Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Flinke upgrade van 6 jaar oude game-pc

Pagina: 1
Acties:

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:21
- Edit - Na opmerkingen / tips heb ik de videokaart aangepast en een nieuwe voeding toegevoegd.

Hi,

Na 6 jaar wordt het nu echt tijd om mijn pc te upgraden. Veel games kan ik prima spelen, als ik de settings maar wat lager zet. Ik wil de settings weer hoog kunnen zetten, en toch nog een speelbare framerate houden. Ik heb de BBG's al bekeken en ook rondgekeken op het forum en bij reviews op andere sites.

Mijn oude bak bestaat uit:
- Moederbord: MSI P55-GD65 - ATX
- RAM: Kingston 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 (4GB totaal)
- Processor: Intel Core i7-860 - 2.80Ghz - Socket: LGA1156
- Video: Sapphire Radeon - VAPOR-X HD5850 1G GDDR5 PCI-E, OC Version
- Voeding: Cooler Master Real Power M620
- Kast: Cooler Master CM 690 II Advanced

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijkste doel van de pc is gamen. Een typische game die voor mij soepel moet draaien en er mooi uit moet zien is GTA 5. In 4K gamen of VR staat niet op mn wensenlijst. Ik zou graag de komende 5 jaar moderne games soepel kunnen blijven spelen. (Snap dat ik tegen die tijd bij GTA 7 de settings weer wat lager zal moeten zetten.) ;)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil graag onder de 700,- blijven voor de nieuwe componenten. Assembleren doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de volgende onderdelen wil ik hergebruiken van mijn oude pc:
- Behuizing: Cooler Master CM 690 II Advanced
- Voeding: Cooler Master Real Power M620
- SSD: Samsung 850 EVO 500GB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb onderstaande lijst samengesteld (met daarin voor het gemak de [b]kast er ook in):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 278,55€ 278,55
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 77,80€ 77,80
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,25

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
GTA5 moet goed draaien. Stroomverbruik vind ik niet heel belangrijk, ook hoeft hij niet overdreven stil te zijn.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ten eerste ben ik benieuwd of ik mijn kast en voeding goed kan hergebruiken. De kast vind ik erg fijn, makkelijk disk in en uitschuiven, makkelijk schoon te maken, extra vannetje er in, niets over te klagen. Ook de voeding doet wat hij moet doen (niet doorgemeten ofzo, maar ik merk geen problemen). 620W is best flink en met de modulaire kabels kan ik goed uit de voeten.

Maar beide zijn 6 jaar oud. Kan ik zo'n oude voeding nog gewoon aansluiten op een modern moederbord / videokaart? En passen de componenten nog wel in zo'n oude kast?

Ten tweede twijfel ik enorm aan de te kopen videokaart. Ik ben niet merkgebonden, dus Nvidia of Amd maakt me niet uit. Nu denk ik aan een Radeon RX480 8GB of een GeForce GTX 1060 6GB, maar kan niet goed vinden welke het meest toekomstbestendig is. Ik wil best een paar tientjes meer betalen voor een kaart waar ik langer mee vooruit kan. Ben benieuwd of jullie daar ideeën over hebben? Of moet ik misschien een maandje wachten tot de RX 480 beter beschikbaar is?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door keverjeroen op 01-09-2016 16:55 . Reden: Videokaart / voeding ]

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
keverjeroen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:54:

Wat verwacht je van ons?
Ten eerste ben ik benieuwd of ik mijn kast en voeding goed kan hergebruiken. De kast vind ik erg fijn, makkelijk disk in en uitschuiven, makkelijk schoon te maken, extra vannetje er in, niets over te klagen. Ook de voeding doet wat hij moet doen (niet doorgemeten ofzo, maar ik merk geen problemen). 620W is best flink en met de modulaire kabels kan ik goed uit de voeten.

Maar beide zijn 6 jaar oud. Kan ik zo'n oude voeding nog gewoon aansluiten op een modern moederbord / videokaart? En passen de componenten nog wel in zo'n oude kast?
Gaat prima passen en werken. Moederborden hebben in de loop der tijd dezelfde vorm aangehouden dus die kan gewoon op z'n oude plek terug.

Voeding is van redelijke kwaliteit en is nog her te gebruiken.
Ten tweede twijfel ik enorm aan de te kopen videokaart. Ik ben niet merkgebonden, dus Nvidia of Amd maakt me niet uit. Nu denk ik aan een Radeon RX480 8GB of een GeForce GTX 1060 6GB, maar kan niet goed vinden welke het meest toekomstbestendig is. Ik wil best een paar tientjes meer betalen voor een kaart waar ik langer mee vooruit kan. Ben benieuwd of jullie daar ideeën over hebben? Of moet ik misschien een maandje wachten tot de RX 480 beter beschikbaar is?

Alvast bedankt!
GTX 1060 en RX480 zijn heel erg aan elkaar gewaagd waarbij de 1060 er meestal als best uitkomt. De RX480 werd dan weer als winnaar in prijs/performance aangegeven maar de prijzen zitten op dit moment wel redelijk gelijk.

Alles is ook nog niet overal goed verkrijgbaar wat de prijs natuurlijk beïnvloed.

Als ik zou kiezen zou ik voor de GTX 1060 deze lijkt net wat meer performance te bieden. Zou dan wel kiezen voor de 6 GB versie omdat deze in sommige gevallen tot 5 % beter presteert

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Zou de voeding vervangen, die heeft zijn beste tijd gehad en nog een keer zo lang meegaan wordt lastig. Zo hoog is de kwaliteit niet.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• keverjeroen
Bedankt voor de tips! Wel meteen nog wat vragen.. :)
MichaelvD2203 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:16:
GTX 1060 en RX480 zijn heel erg aan elkaar gewaagd waarbij de 1060 er meestal als best uitkomt. De RX480 werd dan weer als winnaar in prijs/performance aangegeven maar de prijzen zitten op dit moment wel redelijk gelijk.

Alles is ook nog niet overal goed verkrijgbaar wat de prijs natuurlijk beïnvloed.

Als ik zou kiezen zou ik voor de GTX 1060 deze lijkt net wat meer performance te bieden. Zou dan wel kiezen voor de 6 GB versie omdat deze in sommige gevallen tot 5 % beter presteert
Heb je misschien ook een link naar een goede praktijkvergelijking tussen deze 2?
-The_Mask- schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:47:
Zou de voeding vervangen, die heeft zijn beste tijd gehad en nog een keer zo lang meegaan wordt lastig. Zo hoog is de kwaliteit niet.
Zo slechte kwaliteit zal het niet zijn, want hij gaat toch al 6 jaar mee.. :P Waaraan zou ik kunnen merken dat een voeding niet goed meer is? Kapt hij er dan helemaal mee, of kan het ook zijn dat componenten te weinig stroom krijgen, waardoor ik bv blue screens ga krijgen? En heb je tips voor (merk) voedingen?

• MichaelvD
reviews: Nvidia GeForce GTX 1060 review: op scherp in het midrange-segment Review van tweakers van de 1060 waar die met de RX480 veelvuldig wordt vergeleken.

6 jaar is redelijk standaard maar nog is 6 jaar gaat lastig worden. Symptomen van een defecte voeding zijn idd uitvallen of BsoD.

pricewatch: Corsair CX450M is een veel aangeraden budget voeding die ook wel weer 7 + jaar mee moet gaan.

Of als je echt all-out wilt gaan pricewatch: Corsair RM550x met 10 jaar garantie.

• keverjeroen
Bedankt voor je info! Ik heb het lijstje in de startpost aangepast, GTX 1060 er in en nieuwe voeding er bij gezet. Zou zonde zijn als ik vage klachten krijg door een mogelijk haperende voeding. 450 watt lijkt me ruim voldoende. De review ga ik ook eens op mn gemak doorlezen!

• MichaelvD
keverjeroen schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:57:
Bedankt voor je info! Ik heb het lijstje in de startpost aangepast, GTX 1060 er in en nieuwe voeding er bij gezet. Zou zonde zijn als ik vage klachten krijg door een mogelijk haperende voeding. 450 watt lijkt me ruim voldoende. De review ga ik ook eens op mn gemak doorlezen!
Helemaal Prima :D

Alvast veel plezier met je nieuwe systeem

• keverjeroen
Onderdelen zijn besteld!

Dit gaat het worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 294,01€ 294,01
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 77,90€ 77,90
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 708,81

Bijkomend voordeel is dat ik alles bij 1 shop kan bestellen, die ook nog eens alles op voorraad heeft. Als de pc in elkaar zit, geef ik nog wel een keer een update van hoe het bevalt!

Bedankt voor de tips!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik kwam ook van een i7 860 af met msi gd65... zit inmiddels nu met een i5 6600K en gtx1080... dat is toch wel even wat anders dat alles ineens vloeiend over het scherm voorbij flitst ;)

Veel plezier ermee. :)

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• keverjeroen
Het kan snel gaan. Vrijdag alle onderdelen mij megekko.nl besteld en zaterdagochtend al binnen. De oude kast leeggemaakt en schoongemaakt, daarna alles ingebouwd en aangesloten, fingers crossed en aangezet! Wow, werkt als een zonnetje!

Pc is stiller geworden. Waarschijnlijk o.a. door de videokaart. Die koelt zo goed dat de ventilatoren amper aan gaan. En GTA V speelt super soepel met hoge settings.

Iets over het budget heen (715,- inclusief verzenden), maar ben er blij mee!

Pagina: 1