Netbook/ 2-in-1/tablet/smartphone/gps voor op de fiets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Topicstarter
Introductie:
Aanleiding voor dit topic is mijn aankomende grote fietsvakantietrip, waarbij ik op de fiets een wereldreis ga maken.
Aangezien ik verwacht veel van de bewoonde wereld weg te zijn zoek ik één (of twee) devices waar ik me mee kan redden onderweg.

Ik wil onderweg navigatie hebben en een dagboekje bij kunnen houden. Ook wil ik wanneer mogelijk contact met het thuisfront kunnen hebben.
Zelf ben ik totaal niet bekend met smartphones ed (heb nu nog gewoon een old school dumbphone). Dus evt is zoiets ook nog een optie, echter dan moet er fysieke GPS in zitten. Ik kan niet afhankelijk zijn van een lokaal 3G netwerk.

De grote uitdaging zit in het laden, ik wil dat op de fiets dmv mijn dynamo kunnen doen.

Hieraan wil ik dan een converter hangen om iig dmv USB te kunnen laden.

Busch + Müller USB-Werk 361BW
5v 500mA.

Óf als het niet anders kan:

Busch + Müller E-Werk 361 hangen.
(voltage (2.8 to 13.3 V) and current (0.1 to 1,5 A) quickly and variably for all the usual applications. E-WERK provides power of up to 16 W)

Daarnaast is mijn ruimte zeer beperkt, dus zoek ik een kleine oplossing.
Iets in de buurt van 7-10” is wel de max.
Op een onscreen toetsenbord kan ik niet typen, dus welke oplossing ik ook kies, ik wil een fysiek toetsenbord er bij (evt oprolbaar/koppelbaar (bluetooth/whatever)).

Vanuit het LAA beleid topic heb ik getracht onderstaand lijstje zo goed mogelijk te vullen:
• Wat ga je met je device doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Navigeren (kaarten/routes naar gps laden),
foto’s van camera halen (normale SD kaart) (100GB disk space zou mooi zijn),
GoPro beelden bekijken.
Video afspelen,
dagboekje tikken in word of iets dergelijks,
internetten als ik wél in de bewoonde wereld ben.
• Wat mag je laptop gaan kosten?
Heb geen ‘hard’ budget, maar voor de post electronica lijkt me 500,- een mooie max (dit is dus incl netbook en gps, of 1 smartphone etc.)
• Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, elke dag  op de fiets, zonder stroom in de buurt.
Device moet dus zuinig zijn, grote accu is geen oplossing want dat duurt ook lang om op te laden.
Opladen zal dus moeten gaan dmv mijn fietsdynamo met een converter er op.
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, sidenote: apparaten hoeven niet nieuw te zijn (modellen die ik vervolgens zelf kan marktplaatsen/V&A zijn zeer welkom.)

Wat ik zelf kon bedenken waren deze combinaties:
1. Smartphone met fysieke GPS.
2. Tablet met fysieke GPS.
3. Netbook + fiets GPS (Bijvoorbeeld iets als een Mio Cycle 305 HC GPS)
4. 2-in-1 + fiets GPS
5. Tablet + fiets GPS

Waarbij ik vooral bang ben dat de smarphone/tablet het niet lang gaat volhouden zonder constant bijladen.
En dat interne opslag me daar erg beperkt lijkt, om gemaakt beeldmateriaal van de SD kaarten te halen.

Want onderweg zal ik met mijn dynamo ook mijn camera/mp3 speler op moeten laden.
Dus zelf heb ik een lichte voorkeur naar een netbook of 2-in-1.
Ook omdat vaak een normaal SD slot ontbreekt op smartphones/tablets.
Het liefst neem ik namelijk zo min mogelijk apparaten mee, dus niet een losse SD kaart lezer.
Ik ga offroad fietsen, dus schokbestendig is belangrijk, liefst dus een SSD.

Maar aangezien ik nog redelijk clueless ben sta ik open voor tips en ervaringen (voor zover die er zullen zijn).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkousbroek
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-03 13:40
Hallo allemaal

Ik heb een soortgelijke vraag. Wil op een normale fiets via een dynamo en evt zonnepaneel een accu kunnen opladen, die op zijn beurt weer apparatuur kan voeden, zoals 4G MIFI router, GPS, mobieltjes, etc.
Weet dat er in 2003 een Tweaker geplaatst was met als onderwerp met fietsdynamo oplaadbaar accupack-project op Kickstarter.
nieuws: Tweaker plaatst met fietsdynamo oplaadbaar accupack-project op Kickst...
Tweaker Emile Nijssen is een project op Kickstarter begonnen voor de PowerCycle. Dit portable accupack kan onder andere via een fietsdynamo worden opgeladen, terwijl de elektronica en de accu's eenvoudig zijn te verwisselen. Hoe is dit verder verlopen? Afgezien dat er niet genoeg geld was opgehaald voor dit mooie Kickstarter project?

Welke apparatuur raden jullie mij aan?
- welke dynamo? < € 100,-
- welke lader/charger/battery packet?

Groeten,
Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 18:59
Wat een interessante vraag. Ik heb er geen hele grote kennis over, maar ben wel geinteresseerd in de oplossing dus brainstorm graag even mee.

Mijn eerste zoektocht levert de https://cinq.de/en/power-supplies/433/plug5-plus op als beste optie. Die kun je gewoon aansluiten op bijvoorbeeld een https://www.internet-bike...ion-links-kunststof-zwart als ik het goed begrijp.

Ik zou in eerste instantie denken aan een tablet met GPS. Een windows-apparaat lust vaak een stuk meer stroom, en heeft ook meestal een 230v adapter in plaats van een USB-lader. Bijvoorbeeld een pricewatch: Samsung Galaxy Tab Active Pro (WiFi) Zwart kun je heel goed gebruiken als het regent en met een tablethouder op je stuur monteren. Als toetsenbord pak je een pricewatch: Logitech Bluetooth Multi-Device Keyboard K480 (Qwerty) Zwart

Volgens deze bron (https://www.cyclingabout....ycle-touring-bikepacking/) laad je 500mAh per uur fietsen. Voor een lege accu moet je dan wel 15 uur fietsen om weer op te laden. Je komt dus heel snel op het punt dat je wel je eigen gebruik tijdens het fietsen bijlaadt, maar je niet je complete accu elke dag kunt opladen vanaf leeg. Dat gaat overigens met andere apparaten ook niet lukken.

Je kunt ook overwegen om ook nog een https://www.amazon.nl/Ank...ie-poorten/dp/B012VQMGCA/ zonnepaneel mee te nemen en een https://www.amazon.nl/Ank...USB-poorten/dp/B01JIWQPMW powerbank. Zo kun je overdag je dynamo gebruiken voor stroom, en voor je avondgebruik je opgeladen powerbank van het zonnepaneel. Dan kom je denk ik alle dagen wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasop8erje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10 18:59
Ik zie nu pas dat je een topic uit 2016 gekickt hebt met een nieuwbericht uit 2013 en ik daardoor de originele vraag heb beantwoord. Beetje zonde van de tijd. Open even een eigen topic als je specifiek antwoord wilt.

[ Voor 31% gewijzigd door pasop8erje op 07-01-2021 13:23 ]