Vraag

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:02
Zoals wellicht bekend bij jullie zal binnenkort de WOZ waarde opgevraagd kunnen worden door iedereen op ieder willekeurige woning.

Mijn vraag is: kun je dit alsnog laten blokkeren? En wat vinden jullie van deze maatregel?

Beste antwoord (via meermarco op 01-09-2016 18:37)

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 08:52
Ik snap het bezwaar wel... Als je kosteloos zulke gegevens kan opvragen dan kunnen bedrijven in bulk deze gegevens opvragen en daar hun ding mee doen. Denk bv aan postorderbedrijven die ineens bepaalde betaalmogelijkheden niet meer aanbieden omdat je WOZ te laag is. Bedrijven die hun diensten/producten duurder maken wanneer je juist een hogere WOZ hebt. Werkgevers die tijdens een sollicitatieprocedure de WOZ gebruiken om een schatting te krijgen wat je bij je huidige werkgever betaald krijgt..

Ik kan met genoeg redenen bedenken om deze info niet publiekelijk te maken!

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waarom wil je dat laten blokkeren en wat is het probleem ermee?

• meermarco
Ik vind dat dat anderen niks aangaat en vind openbaarmaking zonder beperking aan Jan en alleman niet gewenst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 14:34
Tja de verkoopprijs is via het kadaster ook reeds op te vragen dus ik zie zelf niet zo veel problemen met het opvraagbaar maken van de WOZ waarde

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:29
Lijkt me niet dat dit te blokkeren is, het is geen prive-informatie.
Belangrijk om te weten is dat alleen de WOZ-waarde zal worden getoond. De andere gegevens die de gemeente heeft gebruikt voor de taxatie, zoals: 'wie is de eigenaar' of 'wat is de verkoopprijs', zijn niet op deze manier te raadplegen. Ook worden de taxatieverslagen niet openbaar.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:25
De hypotheek die op een woning ligt is ook opvraagbaar? Vindt dat nog veel 'persoonlijker'.

De WOZ waarde houdt geen rekening met de inrichting van je huis etc, is gewoon een getal wat een systeem verzint. Zou het juist een positief iets vinden om de WOZ openbaar te hebben, juist voor wat meer transparantie.

Bij verkoop van een woning wordt tegenwoordig ook wel de WOZ waarde vermeld, dus begrijp niet zo goed waarom het een geheim moet zijn.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 08:49
Als ik je adres weet, trek ik zo bij het kadaster de prijs naar boven. Je kan ook de akte/hypotheekakte opvragen. Tegen betaling natuurlijk, maar onmogelijk is het niet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sissors
  • Niet online
Dat dus precies. Het is een probleem als mensen de (bijzonder ruwe) gok van de gemeente kunnen zien over hoeveel je huis waard is, terwijl je al gewoon kan opvragen hoeveel jij daadwerkelijk hebt betaald voor je woning.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 21:34
Ik ben serieus benieuwd waar je bezwaar nu eigenlijk op berust?
Schaam je je voor je WOZ waarde ofzo? :?

Zoals hierboven al gemeld, via Kadaster kan men ook alles achterhalen, sterker nog als je iemand kent bij het Kadaster weet ik zo heel veel informatie op te vragen zoals afgesloten hypotheek, bij welke bank etc. Dus zo beschermd zijn de gegevens helemaal niet, en dan zou ik mij nog het minst druk maken over een openbare WOZ-waarde :?

Overigens in het rapport van de WOZ-waarde wordt je huis al vergeleken met huizen in de buurt, dus daar zie je ook al WOZ-waarden van anderen in ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

meermarco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:07:
Zoals wellicht bekend bij jullie zal binnenkort de WOZ waarde opgevraagd kunnen worden door iedereen op ieder willekeurige woning.

Mijn vraag is: kun je dit alsnog laten blokkeren? En wat vinden jullie van deze maatregel?
Dit is al op te vragen en meer.
Wat is het probleem dan ? Dat de drempel lager wordt ? Enne de WOZ waarde zegt helemaal niets..
Storm in een glas water als je het mij vraagt.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De gegevens rondom de WOZ-waarde zijn overigens ook van de gemeente, niet van jou. Dat ze gebruikt worden om jou belasting op te leggen staat daar los van.

Hypotheekgegevens zijn echter wél jouw gegevens, dus daartegen lijkt bezwaar me wel mogelijk. Hoe en wat echter durf ik niet te zeggen.

• One-eye864
Icephase schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:45:Hypotheekgegevens zijn echter wél jouw gegevens, dus daartegen lijkt bezwaar me wel mogelijk. Hoe en wat echter durf ik niet te zeggen.
Deze zijn ook reeds op te vragen bij het Kadaster ;)

• Icephase

Icephase

One-eye864 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:46:
[...]
Deze zijn ook reeds op te vragen bij het Kadaster ;)
Oh dat zou best kunnen. Alleen mijn punt is dat dat wel jouw gegevens zijn, dus daar is misschien bezwaar mogelijk. Bij WOZ-waardes niet want jij bent geen partij daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Icephase schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:47:
Oh dat zou best kunnen. Alleen mijn punt is dat dat wel jouw gegevens zijn, dus daar is misschien bezwaar mogelijk. Bij WOZ-waardes niet want jij bent geen partij daarin.
De reden dat dat opvraagbaar is is om te voorkomen dat er hypotheken aangevraagd worden op objecten waar al een hypotheek op rust. Dus je kunt het wel vergeten om daar een bezwaar op toegekend te gaan hebben. Een compleet non-issue dus.

https://niels.nu

• Icephase

Icephase

Hydra schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:00:
[...]

De reden dat dat opvraagbaar is is om te voorkomen dat er hypotheken aangevraagd worden op objecten waar al een hypotheek op rust. Dus je kunt het wel vergeten om daar een bezwaar op toegekend te gaan hebben. Een compleet non-issue dus.
Maar dan zou het alleen voor hypotheekverstrekkers opvraagbaar hoeven zijn, niet per se openbaar. De gegevens uit het BKR zijn ook niet openbaar, maar wel opvraagbaar voor kredietverstrekkers.

Niet dat ik daarmee de discussie een andere kant op wil laten gaan, of jou wil tegenspreken hoor. Puur ter verduidelijking over hoe ik c.q. 'men' er tegenover kan staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Icephase op 01-09-2016 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Jiffy

God, you're ugly!

martinusz schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:22:
...sterker nog als je iemand kent bij het Kadaster weet ik zo heel veel informatie op te vragen zoals afgesloten hypotheek, bij welke bank etc.
Sterker nog, daarvoor hoef je helemaal niet iemand bij het kadaster te kennen. Je gaat naar kadaster.nl, betaalt 2,80 euro via iDeal en je hebt die informatie op je beeldscherm staan. Als je wilt (en voor nog een paar euro extra) kun je zelfs een kopie van de leverings- of hypotheekakte opvragen.

Het is gewoon openbare informatie, dat is juist de een van de belangrijkste functies van het kadaster.
[...]
De reden dat dat opvraagbaar is is om te voorkomen dat er hypotheken aangevraagd worden op objecten waar al een hypotheek op rust.
Welnee. Het is openbaar omdat wettelijk is vastgelegd dat duidelijk moet zijn welke rechten er op een bepaald registergoed rusten. Zoals een eigendomsrecht, een erfpachtsrecht of een hypotheekrecht. Registergoederen zijn goederen die, juist, bijgehouden (kunnen) worden in een (openbaar!) register. Voorbeelden: woningen, schepen, vliegtuigen.

Het heeft helemaal niks te maken met "je hebt al een hypotheek, dus je kunt geen nieuwe hypotheek aanvragen". Dan zou je dus nooit je hypotheek over kunnen sluiten of een huis kunnen kopen (waar een verkoper al een hypotheek op heeft zitten).

[ Voor 38% gewijzigd door Jiffy op 01-09-2016 13:08 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:28
Icephase schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:47:
[...]

Je hoeft geen partij te zijn om toch belanghebbende te zijn. In beginsel is dat hier ook het geval op basis van de algemene beginselen rondom privacy en persoonlijke levenssfeer.

Echter, er zal altijd een weging van belangen plaatsvinden en dan zal de balans al snel opslaan om deze informatie wel openbaar te maken.

Er zijn overigens ook wel nadelen te bedenken aan het beschikbaar stellen van de informatie in een grote databank. Er komt immers ineens een makkelijke en goedkope manier om de waarde van een woonobject te bepalen terwijl daarvoor met oude transactie data, modellen en indexatiecijfers met meer moeite een minder nauwkeurige bepaling gedaan moest worden.
[...]

De reden dat dat opvraagbaar is is om te voorkomen dat er hypotheken aangevraagd worden op objecten waar al een hypotheek op rust.
Strikt genomen is het daarvoor alleen nodig om een identificatienummer van een akte beschikbaar te maken. De akte zelf kan daarna via of met toestemming van betrokkene beschikbaar gemaakt worden. Dat het ingericht is zoals het is ingericht is voor een flink deel ook een artefact uit het verleden.

• meermarco
Ik weet dat je het nu(met alle extra info) kan opvragen bij kadaster. Daar zit lig nog een drempel(en kosten) nu kan iemand dat gewoon eenvoudig en kosteloos opvragen.

Ik schaam mij natuurlijk niet voor de WOZ waarde, het gaat mij er meer om, dat anderen dat niks aangaat. Sommigen delen graag alles,anderen juist zo min mogelijk. Noem het privacy :)
Dit is iets wat ik niet perse wil delen. En ja ik ben dus bekend dat het nu al openbaar is, maar er tenminste nog een drempel opzit.

Maar goed het is duidelijk. Voor zover jullie weten is het gewoon zo, en kun je niet zoals Google maps na vermelding je huis laten blurren/verwijderen etc.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Op het moment dat jij in een huis woont waarvan je naaste buren hetzelfde huis bezitten (95% van alle huizen in Nederland) heeft het weinig nut als jij de WOZ niet inzichtelijk zou hebben. Dan kijk je gewoon naar het gemiddelde van de overige huizen + je eigen mening n.a.v. Google Earth en dan kan je zelf het gemiddelde naar boven of beneden bijstellen.
Ben je de 'gelukkige' van een uniek huis? Dan heeft het ook weinig nut om je WOZ niet inzichtelijk te hebben, gezien de unieke situatie zegt een WOZ niet zo veel meer. Dat is dan niet veel meer dan een optelsom van m² grond + m³ woonruimte + m³ overige ruimte. En ook dat is redelijk goed in te schatten d.m.v. Google Earth & de gratis kaarten van het kadaster...

Misschien dat er een hele korte 'run' ontstaat op het bekijken van de WOZ van huizen, maar ik betwijfel het. Misschien als de nieuwe aanslag op de mat valt? Al zullen het in dat geval over het algemeen buren zijn die je WOZ bekijken, en dan geldt situatie 1 weer.

Het blijft een openbaar register. Eigenlijk hetzelfde als alle financiële gegevens van overheden. Die mag je ook gewoon opvragen. Ik heb een aantal jaar bij diverse overheden gewerkt maar het is mij nog nooit overkomen.

Dat je op google maps je huis kan laten blurren wist ik nog niet. Is bij ons overigens ook niet nodig, die foto's zijn van voor de verbouwing en de sattelietfoto is dusdanig korrelig dat je met moeite het huis kan onderscheiden van die van de buren.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:54
De Street View hier is zelfs van november 2008, dus weinig boeiend om dat te blurren. Inmiddels 2 eigenaren verder.

Maar het probleem in het openbaar maken van de WOZ waarde zie ik ook niet echt. Iedereen kan ook de nieuwprijs van je auto opvragen via het RDW.
Tehh schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:26:
Het blijft een openbaar register. Eigenlijk hetzelfde als alle financiële gegevens van overheden. Die mag je ook gewoon opvragen. Ik heb een aantal jaar bij diverse overheden gewerkt maar het is mij nog nooit overkomen.
Wat heb je nog niet meegemaakt dan? Er komen zo vaak financiële gegevens van overheden naar buiten. Een tijd geleden volgens mij weer de top 200 salarissen binnen de politie.

• meermarco
Wel laat ik zo zeggen dat door mijn huidige werk en ervaringen uit verleden zo min mogelijk deel. En blurren van huis kan gewoon per direct tot terug in de tijd wanneer je wenst. Maar goed. Concreet vroeg ik me af of je het tegen kan geen. Antwoord dus nee.

Overigens woon ik niet in een rijtjeshuis of allemaal gelijkwaardige huizen bij elkaar. Bijna elk huis is hier uniek( en oud)

[ Voor 20% gewijzigd door meermarco op 01-09-2016 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
meermarco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:57:
En blurren van huis kan gewoon per direct tot terug in de tijd wanneer je wenst.
Hoe moet ik dat voor me zien: Terug in de tijd? Dat het per direct gisteren ook al geblurt was :?

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
meermarco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:57:
Wel laat ik zo zeggen dat door mijn huidige werk en ervaringen uit verleden zo min mogelijk deel. En blurren van huis kan gewoon per direct tot terug in de tijd wanneer je wenst. Maar goed. Concreet vroeg ik me af of je het tegen kan geen. Antwoord dus nee.

Overigens woon ik niet in een rijtjeshuis of allemaal gelijkwaardige huizen bij elkaar. Bijna elk huis is hier uniek( en oud)
Erm... Als je alles privé wilt houden, wat doe je dan hier (of op het internet)?
Aan de hand van je IP adres kan een slim koppie zo achter je locatie komen... (Ter info: ik ben niet zo'n slimmerd met computers)

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 16:48
meermarco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:24:
Ik weet dat je het nu(met alle extra info) kan opvragen bij kadaster. Daar zit lig nog een drempel(en kosten) nu kan iemand dat gewoon eenvoudig en kosteloos opvragen.

Ik schaam mij natuurlijk niet voor de WOZ waarde, het gaat mij er meer om, dat anderen dat niks aangaat. Sommigen delen graag alles,anderen juist zo min mogelijk. Noem het privacy :)
Dit is iets wat ik niet perse wil delen. En ja ik ben dus bekend dat het nu al openbaar is, maar er tenminste nog een drempel opzit.

Maar goed het is duidelijk. Voor zover jullie weten is het gewoon zo, en kun je niet zoals Google maps na vermelding je huis laten blurren/verwijderen etc.
Maar het gaat iemand niets aan? Maar je hebt zelf geen invloed op deze waarde, dus in hoevrre is het dan ook relevant voor jou omdat niet te willen delen? Het heeft helemaal niets met persoonlijke privacy te maken. De informatie kan ook niet echt tegen je gebruikt worden?

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
WOZ waarde is data van gemeentes en daar is niets persoonlijk aan heb ik altijd begrepen.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Icephase schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:02:
[...]
Maar dan zou het alleen voor hypotheekverstrekkers opvraagbaar hoeven zijn, niet per se openbaar.
Voor de wet is iedereen een potentiele hypotheekverstrekker. Niet alleen dat, ook bij onderhandse leningen kan de voorwaarde gesteld worden dat er geen hypotheek op een bepaald pand gevestigd wordt, en daarmee is er dus nog een partij die een gerechtvaardigd belang heeft om dat te controleren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• meermarco
BastaRhymez schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:37:
[...]

Erm... Als je alles privé wilt houden, wat doe je dan hier (of op het internet)?
Aan de hand van je IP adres kan een slim koppie zo achter je locatie komen... (Ter info: ik ben niet zo'n slimmerd met computers)
Ik had van tweakers wat meer verwacht :-) Ik weet heel goed hoe het eea werkt. Dat wil niet zeggen dat info die je privé kan houden, je dan ook maar openbaar moet maken. Het wordt gezien als publieke overheidsinfo. Duidelijk en klaar :-)
mijn oorspronkelijke vraag is duidelijk beantwoord. Dankjulliewel :-)

• Martinusz
meermarco schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:40:
Het wordt gezien als publieke overheidsinfo. Duidelijk en klaar :-)
Nee het IS overheidsinfo en die is publiekelijk :) het is niet jouw info een WOZ waarde maar van een object ;) (waar jij toevallig in verblijft, maar de info is niet persoonsgebonden)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• maniak
Ik snap het bezwaar wel... Als je kosteloos zulke gegevens kan opvragen dan kunnen bedrijven in bulk deze gegevens opvragen en daar hun ding mee doen. Denk bv aan postorderbedrijven die ineens bepaalde betaalmogelijkheden niet meer aanbieden omdat je WOZ te laag is. Bedrijven die hun diensten/producten duurder maken wanneer je juist een hogere WOZ hebt. Werkgevers die tijdens een sollicitatieprocedure de WOZ gebruiken om een schatting te krijgen wat je bij je huidige werkgever betaald krijgt..

• Martinusz
maniak schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:24:

Betalingsmogelijkheden aanbieden op basis van je WOZ :? Die moet je uitleggen.

De anderen slaan ook nergens op, je adresgegevens zijn niet bij voorbaat al bekend dus.

• Sissors
  • Niet online
Weet niet of het nog gebeurd, maar vroeger was de mogelijkheid van achteraf betalen op basis van acceptgiro afhankelijk van de wijk waar je woonde. Simpelweg omdat er in bepaalde wijken, waarschijnlijke gemiddeld de armere, meer gefraudeerd mee werd. Wat precies het probleem zou zijn als een bedrijf hier ook de WOZ waarde laat meespelen weet ik verder niet.

De WOZ waarde gebruiken om je loon in te schatten is natuurlijk lachwekkend, dan kom je uit op een range van minstens +/-50%. Dan is hij sowieso beter af om gewoon te kijken hoeveel je betaald hebt voor je huis.

• meermarco

Oh ja, aan sommigen had ik geeneens gedacht. Maar ook mailings etc etc. Maar goed :)

[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 01-09-2016 18:40 ]

• maniak
Wat ik wil aangeven dat de markt erg creatief is met het gebruiken van gegevens. Aangezien een WOZ waarde een directe relatie heeft met een adres maakt het een zeer waardevol gegeven. Persoonlijk had ik liever gezien dat ze er een kleine vergoeding vragen voor het opvragen van een WOZ waarde zodat misbruik een stuk lastiger wordt.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
maniak schreef op donderdag 01 september 2016 @ 18:48:
Aangezien een WOZ waarde een directe relatie heeft met een adres maakt het een zeer waardevol gegeven. Persoonlijk had ik liever gezien dat ze er een kleine vergoeding vragen voor het opvragen van een WOZ waarde zodat misbruik een stuk lastiger wordt.
Het is bij voorbaat al zinloos als je bij het kadaster zo de waarde van de hypotheek op een huis kan opvragen. Die openbare WOZ waarde zal dan niet veel verschil meer maken. Wat jij allemaal schetst had allang plaats kunnen vinden.

• meermarco
Dat is niet waar. Die gegevens zijn niet gratis. Al vraag je 50 cent. Zijn ook bedrijven die Funda scrapen om je van alles en nog wat te sturen. Dat zal nu ook gemakkelijker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog je kunt met een woz waarde vrij weinig. Allemaal aannames, je kunt evengoed hypotheekvrij zijn of slechts een klein deel hypotheek hebben. Of je bent niet eens officieel eigenaar, etc. Dat beste antwoord slaat imo nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Doe er dan eens een paar steekhoudende? Want alles wat je nu benoemt staat al in accuratere databases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Snap je redenen wel. Sommige punten zijn ook wel valide.
WOZ zegt echter niks over je inkomsten. Ik ken mensen die net rondkomen en een duurder huis hebben, maar ook mensen die dik 1500 euro in de maand kunnen sparen. Zegt dus niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:23
Toen we ons huis in 2010 kochten was de woz 256k, door de crisis heb ik dit laten aanpassen naar het aankoopbedrag van 211k met 230k hypotheek en de gemeente heeft de woz daarna nog verlaagd naar 187k. We sparen 6k per maand.

Wat zou iemand met deze gegevens moeten??
Pagina: 1