Mono audio output

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-10 23:41

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Mijn vraag
Mede tweakers,

Ik ben ten einde raad en vraag daarom jullie hulp.
Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar, het geluid via de jack-uitgang, stereo af te spelen/te beluisteren.
Ik krijg alleen geluid uit de linker uitgang en op een willekeurig moment na een willekeurige handeling verdeeld het geluid zich over beide kanalen en heb ik ineens stereo geluid. Ik kan dus niet ontdekken waarom.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Macbook 13", early 2011

Lion beta
Lion
Maverick beta
Maverick
Sierra beta

Beats by Dre. oordopjes
JBL oordopjes (met microfoon)
Naamloze hoofdtelefoon (met microfoon)
Samsung oordopjes (met microfoon)
HTC oordopjes (met microfoon)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Jack uitgang voorzichtig reinig met een wattenstaafje
Jack uitgang met perslucht schoonmaken
Alle frequenties geprobeerd (audio midi setup)
Balans is gecentreerd (optie voor geluid)
SMC reset

Geluid mono afspelen staat uiteraard uit.

Alle reacties

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Probeer eens een smc reset.

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
Kun je toevallig aan een usb audio adapter komen? Als je daar wel direct stereo geluid uit krijgt, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de software ligt.

Sowieso klinkt het nogal als een hardware probleem. Het rechter kanaal zit verbonden aan de ring van de jack, het linker aan de punt. Als de jack niet diep genoeg in de poort zit, wordt het rechterkanaal met de 0 verbonden. Check dus eens of de jack diep genoeg de poort in gaat.

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Geprobeerd, heeft helaas niet geholpen
lvdgraaff schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:10:
Kun je toevallig aan een usb audio adapter komen? Als je daar wel direct stereo geluid uit krijgt, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet aan de software ligt.

Sowieso klinkt het nogal als een hardware probleem. Het rechter kanaal zit verbonden aan de ring van de jack, het linker aan de punt. Als de jack niet diep genoeg in de poort zit, wordt het rechterkanaal met de 0 verbonden. Check dus eens of de jack diep genoeg de poort in gaat.
Het gaat specifiek om de jack uitgang, maar ik ga het nog eens testen voor de zekerheid.

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:23
Wat bij bijvoorbeeld een iPhone vaak voorkomt is dat er pluisjes in de jack uitgang zitten. Die haal ik er meestal uit met iets zachts. Meestal een stukje riet.

Doordat de pluisjes samenklonteren kan het zijn dat de tip geen contact maakt.

• mansour
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07-2024
Heb je misschien een bluetooth speaker ter beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-09 14:26
Kom wel meer mensen tegen die problemen hebben met deze output, het is vooral dat deze niet goed contact met het stekkertje maakt. het kan vuil zijn of gewoon slijtage .
De output schoonsblazen en dan een beetje contactspray op het stekkertje aanbrengen en vervolgens
het stekkertje een paar keer erin en dan er uit trekken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Bedankt voor de tips, ik ga ze eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:23
Eventueel kun je, als je het niet correct aan de praat krijgt, een Bluetooth 4.1 ontvanger gebruiken. Dan gaat het geluid via Bluetooth naar de ontvanger en daar sluit je je koptelefoon op aan. De acculading gaat (volgens de site) 8 uur mee. Het voordeel is dat je zo ook, met de ontvanger op zak, met je koptelefoon op kunt weglopen van je laptop. Het bereik is 10 meter.

Ps. Er zijn veel andere modellen. Dit was eentje die vaak gekocht werd.

[ Voor 24% gewijzigd door Sepio op 02-09-2016 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juju
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 17:36
Er is een optie in de instellingen om stereo geluid mono af te spelen, misschien staat deze optie per ongeluk aan. Deze instelling is te vinden bij systeemvoorkeuren>toegankelijkheid>audio.

Misschien denk ik veel te simpel en heb je hier al lang naar gekeken, in dat geval sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Klinkt als een defect. Er is trouwens bij MIDI setup ook een mogelijkheid om CoreAudio mono te configureren, maar als je verschillende configuraties en besturingssystemen geprobeerd hebt zal dat ook niet meer uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Sepio schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:03:
Eventueel kun je, als je het niet correct aan de praat krijgt, een Bluetooth 4.1 ontvanger gebruiken. Dan gaat het geluid via Bluetooth naar de ontvanger en daar sluit je je koptelefoon op aan. De acculading gaat (volgens de site) 8 uur mee. Het voordeel is dat je zo ook, met de ontvanger op zak, met je koptelefoon op kunt weglopen van je laptop. Het bereik is 10 meter.

Ps. Er zijn veel andere modellen. Dit was eentje die vaak gekocht werd.
Bedankt voor de tip, maar dit zie ik niet echt als een oplossing voor het probleem :+
juju schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 18:59:
Er is een optie in de instellingen om stereo geluid mono af te spelen, misschien staat deze optie per ongeluk aan. Deze instelling is te vinden bij systeemvoorkeuren>toegankelijkheid>audio.

Misschien denk ik veel te simpel en heb je hier al lang naar gekeken, in dat geval sorry.
johnkeates schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 19:07:
Klinkt als een defect. Er is trouwens bij MIDI setup ook een mogelijkheid om CoreAudio mono te configureren, maar als je verschillende configuraties en besturingssystemen geprobeerd hebt zal dat ook niet meer uitmaken.
Dit is ook de oorzaak niet. Zoals vermeldt wil het geluid zich op een willekeurig moment over de 2 kanalen verdelen.

Het is mij nog steeds 1 groot raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Tsja, dan zal het wel een defecte aansluiting zijn.
Pagina: 1