ssd samsung 850 evo partitioneren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• keesellen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-11-2025
Hallo, ik heb een 500gb samsung evo gekocht voor in een laptop als upgrade.
De gewone harddisk die er nu in zit heeft 3 partities, en is 320GB .
De 3 partities wil ik ook weer op mijn ssd hebben.
Dan wil ik eerst de foto's en de data op partitie 2 (D) en 3 (E) zetten, daarna op partitie 1 (C) windows.
Kan dit?.
Moet ik nu van te voren partitioneren, of nadat ik windows heb overgezet?.
Moet ik eerst windows er zuiver erop zetten ( voor de juiste instellingen voor de ssd ), en dan een backup die ik heb gemaakt eroverheen? of kan ik de juiste instellingen ook daarna goed zetten om de ssd juist te laten functioneren?.
Ik weet het , het zijn veel vragen maar ik wil voor ik start de juiste volgorde hebben.
M.v.g Kees

Alle reacties

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee gewoon klonen en niet met de partitie volgorde rommelen.
Na het klonen kun je met tooltjes de partitiegroottes aanpassen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je het per se wil dan is de beste volgorde eerst Windows installeren en gelijk tijdens de installatie de partities aanmaken zoals je ze wilt.
Maar hoe W10 bijvoorbeeld nu omgaat met een reset/factory defaults heeft het niet zoveel zin meer om dingen op die manier te scheiden.

edit: Clone kan ook zoals hierboven, maar dan ben je wel even aan het knutselen met dingen als boot records en partitie tooltjes.

[ Voor 19% gewijzigd door wagenveld op 01-09-2016 12:54 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:18

Speedmaster

Make my day...

wagenveld schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:52:

edit: Clone kan ook zoals hierboven, maar dan ben je wel even aan het knutselen met dingen als boot records en partitie tooltjes.
Echt niet, gewoon de software van Samsung ( Samsung Magician) pakken, daarmee de data migreren naar de nieuwe schijf. Tijdens de migratie kan je vrij simpel de grootte van partities wijzigen.

• keesellen
Bedankt alvast voor het meedenken, en reageren.
Dus eerst alles via migratie, windows van de "gewone harddisk" naar de ssd overzetten, daarna partitioneren, dan de foto's en de data naar de verschillend partitie's overzetten.
Moeten er dan nog bepaalde dingen worden ingesteld , of zet windows 10 alles al goed voor de ssd.
Omdat de windows van een harddisk afkomt, daarom mijn vraag.
M.v.g kees

• keesellen
Speedmaster schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:59:
[...]

Echt niet, gewoon de software van Samsung ( Samsung Magician) pakken, daarmee de data migreren naar de nieuwe schijf. Tijdens de migratie kan je vrij simpel de grootte van partities wijzigen.
(Kwam binnen toen ik al de vraag had gesteld.)
Oke, bedankt. daarna hoef ik niets meer in te stellen of te wijzigen?.
m.v.g Kees

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

keesellen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:05:
Dus eerst alles via migratie, windows van de "gewone harddisk" naar de ssd overzetten, daarna partitioneren, dan de foto's en de data naar de verschillend partitie's overzetten.
Moeten er dan nog bepaalde dingen worden ingesteld , of zet windows 10 alles al goed voor de ssd.
M.v.g kees
Begrijp ik uit jouw reactie dat het gaat om data van verschillende fysieke harde schijven, in dat geval hb je wat meer werk qua migratie. Staat echter alles op 1 schijf dan kan je vrij simpel met de genoemde software alles in 1 keer clonen en overzetten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

keesellen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:05:
M.v.g kees
Migratie ?

Nee.... Via Magician klonen, helemaal.
Oude hdd eruit, ssd erin en partitiegroottes aanpassen.

• keesellen
Ja alles staat op 1 harddisk, die is gedeeld in 3 partities.
KillerAce_NL schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:12:
[...]
Migratie ?

Nee.... Via Magician klonen, helemaal.
Oude hdd eruit, ssd erin en partitiegroottes aanpassen.
Bedoel je de C:\ waar windows opstaat klonen, en daarna partitioneren, of c:\ klonen, en direct twee partities erbij aanmaken?.
gr Kees

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

SSD aan je systeem hangen, Magician starten en daar gewoon de stappen doorlopen.

De software herkend bron en doelschijf en vraag of er nog een aanpassing in grootte moet worden gedaan, bij klikken op volgende wordt alle data en OS gekopieerd naar de SSD. Na voltooiing HDD loskoppelen en SSD op die plaats aansluiten, systeem starten en mogelijk krijg je nog even een melding van nieuwe hardware maar daarna is je systeem klaar voor gebruik.

• keesellen
Oké bedankt.
gr Kees

• keesellen
Als het gelukt is laat ik het horen, is het niet gelukt ,dan heb ik jullie weer nodig om het op te lossen. ;-)

gr Kees

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Natuurlijk nog de vraag waarom partities, dat is echt onhandig.

Ben je het nu eenmaal zo gewend en kan je niet meer anders, dan kan je ook 1 partitie aanhouden, en dan een map met de naam D en een map met de naam E maken. Wel net zo handig.

• keesellen
Reepje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:52:
Natuurlijk nog de vraag waarom partities, dat is echt onhandig.

Ben je het nu eenmaal zo gewend en kan je niet meer anders, dan kan je ook 1 partitie aanhouden, en dan een map met de naam D en een map met de naam E maken. Wel net zo handig.
Als er wat gebeurt met C, dan ben je niet alles kwijt.
Ik heb dan de backup op D: of E: staan, die ik dan terug zet met acronis ,werkt perfect.
Meestal zitten de fouten toch in de c partitie waar windows op staat.
En de boel is netjes gescheiden en overzichtelijk.
Of werkt het met een ssd anders, tis de eerste keer dat ik die gebruik, vandaar de vragen.

gr Kees

[ Voor 3% gewijzigd door keesellen op 01-09-2016 20:42 ]

• Reepje
  • Niet online
Bij een ssd staat alles, en dan ook werkelijk alles doorelkaar. Bovendien kan het zo zijn dat een bepaald adres op een moment een deel van een file heeft die aan de D hoort, een tijdje later staat op die "plek" een file van de C of whatever.
Bij een harde schijf heeft elke partitie zijn eigen stukje dat nooit veranderd.

Een backup op dezelfde schijf is overigens geen goede backup, ook niet op een harde schijf. Maar ik begrijp dat je tot nu toe geen pech gehad hebt.

• keesellen
Oké, nee ik heb het altijd zo gedaan bij de gewone harde schijven.
Ik heb dus zoals ik het begrijp gewoon meer als 20 jaar geluk gehad, want het is nog nooit fout gegaan.
Natuurlijk is het het beste dat je ook op een externe disk nog een backup maakt.
Maar normaal gesproken gaat een disk zomaar niet stuk zonder een waarschuwing te geven.
Maar daarom vraag ik ook of dat bij een ssd anders is ,want daar weet ik niets van.
Ik dacht als je daar partities op maakt dat je dan ook iets afbakent, zodat dat een aparte harddisk word zeg maar.
En waar zet jij je backup dan weer op, op een externe hd?.

m.v.g Kees

[ Voor 5% gewijzigd door keesellen op 01-09-2016 21:11 ]

• Reepje
  • Niet online
Ja, op een aparte HD die niet in de pc zit, en in de cloud.
Maar nu moet ik bekennen dat ik niet zo van "het bewaren" ben.

Hou er in ieder geval rekening mee dat als een ssd ermee ophoud, dat de data ook weg is. Op alle partities.

• keesellen
Dus dat werkt dan niet als een gewone harddisk.
Oké bedankt dat wist ik niet.

gr Kees

[ Voor 40% gewijzigd door keesellen op 01-09-2016 22:20 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een back-up die op dezelfde schijf staat is natuurlijk geen back-up. Alle keren dat ik data kwijt ben geraakt, is omdat de hele HDD ermee op hield, dan heb je niks aan je partities. En HDD's kunnen ook gewoon dood gaan zonder waarschuwing, 2 weken geleden nog eentje om die reden kunnen weggooien, na iets van 7 jaar dienst.

Een echte back-up is in ieder geval extern, het liefst ook nog off-site, maar dat is pas nodig bij echt belangrijke dingen.

Overigens is de gemiddelde SSD veel betrouwbaarder dan een gemiddelde HDD, geen bewegende delen doet echt wonderen, en moderne flash-cellen gaan ook enorm lang mee. Unexpected powerloss was vroeger voor SSD's wel erg gevaarlijk, als je pech had kon 1 forced shutdown al je SSD corrupt maken, maar moderne SSD's lijken er al veel beter tegen te kunnen. Ik hoor iig. helemaal niks over SSD's die plotseling niks meer doen na een crash.

Zelf zou ik gewoon een schone windows op die SSD gooien, scheelt heel wat ruimte en het wordt gezegd dat het ook wat beter is, en niet gaan prutsen met partities.

People as things, that’s where it starts.

• keesellen
Natuurlijk is een externe backup het beste dat begrijp ik, geld voor foto's en software.
Maar ik wist niet dat partitioneren niet meer gedaan word met ssd?.
Zo zie je maar, je bent nooit te oud om te leren.
In ieder geval bedankt voor de informatie.
gr Kees

[ Voor 33% gewijzigd door keesellen op 01-09-2016 23:09 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het heeft gewoon geen nut meer eigenlijk, omdat, zoals Reepje al noemde, alle data toch als het ware door elkaar heen drijft. Als een flash-chip sneuvelt, en somehow is er op de SSD geen "backup" van [SSD's hebben [vaak?] RAID-5 intern] dan zal de schade echt volledig random zijn, met of zonder partitie.

Alle data op SSD's wordt namelijk telkens heen en weer gerangeerd, heeft te maken met data-retentie en om te proberen om de mate van versletenheid van de flash-cellen redelijk gelijk te houden. Dat dus niet de eerste 10GB van de SSD zwaar versleten zijn, 200GB iets gebruikt is, en de rest nooit gebruikt is.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Je mag SSD schijven niet fragmenteren pas op hiermee verlies je schijfruimte die je nooit meer terug krijgt.

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 23:47:
Je mag SSD schijven niet fragmenteren pas op hiermee verlies je schijfruimte die je nooit meer terug krijgt.
Ik denk dat je DEfragmenteren bedoelt?

• keesellen
Alles werkt, via samsung software.
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb er weer veel van geleerd.
Ik heb de keuze bij mijn broer gelaten, en hem uitgelegd wat er gebeurt als je de schijf partitioneerd en wat er gebeurt wanneer dit niet word gedaan.

Nogmaals allemaal bedankt .
M.v.g Kees
Pagina: 1