Toon posts:

Kleine 'technische' airco alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Ik bekeek gisteravond een filmpje hier van een bekende techman.
YouTube: Air Conditioning Anywhere?

Korte info: Dit is een kleinachtig Aircoditioning, wat je op je bureau plaatst, en handmatig gevuld met water.
Ik wil geen 'echte' AC plaatsen in mijn kleine benauwde kamer, dus dacht dit is misschien wel een alternatief.

Nu is mijn vraag, gaat zo iets nou wel werken in Nederland? (Ben het ook van plan te nemen naar het buitenland), maar zou het werken in NL?

Na het lezen van dit review, heb ik een beetje mijn twijfels: http://proper.systems/eva...itioner-do-not-be-misled/

Over het product zelf hier: https://evapolar.com/

In het algemeen dus is mijn vraag: Gaat dit kleine dingetje werken in Nederland, optimaal dus. (Geen warme lucht o.i.d.). Iemand ermee bekend?

Hartelijk dank.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ziet er uit als een luchtbevochtiger met ingebouwde fan. Heb je dus niks aan. Je mag er van uit gaan dat als je een koeler aanvoelend klimaat in een ruimte wil, er iets die ruimte uit moet; warmte of vocht (of beiden). Bij een lagere luchtvochtigheid werkt het koelsysteem van je lichaam (ook wel bekend als zweten) een stuk beter dan bij een hoge luchtvochtigheid.

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:12:
Ziet er uit als een luchtbevochtiger met ingebouwde fan. Heb je dus niks aan. Je mag er van uit gaan dat als je een koeler aanvoelend klimaat in een ruimte wil, er iets die ruimte uit moet; warmte of vocht (of beiden). Bij een lagere luchtvochtigheid werkt het koelsysteem van je lichaam (ook wel bekend als zweten) een stuk beter dan bij een hoge luchtvochtigheid.
Dank je wel man, zeer duidelijke info dit.
Ik heb een kleine benauwde kamer. Kast heb ik overgeplaatst naar een andere kamer.

Der zit dus nu alleen mijn bed en bureau/stoel. That's it.
Ook geen t.v. Mijn bed ligt tevens naast de raam. Maar omdat ik op de beganegrond woon, kan ik niet de groot raam open laten in de nacht... (Dus staat alleen het kleine raampje boven 24/7 open).

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03

Rmg

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:08:

In het algemeen dus is mijn vraag: Gaat dit kleine dingetje werken in Nederland, optimaal dus. (Geen warme lucht o.i.d.). Iemand ermee bekend?
Leuk als je op een plek woont waar de luchtvochtigheid <30% ligt. Op de rest van de plekken werkt het maar matig

Een ventilator werkt net zo goed en maakt je kamer niet nog vochtiger.

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 01-09-2016 11:17 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je zou dan dus beter een luchtontvochtiger kunnen nemen.
Die vangt het water op in een bak.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel allen, duidelijke taal.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wat wel werkt is (bevroren) flessen water direct achter de ventilator te plaatsen .. (low budget airco)

houd de zon uit de kamer (ventilatie is wel belangrijk ..) scheelt enorm in temp ophoging .. lucht dus door voor en na de zon er niet meer zo vel op schijnt ..

overgens het is niet handig (maar wel lekker) om meer dan 3 graden verschil te hebben met de buiten omgeving.. lucht stroming is dan effectiever..

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
-- Even een upje, i.v.m. een nieuwe topic aan te maken, omdat de heten dagen weer komen.
Zijn er nog nieuwe alternatieven gekomen?

Ik hoor dat de Evapolar matig is, maar dat de Evapolar 2 wel wat is.
Ben benieuwd,

• TommyboyNL
  • Niet online
Die lijkt volgens het zelfde principe te werken als zijn voorganger, gaat in Nederland dus wederom niks oplossen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee, is nog precies hetzelfde: het brengt vocht in de lucht. Precies wat je niet hebben wil.

Leuk als je in een woestijnklimaat leeft misschien.

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:04:
Nee, is nog precies hetzelfde: het brengt vocht in de lucht. Precies wat je niet hebben wil.

Leuk als je in een woestijnklimaat leeft misschien.
TommyboyNL schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:03:
Die lijkt volgens het zelfde principe te werken als zijn voorganger, gaat in Nederland dus wederom niks oplossen.
Oke vrienden, wat zouden jullie dan wel als oplossing zien?
Zijn er geen alternatieven, energievriendelijk en budget naar 300,- EUR?

Dank

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Veel ijs en misschien water, en met tafel ventilator erover blazen.
en dan heel vaak uit toevoegen.
Probleem is dat veel ijs kunnen hebben.
Dit is denk ik het goedkoopste. Zoek met google hoe dit gaat.

Beste is natuurlijk, een airco die buiten je kamer hangt.
Een verrijdbare airco maakt binnen veel lawaai, koelt wel.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:53:
Veel ijs en misschien water, en met tafel ventilator erover blazen.
en dan heel vaak uit toevoegen.
Probleem is dat veel ijs kunnen hebben.
Dit is denk ik het goedkoopste. Zoek met google hoe dit gaat.

Beste is natuurlijk, een airco die buiten je kamer hangt.
Een verrijdbare airco maakt binnen veel lawaai, koelt wel.
Dat is een intensieve arbeid.
Heb een kleine vriezer ook, die toch vol zit.

Was verbruikt zo'n kleine portable airco per uur ongeveer?
Als ik een zou kiezen met A, B of C energie klasse.

Geluid is geen probleem

• Rrob
  • Laatst online: 08-02 23:05
mogelijke oplossingen
- zonwering aan de buitenkant van je ramen
- alle ramen dicht als het buiten warmer is dan binnen
- alle ramen open als het buiten kouder is dan binnen
- anti inbraak hek/rooster/tralies achter je ramen bouwen zodat je ramen 's nachts open kunnen (erg lelijk maar wel effectief)

en als je ijs gebruikt moet je dat niet maken met een vriezer die in de zelfde ruimte staat want dan wordt de ruimte alsnog warmer

• TommyboyNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:44:

Dank
Een ruimte comfortabeler aan laten voelen gaat helaas veel energie kosten. Nogmaals: Je zal *iets* de ruimte uit moeten krijgen; warmte, vocht, of beiden. Dan kan met een airco of een luchtontvochtiger (en dan bedoel ik niet een vochtvreter, maar een jetser die liters per dag uit de lucht haalt). Een verplaatsbare airco is makkelijk en goedkoop, maar érg inefficiënt. De enige échte oplossing is een split-unit (of even doorbijten ;) ).

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voor die paar warme dagen per jaar kan je denk ik beter met je voeten in een teiltje met water gaan zitten. Je lichaam kan heel veel warmte kwijt via je voeten. En anders een lucht ontvochtiger en een ventilator op jou als persoon gericht.

• jan99999
  • Laatst online: 01-02 21:33
Planten spuit helpt ook, dus veel op jezelf spuiten.

Een airco verbruikt 1200 watt of meer.

Zelf heb ik een split unit, die verplaatsbaar is(die je bijna niet vind), dus veel lawaai binnen, maar beter dan 40 graden of meer binnen.
En je slaapt veel beter.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 13:13:
Planten spuit helpt ook, dus veel op jezelf spuiten.

Een airco verbruikt 1200 watt of meer.

Zelf heb ik een split unit, die verplaatsbaar is(die je bijna niet vind), dus veel lawaai binnen, maar beter dan 40 graden of meer binnen.
En je slaapt veel beter.
Dank, wat is een split unit? Is dat een soort Airco?

Verwijderd

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:14:
Voor die paar warme dagen per jaar kan je denk ik beter met je voeten in een teiltje met water gaan zitten. Je lichaam kan heel veel warmte kwijt via je voeten. En anders een lucht ontvochtiger en een ventilator op jou als persoon gericht.
Dank je.

Verwijderd

Topicstarter
TommyboyNL schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:05:
[...]

Een ruimte comfortabeler aan laten voelen gaat helaas veel energie kosten. Nogmaals: Je zal *iets* de ruimte uit moeten krijgen; warmte, vocht, of beiden. Dan kan met een airco of een luchtontvochtiger (en dan bedoel ik niet een vochtvreter, maar een jetser die liters per dag uit de lucht haalt). Een verplaatsbare airco is makkelijk en goedkoop, maar érg inefficiënt. De enige échte oplossing is een split-unit (of even doorbijten ;) ).
Gaat moeilijk. Zit namelijk alleen maar in mijn kamer.
Heb een houtenkast, lederenbureaustoel, houtenbed, monitor, laptop, kleine raampje

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 14:24
In je extremiteiten (hoofd, handen en voeten) zitten de bloedvaten heel dicht onder het huidoppervlak. Daarom zijn die delen van het lichaam erg goed in het afvoeren van warmte.

Je kunt je lichaam dus goed koelen door een vochtige doek over je hoofd te leggen (haar is wel een remmende factor. een kaal hoofd koelt beter) of je handen en voeten te koelen.

Maar misschien is zelf aan het knutselen ook een optie?
YouTube: How To Turn Your Fan Into An Airconditioner AC

[ Voor 19% gewijzigd door hanvandijk op 30-05-2017 14:37 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Mensen zeggen hier dat het een luchtbevochtiger is. Dat is dus absoluut niet waar. Door verdamping van het water koelt de lucht daadwerkelijk af! Nogal een significant verschil.

Desalniettemin totaal ongeschikt op een slaapkamer want de lucht wordt echt heel vochtig. In een droog klimaat werkt zo'n ding veel beter. De grote fabrikanten zitten dan ook in de US of A (Texas).
http://www.portacool.com/en/eu/home

Verwijderd

Topicstarter
TheBorg schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:46:
Mensen zeggen hier dat het een luchtbevochtiger is. Dat is dus absoluut niet waar. Door verdamping van het water koelt de lucht daadwerkelijk af! Nogal een significant verschil.

Desalniettemin totaal ongeschikt op een slaapkamer want de lucht wordt echt heel vochtig. In een droog klimaat werkt zo'n ding veel beter. De grote fabrikanten zitten dan ook in de US of A (Texas).
http://www.portacool.com/en/eu/home
Zucht, dank.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:44:
[...]

[...]

Dank
http://www.mediamarkt.nl/...ce&view=PRODUCTLIST&page=

*shrug*

Staat hier op kantoor zo'n ding, het werkt. Maakt ook herrie, maar dat hou je.

Anders moet je gelijk al aan de inverters, en die zijn duur. Plus je moet zo'n ventilatorpuist aan je buitenmuur (laten) monteren.
Pagina: 1