• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 16:12
Hallo,

Ik ben van plan een ELAC Debut setup te kopen met A/V versterker erbij voornamelijk voor film/TV. Het budget is rond de 1000/1300 en vroeg mij iets af. Gezien het budget is een 3.1 setup net iets te krap, waardoor ik mogelijk voor een keuze sta. Zal ik het geld voor een sub wegleggen voor een center speaker of zal ik gewoon voor 2.1 gaan? Is film/TV zonder center goed te doen (phantom center)? Het idee is om later uit te breiden voor surround speakers en een sub of center.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Mijn mening is dat het zal afhangen van hoever de speakers uit elkaar staan tov de luisterpositie en welke speakers het gaan worden ivm laagbereik.

Zuilspeakers gaan over het algemeen wat lager dan boekenplank speakers, waardoor een subwoofer minder snel gemist wordt. Let wel op, in een vrije ruimte (dus niet dicht bij een muur) geplaatste speakers hebben dit effect minder.

Staan de speakers vrij dicht bij elkaar tov de luisterpositie (zeg de helft van de afstand of minder), dan kun je weer makkelijker zonder center speaker.

Zelf ben ik begonnen met 2 fronts en 2 backs/surrounds, en dat vond ik prima. De center en sub miste ik pas na het geprobeerd te hebben. Op de backs kun je nog bezuinigen. Op de sub en center doe je dat liever niet.

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 01-09-2016 22:50 ]