• Thomas2000
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04-2021
Hoi allemaal,
Ik heb een probleem met een bediening van een apparaat. Het is een afstandsbediening met een snoer eraan. De toetsen bij elkaar zijn als het ware een sticker geven een kleine klik als je ze indrukt. De toetsen functioneerde korte tijd iets minder en nu helemaal niet meer. Vanuit de sticker komt een 8 aderige platte kabel die op de print zit met een stekker.

Nu vraag ik me af hoe zoiets heet en of het te repareren is. Of kan ik zoiets laten namaken?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/332tsgw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/vhpxqp.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Thomas2000 op 01-09-2016 13:25 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zou in de eerste instantie contact zoeken met de leverancier, importeur of de fabrikant zelf voor een losse print of een complete toetsenbord.

Ik zie zelfs een sticker met de fabrikant en artikelnummer.....

[ Voor 18% gewijzigd door memphis op 01-09-2016 14:27 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Thomas2000
Die wil alleen een nieuwe afstandsbediening leveren voor een kleine 500 euro.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-10 16:23
Het keypadje wordt ook wel een 'folie toestenbord' genoemd.

Ik heb zelf geen ervaring met het repareren er van, maar ik kan me voorstellen dat hij wellicht nog wel te repareren is. Wat is er precies mis mee (klikt hij niet meer, of reageert hij niet meer als je hem indrukt)?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10 20:55
Als alle toetsen niet meer werken dan zit het (waarschijnlijk) in de kabel. Werken een paar toetsen niet meer dan kan het nog wel eens helpen om aluminiumfolie op de knopjes te plakken (dus tussen knopje en printplaatje) let wel op dat er genoeg ruimte is tussen knop en printplaat anders krijg je een 'wilde' afstandsbediening

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 21:07
Wellicht is er vuil en vocht gekomen tussen de AB en de sticker, ik zie aan de rechterkant dat de sticker wat los laat. Aangezien het toch al stuk is, probeer de sticker er is voorzichtig in z'n geheel af te halen ( een fohn kan helpen). Dan kan je ook meteen checken of de knoppen nog goed zijn of dat deze stuk zijn. Je kan zelf gaan knutselen (bijv. door microswitches of je maakt je eigen folie.
Maar aangezien het hier gaat om iets dat intensief gebruikt wordt (het gaat om iets van een landbouw voertuig denk ik???) zal dit geen langdurige oplossing zijn.

De website van de fabrikant is trouwens wel erg.... uehhh... 1.0 :X
http://www.id-micro.de/

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Tsja, je moet ergens je geld mee verdienen als je zo'n apparaat al hebt geleverd. Zijn geen volume producten.

In principe kun je hier wat op verzinnen, maar het voordeel van zo'n folie is dat de AB aardig bestendig is tegen vocht en vuil. Als dit inderdaad een landbouwmachine is, en het kost geld om dat ding stil te laten staan, haal gewoon een nieuwe AB voor 500 euro. Als je hier zelf een oplossing op gaat solderen, dan raak je de vocht- en troepresistentie kwijt. Volgens mij is dit niet een applicatie waarbij dat acceptabel is.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Thomas2000 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:01:
Die wil alleen een nieuwe afstandsbediening leveren voor een kleine 500 euro.
Koopje.
Jij bent er uren mee bezig als je iets alternatiefs moet maken. En een vervangend toetsenbordje kost je veel meer.
Tenzij je genoegen neemt met een stock layout.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 01-09-2016 17:08 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ach ja, je kunt matuurlijk met wat tact switches een printje ontwerpen (of keihard wat op gaatjesprint bakken) en daar een 3D geprint behuizinkje omheen maken, of zo maken dat het in de bestaande behuizing past.

Overigens is er een geleidende lijm voor reparaties aan zulke kabels, ik vrees dat er niets te vinden is om de werkelijke schakelcontacten te fixen.

[ Voor 26% gewijzigd door memphis op 01-09-2016 17:15 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Dit soort toetsenborden werken met 1 (of 2) geleidende lagen met 'domes' erop geplakt.

Als die domes stuk zijn (zoals je zegt klikken ze niet meer) dan kan je die gewoon vervangen, kosten geen drol, je moet alleen de goede maat weten.
Zij bijv: http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=tactile+dome

Het kan ook zijn dat de folie zelf stuk is, dat kan vaak ook wel gefixed worden met silverlijm, soms ook door het te solderen, maar dat gaat alleen met de echt goede kwaliteit spul en een hele goede soldeerbout.

• Thomas2000
Dank voor de antwoorden. Ik zocht vooral de naam van zo'n toetsenbord. Na wat googlen op membraan toetsen heb ik zon stock lay-out besteld. Kijken hoe dat gaat.

Het is inderdaad een landbouw machine. Het maakt niet uit dat hij even stil staat. Zo'n gereviseerde duurt ook enige dagen.

Met jumper kabels en een zelf gemaakt schema draait hij nu wel weer. Het bedienen hoeft ook maar eens in de week of minder.

Als het geen hobby was kocht ik inderdaad een gereviseerde voor 500 euro.

Ze klikken trouwens wel allemaal, dus zal er vocht in zitten...

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas2000 op 01-09-2016 18:51 ]

Pagina: 1