• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-01 01:03
Beste tweakers,

Gisteren net nieuwe gpu gekocht om bf1 te spelen.. Frame drops ineens en gister bleef windows ook half traag/vastlopend. Na reboot start het niet goed meer. Geprobeerd in de bios te komen om overclock terug aan te zetten, maar bios deed ook moeilijk. Hou eruit gehaald enzovoort.

Situatie nu is na cmos jumper reset en batterij opnieuw geplaatst te hebben kom ik niet verder dan het asrock begin/start scherm, maar bios en en het os, niks kom ik meer in. Ik krijg ook geen foutmeldingen via het onboard speaker.

Nu ga ik ervanuit dat het moederbord of mijn cpu dood is? Is er een manier om te checken wat er precies stuk is? Ik vind 't zonde om voor niks een nieuw moederbord te kopen als mn cpu stuk blijkt te zijn, zeker omdat het een fm2 socket is wat zo'n beetje end of life is, en een nieuwe amd apu (heb nu een a10 5800k) is dan ook weggegooid geld omdat je voor dat geld beter een dedicated cpu kan kopen als ik al een losse gpu heb.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Toevallig een zwaardere GPU i.c.m. twijfelachtige voeding?
CPU's gaan zelden dood.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Begin eens met het posten van je hele systeem, inderdaad inclusief voeding. Dan kunnen we in ieder geval meer dan in een glazen bol kijken ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Nazlive
eL_Jay schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:57:
Toevallig een zwaardere GPU i.c.m. twijfelachtige voeding?
CPU's gaan zelden dood.
Ik heb een bequiet system power 7 behuizing 300watt voeding, heb een amd rx 460 (sapphire 2gb zonder extra pin voeding op de kaart)

Ik heb wel wat zitten overclocken via de standaard oc bios settings, wel met goede koeling, maar misschien dat het moederbord dat niet trok?

Toevallig kwam die net wel in grub boot menu, ik blij restarten, maar zelfde verhaal weer.

Heb alle kabels e.d. ook nagelopen etc.

Maar vermoed dat het moederbord dood is dan?

Verwijderd

En hoe draait het systeem op de IGP, zonder RX460 videokaart?

• Nazlive
nelizmastr schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:30:
Begin eens met het posten van je hele systeem, inderdaad inclusief voeding. Dan kunnen we in ieder geval meer dan in een glazen bol kijken ;)
Oké vrij lastig vanaf telefoon :(
Mogelijk kun je mijn wenslijst/build lijsten zien, daar zou het systeem tussen moeten staan. Probeer die nog toetevoegen straks.

Asrock fm2-a75pro 4m
Bequiet system power 7 300w
AMD A10-5800K
Sapphire radeon rx 460 2gb (is er nu ff uitgehaald)
Windows 10
500gb 7200rpm hdd blue
Lg cd/dvd drive
2 case fans

• Nazlive
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:38:
En hoe draait het systeem op de IGP, zonder RX460 videokaart?
Ook niet helaas. Ik kom nergens in, en bios ook niet. En voor die keren dat het wel lukte kon ik er niet doorheen bladeren of aanpassingen maken.

Bedankt trouwens voor de snelle hulp.

• Nazlive
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,95€ 48,95
1Cooler Master K280€ 32,95€ 32,95
1Sharkoon HDD Vibe-Fixer PRO€ 10,61€ 10,61
1Cooler Master Hyper 412S€ 36,95€ 36,95
1Enermax T.B.Silence Fan UCTB12 - 120mm, 120mm€ 7,99€ 7,99
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 43,50€ 43,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 45,99€ 45,99
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,94

De ssd zit er niet meer in

• H5319Y
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-02-2021
Ik weet niet of die 300w alles aan kan, en aangezien de situatie zich heeft voorgedaan nadat de gpu erin is gestopt zou ik toch denken dat het aan de voeding kan liggen

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Mja die 460 zou ergens rond de 75w zitten en de rest zou ook wel heel veel moeite moeten doen om dan totaal die 300 te halen dus zolang die voeding van kwaliteit is zou dat geen probleem moeten zijn.
Toevallig ergens een kabeltje los getrokken of half los?

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Probeer eens een uefi recovery, zet de uefi op een usb-stick en start het systeem op met de usb-stick aangesloten.
Als het goed is ondersteunt jouw mobo dat.
Mogelijk kun je dan weer in de uefi komen.

• Nazlive
H5319Y schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:57:
Ik weet niet of die 300w alles aan kan, en aangezien de situatie zich heeft voorgedaan nadat de gpu erin is gestopt zou ik toch denken dat het aan de voeding kan liggen
Ik heb recente tijd terug evga 750ti SC een paar weken erin gehad dat ging ook goed.

En anders zou het nu zonder losse gpu ook moeten werken toch?

• Nazlive
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:40:
Probeer eens een uefi recovery, zet de uefi op een usb-stick en start het systeem op met de usb-stick aangesloten.
Als het goed is ondersteunt jouw mobo dat.
Mogelijk kun je dan weer in de uefi komen.
[/quote]

Bij het proberen van wat jij zei, ''eufi restart to 1.05'' zip file op usb-stick geplaats, en instant flash op F6 ingedrukt, liet die de filepath wel zien, alleen kon ik niks aanklikken en zag je verder ook niks gebeuren. Gek genoeg na zelf te rebooten, startte de pc wel op en typ ik dit nu vanaf mijn pc.

Snap er de ballen niet van. Misschien dat het gevloek en de vuistslagen op de behuizing iets hebben geholpen? :+ Maar iets is dus niet stabiel neem ik aan?

Ik wil nog even niet rebootten om te testen. Ik zou graag mijn bios willen updaten of refreshen. Maar voorheen lukte me dat ook al niet. Lijkt me verstandig toch?

Weet je toevallig of je het zip bestand uitgepakt op de usb moet plaatsen of juist niet?

Zou het kunnen dat nieuwe gpu en bios-versie elkaar hebben gestoord?

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties, ik had bijna mn desktop uit het raam gegooid van frustratie.

moment ben ff wat aan het onderzoeken :)

Verwijderd

Nazlive schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:22:
Weet je toevallig of je het zip bestand uitgepakt op de usb moet plaatsen of juist niet?
Yep, het uitgepakte bestand heet: FM2A75M2.60
Dit is het bestand dat je nodig hebt.

• Nazlive
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:27:
[...]

Yep, het uitgepakte bestand heet: FM2A75M2.60
Dit is het bestand dat je nodig hebt.
Precies gedaan wat je hebt gezegd, alleen hij doet verder niks als ik direct naar instant flash boot met F6 of via bios ga. Ik zie alleen het file path staan met het bestand en kan niks aanklikken en zie nergens aan dat hij bezig is of een progress bar. Flash via internet werkt ook niet. Dan krijgt hij geen verbinding. Mogelijk iets met PPOE settings ofzoiets? al heb ik dat volgensmij wel openstaan op mijn router (experia box v8) en verbonden via lan kabel.

Mijn bios versie is 2.00 nu.

Aan de andere kant werkt het nu wel goed. Alleen weet ik niet of het zo blijft als ik mijn gpu er in terug zet.

edit:

ik ga even een W7 install proberen, en kijken of het lukt om via de .exe tool het bios te updaten.

Edit 2:

Alles werkt weer, geen idee waar het aan lag of wat het precies gefixed heeft. Moederbord is in iedergeval niet te updaten, maar ik laat het zo als het goed werkt. Schone installatie gedaan van W10 en grub/Linux eraf gegooid. Af en toe nog wel wat haperingen, maar niet storend.

Bedankt voor de hulp en het meedenken.

[ Voor 29% gewijzigd door Nazlive op 01-09-2016 19:33 ]

Pagina: 1