Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC: Upgraden of volledig nieuw?

Pagina: 1
Acties:

• kippie86
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-06-2020
Nieuwe account aangemaakt omdat ik meestal niet zo'n forumganger ben, hopelijk belet dat jullie niet om mij te helpen :)

Situatie: Ik heb een oude pc (blijkbaar van november 2011, is al ouder dan ik dacht), en die kan, zoals verwacht, de nieuwere games niet meer aan. Gisteren vol motivatie BF1 gedownload, om de melding te krijgen dat mijn drivers (laatste drivers voor mijn kaart) een te lage versie hadden...

Dit is momenteel mijn configuratie:

Case: Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0
MoBo: ASRock Intel P67 Pro3 SE
CPU: Intel Core i5 2500K Boxed
GPU: Sapphire HD6950 2GB
Geheugen: Exact type weet ik niet, maar het is een setje van Corsair van 8GB aan 1333MHz
Voeding: XFX 650W XXX Edition
HD: 2x Samsung 840 EVO 250GB en een oude 600GB 7200RPM HD. Die laatste wil ik er sowieso uit kieperen, maar dan vrees ik dat ik met enkel die 2 SSDs niet genoeg schijfruimte ga hebben.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bovenal zou ik dit systeem gebruiken voor thuis te gamen. Streamen is geen must, dit doe ik enkel af en toe via steam naar vrienden die eens willen meekijken. 1440p is ook geen vereiste, hoewel het wel mooi zou zijn natuurlijk.
Verder zou ik hier ook nog development op willen doen, en aangezien Visual Studio met verschillende instanties/projecten open wel eens traag kan lopen moet hier ook rekening mee gehouden worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de 900 euro, exclusief een nieuw beeldscherm.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie bovenstaande. Ik weet niet in hoe verre dit lukt met een verouderd moederbord en tower.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso is de GPU mijn grootste probleem nu. Ram is ook beperkt en kan wel handig zijn moest dit meer worden. CPU weet ik niet of dit momenteel een bottleneck vormt of niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ikzelf weet niet al te veel af van hardware, dus heb geen idee wat hier momenteel marktleider is, en welk merk beste kwaliteit levert

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo stil mogelijk, momenteel heb ik een Noctua NH-D14 als hoofdkoeler voor de CPU, maar zonder omgevingsgeluiden hoor ik die best hard. Als mijn GPU eenmaal begint te draaien is het al helemaal niet meer om aan te horen...

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Eerst een antwoord op de vraag of dit systeem nog te upgraden valt, of ik best een volledig nieuw systeem samenstel.
Indien het eerste, welke componenten een goed alternatief zouden vormen voor mijn huidige set-up.
Indien het tweede, wat voor set-up ik best kan nemen. De BBG van vandaag zag er veelbelovend uit, maar dan weer duur. Ik heb al alternatieven gehoord voor de RX480 of de GTX1060 voor GPU, en een i5 6400 voor CPU, maar ik heb zelf niet genoeg kennis om hiervan de algemene impact te bepalen.

Alvast bedankt voor eventuele reacties

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 12:03
Ik zou je videokaart een upgrade geven en toch stiekem die 2500k overklokken, je hebt de spullen om over te klokken dus waarom niet. De 2500k is namelijk nog best snel.

Kijk bijvoorbeeld ook maar eens hiernaar:
YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs 4790K/3770K/2600K Stock Gaming Benchm...
Stel je klokt je 2500k wat over zou die het dus nog prima aan kunnen.

[ Voor 50% gewijzigd door mach2 op 01-09-2016 12:00 ]

Hallo

• kippie86
Enige tips naar wat voor videokaart ik dan best zou nemen? De twee die ik hierboven heb opgenoemd hebben beide een PCI-e 3.0 slot nodig, terwijl mijn huidig MoBo enkel 2.0 ondersteunt.
Dan kan ik ook al best mijn mobo mee upgraden naar iets nieuw?

Overclocken nog nooit gedaan, maar als het puur in bios is zal het nog wel meevallen.
Ben enkel bang dat ik, indien ik een nieuw mobo neem, de CPU beschadig tijdens het verwijderen & opnieuw plaatsen.

• Rubixd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-11 19:43
Ik weet niet of je de windows 10 upgrade hebt gedaan. Als dat wel het geval is en je gaat je mobo/cpu upgraden moet je een nieuwe versie van windows 10 kopen. Microsoft heeft dat lekker slim gedaan dat de upgrade gekoppeld is aan je hardware. Als je je hardware vervangt moet je dus een gehele nieuwe windows key kopen. Als je alleen je GPU vervangt heb je daar geen last van.

Ryzen 7 9800x3d - MSI MAG X870 Tomahawk - [Asus GTX 1070 OC] - 32gb DDR5 RAM - Fractal north TG Black - Noctua D15S - 2TB 980 pro

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:07

Sorbo

Uw hulp in huis!

kippie86 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:15:
Enige tips naar wat voor videokaart ik dan best zou nemen? De twee die ik hierboven heb opgenoemd hebben beide een PCI-e 3.0 slot nodig, terwijl mijn huidig MoBo enkel 2.0 ondersteunt.
Dan kan ik ook al best mijn mobo mee upgraden naar iets nieuw?

Overclocken nog nooit gedaan, maar als het puur in bios is zal het nog wel meevallen.
Ben enkel bang dat ik, indien ik een nieuw mobo neem, de CPU beschadig tijdens het verwijderen & opnieuw plaatsen.
PCIE 3.0 ondersteunt een hogere bandbreedte dan 2.0, maar videokaarten trekken in de meeste gevallen de 2.0 snelheden niet eens vol (bij een 16x slot). Aangezien PCIE3 ook nog eens backwards compatible is, hoef je dus je moederbord niet te vervangen. Je kunt gewoon een moderne videokaart in je huidige moederbord krijgen dus.

Voor 1080P gaming is bijvoorbeeld de RX480 of GTX 1060 een goede optie, die zitten (afhankelijk van het model) tussen de 200 en 300 euro. Mocht je toch wat meer willen besparen kun je eventueel ook kijken naar een tweedehands R9 290 of GTX970. Dit moet voor net iets onder de 200 euro te regelen zijn, en je levert er vrijwel niks mee in qua kracht.

Je kunt de rest van je budget dan bewaren voor een grote update op het moment dat je nieuwe GPU te kort schiet, wss binnen 2-3 jaar (als je hoge settings wil houden). Doe dan een volledige upgrade, dan haal je het meest uit je budget :)

[ Voor 24% gewijzigd door Sorbo op 01-09-2016 12:26 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou beginnen met een nieuwe grafische kaart (budget?)
Loopt de game lekker? houden zo.

Wil je meer, klok de cpu iets over.
Nog niet optimaal? (onwaarschijnlijk);

nieuw systeem op basis van i5-6xxx, nieuw mobo, nieuw RAM.

• kippie86
Rubixd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:20:
Ik weet niet of je de windows 10 upgrade hebt gedaan. Als dat wel het geval is en je gaat je mobo/cpu upgraden moet je een nieuwe versie van windows 10 kopen. Microsoft heeft dat lekker slim gedaan dat de upgrade gekoppeld is aan je hardware. Als je je hardware vervangt moet je dus een gehele nieuwe windows key kopen. Als je alleen je GPU vervangt heb je daar geen last van.
Duidelijk. Hoe dan ook kan ik nog altijd keys uit mijn MSDN subscription gebruiken. (Ik doe development werk op die pc, dus het is niet *volledig* tegen de EULA)
Sorbo schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:24:
[...]

PCIE 3.0 ondersteunt een hogere bandbreedte dan 2.0, maar videokaarten trekken in de meeste gevallen de 2.0 snelheden niet eens vol (bij een 16x slot). Aangezien PCIE3 ook nog eens backwards compatible is, hoef je dus je moederbord niet te vervangen. Je kunt gewoon een moderne videokaart in je huidige moederbord krijgen dus.
Ah, dat wist ik niet. Dacht dat het een volledig andere connector was en het dus niet eens zou passen. Hiermee ben ik in elk geval al een beetje gerust gesteld
Reepje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:29:
Ik zou beginnen met een nieuwe grafische kaart (budget?)
Loopt de game lekker? houden zo.

Wil je meer, klok de cpu iets over.
Nog niet optimaal? (onwaarschijnlijk);

nieuw systeem op basis van i5-6xxx, nieuw mobo, nieuw RAM.
Denk dat ik het inderdaad zo ga doen.

Als laatste vraag nog: Is mijn RAM momenteel voldoende? Is 1333MHz niet "traag" en kan ik dit ook niet best upgraden naar 2x 8GB DDR3 op een hogere kloksnelheid?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
kippie86 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:39:

Als laatste vraag nog: Is mijn RAM momenteel voldoende? Is 1333MHz niet "traag" en kan ik dit ook niet best upgraden naar 2x 8GB DDR3 op een hogere kloksnelheid?
Kijk eerst of je geheugen vol loopt. Volgens mij kan het wel met 8 GB.
Je geheugen is niet traag, meer mhz brengt weinig extra.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:07

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik heb geen pc bij de hand, dus opzoeken is even vervelend, maar zoek even benchmarks op via userbenchmark.com, en vergelijk de 2500k en de i5 6400.

Dat verschil is naar mijn mening in veel gevallen niet groot genoeg om 300+ euro (mobo, cpu en ram) te verantwoorden.

Sneller geheugen merk je ook helemaal niks van buiten benchmarks om. Mocht je hardcore gaan overklokken misschien wel, maar anders kun je die paar tientjes beter in een grotere SSD of snellere videokaart steken. Of natuurlijk toffe ledjes en vlammen op de zijkant, wordt ie ook sneller van :+
Pagina: 1