Welke receiver is het meest geschikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Ik heb nu een Yamaha rx-v800 rds.
Deze is helaas dood (wilt niet meer, of niet lang meer aan en de volumeknop reageert willekeurig)

Nu wil ik vervanging maar ben bang dat mijn kroost ook deze niet ongemoeid zal laten, dus denk nu aan iets goedkoper, zoals deze:
pricewatch: Onkyo TX-NR646 Zwart

wat ik er op aansluit wordt een 5.1 set speakers met een nominaal vermogen van 140 watt op 6 ohm. 400 watt Max per stuk.

Nu had de oude niet zo veel poespas, maar heb ikzelf na al die jaren wel iets andere wensen, zoals wifi zodat ik beneden niet een extra switch nodig heb, hdmi in en output en het liefst te bedienen met domoticz.
Controleren of iets aan of uit staat kan ik sowieso al via verbruik, maar aan zetten op het juiste kanaal als de pc aan gaat zou ook leuk zijn. En uit als alle aangesloten apparaten uit zijn. Etc.
Uitschakelen wanneer er geen signaal binnenkomt gedurende x minuten is ook leuk.

Gezien de onkyo ook via een script te bedienen is een wifi heeft lijkt me dit dus een winnaar, maar toch twijfel ik enigszins dus dacht ik vraag het mij mede Tweakers, zie ik een andere wellicht beter passende receiver over het hoofd? Of vergeet ik ergens rekening mee te houden?

[ Voor 3% gewijzigd door JDVB op 01-09-2016 20:13 ]

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Alle reacties

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Wat betreft features moet je zelf even kijken. Ik wil alleen maar even melden dat je niet naar vermogens hoeft te kijken, omdat de genoemde getallen eigenlijk nietszeggends zijn.

Zo zou die Onkyo 160w leveren. Dat is echter onder specifieke omstandigheden welke in de praktijk niet relevant zijn. Tenzij je vaak naar een pieptoon van 1khz over 1 speaker luistert :+ Een betere meetmethode was geweest wanneer alle kanalen tegelijk of zijn minst de 2 stereo kanalen tegelijk gemeten waren bij frequenties van 20-20.000hz en een maximaal geaccepteerde vervorming van 0,05%.

Wellicht dat van die geadverteerde 160w dan nog 40w overblijft.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de speakers. Het is leuk dat ze er vermogens bij zetten, maar 140w nominaal en 400w max? 8)7 Dat zijn getallen die bij PA-speakers thuishoren.

Om welke speakers gaat het hier?

Een belangrijke waarde bij speakers is de gevoeligheid. Een andere waarde (die nauwelijks genoemd wordt) is de minimale impedantie. Met die twee waardes kun je achterhalen hoeveel vermogen een speaker bij normaal gebruik ongeveer gaat vragen en hoe zwaar de versterker belast gaat worden. Dit komt echter zelden boven de paar watts uit.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Kijk, dat is al nuttige informatie.

De speakers zijn ook van Yamaha, dit zijn mijn front speakers NS300.
De overige speakers komen uit dezelfde serie.

Ooit lang geleden aangeschaft voordat het internet groot was (kleine 20 jaar geleden). Gewoon de winkel in om te luisteren naar wat ik mooi vond.

als we het dan toch over watts hebben, wat verstookt een receiver zoals de genoemde? Er staat in de specificaties iets over ongeveer 600Watt, maar dat lijkt me wat veel voor een receiver, mijn huidige verstookt effectief 40 Watt.

Daarnaast staat het geluid al lang niet meer zo hard als dat ik dat ooit had. Kinderen die moeten slapen enzo.
Het leven is behoorlijk veranderd, maar goed geluid wil ik er eigenlijk toch wel in houden :-)

[ Voor 88% gewijzigd door JDVB op 01-09-2016 20:14 ]

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45

FeaR

In GoT we trust

Gevoeligheid van 91 dB en 6 Ohm nominaal, dat zijn an sich geen lastige waardes qua aansturen van speakers. Natuurlijk weet je niet hoe ver de speakers dippen, maar dat zal in de praktijk wel meevallen. Een dB of 75 is al aanzienlijk in een gewone huiskamer.

Vermogen per kanaal bij een makkelijke speaker ligt veelal onder de Watt per kanaal. Kijk voor de grap maar eens op de VU-meters van sommige merken. Waardes van 0,0x Watt (oftewel ruim onder één Watt per kanaal) zijn geen gekke getallen om weer te geven. Zo weinig wordt eigenlijk gebruikt. Deze VU-meter is van een versterker die 2000 Watt kan leveren, maar je ziet hoe laag het vermogen begint en in gebruik komt de naald eigenlijk bij pieken pas bij de 2 Watt.

Opgenomen vermogen is het maximale opgenomen vermogen en zal je dus eigenlijk nooit halen omdat je dan echt vol uit moet spelen en alle opties aan hebben staan. De vele opties tegenwoordig op een receiver zorgen wel dat je de 40 Watt waarschijnlijk niet meer gaat halen. Alle chips die bijvoorbeeld DSP, video scaling et cetera doen verbruiken took vermogen. Er zijn op GoT wel eens getallen genoemd van eigenaren die het opgenomen vermogen hebben gemeten. Volgens mij lag dat veelal rond 70-90 Watt. Waar het verder open draaien van het volume maar een zeer kleine toename in opgenomen vermogen liet zien.

Net als opgegeven vermogen van receivers, zoals in een eerdere post al uitgelegd, zijn ook niet alle specificaties van speakers gelijk gemeten. Het bereik wordt veelal opgegeven bij -3 dB wat betekent dat het laagste opgegeven punt al 3 dB minder hard is ten opzichte van de rest van het spectrum. Sommige merken geven zelfs bij -2 of -1 dB op waardoor de waardes nog realistischer worden. Om de range groter te laten zijn meten sommige merken bij nog meer verzwakking. -6 dB zie je dan vaak, maar -15 dB heb ik ook wel eens voorbij zien komen. Zo'n verzwakking is ook puur om de getallen er mooier uit te laten komen. De 30 - 35.000 Hz van Yamaha valt in de laatste groep. Yamaha geeft soms zelfs op bij een verzwakking van -10/-12 dB als het om subwoofers gaat.

Of de Onkyo de beste keuze is valt lastig te zeggen. Receivers kies je niet op vermogen. Zoals je hebt gelezen hoef je daar allemaal geen rekening mee te houden. Receivers kies je op features, desnoods of de looks je aan staan. Qua merken is er meer te krijgen binnen dit segment. Onkyo is qua kwantiteit qua features één van de marktleiders. Qua kwaliteit vind ik ze zelf wat minder. De nieuwe modellen zijn beter dan de vorige series maar Onkyo heeft wel Audyssey laten vallen en gebruikt nu hun eigen software. Kijk ook eens naar Denon, Pioneer, Yamaha, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 01-09-2016 20:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
Zeker als het verbruik nog wat hoger komt te liggen gaat het belangrijker voor mij zijn dat dit ding vanzelf uit gaat bij inactiviteit. Voor gemak is bediening via domoticz wel fijn. Over wifi.

Verder wil ik er hdmi en glas als input op hebben, al lijkt me dat vrij standaard tegenwoordig. Maar die eerste wensen staan niet in de pricewatch als criteria.

Als ik kijk wat ik de afgelopen tijd gebruikt heb is dat vrij weinig, wat profiel betreft staat de versterker op standaard of 5 kanalen stereo.

Nu zeggen jullie dat ik dus niet zo naar het vermogen hoef te kijken, maar dat maakt het nog niet makkelijker om te kiezen.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Wat opgenomen vermogen betreft, heb ik dat toevallig net weer even gemeten. Mijn Denon 2113 verbruikt op normaal volume ongeveer 75w/uur. Dat is met 5 speakers en zonder sub (om te zien of er een verschil zou zijn qua verbruik), met full HD beeld.

Het idle verbruik heb ik nog niet recent kunnen meten, maar eerder zat dat tussen de 70 en 75w. De speakers vragen dan dus max 1w per stuk. En dan praat ik over speakers met een lagere gevoeligheid (84, 86.5 en 88db).

Als je flink aan de volume knop draait, zal het verbruik zeker wel toenemen (elke 3db luider is verdubbeling van vermogen).

Ik kan morgen wel eens testen om te achterhalen hoe luid 1w precies is en hoe dat zich verhoudt tot mijn luistervolume. Ik moet alleen even zien hoe. De receiver geeft volume wel aan in db's, maar dat is niet gekalibreerd.

Of een receiver automatisch uit gaat, zal vast wel op de website van de fabrikant genoemd staan. Mijn Denon gaat in ieder geval automatisch uit. Ik denk eigenlijk dat dat redelijk standaard is tegenwoordig, met die eco-hype.

Bediening via domotics zal wat lastiger te achterhalen zijn. Ik ken het niet en weet dus niet hoe het in zijn werk gaat. Er bestaat wel zoiets als hdmi-cec, wat apparaten automatisch kan in- en uitschakelen en bediening via 1 afstandsbediening toelaat. Bijvoorbeeld receiver en tv die gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDVB

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Topicstarter
LA-384 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 22:40:Bediening via domotics zal wat lastiger te achterhalen zijn. Ik ken het niet en weet dus niet hoe het in zijn werk gaat.
Het houdt in dat ik daarmee wil kunnen zien op welk kanaal en volume de receiver ingesteld staat en dat ik hem aan, uit, harder, zachter en van kanaal wil kunnen laten wisselen.

Effectief gaat dat betekenen dat wanneer ik de PC aan zet, ik via domoticz automatisch de versterker aan wil zetten en op het juiste kanaal en een standaard volume. Maar ook andersom, wanneer ik de versterker aan zet op kanaal PC dat dan de PC vanzelf aan gaat (wol vanuit domoticz).

Mijn TV is ook nog ouderwets, dat houdt in dat ik die (nog) niet via domoticz aan kan sturen (een van de eerste 'platte' TV's), maar die vervang ik wel wanneer de kids oud genoeg zijn om daar geen krassen meer in te maken.
Maar wanneer ik die vervang, dan gaat de TV ook mee doen, versterker aan op kanaal PC, dan PC aan en de TV aan etc.
(ik heb dus een HTPC die ik veel gebruik)

Hetzelfde geldt voor de settop box, wanneer het stroomverbruik daarvan boven het standby verbruik uit stijgt, dan de versterker aan en op kanaal settopbox op een bepaald standaard volume (plus straks tv aan), maar ook andersom, wanneer de settopbox weer uit gaat, dan de receiver en de TV ook.

De scripts voor Onkyo lijken mij redelijk ver uitgewerkt (deze kunnen status informatie opvragen), dus zal me dat de minste moeite kosten om alles daarmee te automatiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door JDVB op 02-09-2016 08:38 ]

Pagina: 1