Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gaminglaptop tussen 2000-2500 euro (uitgebreide post)

Pagina: 1
Acties:

• Nickenator
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Hi Tweakers,

Alvast excuses voor de bizar lange post, maar enerzijds probeer ik zoveel mogelijk informatie zelf te zoeken en te noteren (voor het geval dat ik iets fout interpreteer, dan kunnen jullie t afschieten) en anderzijds zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen idee welke laptop best bang for buck geeft voor mijn wensen/eisen... Enfin, 2 uur lang n post maken later, bij deze.

Ik zoek dus een laptop. :)

Aangezien ik graag 'n spelletje speel met vrienden (meestal CS:Go), zoek ik een beetje propere gamelaptop. Zoals de titel al omschrijft; het budget moet het liefst tussen (max) de 2000-2500 liggen.

Voordat mensen zeggen; 'voor dat budget, koop een dikke gamePC!'; m'n PC is nog ruimschoots voldoende om mee te gamen, en internationaal reizen met een desktop & 27" op je rug gaat wat lastiger. ;)

Het liefst heb ik een laptop met de nieuwere generatie Nvidia GFX kaarten, maar mijn kennis is niet voldoende om een solide keuze tussen de 1060 en 1070 te maken. Hierom heb ik zowel de 1060 geselecteerd als de 1070.

Wat ga je met je laptop doen?
Primair gaming. Gewoon Windows OS. Ik hoef d'r geen 10 uur mee in een trein te kunnen zitten. Ik wil eventueel nog gaan leren programmeren. Dit wordt echter geen desktop vervanger; maar een portable game-machine. Aangezien ik relatief veel naar het buitenland ga (buitenlandse GF) wil ik soms kunnen gamen, soms taal kunnen leren, soms film in bed of op TV (netflix/bluray/gedownload) kunnen kijken. Als ze op d'r werk is, wil ik immers mezelf kunnen entertainen. Als de laptop geen bluray speler heeft, zal ik een externe moeten aanschaffen. De nieuwste games en zulks zullen op m'n desktop komen, de games die ik graag speel en tijd voor heb die transfer ik naar mijn laptop voor het geval dat ik mobiel ga. Zullen dus maximaal 3, 4 spellen zijn. De games die ik meestal speel zijn echter shooters of hack&slash.

Wat is je budget?
Tussen de 2000 en 2500. Liefst meer richting de 2000 obviously. Minder mag ook, als de doelstellingen maar behaald worden. :)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Redelijk, maar gewicht en accuduur vind ik niet belangrijk. Absoluut nonissue dus.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben helemaal niet op de hoogte van welke merken kwalitatief goed ervoor staan of niet. De Asus ROG van vrouwlief is -imo- best n prettig ding. Echter niet meer de jongste (de laptop... O-) ), en aangezien hier een uitdrukking voor bestaat (iets met 'resultaten uit het verleden...'), weet ik niet of dit nog een propere maatstaaf is. Verder heb ik in een diep verleden een HP desktop vervanger gehad. Prima bouwkwaliteit. Maar ook hier; resultaten, verleden, etc.
VR staat niet op de wensenlijst, en is dus overbodig. Minstens 17 inch. Alsook vind ik 120/144 hz noemenswaardig genoeg. Het speelt gewoon prettiger. :Y

Deel 1:
Selectie & Vergelijking

Als ik in pricewatch de volgende selectiecriteria toepas, krijg ik 4 opties.
  • Price: 1800-2700
  • GFX: 1060
  • Scherm: >17"
  • TTB: Querty
Hier ontbreekt echter de HP Omen.

Als we de MSI/Asus en HP's in een tabel gooien, zien we nauwelijks verschillen behalve de prijs;
SpecTypeMSI GS73VR 6RF-021NLAsus ROG G752VM-GC024TMSI GS73VR 6RF-018NLMSI GT72VR 6RD-057NLHP Omen 17-w110nd
HDD256 SSD / 1TB 5400256 SSD / 1TB 7200512 SSD / 2TB 5400512 SSD / 1TB 7200256 SSD / 1TB 7200
Optische drive/DVDRW/DVDRW/
SchermFullHD Edge-litFullHD Edge-lit MatUltraHD Edge-lit FullHD Edge-litFHD IPS UWVA Ontspiegeld WLED-Backlit
Prijs19502000255020001800

Uiteraard zijn hier onderlinge verschillen, maar ze bevatten allemaal minimale criteria die ik hierboven niet erbij ga zetten (minstens 4 usb poorten (ttb, muis, gamepad, reserve), HDMI out, dat soort zaken)

Als de videokaart van 1060 naar 1070 gaat, zijn de noemenswaardige verschillen als volgt:

SpecTypeHP OMEN 17-w121ndMSI GT72VR 6RE-023NL Dominator ProAsus ROG G752VS-GC026T
CPU6700HQ6700HQ6820HK
HDD512 SSD / Geen HDD512 SSD / 1 TB 7200512 SSD / 1 TB 7200
Optisch/BluRayDVD
DisplayFHD IPS UWVA Ontspiegeld WLED-BacklitEdge-litMat
Prijs200024002500

HP Omen 17-w110nd256 SSD / 1TB 7200/IPS WLED BackLit FHD1800 EuroGTX1060
HP OMEN 17-w121nd512 SSD / Geen HDD/IPS WLED BackLit FHD2000 EuroGTX1070
Asus ROG G752VM-GC024T256 SSD / 1TB 7200/EdgeLit FHD2000 EuroGTX1060
Asus ROG G752VS-GC026T512 SSD / 1 TB 7200/EdgeLit FHD2500 EuroGTX1070
MSI GS73VR 6RF-021NL256 SSD / 1TB 5400/EdgeLit FHD1950 EuroGTX1060
MSI GS73VR 6RF-018NL512 SSD / 2TB 5400/EdgeLit UHD2550 EuroGTX1060
MSI GT72VR 6RD-057NL512 SSD / 1TB 7200/EdgeLit FHD2000 EuroGTX1060
MSI GT72VR 6RE-023NL Dominator Pro512 SSD / 1 TB 7200BluRayEdgeLit FHD2400 EuroGTX1070

Als ik de tabellen zie, krijg ik de volgende vragen waarbij alle input, feiten, meningen en observaties van buitenaf zeer nuttig kan zijn (hence the post):
  • Is FHD op een 1070 @ 17" de moeite waard?
  • Is UHD op een 1060 @ 17" de moeite waard?
  • Zoja, is UHD op een 1060 @ 17" de prijs van 2550 gerechtvaardigd tov een 1070 @ FHD?
  • De Asus ROG G752VS-GC026T heeft een 6820HK ipv 6700HQ; enige verschil is 100mhz meer, correct?
  • Is een 512 SSD voldoende voor OS, enkele apps en een paar games? (CSGo, FM17, Misschien nog Diablo 3 en 2 andere random games)
  • Backlit / Edgelit? Ik meen me te herrineren dat backlit kwa beeld beter is; klopt dit?

Deel 2:
Voorkeur & Selectie

Gevoelsmatig neig ik richting de HP's. De versie met de 1070 heeft misschien geen hdd, maar ik heb hier n half dozijn externe HDD's liggen dus niet een onwijs probleem. Ook -vermoed- ik voldoende te hebben aan een 512 SSD, maar dit weet ik niet zeker. Tevens denk ik dat de 1060 de komende 2-3 jaar voldoende is om alles op 1080 te kunnen spelen op max/high. de 1070 zal in dit geval iets meer toekomstbestendigdheid bieden though.

021NL is prijstechnisch gezien een beetje vreemd, 50 euro meer en je hebt de 057 met 512SSD // 7200 RPM // DVD drive // meer connectivity. :? Deze valt (imo) dus ook af. Tussen beide 2000 euro laptops van MSI en Asus zit niets, MSI voordeel van grotere SSD & meer connectivity, Asus makkelijker geheugen erbij, thunderbolt & mat scherm.
Voor 600 meer, nog steeds een 1060, maar dan op UHD, en wat meer HDD ruimte. Gevoelsmatig heb ik twijfels bij deze; ja je hebt UHD, maar schaalt de 1060 hier goed genoeg mee om 550 euro te rechtvaardigen? (ok, en 1 tb meer ruimte, maar goed).
Tussen de 2000 en 2550 heb je nog de MSI en de Asus met de 1070. De Asus is met 2400 euro 100 duurder dan de msi, en heeft een 6820HK ipv 6700HQ. Echter is 100Mhz niet de moeite, lijkt me. Verder heeft de Asus wel uitbreidingmogelijkheden voor geheugen en mat scherm, maar de MSI heeft een bluray speler, cardreader en meer connectivity.

Dan zijn d'r nog de HP Omens. Deze zijn nog niet released (nog n paar dagen), dus enige bugs en kwaliteitsissues zijn nog niet bekend.) Deze lijken echter best alleraardigste bang for buck te geven.

Als ik kijk naar prijs/performance/totaalpakket kom ik uit op de volgende volgorde van voorkeur:
  1. HP OMEN 17-w121nd
  2. HP OMEN 17-w110nd
  3. MSI GT72VR 6RD-057NL Dominator
  4. Asus ROG G752VM-GC024T
  5. MSI GT72VR 6RE-023NL Dominator Pro
  6. Asus ROG G752VS-GC026T
  7. MSI GS73VR 6RF-021NL Stealth Pro
  8. MSI GS73VR 6RF-018NL Stealth Pro
De HP's hebben deze week (/maand?) nog een 50 euro kortingsactie. Hierdoor zijn de prijzen niet veel hoger als ik een aparte BluRay bij de prijs reken.

Dus, kort en bondig, als we bovenstaande vragen beantwoorden, verhelderen en de informatie pakken (en ervanuit gaan dat deze correct is (website Asus zegt bijv dat de laptops een bluray hebben; hebben ze niet. Zeggen ook dat het backlit is; kan ik niet verifieren)), welke laptop denken jullie dat het beste bij mijn wensen/gebruik past?

Nogmaals excuses voor de lange post. :P

Thanks,

Nick

Hieronder relevante URL's voor selfcheck:
--> Vergelijking van de MSI's / ASUS'
https://tweakers.net/pric...485;577079;579465;577055/

--> Vergelijking van de HP's
http://store.hp.com/Nethe...2EA%23ABH%7CY5U17EA%23ABH

--> Laptop-spec-pages

https://www.asus.com/us/Notebooks/ROG-G752VS/specifications/
https://www.asus.com/Notebooks/ROG-G752VM/specifications/
https://www.msi.com/Lapto...o.html#hero-specification
https://www.msi.com/Lapto...i.html#hero-specification
https://www.msi.com/Lapto...r.html#hero-specification
https://www.msi.com/Lapto...o.html#hero-specification
http://store.hp.com/Nethe...d=Y5V02EA&opt=ABH&sel=NTB
http://store.hp.com/Nethe...d=Y5U17EA&opt=ABH&sel=NTB

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik weet niet hoe het zit met de nieuwste laptops maar ik heb aardig wat van die dingen versleten in me 46 jaar .
Ik heb verschillende merken gehad msi lenovo samsung hp enzo.
Ik heb nu een asus rog g751.
En ik moet zeggen als ik weer eens een nieuwe nodig zou hebben zou ik weer een asus halen.
Goede bouwkwaliteit. Stabiel. Doet wat ie moet doen en een geweldige koeling die je bijna niet hoort.
Maar dat is persoonlijk.
Ik zou ze eerst is een keer in de winkel bekijken voor de feels and looks.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Endy
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
Ik heb ook een behoorlijk aantal gaminglaptop gekocht in de loop der jaren. (Xxodd,Asus.Toshiba, MSI.)
Als ik hierop terug kijk heb ik met Toshiba(X300) de beste ervaringen gehad, destijds zijn tijd ver vooruit en degelijk.Nu speelt dit merk imho allang niet meer mee. Als ik in je overzicht kijk zie ik MSI, ik heb zelf een MSI GE602PC Apache(gaming) en zal MSI in ieder geval niet snel kopen of uberhaupt aanraden. Mijn MSI had namelijk koelingsproblemen, throttlen(cpu boven 95 graden)en veel herrie van de fan. Als ik de reviews bekijk van de GT72VR 6RE dan zie ik hierin nog steeds veel dingen terug komen die ik met mijn laptop ook heb ervaren.(52 Db(A) als max fan noise bijvoorbeeld. Als je de kans krijgt om ergens een laptop te bekijken dan zou ik dat zeker doen, en indien mogelijk ook even goed testen. Mijn laptop leek ook oke, totdat ik een game opstartte en de temparatuur sky high ging. En indien je een keuze hebt gemaakt, dan online bestellen. Mocht er dan toch nog iets niet aan staan kan je hem nog binnen de afkoelingsperiode terugsturen.(Hopelijk is dat niet nodig :) ) En misschien ook nog niet zo gek om over na te denken, hoe zit het met bv de ventilatieroosters? Ik heb nu, omdat ik er niet bij had stilgestaan, een ontzettend warme linkerhand omdat de ventilatie uitgang daar zit....

Panasonic TX-P50VT60E, Yamaha RX-A1040, Dali Piano series ,Sunfire SDS-12 sub, Game HTPC met Dual DVB-C tuner

• Nickenator
Heren, dank voor uw inzicht!
Edoch kan ik helaas niet in de buurt fysiek spelen met de / enkele laptops aangezien ze deze hier niet in de buurt hebben (diepe diepe zuud'n). Plus dat hier ook een klein beetje haast bij zit (long story short; bonus via werk maar kan niet te lang blijven liggen).

Vandaar ook de lange post, zodat ik een zo goed mogelijk beeld kan vormen van wat de beste keuze -kan- zijn. :)

Nogmaals mijn eindeloze dank though!

• Nickenator
Schaamteloze bump voor meer hulp. :)

• peulkn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-11 09:46
Ik heb laatst de omen nog met 10% korting besteld, weet niet of die nu ook nog geldig is. 1800 euro voor een laptop met een 1070 en pcie ssd.

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-11 11:10
Alienware komt (natuurlijk) ook met nieuw spul, dus nog meer om tussen te kiezen ;)

nieuws: Dell vernieuwt Alienware-laptops met GTX 10-gpu's en optie voor 120Hz...

• Nickenator
Yeah had ik gelezen, maar ik heb ruwweg een week om een keuze te maken en te bestellen. :)
En over t algemeen is Alienware niet echt goedkoop.

Toch bedankt though!

• Hoof
Zit redelijk in jouw prijscategorie hoor, voor 2k - 2,5k heb je zeker wel een Alienware. Zijn inderdaad over het algemeen iets duurder dan de andere merken en of het het waard is is een tweede ;) Ik typ dit ook vanaf een Alienware en ben er tevreden mee (na wat kleine opstartproblemen). Wil binnenkort ook een nieuwe laptop kopen, of het dan weer een Alienware wordt weet ik nog niet zeker, hangt vooral van het aanbod van de andere grotere makers af.

• Nickenator
Ho0f schreef op zondag 04 september 2016 @ 18:09:
Zit redelijk in jouw prijscategorie hoor, voor 2k - 2,5k heb je zeker wel een Alienware. Zijn inderdaad over het algemeen iets duurder dan de andere merken en of het het waard is is een tweede ;) Ik typ dit ook vanaf een Alienware en ben er tevreden mee (na wat kleine opstartproblemen). Wil binnenkort ook een nieuwe laptop kopen, of het dan weer een Alienware wordt weet ik nog niet zeker, hangt vooral van het aanbod van de andere grotere makers af.
Nou, grootste probleem is dat ik 'm binnen ongeveer n week moet gaan bestellen. De Alienwares gaan >1 maand duren. ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
Heb je al naar de Razer Blade gekeken?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 17:03
Ramon schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:27:
Wanneer is deze beschikbaar in Nederland?

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
Je kunt ook nog kijken naar een BTO 17CL76 of 17CL79. Ik weet niet welke verversingssnelheid de schermen van die laptops hebben, maar ze zijn relatief goedkoop. https://www.bto.eu/alle-l...17.3-inch-%2843cm%29.html

• Nickenator
Scallius schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:37:
[...]

Wanneer is deze beschikbaar in Nederland?
Ramon schreef op zondag 04 september 2016 @ 22:27:
Pas beschikbaar >30 september. En 14". Ik prefereer 17".

• Hoof
Nickenator schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:02:
[...]

Nou, grootste probleem is dat ik 'm binnen ongeveer n week moet gaan bestellen. De Alienwares gaan >1 maand duren. ;)
Ah, dat schiet dan inderdaad niet op nee ;)

Verwijderd

Ik heb indertijd voor MSI (GT72 2PE Dominator Pro) gekozen voor mijn eerste echte gaming pc. Was er redelijk tevreden mee ondanks de herrie als je de fans aanlegde voor extra koeling.
Na 1,5 jaar vertoonde hij opstart problemen en vooral de aansluiting van de accu gaf problemen (pc had problemen met opladen)
Ik zou dus zeker geen MSI kunnen aanraden!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:13
Ik zou voor een BTO X•BOOK 17CL79 gaan, hier een 1070GTX inzetten.
Als je dan naar de 2500€ wilt kruipen kun je nog voor een i7 6700 gaan.
Wel zou ik 16gb geheugen en een grottere SSD aanraden ivm de toekomst.

ik zelf heb geen ervaring met BTO, maar hier zou je onderzoek naar kunnen doen.

UHD is totaal niet de moeite waard op een 17", FHD is al haarscherp op dit beeldformaat.

een SSD van 512 is ruim voldoende.
Ik doe het nu met een 256, moet je alleen soms wat weg gooien wat je niet meer speeld

[ Voor 50% gewijzigd door Sporedd op 05-09-2016 15:24 ]

Don't trust an atom, they make up everything.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BTO zou ik inderdaad ook overwegen. Groot voordeel is dat je daar zelf je laptop in elkaar kan configureren zodat hij exact aansluit op je wensen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Nickenator
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:10:
Ik heb indertijd voor MSI (GT72 2PE Dominator Pro) gekozen voor mijn eerste echte gaming pc. Was er redelijk tevreden mee ondanks de herrie als je de fans aanlegde voor extra koeling.
Na 1,5 jaar vertoonde hij opstart problemen en vooral de aansluiting van de accu gaf problemen (pc had problemen met opladen)
Ik zou dus zeker geen MSI kunnen aanraden!
Dat zijn al 2 niet-al-te-positieve ervaringen met MSI, en enkele wel-positieve-ervaringen met Asus. Thanks voor je input! :) *O* :>
Sporedd schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:18:
Ik zou voor een BTO X•BOOK 17CL79 gaan, hier een 1070GTX inzetten.
Als je dan naar de 2500€ wilt kruipen kun je nog voor een i7 6700 gaan.
Wel zou ik 16gb geheugen en een grottere SSD aanraden ivm de toekomst.

ik zelf heb geen ervaring met BTO, maar hier zou je onderzoek naar kunnen doen.

UHD is totaal niet de moeite waard op een 17", FHD is al haarscherp op dit beeldformaat.

een SSD van 512 is ruim voldoende.
Ik doe het nu met een 256, moet je alleen soms wat weg gooien wat je niet meer speeld
mkleinman schreef op maandag 05 september 2016 @ 15:24:
BTO zou ik inderdaad ook overwegen. Groot voordeel is dat je daar zelf je laptop in elkaar kan configureren zodat hij exact aansluit op je wensen.
Thanks beide! *O* :>
Heb de BTO in de vergelijking gezet; als ik deze ongeveer aankleed met ongeveer dezelfde specs (behalve CPU) als de HPs/Asus' dan is deze een stuk duurder. (2300 eur), en met dezelfde CPU is het bijna 2500. :/ Ik zie dan ook niet waar de meerprijs in zit. Bouwkwaliteit lijkt een discutabel punt te zijn bij BTO en de shopreviews zijn ook niet mals. Dus kan niet zeggen dat 't echt uitnodigend werkt... -O-

Ik weet 't, ben aan het nitpicken, maar baan of niet; ik vind iets aanschaffen van >1800 euro kritisch denken en zeuren wel waard. :P

Denk dat ik eens een uitgebreide vergelijkende excel ga maken met alles erin van de laptops, want volgens mij ligt 't allemaal erg dicht bij elkaar en is t marge-werk wat t verschil is.

Nogmaals dank :)

Nick

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:13
Ja dat mag zeker als je zo veel geld uit geeft.

Ik zou inderdaad een spec sheet maken. Dan top 1, 2, 3 van iedere spec een kleurtje geven. En dan de laptop kiezen met de meeste goede kleurtjes die jij belangrijk vindt.

Deze man doet het met auto's, maar komt op het zelfde neer: YouTube: What Will My Next Car Be? Renegade vs Crosstrek vs CX-3 vs HR-V

[ Voor 28% gewijzigd door Sporedd op 05-09-2016 18:26 ]

Don't trust an atom, they make up everything.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kijk wel uit met BTO laptops. De bouwkwaliteit ligt soms mijlenver uit elkaar is mijn ervaring.

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
Waarom een laptop van 2k als je alleen csgo speelt? Dat moet mijn HP Omen met een gtx 960 ook makkelijk aan

• Nickenator
Sporedd schreef op maandag 05 september 2016 @ 18:24:
Ja dat mag zeker als je zo veel geld uit geeft.

Ik zou inderdaad een spec sheet maken. Dan top 1, 2, 3 van iedere spec een kleurtje geven. En dan de laptop kiezen met de meeste goede kleurtjes die jij belangrijk vindt.

Deze man doet het met auto's, maar komt op het zelfde neer: YouTube: What Will My Next Car Be? Renegade vs Crosstrek vs CX-3 vs HR-V
Nice, thanks! Ga ik meteen aan beginnen. d:)b
CMD-Snake schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 06:44:
Kijk wel uit met BTO laptops. De bouwkwaliteit ligt soms mijlenver uit elkaar is mijn ervaring.
Dat lees ik dus ook her en der... Thanks :)
BatmanNL schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 06:54:
Waarom een laptop van 2k als je alleen csgo speelt? Dat moet mijn HP Omen met een gtx 960 ook makkelijk aan
Ik speel niet alleen CSGo, ik wil bijv ook BF1 kunnen draaien.
Primair is het voor CSGo, want dat is wat we spelen op onze minilans, maar soms heb je geen zin in Russen en cheaters en ga je wat anders doen. :)

• Svuo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-11 00:46
Je kan de barebones die BTO gebruikt ook rechtstreeks (Clevo) kopen:
https://www.laptopplus.nl/producten/clevo-p670rs-g
http://www.clevo.com.tw/c...detail.asp?id=941&lang=en

Al heb ik geen ervaring met Laptop Plus.
Pagina: 1