Pc crashed tijdens grafische toepassingen

Pagina: 1
Acties:

• Farleaf
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-09 18:30
Hallo,

Sinds eergisteren crasht mijn pc wanneer ik game op grafische zware games (bij Rimworld bijv. gebeurt dit niet). Ook bij bijv. de Heaven benchmarktool gaat de pc opeens uit en reboot hij.
Nochtans geen software of hardware aanpassingen gedaan.
Nvidia drivers al 2x ervan gesmeten, temperaturen zijn stabiel (zoal GPU als CPU).
In de logboeken wordt er een KernelPower kritieke fout weergeven (ID41).

Iemand een idee hoe ik de precieze oorzaak kan achterhalen en/of oplossen.

Muchos Gratias

EDIT:

MB: Z87-G45 GAMING
GPU: GTX780 Twinfrozr
CPU: 4670K, watercooled
PSU: Coolermaster G750M

Edit 2:
Heb een stresstest gedaan op de CPU en dit triggert de crash niet, denk dus dat CPU-probleem uitgesloten kan worden.
Hoe kan ik andere elementen elimineren?

[ Voor 21% gewijzigd door Farleaf op 01-09-2016 23:19 ]

• Farleaf
Nieuwe symptomen:

Tijdens browsen werd het scherm volledig wit, de muziek die op de achtergrond speelde klonk opeens enorm vertraagd, tot op het punt waar de muziek bleef haperen.
Daarna reboot met diskcheck.
Volgende keren dat ik opstartte kreeg het scherm na het aanmelden een kleur (zwart, paars of blauw)
Daarna liep hij terug vast opnieuw een reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de temperaturen zowel idle als onder load en op welk moment en waarmee meet je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
idle blijft GPU rond de 38, onder load komt ie niet boven de 65, gemeten met gpu-Z.
Heb enkele logbestandjes kunnen maken, waarbij de laatste info telkens de crash is:
http://s000.tinyupload.com/?file_id=12381691977918671986

Heb m'n GPU er ff uitgehaald in met integrated graphics gebenchmarked, systeem was hierbij stabiel.
Niet zeker of dit 100% bewijst dat de GPU de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de hand liggend zou dan de voeding of de videokaart zijn. De voeding omdat deze met een dergelijke videokaart een stuk zwaarder belast wordt onder load. Om hier achter te komen zou je eigenlijk een andere videokaart die evenveel of meer stroom gebruikt moeten proberen en deze dan belasten. Of een andere voeding natuurlijk. Waarmee heb je de CPU gestresst?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2016 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
ok, zal eens rondvragen in vriendenkring voor onderdelen.
Laat iets weten zodra ik meer info heb!
merci alvast

Edit:
CPU stressing was met Heavyload, zo'n halfuur laten draaien op max.

[ Voor 25% gewijzigd door Farleaf op 02-09-2016 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
zou dit de oorzaak kunnen zijn van het probleem?
https://s22.postimg.org/t...60902_10_35_14_Pro_LI.jpg
een van de pinnen is kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoort :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rettsu
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-07 16:18
Werkgeheugen testen, laat MEMTest 24hr draaien om 100% zeker te weten dat het niet kapot is.

Harde schijf zou je ook nog kunnen testen met HDTune, bekijk even of de schijf "Pending Sectors" of "Reallocated Sectors" heeft. post eventueel een screenshot als je dit hebt gedaan.
Mocht de harde schijf Pending Sectors hebben (1 of hoger) dan zal die vervangen moeten worden.
Mocht de harde schijf Reallocated Sectors hebben (1 of hoger) dan wil het nog wel eens opgelost zijn met een nieuwe SATA-Kabel aan te sluiten.

Post even je results in de topic :)

You can be a king, or a streetsweeper.. but everybody is dancing with The Grim Reaper - Robert Alton Harris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Farleaf schreef op donderdag 01 september 2016 @ 19:58:
Nvidia drivers al 2x ervan gesmeten...
Heb je de drivers verwijderd middels DDU, zodat je zeker weet dat de drivers goed verwijderd zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 15:48
Klinkt mij als een PSU probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
CH40S schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:30:
[...]
Heb je de drivers verwijderd middels DDU, zodat je zeker weet dat de drivers goed verwijderd zijn?
Net es gedaan, binnen halfuurtje gpu insteken en es testen (ben nu aan checken als al de kabel goed zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
Rettsu schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:27:
Werkgeheugen testen, laat MEMTest 24hr draaien om 100% zeker te weten dat het niet kapot is.

Harde schijf zou je ook nog kunnen testen met HDTune, bekijk even of de schijf "Pending Sectors" of "Reallocated Sectors" heeft. post eventueel een screenshot als je dit hebt gedaan.
Mocht de harde schijf Pending Sectors hebben (1 of hoger) dan zal die vervangen moeten worden.
Mocht de harde schijf Reallocated Sectors hebben (1 of hoger) dan wil het nog wel eens opgelost zijn met een nieuwe SATA-Kabel aan te sluiten.

Post even je results in de topic :)
MEMtest zal k vanacht doen.

Dit is het resultaat van HDtune:
https://s15.postimg.org/wx9o2a11n/HDTUNE.png
Kan er wel niet veel van opmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 23:45

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Ik heb dit probleem ook gehad met een 780.
Uiteindelijk in de driver de stroominstelling veranderd naar "Optimaal" (of iets van een dergelijke aard). Hierna was bij mij het probleem verholpen.

edit: Hiero http://nvidia.custhelp.co...ve-to-maximum-performance

[ Voor 27% gewijzigd door HyperActivE op 02-09-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rettsu
Farleaf schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:54:
[...]

MEMtest zal k vanacht doen.

Dit is het resultaat van HDtune:
https://s15.postimg.org/wx9o2a11n/HDTUNE.png
Kan er wel niet veel van opmaken :)
Kijk eens aan, je hebt "Reallocated Event Counts" (dit bedoelde ik met Reallocated Sectors).
Dit is niet zo zeer dat je harde schijf kapot is, maar de data doorvoer van de kabel is niet goed. Probeer met een andere sata kabel nog een keertje de grafische toepassingen te gebruiken.

Mocht het zo zijn dat de PC nog steeds uitvalt etc, dan kan het zijn dat de connector van de harde schijf niet goed is, dan zou je m alsnog moeten vervangen :P

You can be a king, or a streetsweeper.. but everybody is dancing with The Grim Reaper - Robert Alton Harris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
HyperActivE schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:57:
Ik heb dit probleem ook gehad met een 780.
Uiteindelijk in de driver de stroominstelling veranderd naar "Optimaal" (of iets van een dergelijke aard). Hierna was bij mij het probleem verholpen.

edit: Hiero http://nvidia.custhelp.co...ve-to-maximum-performance
Geprobeerd, na 2 min opnieuw een gekluerd scherm dat blijft vasthangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
Rettsu schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 12:58:
[...]

Kijk eens aan, je hebt "Reallocated Event Counts" (dit bedoelde ik met Reallocated Sectors).
Dit is niet zo zeer dat je harde schijf kapot is, maar de data doorvoer van de kabel is niet goed. Probeer met een andere sata kabel nog een keertje de grafische toepassingen te gebruiken.

Mocht het zo zijn dat de PC nog steeds uitvalt etc, dan kan het zijn dat de connector van de harde schijf niet goed is, dan zou je m alsnog moeten vervangen :P
SATA vervangen, maar HDTune geeft zelfde melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
het feit dat je kleuren alle kanten op springen doet mij toch de GPU vermoeden. Treedt het probleem ook op wanneer je de GPU wat terugclocked ipv overclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
Update:
GPU uitgehaald, kabels nageken, modulaire kabels vervangen, SSD/HD kabels vervangen, Driver volledig weggedaan met DDU.
Eerste boot ging vlot, bleef stabiel, drivers geïnstalleerd (versie van juni, want die drivers waren 100% zeker stabiel. Energiebeheer verander naar optimale prestaties.
Opnieuw geboot, BF4 proberen te starten en meteen een freeze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
Ardjee schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:42:
het feit dat je kleuren alle kanten op springen doet mij toch de GPU vermoeden. Treedt het probleem ook op wanneer je de GPU wat terugclocked ipv overclocked?
Jup, heb hem zelfs om minimum gezet (belachelijk weining, iets van 300MHz), was ook niet stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
alleen de core? of ook memory? Het kan ook best zijn dat de Vram stervende is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
Ardjee schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:44:
alleen de core? of ook memory? Het kan ook best zijn dat de Vram stervende is
Beide op laagste geprobeerd. Net voor het scherm in een kleur veranderd zijn er precies kleine balkjes (een paar pixel groot, maar over de hele lengte van het scherm) die vibreren en van kleur veranderen.
Nu, ik was sowieso van plan om te upgraden naar een 1070, maar wil liefst eerst zekerheid dat het de GPU is die het begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rettsu
Farleaf schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 13:39:
[...]

SATA vervangen, maar HDTune geeft zelfde melding
Het is inderdaad zo dat de melding zo blijft staan, komt omdat het opgeslagen is in de SMART, maar ik had al gelezen dat het niet heeft geholpen.. misschien toch iets met het RAM of de videokaart.. heeft iemand anders een videokaart waarmee je het kan testen?

Misschien kan je nog een andere harde schijf testen met een re-install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farleaf
Net een 1070 ingestoken en zelfde problemen... hield het eerst 30min vol op BF1 (op ultra), daarna eerste crash. Volgende boot Heavenbenchmrk gedraaid en na 3 min een crash...
Nu proberen aan een PSU te raken, fuck, ontzie het alles te demonteren
Pagina: 1