• cemedia
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-09 15:46
Hoi Tweakers,

Sinds enkele weken ben ik het bezit van een nieuwe Asus F751L laptop.

't beestje bevalt prima.. maar... Volgens de sticker zou er een Intel I5-5200U up to 2.7GHZ in moeten zitten. Als ik bij de configuraties kijk gaat hij maar tot 2.2. In de bios heb ik gekeken, maar daar kan ik nergens iets van een turbo boost van intel oid vinden. Hebben jullie een idee?

Daarbij komt dat hij tijdens World of Warcraft soms spontaan uit gaat. Geen blue screen niks, gewoon uit. Na wat metingen blijkt dat de temp niet boven de 70 graden celcius komt en het geheugen (8GB) bij lange na niet vol komt (wow gebruikt rond de 1GB geeft ie aan..). Bij windows foutrapportage geeft hij wel meldingen. Echter.. hij geeft dan aan dat windows niet correct is afgesloten verder niks. Geen software fouten oid.

De totale specs zijn:
Intel I5-5200U
8GB RAM
Geforce 920M

Ik hoop dat jullie tips/trucs hebben. Mochten jullie meer info nodig hebben komt dat voor elkaar :)

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Hoi Cemedia

Als hij spontaan uitgaat is het meestal een temp probleem.
Hoe warm is je kamer?
Zijn de ventilatie intakes van de laptop vrij?
Maak een screenshot met CPU-z open onder full load met bv prime 95 en real temp en een met Unigene heaven en GPU-Z

Dan kunnen we meekijken en je beter helpen.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemedia
Hoi Undeepdiver,

Ik zal er van het weekeind even naar kijken, vanavond/morgen eerst een festival.. :)

't gekke is dat het soms na 10 minuten is en soms pas na 3 uur. Hij voelt iig niet heel heet aan, wel lichtelijk warm.

Hij is aan de onderkant helemaal dicht, aan de zijkant zit wel een ventilatieroostertje, die is vrij. Gezien de laptop nu ong. 6 weken is zal hij toch niet al vol met stof zitten?

Mn kamer is op hete dagen rond de 28 graden (zon vanaf een uur of 12 vol erop tot ondergang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Welke notebook heb je precies ?
Geen bios update beschikbaar mischien

Asus F751L is niet compleet

F751LN of bijv F751LA

als het toestel uitvalt kun je deze dan direct weer aanzetten ? zo ja, is het meestal geen hitte probleem.
komen er ook problemen als je bijv prime95 draait ?
komen er ook problemen voor als je bijv een of andere gpu benchmark of stress test draait ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemedia
Hoi HStyles,

de laptop kan idd gelijk weer aan. Opstarten duurt (uiteraard) wel langer dan als ik de laptop normaal afsluit.
Ik zal vanavond als ik thuis ben even kijken welke het precies is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, ik zou dit ook niet zo zeer op de CPU willen gooien zonder meer info.

Draai stuk voor stuk even component testjes.
CPU met Prime95 (blend should do it)
Memtest vanaf USB - hoewel dit veelal geen reboots zonder logs achterlaat.
Videokaart even Furmarken / Heaven draaien

En natuurlijk monitoren. Pak even GPU-Z (sensors tab) en RealTemp erbij. HWMonitor is ook prettig als je de voltages en MHZ-en in één oog opslag wilt zien.

Zoek vooraf wel even specifiek van je chip op wat de t-max mag zijn, zoals:
http://ark.intel.com/prod...r-3M-Cache-up-to-2_70-GHz

Dus tja, 105 graden C - Ik denk dat je het wel had gemerkt ;)
Wat natuurlijk niet zegt dat de CPU dit werkelijk gaat worden. Wegens andere materialen in de laptop zal de fabrikant veelal 75 C als richt temp aanhouden. Maar b.v. 88 worden zou niet heel erg uit moeten maken, buiten dat Alle i5-5x00 series geloof ik bij 95 wel gaan throttlen.

Gaat de laptop toevallig ook uit als je em een beetje flext in z'n behuizing? Maakt het iets uit als je em op een koude plek zet / er een fan op richt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
HStyles schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:51:
Welke notebook heb je precies ?
Geen bios update beschikbaar mischien

Asus F751L is niet compleet

F751LN of bijv F751LA

als het toestel uitvalt kun je deze dan direct weer aanzetten ? zo ja, is het meestal geen hitte probleem.
komen er ook problemen als je bijv prime95 draait ?
komen er ook problemen voor als je bijv een of andere gpu benchmark of stress test draait ?
Als het toestel uitvalt kun je deze dan direct weer aanzetten ? Zo ja, is het meestal geen hitte probleem?

Waar baseer je dat op? Als je laptop heel even geen load meer heeft is hij afgekoeld onder de maximale werktemperatuur en gaat hij gewoon aan. Laat hem eerst maar even Prime 95 draaien dan kan hij zijn temps controleren.

Haha Djunicron je was me net voor :+ maar zo te zien op een lijn... 8)

[ Voor 5% gewijzigd door undeepdiver op 02-09-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
undeepdiver schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 17:46:
[...]

Als het toestel uitvalt kun je deze dan direct weer aanzetten ? Zo ja, is het meestal geen hitte probleem?

Waar baseer je dat op? Als je laptop heel even geen load meer heeft is hij afgekoeld onder de maximale werktemperatuur en gaat hij gewoon aan. Laat hem eerst maar even Prime 95 draaien dan kan hij zijn temps controleren.

Haha Djunicron je was me net voor :+ maar zo te zien op een lijn... 8)
Bij de meeste HP toestellen is het ( zowel desktop ) als notebook dat deze gelijk terug uitvallen bij oververhitting of zelfs beep geluidjes geven. Hoeft natuurlijk niet bij de OP zijn systeem te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
HStyles schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 18:14:
[...]

Bij de meeste HP toestellen is het ( zowel desktop ) als notebook dat deze gelijk terug uitvallen bij oververhitting of zelfs beep geluidjes geven. Hoeft natuurlijk niet bij de OP zijn systeem te zijn
Het maakt niet zo veel uit welk OEM merk het is of een zelfbouw laptop. Als hij te warm wordt klokt de CPU / grafische kaart terug om wat koeler te worden. Is dat niet genoeg en de CPU / Grafische kaart wordt nog steeds te warm gaat de Laptop uit.

Zo ver zijn we nog niet Ts moet eerst even testen dan weten we wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-09 08:54
cemedia schreef op donderdag 01 september 2016 @ 20:24:
Hoi Tweakers,

Sinds enkele weken ben ik het bezit van een nieuwe Asus F751L laptop.

't beestje bevalt prima.. maar... Volgens de sticker zou er een Intel I5-5200U up to 2.7GHZ in moeten zitten. Als ik bij de configuraties kijk gaat hij maar tot 2.2. In de bios heb ik gekeken, maar daar kan ik nergens iets van een turbo boost van intel oid vinden. Hebben jullie een idee?
De Core i5-5200U heeft een basisfrequentie van 2,2GHz (dat zie je in Windows). Dankzij turboboost kan de snelheid voor een single core naar 2,7Ghz gaan. Echter, bij maximale belasting kan de turboboost naar 2,5GHz voor de beide cores. In ruststand zal de processor weer energiezuinig terugklokken naar een paar honderd MHz.

Over uitvallen van laptop bij langdurige belasting kan temperatuur zeker een logische verklaring zijn. Nou kan het ook een ander component zijn (bijv moederbord chipset, of SSD) zijn die te warm zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemedia
hierbij de link tijdens de CPU test:
https://s21.postimg.org/4hxllvrjr/CPU.jpg

De turbo is niet aangegaan... :( in de bios lukt dat dus ook niet. andere suggesties?

tijdens de GPU test(heaven):
63gr op uplta, 65 op high en weer 63 op ulta.

dus temperatuur kunnen we denk ik uitsluiten?

de volledige naam van de laptop is: Asus F751LJ
Windows 10 (64 bit)

[ Voor 10% gewijzigd door cemedia op 02-09-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 08:56

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

en als je Cinebench in single core laat draaien? als 't goed is gaat ie dan wel omhoog

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Turbo is Wél aangegaan; in HWMonitor zie je dat de 2.5Ghz gehaald is, én op het moment van screenshot behaald is.

Windows logt de CPU snelheid raar genoeg nooit accuraat. Die van mijn 4770 (non-K dus non OC) schiet af en toe bij turbo naar 6900mhz... Uhhuh... M'n wél overclockte 3570K loopt volgens MS altijd op 3.3Ghz (dat loopt ie nooit, het is 800, 1600, 3500 of 4100) F'ck em. Als ze dat al niet goed kunnen bouwen in een OS...

66 graden is allersinds schappelijk. Het is eigenlijk raar dat je CPU dus niet naar de 2.7Ghz doorgaat. Hij krijgt waarschijnlijk te weinig stroom om de temperaturen binnen de perken te houden.

Bechmark em eens met iets single-core belastends? Grote kans dat je single core load wel 2.7Ghz gaat zien. (zoals NLBuurman ook suggereerd)

==

Inderdaad, waarschijnlijk hier verder geen probleem.
Tijd voor de GPU. En daarna wellicht biede! (Dat kan behoorlijk uitmaken, je CPU heeft relatief weinig koeling, omdattie zo zuinig is - een hete videokaart ernaast die een veelvoud daarvan gebruikt kan em zomaar 10 graden warmer maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemedia
Bij beide testst tegelijk komt de temp op:
72c (CPU)
66c (GPU)
Pagina: 1