Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SQL frontend voor eingebruiker

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een frontend voor SQl queries uit te voeren voor een eindgebruiker zonder SQl kennis.

Dus voor iemand die geen SQL ervaring heeft. Ik wil dus een soort Form maken met een aantal invoervelden, zoals begin en eind datum. En dan een knop "uitvoeren" die dan een door mij gebouwd SQL query uit gaat voren met de argumenten die de eindgebruiker in de invoervelden heeft ingevoerd. Die vervolgens, de van mij voorgeschreven opdracht uit gaat voeren, zoals b.v. direct printen met of zonder preview, of direct uitvoeren naar Word/Excel

Wat ik ook gooegle ik vind een hoop SQL programma's voor mensen met SQL kennis, maar geen voor een eindgebruiker. Zoals b.v. Toad for SQL Server of HeidiSQL.

Kent iemand zo een programma, liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk. Compatibel met zowel MS-SQL Server 2000, 2005 en 2012.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-11 10:54
Als ik dit zo lees, zou ik misschien je zoekterm wat aanpassen.
Ik denk dat je meer op zoek bent naar een reporting tool.

Misschien dat iets als JasperReports of QlikView wat voor je kan betekenen?

[ Voor 24% gewijzigd door mkroes op 01-09-2016 06:44 . Reden: info ]

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:41

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Er zijn diverse oplossingen te bedenken. Hierbij kun je denken aan:

Excel met macro's
Webserver met code erachter
Python scripts

Indien het zakelijk is kun je kijken naar rapportagetools zoals:

Microsoft SSRS
Oracle OBI EE
Qlikview
Cognos

Etc.

Aangezien je al SQL server hebt een niet de Express (aanname), dan heb je ook al de bijbehorende rapportagemodules. Ik zou hiernaar gaan kijken. Toad zou ik niet nemen, aangezien dit een te uitgebreid pakket is voor jou taken. Management Studio wordt ook standaard meegeleverd met SQL server en voldoet aan jou vraag. (Desnoods een odbc koppeling).

Echter voor een concrete uitwerking met een goede oplossing zul je meer informatie moeten geven. (Of je mag mij inhuren... :D)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Extra info kan ik geven, inhuren wordt al moeilijker.

Wij hebben een 2012 server met MS-NAV 2013R2

maar het gaat voornamelijk kom een SQL 2000 Server 8.00.760 SP3, hierop draait onze kassasoftware. Deze data word dan getransporteerd naar de 2012 server, dit is allemaal door een extern bedrijf gerealiseerd. Soms doe ik ook een query op de 2012 server omdat een aantal functies door 2000 niet ondersteund worden. Maar 90% komt uit de 2000 server, omdat deze actueler is. Bij de 2012 moet ik altijd eerst een overname per hand starten en dat duur 30 minuten.

Ik zelf werk graag met Toad, voldoet volledig aan mijn eisen.

Nav Cursus heb ik tot heden niet gehad, Dus daar kan ik geen fatsoenlijke info uit halen. Ik doe alles per SQL. Inmiddels al een hele berg SQL-scripts opgeslagen, voor mij handig maar voor een eindgebruiker niet.

/Edit: zou ik dit met Acces 2002 kunnen maken. Wij hebben nog een berg Office XP Pro hier liggen. Zoals gezegd: het gaat voornamelijk om de SQL 2000 Server.

[ Voor 8% gewijzigd door Roman op 01-09-2016 07:36 ]

• Muuh87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-11 10:14
Is dit misschien iets?

http://www.activequerybuilder.com/

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Nog even een vraag over dit queries: zijn dit veel verschillende of slechts een variant van een andere. Anders zou je ervoor kunnen kiezen om met DTS periodiek een 'generieke' variant klaar te zetten op een share (of email). Dit bespaard zowel jou als de klant veel tijd.

Een andere optie is om middels Excel, vb-scripts en Windows scheduler periodiek de gegevens naar iedereen te verstrekken. (Veel tijd benodigd om in te richten en daarna te onderhouden).

Gebruik je de 2012 versie alleen voor de CTE of ook voor andere missende functies?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Dat zijn verschillende queries. Heb het nu b.v. zo dat de gebruiker in een excel document de query opent en daar dan wat gegevens wijzigt en vervolgens de query laat lopen. Of b.v. met PowerPivot en daar boven de SQL query een blok met variabelen heb staan om te wijzigen. Maar ik wil het gewoon eenvoudiger.

Het interval is verschillend, sommige queryies zijn wekelijks, sommige maandelijks en sommige gewoon tussendoor.

Handig om ook te weten is de soort bedrijf. Wij hebben c.a. 60 rijdende supermarkten, dus kleine vrachtwagens met dagelijkse producten die dan bij de klant voor de deur verkocht worden.

Op de 2012 server word alles verwerkt, (inkoop, boekhouding, magazijn en verkoop uit overname uit de 2000 server). En soms door een of andere query die ik er op los laat. Op de 2000 servers draaien de Kassa's. Elke kassa heeft ook een eigen magazijn functie, zo dat deze zelfstandig kan lopen. De Kassa's synchroniseren een keer per dag met de 2000 server, geven hun verkoop data door en krijgen hun nieuwe voorraad bij geboekt. En het meeste wat ik doe is dan de Data uit deze 2000 SQL server te halen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Roman schreef op donderdag 01 september 2016 @ 07:22:

/Edit: zou ik dit met Acces 2002 kunnen maken. Wij hebben nog een berg Office XP Pro hier liggen. Zoals gezegd: het gaat voornamelijk om de SQL 2000 Server.
Access wordt wel vaker gebruikt als front-end voor andere database systemen. Je kunt er vrij makkelijk een simpel te bedienen interface in maken die je querys ophaalt, presenteert en/of exporteert naar een excelblad.

Excel koppelt ook tamelijk simpel met views op een ms-sql database. Beide oplossingen hebben het voordeel dat de eindgebruikers in een vertrouwde omgeving blijven. Voor access heb je trouwens aan één licentie voldoende: als je ervan uitgaat dat één persoon de front-end ontwikkelt met voldoende zoek en filtermogelijkheden volstaat voor de gebruikers een read-only database (maw ze kunnen dan niet zelf formulieren en querys in ontwerpmodus wijzigen).

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb wat met QlikView geknutseld, Dit blijkt iig dat te kunnen wat ik wil, maar ook nog veel meer. Moet iig de tutorials en cursussen doornemen.

Is wel traag op een of andere manier, als ik een query geef duur het vrij lang voordat hij ermee begint. Zelfde query in Toad is stukken sneller.

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Let er wel op, dat je blij QlikView een veelvuldigheid krijgt aan varianten van eenzelfde 'query'. Hier moet je van te voren al goed over na gaan denken hoe je dit in wil gaan richten. Daarnaast lijkt standaardiseren van bepaalde (periodieke) verzoeken met de huidige tooling al een gewenste vooruitgang ;)

Pagina: 1