Vastloper met dual processor

Pagina: 1
Acties:

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14
Ik heb een erg vervelend probleem. Ik heb een Asus P65UP5 http://www.asus.com/products/motherboard/pentium/p65up5-p55t2d/index.html in combinatie met een C-P55T2D CPU plank (Pentium 100's uit dezelfde serie).

Ik heb SuSE 6.1 (Evaluation version) erop gezet. Die werkt prima, maar als ik de kernel verander (gebruikmakend van deze commando's make menuconfig (optie veranderen), make dep, make bzImage, die ik copy naar /boot/vmlinuz) en reboot blijft hij hangen bij het maken van een boot log.

Weet iemand hoe ik dit moet oplossen?

Nog een eigenaardigheid van dat ding: Als ik RedHat 6.1 erop zet installeert hij, reboot en blijft hangen bij 'press I for interactive setup'. De setup van Windows NT 4 stopt bij de medeling '1 systeem processor (64 MB), Multiprocessor kernel'. De setup van Windows 2000 Pro stopt bij 'Windows 2000 is starting/loading Windows 2000/iets dergelijks'

Overige informatie:
Realtek ISA 10 Mbit kaartje
UMC ISA 10 Mbit kaartje
Mediavision Jazz 16 geluidskaart
HP 10/100 VG PCI (J2585B)
Ati Mach64 2 MB
64 MB aan RAM

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Wel SMP support in de kernel zitten?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• gcb
  • Laatst online: 24-07 10:14
Hoe doe je dat precies? Ik zit me net af te vragen of ik niet de verkeerde optie heb aangezet...

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:43
Als je hem dual installt neem tie gelijk smp support mee.
Waarschijnlijk is er ergens toch iets met die setup.
Kan ook geheugen zijn...
Trek alle kaarten en 1 proccesor er is uit en dan even opnieuw proberen..

• Prozaq
  • Laatst online: 06-08 13:03
Welke opties heb je bij make menuconfig aangezet?

• Prozaq
  • Laatst online: 06-08 13:03
* Prozaq de linux newbie had binnen no-time een dual kernel :D

volgens mij waren het 3 opties die ik moest activeren

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 11:40

morphje

let's all love lain

zet iig wel de "apm" uit in je kernel

oudere systemen vooral crashen daarop

mijn dual heeft het niet nodig (at-voeding en staat toch continue te werken) :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
Dit zal het vast niet zijn, maar je bent toevallig niet vergeten na het overschrijven van de kernel-image (/boot/vmlinuz) lilo even opnieuw te draaien?

Of gebruik je geen lilo maar iets anders....

Dit is mij in ieder geval nog wel eens overkomen (dom |:( )

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
Op woensdag 27 juni 2001 21:13 schreef Jotti het volgende:
Wel SMP support in de kernel zitten?
Maakt als het goed is niks uit. Als je het niet aanzet, gebruikt 'ie gewoon slechts 1 van de 2 processoren (net zoals de 'standaard' kernel die je gebruikt tijdens installeren, en net zoals Win98, wat geen SMP ondersteunt).

Je noemt niet dat je 'lilo' hebt uitgevoerd dus misschien is dat het toch...je moet dat doen omdat als je de kernel overschrijft deze mogelijk/waarschijnlijk op een andere (fysieke) plek op je HD komt. En omdat LILO nog geen gebruik kan maken van allerlei advanced File System dingen (logisch, want je hebt nog geen OS geboot...), linkt lilo keihard naar de plek waar de kernel op de HD staat (dus: hd X, sector Y). Dus als die locatie fysiek wijzigt, moet je dat lilo wel vertellen...

Je hoeft de config niet te wijzigen, gewoon ff 'lilo' uitvoeren als root, that's it.

Je kunt trouwens ook gewoon 'make bzlilo' doen inplaats van make 'bzImage' - dan wordt de kernel meteen gekopieerd en lilo uitgevoerd.

Maareh, ik zie in je post dat ook Win NT en 2K problemen geven, dus misschien is het toch iets met de hardware, en daar heb ik dan weer weinig verstand van :'(

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Hmmm... even aansluitend hierop: wij hebben bij ons grote problemen met Red Hat 7.1 met een 2.4.5 smp kernel op een dual PIII op een Intel R440LX mobo met 512 meg geheugen. De vreemde situatie doet zich voor dat de machine spontaan reboot, zodanig dat hij niet eens meer de kans krijgt om een foutmelding naar de console te outputten. Het scherm wordt gewoon zwart, en 3 sec later zie je de bios messages weer voorbij komen.

We hebben zelfs console redirection naar een seriele poort geprobeerd om te kijken of hij niet toch nog iets als foutmelding gaf. Het probleem lijkt zich alleen voor te doen onder (zware) netwerkbelasting, want we hebben em ook een keer een hele nacht een zwaar find command laten draaien zonder enig probleem.

We hebben overigens meerdere machines met exact dezelfde configratie in huis die ook exact hetzelfde probleem vertonen terwijl UnixWare 7.1.1. met een smp kernel tijden zonder enig probleem heeft gedraaid. Een 2.2 smp kernel bood ook al geen soelaas.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik meen dat het probleem van spontane reboots bij flink netwerkgebruik een tijdje geleden voorbij is gekomen op de kernel-mailinglist. Je zou daar eens kunnen zoeken wat er zoal over gezegd is.

* odysseus wil zelf ook best zo'n dual systeem...of het nu een keertje vastloopt of niet

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Windows NT 4.0 geeft tijdens de eerste setup altijd aan "1 processor" pas als de installatie verder gevordert is en je reboot een keer meld hij er 2...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Jeroen welke kernel van 2.4.5. heb je de default of een ac-nr?

Er zijn nl. al een stuk of 15 patches van alan cox verschenen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Default 2.4.5 kernel van kernel.org. Ik zal es kijken bij de ac-versies. Op de kernel mailinglist heb ik helaas nog niets gevonden dat exact op mijn probleem lijkt.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hmm, dan heb je misschien toch iets verkeerd ingesteld in de kernel. Ik had laatst ook wat verkeerd ingesteld mbt powermanagment met als gevolg dat de computer na een bepaalde tijd werd opgehangen... het is wel een vaag probleem, aangezien er bergen servers draaien met Dual Intels met Linux erop. Zelfs de databaseservers van tweakers.net draaien Linux 2.4 op Dual Pentium 3.

En om terug te komen op de topic: probeer eens een wat recentere distributie uit. Slackware-current ofzo...

[deze advertentieruimte is te koop]

Pagina: 1