Hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• moisgek
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-12-2022
Mijn vraag
Is een eventuele beschadigde harde schijf schadelijk ?

Voor de pc, of de omgeving ( Chemische uitstraling troep ofzo iets ?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

[ Voor 10% gewijzigd door moisgek op 01-09-2016 16:26 ]

Beste antwoord (via moisgek op 01-09-2016 17:59)

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47

KrazyJay

Het enige wat er uit zou kunnen komen is Helium, in nieuwere Seagateschijven. Dat stijgt op, vliegt weg, en hebben we er weer wat minder van om onze MRI-scanners te kunnen laten werken.. -O-

Voor jou als persoon doet een defecte schijf geen schade, tenzij -theoretisch- gezien de bovenkant er af ligt, en de schijf geraakt wordt door een object waardoor de roterende schijven in de harde schijf exploderen en door de middelpuntsvliegende kracht jou bijvoorbeeld in je oog raken. Maar dan heb je er al flink aan moeten prutsen.

Een defecte schijf in een computer zal je het beste echt wel op zijn minst loshalen. Defecte schijven kunnen je ervaring op de computer zeker nadelig beïnvloeden omdat het besturingssysteem (Windows is daar goed in) zal blijven proberen iets met die schijf te doen. Venstertjes met als titel "Opslaan als" of "Save as" triggeren dat bijvoorbeeld. Haal dus op zijn minst de SATA- en stroomkabel los. Dan heb je alleen nog maar wat extra dood gewicht in je behuizing, maar daar stopt het ook.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ja, levensgevaarlijk! Als de behuizing kapot is dan komen alle kaboutertjes eruit en geloof me, die krengen slopen alles!

Modbreak:Beste FooLsKi,

Ik wil je vragen om de volgende keer niet meer op deze manier te reageren. Met je reactie trek je de vraag van de topicstarter gelijk in het belachelijke. Je reactie voegt niets toe aan het topic behalve dat je kenbaar maakt dat je zijn vraag kennelijk onzin vindt. Mijn advies en verzoek: voortaan iets langer nadenken voordat je op send drukt; sommige dingen kun je beter denken dan zeggen. ;)

Probeer het de volgende keer dus anders aan te pakken, alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2016 17:29 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het valt onder chemisch afval, dus in die zin is het gevaarlijk en moet je het apart inleveren. Afhankelijk v/d beschadiging kan hij je pc beschadigen ja.

• moisgek
FooLsKi schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:28:
Ja, levensgevaarlijk! Als de behuizing kapot is dan komen alle kaboutertjes eruit en geloof me, die krengen slopen alles!
Hij is grappig _/-\o_ :9
Aikon schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:31:
Het valt onder chemisch afval, dus in die zin is het gevaarlijk en moet je het apart inleveren. Afhankelijk v/d beschadiging kan hij je pc beschadigen ja.
valt dus onder chemisch afval, maar in welke zin is het dan gevaarlijk behalve dan dat het de pc kan beschadigen ?

Maar wat moet ik dan ? Ik vermoed dat 1 harde schijf stuk aan het gaan is ( of stuk al is )..
Tot nu toe niet echt problemen meer. Behalve dat hij af en toe dom doet. MAar dan ben ik heel even te snel, of hij is te traag ;)

En om nou 45 euro te gaan betalen voor een uurtje om een oude harde shijf eruit te halen. Dat vind ik dan ook weer overdreven.. 8)7 Thanks voor reageren!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Ik zie niet waarom een falende schijf gevaarlijk zou zijn voor je systeem. Zelfs ernstige situaties zoals een headcrash blijven keurig binnen de behuizing (heb een gecrashte schijf gehad die minstens ene week is blijven draaien in het systeem zonder problemen, buiten een niet werkende schijf).

Ik vraag me eerlijk gezegd ook af waarom het chemisch afval zou zijn. De helium gevulde schijven misschien, maar gewone? Eerder elektronica afval ivm recycling en zeldzame aardmaterialen

Acties:
  • Beste antwoord

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:47

KrazyJay

Het enige wat er uit zou kunnen komen is Helium, in nieuwere Seagateschijven. Dat stijgt op, vliegt weg, en hebben we er weer wat minder van om onze MRI-scanners te kunnen laten werken.. -O-

Voor jou als persoon doet een defecte schijf geen schade, tenzij -theoretisch- gezien de bovenkant er af ligt, en de schijf geraakt wordt door een object waardoor de roterende schijven in de harde schijf exploderen en door de middelpuntsvliegende kracht jou bijvoorbeeld in je oog raken. Maar dan heb je er al flink aan moeten prutsen.

Een defecte schijf in een computer zal je het beste echt wel op zijn minst loshalen. Defecte schijven kunnen je ervaring op de computer zeker nadelig beïnvloeden omdat het besturingssysteem (Windows is daar goed in) zal blijven proberen iets met die schijf te doen. Venstertjes met als titel "Opslaan als" of "Save as" triggeren dat bijvoorbeeld. Haal dus op zijn minst de SATA- en stroomkabel los. Dan heb je alleen nog maar wat extra dood gewicht in je behuizing, maar daar stopt het ook.

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• moisgek
Oke, thanks for the info

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
timberleek schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:24:
Ik zie niet waarom een falende schijf gevaarlijk zou zijn voor je systeem. Zelfs ernstige situaties zoals een headcrash blijven keurig binnen de behuizing (heb een gecrashte schijf gehad die minstens ene week is blijven draaien in het systeem zonder problemen, buiten een niet werkende schijf).
Ik dacht meer aan (fysieke) defecten in het stroomcircuit. Maar de kans blijft gering.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Kijk eens in het topic "Check je Smart" (hier onder of hier boven in de lijst): misschien is je harde schijf nog goed en is er iets mis met het Operating Systeem. Aan het begin van dat topic staat hoe je de SMART-gegevens vindt en je kan die gewoon posten aan het einde van het topic. Wellicht denk je alleen maar dat de schijf kapot is en dat zou zonde zijn ...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Waarom deze vraag eigenlijk?

The devil is in the details.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Aikon schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:31:
Het valt onder chemisch afval, dus in die zin is het gevaarlijk en moet je het apart inleveren.
Een harde schijf valt niet onder chemisch afval maar onder klein elektrisch afval. Oude schijven gooi je dus weg in de "WeCycle" bakken, of in de containers waar alle oude TV's, radio's en huishoudelijke apparatuur verdwijnt.

@moisgek: Wanneer je de stekker uit een harde schijf hebt gehaald (wel eerst je computer uitzetten en de stekker er uit halen) dan is je harde schijf niets anders dan een hoopje metaal met een printplaatje. Zo dood als een pier wanneer er geen spanning op staat.

Denk ook een stap verder: wanneer een harde schijf gevaarlijk zou zijn voor ons als mensen, zou deze dan toegestaan zijn in Nederland? In je tas? Op schoot? Zou het dan toegestaan zijn dat mensen meerdere in huis hebben? Zou het wel mogen om een cluster van harde schijven te bouwen? Zou Google wel zo'n mooi datacenter mogen maken met een serverpark ter grootte van een voetbalveld?

Nee, een schijf is en blijft niets meer dan een hoopje metaal met ene printplaatje er aan. Stekker er uit halen, bij de zijkanten vastpakken en losschroeven die dingen.

• moisgek
Hahn schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 00:07:
[...]

Waarom deze vraag eigenlijk?
Gewoon ik kan dingen ( in dit geval een vraag ) uit het niets bedenken en dan slaat het meestal nergens op maar dan ben ik te nieuwsgierig en dan kan ik het niet loslaten en dan wil ik het weten en dan vraag ik het 8)7

Update : Edit :

Net een crash in bf4, en melding van windows, maak nu een back up!!..

https://postimg.org/image/r4b1ugjrb/

Al een afspraak voor zaterdag gemaakt pff!!!

Hoe serieus moet ik dat nemen probeer de computer niet te te gebruiken ??

[ Voor 62% gewijzigd door moisgek op 08-09-2016 16:18 ]

Pagina: 1