Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game/school PC mening gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• killerfreak
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort een PC samen te stellen. Ik zit er al een hele tijd over na te denken en heb nu zo'n beetje een compleet systeem waar ik tevreden over ben. Zou alleen graag nog de mening van andere mensen willen horen en misschien nog wat tips krijgen :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt een beetje van alles wat, maar de 2 hoofdzaken zijn gamen en 3D ontwerpen. Het 3D ontwerpen gebeurd in Solidworks. Verder gewoon de dagelijkse dingen wat iedereen wel op zijn PC doet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de componenten heb ik volgens het huidige lijstje zo'n 900euro gereserveerd. Dat vind ik wel een mooi bedrag. Dan komt de randapparatuur er nog bij, in het lijstje is al een scherm opgenomen. Maximale wat het hele systeem mag kosten is zo'n 1200euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een muis en toetsenbord heb ik al. Ook het geluid is reeds aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een PC? Haha. Maargoed, ik ben in ieder geval van plan om het bij een single GPU opstelling te houden dus 1 videokaart is genoeg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt mij niet zoveel uit, zolang het degelijk spul is zal het mij worst wezen welke naam erop staat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem hoeft van mij niet super stil te zijn ofzo, waarschijk staat er toch altijd (background) muziek op of ben ik aan het gamen en staat het volume hoog genoeg om zelfs een stofzuiger amper te horen haha. Grootte is ook geen issue. Het systeem moet er wel een beetje strak uitzien, zo'n extreem overdreven gaming case met een raampje hoeft van mij niet.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht hier eigenlijk een beetje een allerlaatste check of alles wel compatible is. Ik denk het haast wel, maar je weet het nooit. Ook zijn tips/verbeterpunten heel erg welkom. Dit is de eerste keer dat ik een PC in elkaar ga zetten dus ervaring met het uitkiezen van componenten heb ik niet. Ik heb er wel veel over gelezen en weet ook wel hoe een PC in elkaar zit en werkt.

Verder nog een vraag van mijn kant:

Ik heb hier thuis al een muis en toetsenbord liggen, dit zijn gewoon cheapass dingetjes. Ik ben niet anders gewend dus die voldoen prima, maar ik vind het een beetje moeilijk om alleen uit internetervaringen een muis te kiezen. Toetsenbord zal wel goedkomen, maar muizen zijn natuurlijk erg persoonlijk en ik denk dat ik beter eens naar een winkel kan gaan om er een paar uit te proberen. Vandaar dat ik dat nog niet in het lijstje heb staan. Desnoods kan ik die later aanschaffen. Wat denken/vinden jullie?

Verklaring van component keuze:

Processor: Ik ben niet van plan te overklokken dus is een non-K processor voldoende. De I5 6500 lijkt mij krachtig genoeg om makkelijk een hele poos mee te kunnen.

Moederbord: Die heb ik gewoon van de Desktop BBG gejat. Kon eigenlijk geen moederbord vinden met dezelfde specs voor die prijs.

Videokaart: Lastig punt in deze tijd. Ik heb de introductie van deze kaart gevolgd als ook die van de RX480. Mijn voorkeur gaat naar de 1060. Hoewel de RX480 geen slechte kaart is, is ie eigenlijk zo goed als net zo duur. Ook het feit dat de 1060 wat makkelijker over te klokken lijkt te zijn was voor mij de doorslag om voor de 1060 te kiezen.

Behuizing: Nouja, niet echt een heel specifieke reden. Kwam hem tegen, schijnt een goede kast te zijn met genoeg ruimte om kabels weg te werken.

Monitor: Ik heb niet veel verstand van monitors dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

CPU koeler: Deze kwam in een round up test van HWI goed uit de verf als goede "bang for buck" koeler. Zoals ik al eerder zei is een heel stil systeem niet nodig voor mij, maar wil wel dat de temperaturen een beetje bescheiden blijven. Het wordt namelijk al snel vrij warm in de kamer waar hij komt te staan.

Intern geheugen: DDR4 natuurlijk, mag er wel een beetje fancy uitzien dus gekozen voor eentje met een heat dinges(sorry weet de naam er niet van).

Voeding: Ook gejat van de Desktop BBG haha.

Opslag geheugen: Gekozen voor een SSD, want niets vervelender dan laadtijden. Ik denk dat het 3D tekenen daardoor ook een stuk soepeler zal verlopen. Reden dat het een Crucial is geworden komt door het feit dat samsung perse gegevens van je wil ontvangen als je software updates wil krijgen. In de praktijk vast niet zo'n heel big deal, maar toch.

Lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 318,90€ 318,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,95€ 60,95
1Asus VC239H Zwart€ 149,-€ 149,-
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 39,80€ 39,80
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,05

Ik hoop dat het duidelijk is :) Alvast bedankt voor jullie input.

[ Voor 25% gewijzigd door killerfreak op 01-09-2016 12:18 ]

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 22:17

J8S

Enige wat ik zo snel zie is dat het geheugen wat je nu gekozen hebt te snel is. Dit geheugen loopt op 2400Mhz, terwijl het moederbord officieel ondersteunt tot 2133Mhz. Meestal geen probleem maar zou daar toch even naar kijken.

Snelheidsverschil merk je niet tot nauwelijks en het is nog iets goedkoper ook.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11 23:56
Ik zou ondertussen kijken naar 2x8 GB ram. 8 is wss nog genoeg, maar 16 is het wat toekomstbestendiger.

• killerfreak
  • Niet online
Dank voor de feedback :) Het geheugen is wel een goede ja, wist niet dat het mobo maar tot 2133 ging. 16GB is inderdaad wat meer futureproof, maar ik zou er altijd nog een setje bij kunnen prikken als dat nodig blijkt te zijn.

i5-6500 | GTX1060 6GB | 16GB @2133MHz

• ASJDV
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 09:33
Wellicht heb je die extra koeler niet nodig, de standaardkoeler van intel doet het prima voor zover ik weer. En je gaat toch niet overklokken, dus een extra goede koeler is niet per se nodig.

• killerfreak
  • Niet online
Ik heb nu het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G€ 315,95€ 315,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,95€ 60,95
1Asus VC239H Zwart€ 149,-€ 149,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 77,90€ 77,90
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-