Scherm flikkert met Intel iGPU

Pagina: 1
Acties:

• Ronnie N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 10:04
Hallo,

Op het systeem dat ik gebruik, met een Intel Celeron 847 (Sandy Bridge) flikkert mijn scherm constant. Ik had dit probleem een paar maanden geleden ook toen ik een Ubuntu variant met een 4 x kernel installeerde.

Ik gebruik nu een op Debian gebaseerd systeem met kernel 4.4.2 en ik heb het probleem weer. Met kernel 3.6 geen problemen, maar die kan ik om een aantal redenen niet gebruiken.

Bijgevoegd een filmpje van het probleem. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

YouTube: Flickering in Debian with kernel 4.4.2-6

Alvast bedankt!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dus het is niet de GUI, maar de console die zo knippert? Heb je al met een ander scherm geprobeerd of andere aansluiting zoals VGA? Probeer ook eens met verschillende kernel parameters, zoals nomodeset.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Ronnie N
Ja klopt het is de console, maar het gebeurt ook als ik een DE start of iets anders met X. Die kernel parameters kan ik zetten door middel van grub toch?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, dat kan via Grub idd. Je kan /etc/default/grub aanpassen en dan update-grub draaien om 't als standaard optie te zetten, of je doet het voor eenmalig bij het opstarten door de parameter aan te passen en dan met F10 te booten. Zoek ook naar andere parameters die je kan gebruiken hiervoor in geval nomodeset niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Nomodeset heb ik geprobeert, het schijnt te werken alleen ik kan geen X server mee starten dan.

Hier een log: http://pastebin.com/k0XmNCBQ

Ik heb ook geprobeerd om DRI3 in te schakelen, schijnt voor sommige mensen te helpen, alleen mijn conf file wordt niet gelezen ofzo bij het booten.

Ik snap hier niks van. Waarom werkt het bij 3 x kernel zonder problemen en heb ik nu flikkeringen. Daar zouden toch meer mensen last van moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vreemd. Heb je nou al met een ander scherm en aansluiting geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Ja ik heb het op een ander scherm geprobeerd, nog geen ander aansluiting omdat ik geen VGA kabel heb liggen. Maar op dat tweede schermen had ik precies hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Andere HDMI kabel ook geprobeerd? Heb je ook al in Debian Backports gekeken voor een nieuwere kernel? En je hebt 't over een Debian gebaseerd systeem, draai je Debian zelf (en welke release dan) of een afgeleide van Debian? Want Debian Stable (Jessie) heeft kernel 3.16 standaard en bied via Backports 4.6 aan, dezelfde als Testing/Sid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnie N
Andere HDMI kabel maakte ook geen verschil. Ik gebruik Proxmox, is eigenlijk gewoon Debian met wat extra voor het beheren van virtuele machines. Proxmox gebruikt een aangepaste RHEL kernel, gespitst op virtualisatie. Dus ik kan niet echt een andere kernel gaan gebruiken... Want ik denk nog steeds dat het een kernel probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03
Heb ik ook gehad
Tijd aan het prutsen geweest totdat ik de melding tegen kwam in de bug tracker voor 4.8 RC5(?)

GRUB aanpassen "i915.enable_psr=0" verhielp bij mij alle ellende :)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Pagina: 1