airflow voeding

Pagina: 1
Acties:

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 16:08
voeding is geplaats onderaan de pc. nu wijst die fan naar boven, en naar mijn weten zuigt deze dus lucht uit de kast en door overdruk komt dit dan via de achterkant van de pc naar buiten(het roostertje van de voeding).

wat als je deze nou naar beneden wijst en hem daar lucht vandaan laat zuigen.

is dit dan niet beter omdat die koude lucht aantrekt en niet warme lucht uit de pc.

of is de winst die je behaald met het zuigen van warme lucht uit de pc met de voeding hoger voor je totale temperatuur van CPU en GPU.

btw de videokaarten blazen ook natuurlijk richting de voeding.

dit is mijn setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 179,50€ 179,50
2EVGA GeForce GTX 1080 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 785,-€ 1.570,-
1Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB€ 154,95€ 154,95
1Xigmatek Elysium€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 76,95€ 76,95
1Samsung UE55KS8000 Zwart€ 1.829,-€ 1.829,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.224,85

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met de fan omhoog ligt die ondersteboven, fan hoort omlaag. In bijna alle moderne mATX/ATX behuizingen is dit ook mogelijk doordat er een rooster onderin zit waar de voeding de koele lucht kan aanzuigen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Dellmorte
-The_Mask- schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:25:
Met de fan omhoog ligt die ondersteboven, fan hoort omlaag. In bijna alle moderne mATX/ATX behuizingen is dit ook mogelijk doordat er een rooster onderin zit waar de voeding de koele lucht kan aanzuigen.
het is dus niet beter om de warme lucht met de voeding uit de kast te zuigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-07 18:53
Kan, bij traditionele kasten is dit nog steeds zo, nadeel daarvan is dat je dus je voeding minder koelt omdat je de opgewarmde lucht van de cpu en gpu aanzuigt.
Jouw kast heeft wel weer het nadeel dat je psu vanonder lucht aanzuigt, wat extra stof betekent. Zit wel een filter voor, maar je moet niet vergeten om dat filter regelmatig schoon te maken, zeker als je de kast op de grond hebt staan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Dellmorte
Tens schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:34:
Kan, bij traditionele kasten is dit nog steeds zo, nadeel daarvan is dat je dus je voeding minder koelt omdat je de opgewarmde lucht van de cpu en gpu aanzuigt.
Jouw kast heeft wel weer het nadeel dat je psu vanonder lucht aanzuigt, wat extra stof betekent. Zit wel een filter voor, maar je moet niet vergeten om dat filter regelmatig schoon te maken, zeker als je de kast op de grond hebt staan.
opzich maakt dat niet dat de PSU onder zuigt, want dan draai ik hem gewoon om. hij staat wel op wieltjes waardoor die hoog uitkomt en ik heb een houten vloer. maar zit geen stof filter bij deze kast tussen.

op dit moment zuigt die namelijk lucht uit de PC zelf en niet van onder. en hij zit nu volgens mij recht op. of ik moet hem niet goed geplaatst hebben.

maar stel ik ga mijn CPU en GPU temp testen. zal die dan lager uitkomen met lucht uit de pc zuigen of lucht van onder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-07 00:15
Kan rechtop zitten hoor. De mijne zit ook rechtop, met de fan naar binnengericht.

Op korte termijn gaat de temperatuur lager zijn als je hem naar buiten richt, maar als je geen stoffilter er voor hebt zitten gaat dat op lange termijn helemaal anders zijn. De heatsink van je PSU gaat dan vol stof en vuiligheid hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-07 18:53
Dellmorte schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:39:
[...]

opzich maakt dat niet dat de PSU onder zuigt, want dan draai ik hem gewoon om. hij staat wel op wieltjes waardoor die hoog uitkomt en ik heb een houten vloer. maar zit geen stof filter bij deze kast tussen.

op dit moment zuigt die namelijk lucht uit de PC zelf en niet van onder. en hij zit nu volgens mij recht op. of ik moet hem niet goed geplaatst hebben.

maar stel ik ga mijn CPU en GPU temp testen. zal die dan lager uitkomen met lucht uit de pc zuigen of lucht van onder?
Dat ligt dus voornamelijk aan de andere fans die in je systeem zitten. De psu draagt in principe natuurlijk wel bij aan het afvoeren van warme lucht, maar kan de optimale luchtstroom wel verstoren (warme lucht wil nou eenmaal liever naar boven dan naar beneden). Een kwestie van testen dus.
google maar eens op afbeeldingen van: 'airflow computer cases' daar vind je diverse voorbeelden, ook wel van jouw kastindeling.

Simpel gezegd: je case fans moeten de airflow van je cpu/gpu koeling ondersteunen, en niet tegenwerken.

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 01-09-2016 11:11 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Pagina: 1