooit besproken hoe en wat als ze dood gaat? Zelfs niet toen ze euthanasie heeft gekozen? Heb behoorlijke twijfels over de precieze waarheid achter dit verhaal. Nu maar het nieuws opzoeken als 'slachtoffer', maar denk dat er vooraf aardig wat andere intenties waren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:22

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Cees en Bea haalden het huis leeg en gooiden bijna alles weg
Bijna alles weg.... Dat kun je opvatten als dat Cees en Bea dus kennelijk ook zelf spullen gehouden hebben.

Nu is het artikel behoorlijk vaag, maar ik vraag me af of dit nu het complete verhaal is. Er lijkt meer te spelen, ik ben dan ook met name benieuwd waar het bedrag van 32K vandaan komt, en door wie dit bedrag bepaald is...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tja, de wet is de wet en die heeft niet een voorziening 'als het oude troep is dan mag je het weggooien'. Zeggen dat het er als een museum uitzag helpt ook niet echt, museums staan vol met zaken die oud zijn en veel waard. Erfenissen brengen soms het slechtste in de mens naar boven en een familie erfgenaam staat sterker dan goede vrienden en buren ook al hebben ze zich nooit laten zien.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind het maar een vreemd verhaal. Is het wel mogelijk om als willekeurige buurtbewoner zaken als crematie en opzeggen huur voor een andere buurtbewoner te doen? Voor sommige zaken is wellicht een overlijdensverklaring oid nodig, wordt die aan de buurman verstrekt? Ben benieuwd naar het hele verhaal maar ik zou niet raar opkijken als dit gefabriekt is om een nieuwsartikel over een wetswijziging op te leuken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-11 20:48
Wat ik niet helemaal snap in dit verhaal, over het algemeen zit geld niet in de spullen, maar in vastgoed, aandelen, spaarrekeningen, etc. etc.

Mochten er toch juwelen of andere zaken aanwezig geweest zijn in het huis, die geld waard zijn/waren. Dan was dit echt wel opzij gelegd.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

evilution schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:46:
Ik vind het maar een vreemd verhaal. Is het wel mogelijk om als willekeurige buurtbewoner zaken als crematie en opzeggen huur voor een andere buurtbewoner te doen? Voor sommige zaken is wellicht een overlijdensverklaring oid nodig, wordt die aan de buurman verstrekt? Ben benieuwd naar het hele verhaal maar ik zou niet raar opkijken als dit gefabriekt is om een nieuwsartikel over een wetswijziging op te leuken.
Ja. Je kunt een zaakwaarnemer aanwijzen.

Ik kan me heel goed indenken dat dit allemaal onderling geregeld is. Veel mensen denken echt niet verder na dan wat je met elkaar aan de keukentafel bespreekt, dus ik kan best geloven dat Cees en Bea helemaal niet bij de juridische consequenties hebben stilgestaan.
En ja, dan komt iemand de erfenis opeisen. 32k voor een inboedel is natuurlijk best mogelijk, aan de hand van de zeer summiere beschrijving is niet te zeggen hoeveel het werkelijk waard was.

Signatures zijn voor boomers.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
IJzerlijm schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:40:
Tja, de wet is de wet en die heeft niet een voorziening 'als het oude troep is dan mag je het weggooien'.
Op grond van zaakwaarneming kan dit weldegelijk. Dit kan bijvoorbeeld als onduidelijk is of en wie erfgenamen zijn terwijl wel op korte termijn actie wenselijk is.

Het meest zuivere voorbeeld hiervan is als weggooien de meest voordelige optie is om verdere schade te voorkomen.

Het artikel bevat te weinig concrete info en ruikt naar onzuivere koffie van de 'slachtoffers'.

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
jpiwf schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:06:
Zoals ik het lees hebben ze helemaal geen aanspraak gemaakt op de erfenis, maar omdat de regels zo waren als ze waren stond (huur)huis leeghalen/opruimen gelijk aan erfenis aanvaarden.
Cees en Bea hebben niet de erfenis geaccepteerd, want zij waren geen erfgenamen.

Zoals een paar mensen hierboven ook al zeggen was hier waarschijnlijk sprake van zaakwaarneming (hoewel onrechtmatige daad wellicht ook een mogelijkheid is). Cees en Bea hebben op eigen houtje de belangen van de erfgenaam van Oma Diny behartigt. Of eigenlijk hebben ze niet de belangen van de erfgenaam behartigt. Daardoor zijn zij aansprakelijk voor de schade die zij veroorzaakt hebben.

Treurig, maar het is natuurlijk wel heel dom om aan te nemen dat er geen erfgenamen zijn en dan een hele inboedel weg te gooien.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Maasluip schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 14:01:
[...]

Ja. Je kunt een zaakwaarnemer aanwijzen.

Ik kan me heel goed indenken dat dit allemaal onderling geregeld is. Veel mensen denken echt niet verder na dan wat je met elkaar aan de keukentafel bespreekt, dus ik kan best geloven dat Cees en Bea helemaal niet bij de juridische consequenties hebben stilgestaan.
En ja, dan komt iemand de erfenis opeisen. 32k voor een inboedel is natuurlijk best mogelijk, aan de hand van de zeer summiere beschrijving is niet te zeggen hoeveel het werkelijk waard was.
Ik kan me voorstellen dat voor sommige zaken wat meer nodig is dan: "Aan de keukentafel zei ze dat wij dat maar moesten regelen" maar dat er officiële documenten nodig zijn. Kun je die als "zelfbenoemde" zaakwaarnemer verkrijgen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Diny had Cees en Bea middels een uiterste wilsbeschikking (testament) tot executeurs van de nalatenschap kunnen benoemen. Dat had misschien wel uitgemaakt voor de hoogte van de schadevergoeding die Cees en Bea moeten betalen, maar dan waren ze nog steeds aansprakelijk voor de uitvoering van de taak die ze op zich genomen hebben.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-11 22:42
Komt op dit moment over als een zielig verhaal, met 2 mensen die 'slachtoffer' zijn van hu eigen goedheid. Echter ontbreekt er heel veel om dit een definitief oordeel te laten zijn.

Vragen, vragen..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Daarbij: eisen staat vrij. Dat betekent nog niet dat de eis terecht is, laat staan dat de eiser krijgt wat hij eist.

Hoe taxeer je een inboedel die maanden eerder in de kliko is verdwenen.

(Ben ik overigens de enige die het vreemd vind dat erfgenaam zich pas meldt na een paar maanden)?

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Deze case is al eerder in Hollandse Zaken van Omroep max ter sprake gekomen. Samengevat: lijkt legitiem.

[ Voor 8% gewijzigd door LaserJet op 02-09-2016 19:32 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Even gekeken en blijkbaar waren ze weldegelijk als erfgenaam aangewezen zonder dat ze er weet van hadden. De grond van de claim blijft echter vaag. Uit context zou je vermoeden dat het om een legitieme portie zou gaan (van een stiefzoon?), maar dat vereist dat de grootte van de boedel aannemelijk wordt gemaakt.

Maar voor hetzelfde geld was er wellicht nog sprake van een vordering in het kader van het overlijden van de vader/man.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Tja, dus wel riskant om je zo te mengen in een nalatenschap van een derde. Kun je eigenlijk ergens opvragen of er sprake is van een testament bij het overlijden van iemand? Is dat bij voorbeeld bekend bij de gemeente zodat het kenbaar gemaakt kan worden bij de aangifte van overlijden?

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:28
Dat kun je opvragen bij het Centraal Testamentenregister, je hebt voor een aanvraag wel een uittreksel uit het overlijdensregister nodig. Dus eerst aangifte doen, dan pas testament opvragen, andersom kan niet.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:46
Kinderen erfen altijd automatisch beneficiair, dat betekent dus, alleen alles wat onder aan de streep over blijft. Geen risico op schulden achteraf.

Sowieso is het advies anno 2016 om altijd beneficiair een erfenis te aanvaarden. Doe dit voor je ook maar 1 ding aanraakt, anders heb je kans dat je de erfenis al aanvaard hebt.

Qua casus weten we te weinig, maar er is ondanks de uitkomst alsnog een kansje dat een rechter het nalatenschap achteraf alsnog omzet in een beneficiaire erfenis. Dit kan als degene die de ergenis ongewild accepteerde onmogelijk kon weten wat de consequenties waren en de schulden die eruit voortvloeien onevenredig grote schade toebrengen aan de erfgenamen. Is uitzonderlijk, maar een advocaat in het wekelijkse juridische uurtje op BNR wijdde hier uitgebreid over uit. Billijkheid en redelijkheid is de exit die een rechter dan moet gebruiken en dat gebeurt niet snel.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:18:
Kinderen erfen altijd automatisch beneficiair (…)
Bron? Want volgens mij is dat heulemaal niet zo.. Of bedoel je met "kinderen" minderjarigen? Want ik vatte het op als "de kinderen van".. :+ Kinderen van een vader of moeder kunnen immers probleemloos 60+ zijn ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 02-09-2016 21:40 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11 05:12
Osiris schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 21:38:
[...]

Bron? Want volgens mij is dat heulemaal niet zo..
Bron? O-)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Degene die begint met claimen mag ook beginnen met bronnen tonen ;)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Pagina: 1