Toon posts:

HDD is zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb vorige maand mijn pc in elkaar gestoken en het valt me op hoe traag mijn hdd is.
Wanneer is een spel van op mijn hdd start kan het soms enkele minuten duren alvorens het spel start, andere games starten helemaal niet en blijven vast hangen op het launch icon (AC:U, Syndicate,...)
Mijn ssd draait alles normaal maar deze is maar beperkt in opslag (250gb)

Zou het kunnen dat ik iets ben vergeten installeren of settings aanpassen? heb namelijk niets moeten doen en voor zover ik weet zijn er geen drivers voor opslag.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20
Specs?
Welke HDD?
Hoe aangesloten?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Smart van je hd uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
Seagate ST1000DM03-1SB10C aangesloten in SATA

Dit zijn de readings via speedfan, maar ik heb geen enkel idee waarop deze gegevens slaan 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/u9flz.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/vifhic.png

• Readdy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:33
Zou je je taakbeheer eens kunnen openen? Misschien zijn er processen die er voor zorgen dat je hardeschijf traag is. En wat zijn je pc specs?

Verwijderd

Topicstarter
Harde schijf lijkt regelmatig op +- 100% te draaien om nadien naar 0% te zakken terwijl mijn ssd amper 6% haalt.
Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G€ 345,90€ 345,90
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 69,-€ 69,-
1Cryorig M9i€ 32,98€ 32,98
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 41,95€ 41,95
1Corsair CX450M€ 52,-€ 52,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 92,99€ 92,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 968,27

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Kan je eens een benchmark draaien van de harddisk (bv. HDtune) en de grafiek hier posten?
Dan weten we of de harddisk normaal performt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
kijk anders even in resmon of er veel met de schijf gedaan wordt, of anders met perfmon als daar misschien een I/O-queue indicatie gegeven wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Er valt me niet echt iets op aan deze foto's, maar in mijn taakbeheer heb ik gezien dat mijn schijf zowat voortdurend op 50% draait ook al staan er maar 4 of 5 apps open die hooguit 0.1 MB/s vereisen

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xb9raf.png

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ohmkjr.png

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/zugpx1.png

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:31
Zijn je chipset-drivers up to date ? Is je BIOS de laatste versie ?

Hoe zijn je instellingen in je BIOS qua harddisks ? Staat het spul daar op AHCI, of RAID ? Wellicht nog legacy-instellingen voor IDE ?

[ Voor 8% gewijzigd door Carpento op 02-09-2016 11:43 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
Wow dat zijn slechte resultaten 0.2Mb/s Max, kan je de hdd aanlsuiten in een andere pc ?

Daarnaast, wat hier boven word gezegd, kijk dit even na in de bios.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-01 20:56
Had eenzelfde probleem.
Oplossing was hier uiteindelijk een herinstallatie van Windows 10...

Maar ook een brakke SATA kabel kan de oorzaak zijn.
Kan je die wisselen met een vers exemplaar?

[ Voor 34% gewijzigd door Leader98 op 02-09-2016 11:47 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:44
Dat ding is lekker bezig met schrijven lezen (Taakbeheerplaatje, CompatTelRunner). Daarom valt je Benchmark ook zo laag uit. Dat ding is druk bezig.

Probeer eens wat hier genoemd staat?

http://superuser.com/ques...00-at-boot-for-20-minutes

EDIT: Als dat het is - dat is nou de kracht van Windows en telemetrie. Andere dingen die je ook kan proberen in Task Scheduler zijn de taken Consolidator + KernelCeipTask + UsbCeip uitschakelen (In taakplanner Microsoft - Windows - Customer Experience Improvement Programme). Ook is het waard om bij Autochk 'Proxy' uit te zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Nat-Water op 02-09-2016 12:05 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Leader98 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 11:46:
Had eenzelfde probleem.
Oplossing was hier uiteindelijk een herinstallatie van Windows 10...

Maar ook een brakke SATA kabel kan de oorzaak zijn.
Kan je die wisselen met een vers exemplaar?
Nee hoor, er zijn nul communicatiefouten (CRC-errors) volgens SMART!

Het moederbord communiceert nauwelijks met de harddisk.
Ik hing de harddisk even in een andere computer om te kijken of het aan de harddisk of aan de PC (m.n. software) ligt....

Verwijderd

Kabelfouten lijkt uitgesloten. Het kan wel degelijk aan de schijf zelf liggen, maar ik zelf denk meer aan een securityproduct oid wat de schijf continu belast, met meerdere apps krijg je snel een sterk random patroon en dat kan hele lage resultaten geven. Al moet ik wel zeggen dat tegen de 0,1MB/s echt wel heel erg worst case is, want de minimale performance van een hardeschijf is 512B * 60 IOps = 30KB/s. Maar zo laag haal je alleen met 100% random read 512B over heel de LBA range.

Kortom, voor mijn gevoel is 0,1MB/s te laag ook al gebeurt er op de achtergrond vanalles.

Maar het is wel de beste plek om te beginnen. Het beste zou zijn om even een Linux USB stick te booten en daar een benchmark op te draaien. Dan zou je zeker weten of er iets hardwarematigs is, of dat je windowsinstallatie gewoon de hardeschijf extreem belast - dat kan ook.

Verwijderd

Topicstarter
Windows staat op m'n ssd, zou dit dan ook mijn harde schijf kunnen belasten? zal anders morgen eens mijn oude hdd aansluiten om te kijken of daar ook problemen mee zijn
Pagina: 1