Vraag

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
ik heb een moederbord gekocht via een webshop (welke maakt hier niet uit). Toen ik het moederbord ging installeren kwam ik erachter dat de CPU socket beschadigd was (één pinnetje was verbogen en één pinnetje was langer dan de rest) Ik zag dit toen ik de socket cover verwijderde. Ik heb natuurlijk niet de CPU geplaatst maar heb het moederbord weer terug in de doos gedaan. De dag erna gebeld naar de webshop en het moederbord aangemeld via hun website en opgestuurd voor RMA.

Nou kreeg ik een mail van hun dat zij ook hebben geconstateerd dat de CPU socket beschadigd is en dat dit komt door het monteren/demonteren van de processor of het plaatsen van het beschermplaatje. Hiermee vervalt de garantie, omdat dan sprake is van gebruikersschade.

Daarnaast hebben zij geprobeerd de socket te herstellen wat niet gelukt is (duh!) en gaan ze het moederbord ter beoordeling doorsturen naar de fabrikant (Asus). Ik hoop daarbij niet dat ze het ergens hebben gemaakt dan het al was. Gelukkig heb ik foto's gemaakt voordat ik het moederbord weer in de doos heb gedaan.

Daarop heb ik gebeld met de mededeling dat ik de CPU niet eens geplaatst heb maar dat de schade zo was toen ik de socket cover verwijderde. Ik heb er ook bij gezet dat ik voor mijn werk (Field Service Engineer) de hele dag niks anders doen dan moederborden vervangen en daar dus ook de CPU's bij verwissel en dus wel weet wat ik doe en wat ik vooral niet moet doen bij een beschadigde socket :) Hij gaf aan dat zij nog nooit hadden meegemaakt dat de socket uit de doos beschadigd was. Daarna gaf hij aan dat Asus bij dit soort gevallen meestal coulant naar de klant is en een nieuw moederbord opsturen (beetje dubbelzinning dus) maar dat dit wel twee weken kon duren...

Nou komt mijn vraag
ik koop het moederbord bij de webshop en niet bij Asus. Klopt mijn verwachting dan ook dat ik van de webshop een nieuw moederbord zou moeten krijgen en dat zij het verder met Asus moeten afregelen maar dat ik daar geen hinder van hoef te hebben? Zo werkt het iig bij ons bedrijf wel, als er bij aflevering een defect is (DOA dus) kijken wij of we het binnen één dag kunnen verhelpen en anders krijgt de klant een ander systeem en lossen wij het met de fabrikant op zodat de klant er geen hinder van heeft.

Beste antwoord (via __REMCO__ op 01-09-2016 15:19)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:39
De webshop is verplicht binnen een redelijke termijn na te komen. Wat een redelijke termijn is valt dan over te discussiëren, maar naar mijn mening is 2 weken zeker een redelijke termijn. Je mening is in zoverre inderdaad juist dat jij aan het verhaal met Asus geen boodschap hebt. Jouw overeenkomst is met de webshop.

Nu er nog niet correct is nagekomen, kun je, ook al is het geretourneerd, gewoon afzien van de koop via je herrroepingsrecht. Je kunt immers ook al vóór nakoming herroepen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:39
De webshop is verplicht binnen een redelijke termijn na te komen. Wat een redelijke termijn is valt dan over te discussiëren, maar naar mijn mening is 2 weken zeker een redelijke termijn. Je mening is in zoverre inderdaad juist dat jij aan het verhaal met Asus geen boodschap hebt. Jouw overeenkomst is met de webshop.

Nu er nog niet correct is nagekomen, kun je, ook al is het geretourneerd, gewoon afzien van de koop via je herrroepingsrecht. Je kunt immers ook al vóór nakoming herroepen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Ja, de webshop is verantwoordelijk, ongeacht wat ASUS doet. Je mag van de afhandeling geen "ernstige hinder" ondervinden, maar het lijkt me niet dat meer dan één dag al "ernstige hinder" is. Het mag best iets langer duren, maar ze mogen je niet maanden aan het lijntje houden in afwachting van ASUS.

[ Voor 14% gewijzigd door Tom-Z op 01-09-2016 13:13 ]

Verwijderd

Welke webshop was dat? Ik had een soortgelijke ervaring. Bij mij was het VRM-gedeelte van het bord kapot. Uitgebreid staan testen met 2 Cpu's. Omdat er echter 'geleidingspasta' op het socket achter bleef (een haartje) dachten zij dat het plankje door gebruikersschade vernield was en ik dus niet langer voor garantie in aanmerking kwam. Asus vervangde het bord met een nieuwe, maar restitutie was dus niet mogelijk.

In de tussentijd had ik een ander bordje elders besteld omdat ik de PC nodig had.

Zit je dan met een 230 euro kostend moederbord.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:19
Klinkt als Azerty, lees daar wel meer verhalen over verbogen pinnen en geen garantie etc.

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 19:14
Heb hetzelfde meegemaakt met Alternate, ze stuurden het bord op naar gigabyte en die hebben op hun beurt kosteloos een nieuwe gestuurd. Laat ze eerst het bordje opsturen, zo te zien krijg je meestal een nieuwe. Er kan altijd iets mis zijn uit het fabriek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welke webshop het is, is niet relevant voor de vraag. Svp on-topic reageren, niet met verhalen over wat je zelf overkomen is, behalve als dat tips geeft over hoe het op te lossen.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 01-09-2016 14:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Ze zouden inderdaad gwoon snel een Moederboord op moeten sturen want hun krijgen er een van de fabrikant die ze weer nieuw kunnen verkopen. gwoon nog een keer bellen

[ Voor 90% gewijzigd door Raverty op 01-09-2016 14:44 ]

• mauriceho84
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 16:29
In de eerste 6 maanden van de garantieperiode moet de webshop kunnen bewijzen dat de schade door de gebruiker is veroorzaakt voor ze de garantieclaim kunnen weigeren.
Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze hier bewijs voor hebben.
Dus ongeacht wat de fabrikant zegt zal de webshop het product moeten repareren of vervangen.

https://www.consumentenbo...e-binnen-garantietermijn/

• __REMCO__
SkiFan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:09:
Ik had inderdaad ook kunnen kiezen voor de WKOA maar dat vond ik niet netjes. Ik dacht het via een RMA snel opgelost te hebben maar dan wacht ik het nog even af dus maar zo te lezen klopt het wel wat ik dacht :) Morgen is de eerste van de twee weken die de webshop heeft aangegeven.

Bedankt iig voor de tips en de link naar de consumentenbond site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
ik krijg zojuist een mail van de webshop (het is inderdaad Azerty) dat er een nieuw moederbord verzonden is. Al met al heeft het zo'n twee weken geduurd maar het is dan toch nog redelijk snel opgelost
Pagina: 1