Niet of nauwelijks internet in mijn kamer

Pagina: 1
Acties:

• Jetro.
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik woon sinds kort in een studentenhuis en het internet is hier erg slecht. Beneden staat een router en de personen die beneden wonen hebben dan ook internet. Ik woon met een paar anderen boven en heb geen internet. Nu heb ik vandaag een wifi extender aangeschaft. Alle kamers boven kunnen daar mee bereikt worden, alleen de mijne net niet. Ik heb nu óf geen wifi óf heel trage wifi die na een paar minuten weer wegvalt.

Wat kan ik hier aan doen? Ik heb gelezen over een wifi versterker die het internet via de stopcontacten verspreidt. Maar ik heb geen idee of dat iets is.

Ik heb ook geen kabel aansluiting op mijn kamer.

ps: Internet moet geregeld worden door de huurders en niet door de huisbaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er is maar een oplossing de beste; kabel trekken. Dan kunnen jullie vervolgens van daar uit eventueel een accesspoint plaatsen. Een router is niet nodig, die heb je al. WifI extenders zijn niet 100% betrouwbaar.

[ Voor 62% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2016 14:47 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:40:
ps: Internet moet geregeld worden door de huurders en niet door de huisbaas.
Mag je van de huisbaas wel kabels trekken?

• Jetro.
Nee. Dat mag niet. De huisbaas wees me erop dat er al een netwerkkabel in mijn kamer aanwezig was. Deze heb ik net gevonden, zat verstopt in het plafond. Maar als ik deze in mijn laptop doe gebeurt er niets. Ik neem aan dat de kabel dan kapot is?

Zijn er geen andere opties ipv het trekken van de kabel?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:02:
Nee. Dat mag niet. De huisbaas wees me erop dat er al een netwerkkabel in mijn kamer aanwezig was. Deze heb ik net gevonden, zat verstopt in het plafond. Maar als ik deze in mijn laptop doe gebeurt er niets. Ik neem aan dat de kabel dan kapot is?
Begin eens met kijken waar de andere uiteinde van de kabel uithangt...

Zou zomaar kunnen dat het los in de meterkast hangt. Ergens in prikken zou zomaar kunnen helpen ;)
Zijn er geen andere opties ipv het trekken van de kabel?
Misschien. Welke andere kabels zijn er aanwezig? Coaxkabel (TV) misschien?

Oslik blyat! Oslik!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik neem aan dat de kabel dan kapot is?
Weet je zeker dat de andere kant ook is aangesloten dan? ;) Wil je het zekere voor het onzekere, dan zul je met een kabeltester aan de slag moeten.

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Ik zou inderdaad eerst eens kijken of deze kabel wel aangesloten is. Je zou eventueel met een kabeltester ook de kabel nog even na kunnen meten of deze nog in prima staat is.

Mocht er een kabel zijn dan is een access-point de oplossing. Mocht de kabel defect zijn dan kun je kiezen voor een powerline adapter (over het stroomnetwerk) of inderdaad een Wi-Fi repeater, al is de laatste oplossing zoals je misschien al merkt niet echt aan te raden.

• Jetro.
dion_b schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:04:
[...]

Begin eens met kijken waar de andere uiteinde van de kabel uithangt...

Zou zomaar kunnen dat het los in de meterkast hangt. Ergens in prikken zou zomaar kunnen helpen ;)

[...]

Misschien. Welke andere kabels zijn er aanwezig? Coaxkabel (TV) misschien?
Ik weet niet wat een coaxkabel is, maar er is wel een aansluiting voor TV. (twee zwarte ronde gaatjes)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:06:
Ik weet niet wat een coaxkabel is...
Een ronde stekker, zoek eens op Google, drie tellen werk. ;) Meestal zit er een BNC-achtige aansluiting op.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2016 15:11 ]

• rens-br

rens-br

Het is belangrijk om te weten waar de kabel uitkomt. Ik verwacht in de meterkast. Of in ieder geval op het punt waar de router zit aangesloten. Vermoedelijk zit die gewoon niet aangesloten.

• Jetro.
Ik kan geen internetkabel vinden in de meterkast. Moet het even navragen denk ik.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:06:
[...]

Ik weet niet wat een coaxkabel is, maar er is wel een aansluiting voor TV. (twee zwarte ronde gaatjes)
Aansluiting is leuk. Is die aansluiting ook ergens anders mee verbonden? Zo ja kun je via MoCA netwerk over coax gooien. Dat is stabiel en snel (MoCA 2.0 doet 400Mbps netto throughput), maar wel een stuk duurder dan een fatsoenlijk netwerkkabel (+- EUR 130 voor set van twee adapters).

Alternatief is PLC, dus ethernet over stroomnet. Dat kan goed werken, maar je hebt geen garanties. Er is veel goedkoop prut in omloop, maar voor goede performance heb je adapters nodig die MiMo doen ("1200Mbps" of hoger, niet dat je ooit maar fractie van die snelheid gaat halen). Dat werkt trouwens alleen als je randaarde hebt aan beide uiteinden van de verbinding. Zo niet kun je stroomet beter vergeten.

Oslik blyat! Oslik!

• kwakke01
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 17:59

kwakke01

Koga / Canon / Diablo 4ever

het meest effectieve is een powerline set te kopen; je hebt ze van verschillende merken zoals tp-link linksys, maar de beste kwaliteit wordt geleverd door devolo. Kost iets meer, maar dan heb je iig iets goeds. Ik had hetzelfde probleem doordat mijn modem van asdl overging naar glasvezel (en verplaatste van de woonkamer naar de meterkast) hierdoor had ik op de zolder geen stabiele (draadloze) verbinding meer.

ik heb er toen een devolo-setje tussen gezet, en nu kunnen ze op zolder gewoon weer netflixen en youtuben ;)

linkje --> http://www.mediamarkt.nl/...cial-edition-1318926.html

https://www.strava.com/athletes/3141922 http://www.diabloprogress.com/player/gotkwakke-2365 http://eu.battle.net/d3/en/profile/GoTKwakke-2365/hero/74145410

• rens-br

rens-br

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:20:
Ik kan geen internetkabel vinden in de meterkast. Moet het even navragen denk ik.
Hoop voor je dat de andere kant van de kabel nog op duikt op een logische plek. Dat zou al een hoop werk schelen.

• Jetro.
Nou de kabel is doorgeknipt, dus dat gaat niet lukken.

Dus een powerline adapter is de beste optie?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:50:
Die conclusie stookt niet met de waarneming zoals gegeven. Je kunt netwerkkabels prima verlengen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jetro.
CyBeR schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:53:
[...]

Die conclusie stookt niet met de waarneming zoals gegeven. Je kunt netwerkkabels prima verlengen.
Heb je daar een tutorial van? Ik hier namelijk totaal geen kennis van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:56:
[...]

Heb je daar een tutorial van? Ik hier namelijk totaal geen kennis van.
Een beetje eigen inzet mag ook wel he ;) Google 'UTP kabel' oid en je vind meer tutorials dan je ooit in je leven zou kunnen doornemen ;)
Je kan er iig een RJ45 stekkertje op knijpen, en als de kabel dan niet lang genoeg is een koppelstukje met nog een stuk kabel erbij.

[ Voor 16% gewijzigd door RGAT op 01-09-2016 15:57 ]

Fixing things to the breaking point...

• robcoenen
Een powerline is dan inderdaad een van de oplossingen.
Een adapter bij het modem in het stopcontact plaatsen, meegeleverde kabel aansluiten op het modem en vervolgens de andere adapter op je kamer plaatsen.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:36
Je kunt ook de oude kabel gebruiken om een nieuwe erdoor te trekken.

• Jetro.
robcoenen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:58:
Een powerline is dan inderdaad een van de oplossingen.
Een adapter bij het modem in het stopcontact plaatsen, meegeleverde kabel aansluiten op het modem en vervolgens de andere adapter op je kamer plaatsen.
Thanks, is de verbinding dan ook stabiel? Of valt het regelmatig weg?

• robcoenen
Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:02:
[...]

Tegenwoordig schijnen powerline-adapters redelijk stabiel te zijn. Ik weet overigens niet wat je budget is en hoeveel internetsnelheid er binnen komt? Evt. daar de specificaties op afstemmen.

• Jetro.
robcoenen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:04:
[...]

Tegenwoordig schijnen powerline-adapters redelijk stabiel te zijn. Ik weet overigens niet wat je budget is en hoeveel internetsnelheid er binnen komt? Evt. daar de specificaties op afstemmen.
Budget is max 100 euro. Ik kan hier wel een leuke vinden denk ik: https://tweakers.net/categorie/791/powerline/producten/

• Billiebier
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11-2024
Ik ben van een goedkoop tp link setje naar een devolo set gegaan (pricewatch: Devolo dLAN 650+ Starter Kit. Dit werkt prima op normaal (niet geaard) en heb echt misschien 1x in de maand een uitval van 5 seconden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-05 21:22

amx

Als ik jou was zou ik bij de huisbaas navragen waarom de kabel kapot is. Als hij het levert, moet het ook werken toch? Je maakt nu budget vrij voor iets dat al aanwezig hoort te zijn. Alle alternatieven zijn uiteindelijk ondergeschikt aan de voorziening die al deels aanwezig is: namelijk bedrade aansluiting via utp.

En wat betreft de alternatieven: hoeveel afstand zit er precies tussen je computer en de router, welk materiaal (beton ...) wordt er gebruikt voor de plafonds, vloeren en muren, zijn er meerdere stroomgroepen (kan je navragen bij de huisbaas), enzovoorts.

Je openingspost geeft wel wat informatie, maar je lijkt niet echt bereid om zelf inzet te tonen. Onthoud dat Tweakers geen helpdesk is. Er wordt wel wat eigen inzet verwacht. Met de tips die je hebt gekregen, kun je echt wel wat eigen onderzoek doen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:02:
[...]

Zie mijn opmerking hierboven (krijg het gevoel dat je de helft niet leest...)

1) om redelijk stabiel te zijn wil je minimaal een set dat MiMo doet, (marketingblaat: minimaal "1200Mbps")
2) MiMo werkt alleen als je stopcontacten geaard zijn. Zo niet is PLC af te raden.

Hou er even rekening mee dat jullie ws met hele huis ook zelfde stroomgroepen delen en dat daar dus grote kans is op verstoring. Overweeg je PLC, zorg dan voor de mogelijkheid om te retourneren als het bij jou niet werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jetro. schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:50:
Handig om te weten waar de kabel is doorgeknipt? En loopt de kabel momenteel door een PVC pijp?

In het laatste geval is het een kwestie van een nieuwe kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik zou ook eerst eens uitzoeken waar die kabel naartoe loopt, kost je niks, en wie weet is het probleem sneller opgelost dan verwacht.

Spullen kopen kun je doen als je echt ten einde raad bent

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1