Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Sinds enkele dagen maakt mijn videokaart een raar geluid onder load, ik weet bijna 100% zeker dat het coil whine is, maar om er toch helemaal zeker van te zijn wil ik even om raad vragen hier op het forum voordat ik 2 weken zonder videokaart kom te zitten in verband met RMA :(. De ene keer is het er niet en de andere keer is het wel hoorbaar.

Is er eventueel iets wat ik moet upgraden? Een aantal mensen hebben mij verteld dat het misschien aan mijn voeding kan liggen, maar ik heb geen idee.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 194,50€ 194,50
1Asus H81M-A€ 52,50€ 52,50
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 315,95€ 315,95
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 60,-€ 60,-
1NZXT S340 Zwart€ 69,80€ 69,80
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 72,-€ 72,-
1Cooler Master B500€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 103,99€ 103,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 868,74

Alles draait op Windows 10 64bit en de voeding is +/- 2 jaar oud.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op Google gezocht.

Beste antwoord (via Verwijderd op 01-09-2016 17:43)

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Misschien even de videokaart eruit, en op IGP verder. Als je dan bij hoge belasting weer coilwhine hebt, is de kans groot dat het je voeding is.

Je zou de kaart ook in een andere PC kunnen testen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
Zeker weten dat het je videokaart is?
Zou je voeding ook kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
kobus71 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:27:
Zeker weten dat het je videokaart is?
Zou je voeding ook kunnen zijn.
Is er een manier om dit goed te checken? Ik kan het niet echt goed horen of het van de videokaart of de voeding komt, ze zitten redelijk dicht bij elkaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
Misschien even de videokaart eruit, en op IGP verder. Als je dan bij hoge belasting weer coilwhine hebt, is de kans groot dat het je voeding is.

Je zou de kaart ook in een andere PC kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Tja, coilwhine is imho niet een reden voor RMA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Stofzuigerslang. Oor aan het ene kant, de andere kant richten op de bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
unfor schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:31:
Hangt natuurlijk wel van de sterkte van coilwhine af. Als het bij idle al is, vind ik RMA wel gerechtvaardigd. Je moet er ook maar tegen kunnen die hoge toon.

Verwijderd

Topicstarter
Daarom wil ik eigenlijk eerst alles wat de mogelijke boosdoener is uitsluiten, heb niet echt zin om 2 weken zonder videokaart te zitten :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Coilwhine is en blijft een lastig iets, het kan ontzettend veel oorzaken hebben en je hebt geen garantie op een andere kaart (omdat het bij de verkoper dus niet kan voorkomen == geen garantie).

Een van de hoofdredenen waarom mensen coilwhine krijgen is trouwens door te spelen op idioot hoge framerates (denk aan dik boven de 300).
Dat kan wel degelijk een reden zijn, maar dan moet er wel garantie zijn dat de GPU ook daadwerkelijk de bron is. En niet dat deze het enkel doet i.c.m. specifieke hardware.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
kobus71 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:32:
[...]

Hangt natuurlijk wel van de sterkte van coilwhine af. Als het bij idle al is, vind ik RMA wel gerechtvaardigd. Je moet er ook maar tegen kunnen die hoge toon.
Idle heb ik er geen last van, ik heb het tot zover gehoord tijdens Euro Truck Simulator 2 en de Battlefield 1 Open Beta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:34:
[...]

Idle heb ik er geen last van, ik heb het tot zover gehoord tijdens Euro Truck Simulator 2 en de Battlefield 1 Open Beta
Heb je veel FPS in BF1 ?
Ik denk zo rond de 70 ?

Als je dan een hoge piep hoort, en het komt zeker van je videokaart, zou ik wel contact opnemen met de winkel.En als je hem nog geen 2 weken hebt, terug sturen en een nieuwe aanschaffen.

Verwijderd

Topicstarter
kobus71 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:37:
[...]

Heb je veel FPS in BF1 ?
Ik denk zo rond de 70 ?

Als je dan een hoge piep hoort, en het komt zeker van je videokaart, zou ik wel contact opnemen met de winkel.En als je hem nog geen 2 weken hebt, terug sturen en een nieuwe aanschaffen.
De FPS in BF1 op Ultra met een resolution scaling van 42% gaat eigenlijk op en af tussen de 40-80. Dat het een écht hoge piep is kan ik eigenlijk niet zeggen, maar het is wel hoorbaar en redelijk irritant als ik mijn headset niet op heb. De kaart is aangeschaft op 21-07-2016.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kobus71
Dan heb je hem langer dan 2 weken, geld de wet koop op afstand niet meer.
Maar als de piep te erg voor jou is, zou ik wel contact opnemen met de leverancier en overleggen over een RMA.

Verwijderd

Topicstarter
kobus71 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:42:
Dan heb je hem langer dan 2 weken, geld de wet koop op afstand niet meer.
Maar als de piep te erg voor jou is, zou ik wel contact opnemen met de leverancier en overleggen over een RMA.
Ik zal eens even proberen op de IGP en duimen maar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:29
Ik heb meerdere keren gelezen dat de 1000 series vaak last hebben van coil whine door een slechte voeding.
Of dit waar is kan ik niet bevestigen, maar vaak was dit na het vervangen van de voeding opgelost.

Nu is de cooler master b500 nou niet echt een voeding van hoge kwaliteit, dus misschien is dit op te lossen met het vervangen van je voeding.
Pagina: 1